Jag håller med Daniel_N angående tipset att inte glömma bort en riktig fogsvans. Många gånger när jag renoverat och sågat med sticksågen har jag efter ett tag kommit på att detta går faktiskt både snabbare och blir dessutom snyggare om jag använder fogsvansen istället:blushing:

En fogsvans av bra kvalitet är enligt mig som amatör ett underskattat verktyg.

/Krister
 
Jag valde själv sticksåg, mer flexibel. Te.x kunde jag såga runda hål i badrumsmöblerna till avloppsvattnet etc, cirkelsåg sågar ju bara rakt. Väljer du en bra sticksåg med laser eller liknande och ett grovt blad så är det inte särskilt svårt att såga rakt.
 
Denna Hitachi C7UY tycker jag verkar mycket intressant, det enda den verkar sakna från storebrorsan (C7BUY) är motorbroms (vilket verkar både vara en fördel & nackdel). Eftersom det är Hitachis nya serie ingår även adapter för skena passande Makita, Festool och Bosch-skenor, om jag tolkade manualen rätt. Dessutom har de nya modellerna större sågdjup än de tidigare.
 
Keup_85 skrev:
Jag valde själv sticksåg, mer flexibel. Te.x kunde jag såga runda hål i badrumsmöblerna till avloppsvattnet etc, cirkelsåg sågar ju bara rakt. Väljer du en bra sticksåg med laser eller liknande och ett grovt blad så är det inte särskilt svårt att såga rakt.
Vilka bra sticksågar kommer med laser?
 
Har sticksågsmakitan som Helioz gav en länk till, är otroligt nöjd med den. Belysningen av det man sågar samt att den blåser bort spånet är väldigt bra. Ligger fint i handen och känns gedigen. Med pendlingen sågar man sig rätt snabbt genom en OSB, även om snittet blir vingligt. Bra blad är ett måste.

Skulle jag blivit tvungen att välja så skulle jag valt sticksågen och fogsvansen som föreslås ovan, då klarar man det mesta. Tids nog blir du säkert ändå sugen på att köpa en sänksåg med skena istället för cirkelsåg...:)

F ö är det ett pangpris på sticksågen i länken ovan, tror att jag betalade ca 2300 i Sverige. Vet dock inte vad frakten kostar.
 
Som skrivits innan, bägge och då hellre en bra stickis och en billigare cirkel. Jag klarade mig långt på en bra stickis och en byggmax cirkel. Vart dock en TS 55:a när det kom till passbitar etc;-)
 
Måste man välja så kommer sticksågen garanterat vara förstavalet trots jag anser man behöver båda varianterna om man ska gå på en villarenovering...

Sticksåg
Kap/ger
Sänksåg med skena
Tigersåg
Fogsvans

Alla fem varianterna har man behov av tycker jag... var och en till sitt
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Måste man välja så kommer sticksågen garanterat vara förstavalet trots jag anser man behöver båda varianterna om man ska gå på en villarenovering...

Sticksåg
Kap/ger
Sänksåg med skena
Tigersåg
Fogsvans

Alla fem varianterna har man behov av tycker jag... var och en till sitt
glöm inte

Bordssåg
Multisåg
Japansåg

Sedan är det bara att hugga in...

Men annars så säger jag Fogsvans o Sticksåg.
 
Då blir det nog en GST135BCE från Axminster då. Fogsvans har jag, förvisso inte en Bahco utan en Stanley (det var innan jag upptäckte det här forumet), men den gör sitt jobb.

Jag får se hur jag gör med cirkelsågen, det blir nog till att avvakta lite och se om den dyker upp på något erbjudande någonstans.
 
Cirkelsåg utan tvekan. En sticksåg sågar inte rakt nog. Troligen sågar inte den bästa stickisen värst mycket rakare än den sämsta cirkeln. Viss överdrift.

Å andra sidan går det inte länge innan man behöver en sticksåg heller.
 
När vi flyttade till hus för dryga 3år sedan så tog jag en rejäl tugga av sur äpplet...
Kap/ger och stativ (GCM10SD + GTA3700)
Cirkel med skena (GKS65CE + FS140)
Sticksåg (GST135CE)

Har dock bara tyckte de va trist en gång, och det var när det skulle betalas :)
 
Ta 135-an, och skaffa en lång alu-tapeteserarlinjal att ha som stöd vid långa snitt.
Skaffar du japansågar kan du komma in i ett träsk som nästan är lika djupt som Festool-träsket.
Du riskerar att stå på bakluckeloppis och sälja dina fogsvansar etc.
/P-O
 
Nyss visste jag inte vad en japansåg var, nu har jag surfat på det i två minuter. Det räckte för att inse att man kan sjunka mycket djupt i det träsket. "hårdkromat blad, kalvskinnshandtag, balansvikt i den guldfärgade draken..." Guldfärgad drake! Det får man minsann inte ens på Festools maskiner, än mindre på en blå Bosch.

Jag ska hålla mig borta...

Tack för tipsen i övrigt!
 
Men om man nu mot förmodan eventuellt kanske skulle bli lite sugen på en japansåg, vilken har ni? :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.