Tycker iofs att IKEAS kök är helt OK, men vi valde ändå Puustelli som var dubbelt dyrare. Orsaken var enkel: Vi har 2,80 i takhöjd och ville ha skåp upp till tak. Med det som IKEA hade då hade det inte fungerat. Det som gör IKEA billigt är inte så mycket kvaliteten, som att de gör stora serier av ett fåtal skåp. Tillverkare som MArbodal, Puustelli etc har ett större utbud, vilket fördyrar.
 
Vg bänk i granit, så kan man köpa dessa smidigd^_^bt från Kvik. De har en leverantör i baltikum som sköter ALLT efter att du lämnat in dina mått. De levererar OCH installerar, du får inte röra något förrän allt är klart och godkänt. Allt för någon tusenlapp billigare än de mest rekommenderade i STHLM (som INTE levererar)
 
Tycker IKEA har bra kvalitet. Fördelen är också att du kan byta till nya IKEA -luckor om 10 år då hålbilden (förhoppningsvis) fortfarande stämmer osv. Ska du ha rena stommar med vanliga hyllplan skiljer det inte så mycket i pris men börjar du plocka på inredningen i olika skåp, utdragslådor osv då drar det mycket snabbt iväg.

Nackdelen är väl att alla speciallösningar får du själv (eller dina hantverkare) fixa till på något sätt. Inte alls så svårt som det låter då IKEA säljer alla delar lösa till sina kök och man ofta kan utgå från någon annan skåpstomme eller lucka eller liknande.

En köksö så är det ju enkelt att klä baksidan med MDF som man sedan målar eller tapetserar ytan på med samma som resten av rummet som det vätter emot.
 
slacker skrev:
En egen reflektion:

Efter att ha bytt kök till IKEA vid två tillfällen (Olika lägenheter) valde jag att själv köpa ett kök från Puustelli. Dyrt? Ja, slutnotan till Puustelli inklusive vitvaror och laminatskiva var ganska precis 136.000:- Totalt med golv, kakel, el, färg, lister och dyl ca168.000:- och då gjorde jag allt utom VA själv.
Värt att notera att detta monterades i en 2'a på 54kvm. :cool:

Spontant - Såå mycket mer!

Fördelarna är många i mitt tycke:
-Stabilare stommar (Kommer färdigmonterade, hemlevererade)
-Bättre kvalitet på luckor
-Bättre service
-Större utbud (Stommar i 10cm steg från 20cm till 100cm)
-Specialstommar/luckor vid behov
-Socklar i fullängd så man slipper skarva
-Långa täcksidor så man slipper skarva
-Special passbitar vid behov
-Säljaren kom ut och mätte, ritade och fixade allt på plats

Nämnde jag ypperlig service? d^_^b

Var jag nöjd? Absolut!
Kommer jag att köpa ett kök från IKEA nästa gång - Nej!

Fast det är ju helt vad man är ute efter, visst jag spräckte min budget ganska kraftigt men det är det absolut bästa, vackraste kök jag någonsin haft. Det köket är enda som gör att jag ångrar att jag någonsin sålde lägenheten. :S
Jag kan inte annat än hålla med föregående talare...
Jag har själv köpt/monterat 4 kök.

IKEA: Helt klart "most bang for your bucks", otroligt prisvärt... mycket kök för pengarna. Men i slutändan så får man vad man betalar för. Lite grand som att köpa en japansk eller koreansk Premium klass bil.

KVIK: är du inne på att köpa ett kvik-kök, skippa det och köp ett IKEA kök(spara 20% och få ett bättre kök för mindre pengar) istället eller lägg till 20-30% på priset och köp ett kvalitets kök från Puustelli eller någon annat kvalitetsmärke. Kvaliten på Kviks kök är under all kritik, monteringsanvisningarna var rena skämtet och servicen från säljaren (efter de att vi betalt) var OBEFINTLIG!
De är som en amerikansk Premium klass bil, bra på pappret men visar sig vara skit.

Puustelli: På pappret så kanske de inte verkar så speciella men när man väl har köket på plats så märks verkligen att de spelar i en helt annan liga Ikea och Kvik. kvaliteten lyser igenom i varje detalj. Servicen från säljaren toppen(inte konstigt med tanke på vad köket kostar ;)).
Kökets Mercedes eller BMW, man undrar varför man ska lägga ner så mycket pengar på en bil tills det att man kört den...

Hur som helst så är det i slutändan en fråga om hur mycket pengar man är villig att lägga ner på ett kök.
Om man får igen pengarna vid en eventuell försäljning.
Huset i övrig(ett puustelli kök i en sommarstuga kanske är lite overkill, precis som att ha ett ikea-kök i en lyxrenoverad vindsvåning för 10 mille känns lite dumsnålt).
 
zniff skrev:
Vg bänk i granit, så kan man köpa dessa smidigd^_^bt från Kvik. De har en leverantör i baltikum som sköter ALLT efter att du lämnat in dina mått. De levererar OCH installerar, du får inte röra något förrän allt är klart och godkänt. Allt för någon tusenlapp billigare än de mest rekommenderade i STHLM (som INTE levererar)
Köp inte genom kvik! De har påslag på över 300%
Handla själv direkt från http://diapol.se/

Jag har handlat från dem och var jättenöjd. de kom och mätte på onsdag, hade bänkskivorna en vecka senare installerade och klara.

Med Kvik skulle de ta 4veckor och de ville ha 30000 för samma granit. medans diapol skulle ha 9000kr
 
sunda skrev:
jensax1: Vad är det för självändamål att köket måste kännas modernt? Jag har hellre ett klassiskt kök som inte behöver moderniseras hela tiden. Om köket kostar 20-30k mer än Ikea, men har en livslängd på 5-10 år längre, så är det inte heller någon prisskillnad att prata om.
Byta luckor gör man ju helt enkelt inte, däremot kan man såklart lacka om dom när färgen börjar ge med sig.
Bänkskivan lär du absolut inte byta om du köper kvalitet. Finns det något charmigare än åldrad träskiva eller sten för den delen? Men visst, kör på laminat så kan du byta den varje vecka om du vill :)
Kakel och belysning har ju inte så mycket med IKEA eller någon annan att göra, det kan du köpa varifrån som helst...
Visst smaken är som baken d^_^b
Själv gillar jag inte gammalt skräp!
Det vore skillnad om vi pratar om att renovera ett välbevarat kök i ett sekelskifteshus eller liknande. Men det handlar det inte om här, utan om spånskiver i lite olika förpackning, med mer eller mindre pollerad yta!

Och varför kan man inte byta luckor? :x En omlackering på en lackeringsfirma är nästan dyrare än att köpa nya på IKEA. Men visst har man köpt något exklusivt så passar väl inte nya luckor på några år gamla stommar.
 
Vi har haft vårt IKEA-kök i tio år och det är inte det minsta slitet. Eller i alla fall inte mer än vad något annat märke skulle varit efter tio års aktivt användande. Utseendet har vi tröttnat litet på men med nya handtag och kakel så tror vi det kan få ett lyft.

Fördelar:
Såpass mycket billigare än närmsta "konkurrent" att alla vitvaror blev "gratis". Då har vi ändå valt rätt bra vitvaror med bl.a. gas och el plattor.
Går att byta luckor rätt billigt om man tröttnar.
Finns faktiskt riktigt snygga luckor. Smaken är som...
Vita insidor på skåpen. Vi föredrar det så. Blir ljusar i skåpen då.

Nackdelar:
Montering, om man nu inte gillar att skruva. Vi gillar vår skruvdragare så det var snarare roligt att bygga ihop.
Finns inte så mycket passbitar och lösningar på konstiga mått. Vi löste passbitar mot väggar med vanliga plankor som målades i samma färg som väggen men man kanske inte vill pyssla så.
Skenor och gångjärn kräver extra mjukstängare om man vill ha den där lyxig känslan. De är rätt dyra om jag inte minns fel. Man ska i alla fall komma ihåg att ta med dem i kostnaden.

Vad vi ångrar med köket:
Att det inte är dubbelt så stort. Fast, rummet tog liksom slut...
Gallerlådor i skafferiet. Helt värdelösa. Ska bytas mot vanliga lådor med riktig botten och bättre skenor.

Så, ytterligare en röst på IKEA om man inte vill smälla på med ordentligt med pengar. Visst hade vi hellre haft ett proffsmonterat kök med lyxigaste luckorna och sådär magiska skenor på lådorna och dörrar som låter som dörrarna i Liftarens Guide. Men det är ju helt andra pengar då.

/Ola
 
Jag monterade ett IKEA kök med lådor är SUPER nöjd med allt. Förut hade vi underskåp med luckor och det var inte kul att leta grejjer idom. NU drar man bara ut en låda och allt är överskådligt. Kanonlösning så jag förstår inte er som inte gillar den lösningen? Visst, man kanske inte får alla finesser och extra varianter via IKEA men man får lika kvalite på stommar och luckor gångjärn mm. Plus att man får skruva lite men har du satt ihop ett par skåp då gör du resten med förbundna ögon. Dessutom så fungerar det kanon med IKEA's leveranser och ev. utbyten då man har "tänkt fel". Enda jag kan anmärka på är att täcksidorna är lite tunnare än andra 13 mm mot 16...
Ett "märkeskök" hade kostat 75000 i bara skåp för mig .Nu fick jag både ugn, häll och micro och skåp för 37 000. Sen kan man ta resten och satsa på tex bättre diskho och bänkskiva om man vill ha lite annorlunda det som syns mest. Förresten epoq är väl samma stommar som IKEA kanske sämre också.
 
E
har ett ikea kök som är 3 år gammalt funkar kanon med alla fiffiga draglådor och svänghyllor.dessutom behöver man inte lipa ihjälsig om ungarna gör något märke här o där.d^_^b
 
Vi har lite svårt att komma vidare. Sambon vill ha "nyckelfärdigt", men jag är för snål, förlåt "förnuftig" menar jag. Tidigare IKEA-stommar har fungerat i > 10 år. De duger för mig. Det som inte funkar tycker jag är ytbehandlingen på IKEAs luckor. Tjock lack håller för slitage bättre än tunn. Hos oss har lacken på fuktkänsliga partier efter ett tag släppt. Jag såg att Myresjökök hade färdigmonterade stommar att köpa rakt av på Fredells (Stockholm). Sannolikt billigare än att gå till en totalentreprenör, men det lutar nog mest åt att slänga in ett IKEAkök utan luckor och be Mälarkök som jag snackat lite med att göra luckorna. Då kan man få det exakt som man vill. De kan även, liksom många andra mindre firmor tror jag, anpassa IKEAstommar om man behöver specialmått. Jag skulle vilja ha blanka vita luckor, men är skeptisk till den krymp-plast som sitter på t.ex Kvikk-luckor. Om man får en skada är det nog hopplöst att fixa. En lackad lucka går ju alltid att lacka om.

...men jag har inte full koll - ville bara dela med mig av mina funderingar.

Tänkte också gjuta betonskivor själv, jag tycker det ger en snygg lite "ruff" stil, och se´n är det ju något man faktiskt kan göra själv - till skillnad från att leta upp en sjysst granitklippa och börja såga sig en bänkskiva.
 
Jag trodde också att dyrt= kvalitet, men så fel jag hade. Köpte Ballingslövkök för 2 år sedan (Meny) och nu har vi bytt alla hantag som har gått sönder ett efter ett. Ja även de först utbytta har sprickor nu, men nu orkar vi inte klaga mera - åker till IKEA och köper några andra. q(;^;)p
I stort sett alla luckor och lådor har det bildats sprickor i färgen - vi har klagat och fått nya.:@

Men vad hjälper det när vi fått två barn, har andra renoveringsprojekt på gång. Vi har inte TID att skruva ner och byta allt. Så nu står alla nya luckor på vinden och väntar på att bli ditsatta - kanske ska man vänta tills barnen har blivit lite större. :S

Men som sagt var när vi bytt till "vindsluckorna" och hunnit tröttna på dem ska jag definitivt köpa IKEA, eller ett Falerumskök (de är fina).;)

Jag hade sparat 50 000 på att köpa ett IKEA kök!!!!q(;^;)p
 
Vi bytte till IKEA för 3 år sedan. Sambon monterade stommar i samma takt som jag satte upp dem. Vitvaror, ho och bänkskivor köptes på andra ställen eftersom IKEA inte hade det vi ville ha, men det var inga problem att montera allt.

Mina kommentarer är:
* Jämfört med en del andra tillverkare så är spånskivorna mer porösa, men det är bara intressant under de ca 5 minuter som det tar att sätta ihop en skåpstomme. Kökets livslängd eller stabilitet påverkas inte av det.
* Kastar ni pil eller knivar i köket behöver ni hårdare material i luckorna, vanligt användande räcker inte till att skada IKEA luckorna vi har iallafall.
* Vi har två underskåp på 80cm med lådor som skafferi, var osäker på om det skulle hålla för allt vi tänk klämma in men så här 3 år in så finns ingen tendens till glapp eller liknande. allt fungerar som dagen vi satte dit det.
* De flesta problem jag hört om ikea kök handlar om SBS (Skit Bakom Skruvdragaren)
* Låddämpare och luckdämpare är otroligt bra.

Priset utan vitvaror m.m. blev ändå mindre än hälften av konkurrenternas (räknar inte Kvick som är ett dansk skämt) . Har bekanta som har köpt HTH och är besvikna på kvaliten, luckor som inte är formstabila och en motsträvig reklamationsprocess.

Som husägare var valet enkel. Om vi har 30.000 på bordet, ska vi lägga dom på att få högre upplevd kvalitet på ytskiktet på luckorna., eller ska vi använda det till att betala kostnaden för värmepumpen till jordvärmen?

Nu har vi ett toppenkök och tjänar via vår värmpump pengar på att inte köpt ett märkeskök. Bytte vi kök idag så skulle det fortfarande bli IKEA och jag skulle lagt 30.000 på att byta alla fönster på bottenvåningen istället.

Har man för mycket pengar så finns det dessutom roligare saker att köpa för dem än kök, i mitt tycke :)
 
Precis som allt annat så får man det man betalar för,kollar man på alla stora tillverkare så ägs dom i sin tur av Nobia som totalt producerar mer kök än ikea någonsin gör.Skulle dom vilja tillverka ikea kvalitet/pris skulle dom göra det,men dom tänker mer långsiktigt.
Ifall man tänker efter så har alltid någon släkting ett tex Marbodal kök som är 30 år gammalt och håller än,skulle vilja se ett IKEA kök efter 30år.Tror inte det är i bra skick !

Vad som är ytterst viktigt är som alltid att man köper rätt produkt till rätt ändamål,ifall två stora barnfamiljer ska köpa tvättmaskin,den ena köper för 2990:- och den andra barnfamiljen köper en för 6990:- båda av samma märke och från samma inköpställe.Vems diskmaskin håller längst?
 
När vi valde kök för ungefär 1½ år sedan kollade vi på IKEA. Utan vitvaror men med bänkskivor skulle det kosta ungefär 35.000:-.

Kollade exakt samma kök hos Ballingslöf och de skulle ha 130.000:- men hade just då kampanj så vi fick det för 104.000:- istället. Säljaren körde på sitt "detta köket ser lika fräscht ut om 30 år och vi har andra gångjärn och lådupphängningar.

Eftersom vi har valt ett ganska modernt kök, högblankt vitt, svarta vitvaror, har jag mycket svårt att tro att jag vill ha ett sånt kök i 30 år. Hehe. Det var också vid denna tidpunkt exakt samma gångjärn och lådupphängning hos IKEA som hos Ballingslöv. Jag vet att IKEA idag har en egen lösning, så den kvaliteten kan jag inte säga något om.

Det är möjligt att Ballingslöv på sikt hade hållit lite bättre, men vem bryr sig? Nu kan jag utan dåligt samvete byta kök när jag tröttnar på detta.

För den som inte vill bygga ihop IKEA-kök erbjuder de numera färdigmonterade stommar.
 
ferd123 skrev:
Precis som allt annat så får man det man betalar fö
Japp, och ibland är det märket som kostar. En väska från Burberry lär ju inte hålla bättre än en från Intersport. Men de som bryr sig om märket vet att Bruberryväskan kostade 20,000 kr...

ferd123 skrev:
Ifall man tänker efter så har alltid någon släkting ett tex Marbodal kök som är 30 år gammalt och håller än,skulle vilja se ett IKEA kök efter 30år.Tror inte det är i bra skick !
Mina föräldrar har just ett 30 år gammalt Marbodalkök. Det börjar bli "fint inslitet" som mamma säger. Jag tycker det ser rätt slitet ut. Faner som lossat. Skavda hörn överallt. Gulnat i färgen. Vårt IKEA-kök ser i det närmast helt nytt ut efter tio år. Visst, 10 är inte 30, men saker av dålig kvalitet brukar ju rasa långt snabbare än 10 år.

ferd123 skrev:
den ena köper för 2990:- och den andra barnfamiljen köper en för 6990:- båda av samma märke och från samma inköpställe.Vems diskmaskin håller längst?
Ingen aning. Kanske den billigare eftersom de båda har samma grundkvalitet (märke) men den dyrare har extra finesser som går sönder?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.