egl skrev:
Jag har erfarenhet av två lågpriskök, Kvik och IKEA. Av dem kan jag rekommendera IKEA, som enligt mig är ett mycket bra och prisvärt kök. Enklare att montera och bättre passform. Ska man höja nivån så det märks på designen kommer man lätt upp i dubbla investeringen, och då är det bättre att man byter ut sitt kök efter 10-15 år till ett nytt :)

/Erik
Köp skit och släng!
Moder jord jublar.:@

Nej det är inte bättre att byta!

Lägg pengarna på det kök du VERKLIGEN VILL HA även om det kostar.Det kommer kosta dubbelt (förmodligen ännu mer)men hålla fyra ggr längre och du kommer att vilja se det och arbeta i det livet ut.Tänk på att en stenskiva "låter" mer än en i trä samt att glasen går även sönder lättare.Då är tex Corian ett annat alt (tyvärr jä..... dyrt).
 
Har satt in 6 IKEA-kök senaste året och finner inga problem med dem (om man undviker vitvaror och träbänkskivorna) och ser det som en fördel att inte få stommarna färdigmonterade. Det handlar mer om att hitta snickarlösningar på det som inte finns som standard.
Förstår inte påståendet att det skulle vara problem att fälla in belysning, det går utan problem i IKEAs täcksidor, trots att de bara är 14mm, såväl LED som halogen (10w).
 
Det största problemet med IKEA iaf när jag byggde kök hemma var bristen på varianter i mått på deras system. Har man begränsat utrymme att klämma in ett kök på vill man kunna utnyttja den optimalt och då är det stor hjälp att ha många mått att välja på. Har IKEAs stommar fanerade framsidor? Det syns inte jättemycket men det gör skillnad att det lilla man ser av stommarna är matchat mot luckorna. Vita ränder runt ekfaneret eller högblankt svart sticker lite i ögonen. Har man svårt att göra av med sina rikedomar går det dessutom att få skåpen fanerade även inuti. Jag kompletterade mitt kök med ett par vitrinskåp med frostade glas och valde då helfanerade skåp. Det är jag glad för men det är kanske en petitess.. Det var ohemult mycket dyrare iaf =P

Jag vet inte skillnaden på IKEAs beslag jämfört med andra märken, det var ett tag sen jag drog i deras grejer. Men kolla tex på luckdämparna, IKEA har såna med ett par mm diameter, andra har med säkert 4 ggr större area och det märks skillnad. Mitt kök kom med dämpare på själva gångjärnen, det kan jag däremot inte rekommendera, jag har bytt ut alla mot dämpare på handtagssidan. Dom fungerar bättre och det skär inte ända in i märgen när gångjärnen bänder och knirkar varje gång man slänger igen en lucka =)

Vad det gäller induktionshällar så har jag hört (dvs det kan vara fel) att billigare modeller har färre "äkta" effektsteg än dyrare och att man därmed i större utsträckning får använda sig av mikrovågsugnstricket att slå på och av plattan (sker i elektroniken förstås) för att justera effekten. Hur stor skillnad det gör i praktiken har jag ingen personlig erfarenhet av men det sägs spela roll. Induktionshäll ser jag som en självklar rekommendation däremot. Smidighet och snabbhet i kombination slår all konkurrens.
 
Finner Du inte någon lucka Du trivs med går det ju inte. Byggde själv ett IKEA kök för ½-år sedan. Beträffande kvalitet är IKEA minst lika bra om inte bättre än de dyra. Jag är imponerad över smarta lösningar, passform och precision. Detta bekräftas av snickare och arkitekter. En arkitekt sa att de väljer helst IKEA för att de vet att då fungerar det vilket kan vara mer ovisst med andra leverantörer. Dessutom ändrar de inte standard i ett. Jag har byggt om stommar och smalnat dörrar mm. helt utan problem. Detta bygger naturligtvis på att luckan låter sig byggas om, i mitt fall Abstrakt och en viss händighet. Dessutom punktliga leveranser och rätt saker skickade. Telefonsupport att ringa vardag som helg, Mycket praktiskt att kunna få ett mått utan att packa upp ett paket medan man befinner sig i förarbetena. IKEA köket är ju konstruerat för att kunna byggas av icke proffs. I detta tror jag nyckeln till framgången ligger: Lösningarna måste vara så enkla att alla lyckas. Har Du litet kunskap över snittet finns förutsättningar att jobba väldigt rationellt och få ett mycket fint resultat.
Jag är imponerad och då skall sägas att jag har höga krav och är både kritisk och grinig om det behövs.
Skulle jag köpa nytt skulle jag utan tvekan välja IKEA igen, inte pga pris utan kvalitet precision i såväl delar som handläggning.
 
Jag kan verkligen rekommendera elgigantens kök, Epoq. Jag satte in ett sånt ekkök för snart 6 år sedan och det är hur fräscht som helst. Lätta anvisningar och allt har funkat jättebra!! Värt att satsa på tycker jag.
 
Min bror satte in ett nytt kvalitets?kök av en känd tillverkare som var svindyrt för 10 år sedan och om man jämför det med grannens IKEA kök som ochså är 10 år så har brorsans kök mycket mer skavanker än grannens IKEAkök som fortfarande i princip ser nytt ut. Så det här pris kontra kvalite kan man nog ta sig en funderare över. Har förövrigt tittat på ett Ballingslövkök där spegeldörrarna var gjorda av 2 separata skivor vilket gör att man får en smutsuppsamlarspringa som kan vara svår att hålla ren vilket inte är fallet med Ikeas luckor som är i ett stycke. Men som sagt tron kan försätta berg för det som är dyrare måste ju vara bättre verkar vissa tro. Den låga kostnaden hos IKEA har nog mer med den enorma kvantiteten i tillverkningen att göra än med kvaliten.
 
Jag har ingen annan erfarenhet än IKEA (satte in ett kök i somras). Vi hade bara ett problem och det var att alla passbitar som inte var "standard" fick man själv såga till och trixa med.
Annars kanonnöjd. Vi fick ett bra kök för en rimlig peng och som någon skrev tidigare så är det hantag ,knoppar och belysning som gör mest på intrycket.
Vi hittade mycket inspiration från nätet

www.beslagdesign.se
 
Hej vi satte in vårat kök för ca 7 år sedan vi valde ikea stommar och luckor och jag måste säga att vi är mycket nöjda köket har åldrats väl den så kallade dåliga kvaliten har vi inte märkt av.
vi valde att köpa lite vitvaror på ikea men köpte måttade bänkskivor med underlimmad ho från HTH diskmaskinen och induktions hällen köptes utsocknes.
vi har haft tre problem den löjligt dyrabänkskivan har blivit rejält sliten på listningen, diskmaskinen har gett upp och vi fick problem med micron. jag kan bara berömma ikea som bytte ut vår trasiga micro efter 6 år med motivationen att den ska hålla längre. är det något företag som är måna om sina kunder är det ikea.
behöver jag säga att det var nobben hos HTH och elektrolux.....
som sagt jag skulle kolla runt hos några aktörer och gå på magkänslan det är ju ni som får leva i köket men jag skulle ta alla varningar om ikeas dåliga kvalitet med en STOR nypa salt.
en liten braskare vi valde en lite dyrare köksblandare med dubbla pipar och fotocell för sköljning av kladdiga fingrar vid ex köttbullerullning fisk hantering osv. den investeringen har betalat sig flera gånger om.
lycka till...
 
ferd123 skrev:
Precis som allt annat så får man det man betalar för,kollar man på alla stora tillverkare så ägs dom i sin tur av Nobia som totalt producerar mer kök än ikea någonsin gör.Skulle dom vilja tillverka ikea kvalitet/pris skulle dom göra det,men dom tänker mer långsiktigt.
konstigt, för när då jag körde nobias VD (kör taxi imellan åt) så var han ganska orolig över utvecklingen med ikea´s kök. ikea sålde kök för 8miljard förra året, marbodal för 1,2.... och om dom tar halva priset för ett kök så borde dom göra ungefär dubbelt så många kök, allså motsvarande 16miljarder för nobia? Eller räknar jag fel nu?
Du kanske har dom exakt siffrorna för hela nobia koncernen ferd123? men att dom skulle vara så mycket större än ikea nänmnde han inget om om du pratar om...

Marbodal har tillverkat kök åt ikea men dom klarade inte av kvalitets kraven som ikea hade. (dock var detta på 90 talet om jag inte minns fel)
 
Bulldog_76 skrev:
Deras köksskåp mm är funktionella och ok, men deras vitvaror hatade jag. Whirpool. Skitkasst. ugnenn tog evigheter att värma, ojämn värme mm, samma sak m hällen.
+1 på det. Whirpool ska undvikas till varje pris. Snygg design och lågt pris. Men Funktionen är usel, hållbarheten usel och service usel. Det tog 2 månader att få hem ett kretskort till ett 4 år gammalt kylskåp, gick inte på garantin. Och när torktumlaren pajade efter 13 månader var det tydligen helt normalt, ingen garanti. Vill du ha ett kylskåp som bullrar och pluttrar och tar lång tid att laga när det pajar, köp Whirpool! Vill du bara spara pengar kan du köpa ett 20 år gammalt Electrolux på Blocket, det går tystare och har troligen mer liv kvar.
 
Tidakök (www.tidakok.se) handlade jag mitt kök hos för ca. 10 år sen, då låg dom prismässigt billigare än "de dyra".
Tycker kvaliteten var bra och servicekänslan hög. Rejäla massiva luckor och stommar i matchande färg (hela stommarna). IKEA kändes inte rätt då jag tittade runt, har blivit mycket bättre på senare tid.
 
Har gjort om två kök, ett från HTH och ett från IKEA. Båda lika bra o lika mkt arbete. Jag är helnöjd med mitt IKEA-kök o skulle aldrig lägga pengar på ett dyrare alternativ. Det är mkt som tillkommer, inte bara vitvaror utan även diskho o bänkskivor samt ev specialbelysning med mera. Använd pengarna till det i stället om Du vill lyxa till det.
 
egl skrev:
Jag har erfarenhet av två lågpriskök, Kvik och IKEA. Av dem kan jag rekommendera IKEA, som enligt mig är ett mycket bra och prisvärt kök. Enklare att montera och bättre passform. Ska man höja nivån så det märks på designen kommer man lätt upp i dubbla investeringen, och då är det bättre att man byter ut sitt kök efter 10-15 år till ett nytt :)

/Erik
Vadå bättre? Den typen av slit- och slängmentalitet gynnar inte miljön - eller människan - eller plånboken - i längden. Mina köksskåp har hängt med i 51 år (3 olika ägare) och får hänga med ett tag till; inget synligt slitage ännu. Det är kvalitet, det.
Men uppseendeväckande glassiga är dom ju inte. Vem bryr sig? Det är bara skåp, för förvaring.

Min snickare sa' förresten att IKEAs kök har blivit betydligt sämre på sistone. Det kanske inte syns, men han märker det vid monteringen.

Lisa
 
Vet inte så mycket om kvaliten på IKEAs luckor men jag vet i vart fall att stommarna är domsamma som Ballingslövs stommar. Kompisen kör lastbil och när dom lossar stommar till IKEA hämtar Ballingslöv sina från samma container. Ett sätt att spara kan ju vara att köpa stommarna på IKEA och luckorna från Ballingslöv???? :)
 
lisapj skrev:
Vadå bättre? Den typen av slit- och slängmentalitet gynnar inte miljön - eller människan - eller plånboken - i längden. Mina köksskåp har hängt med i 51 år (3 olika ägare) och får hänga med ett tag till; inget synligt slitage ännu. Det är kvalitet, det.
Men uppseendeväckande glassiga är dom ju inte. Vem bryr sig? Det är bara skåp, för förvaring.
Hurtsarna i garaget är från en gammal verkstad. Jag är 4:e ägaren och dom e fulla med skruv och motordelar. Kullagrade skenor och allt i metall, så det håller bra ändå. Det är bara skåp för förvaring. Inte så glansiga dom heller. Men inget jag vill ha i mitt kök. ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.