Tänkte sätta lite större hjul på bordet. Har 4 sväng/låsbara hjul i hörnorna och 1svängbart i mitten/centrum, men finns det några regler eller till och med ngn sida där dom visar eller förklarar var och varför man ska ha svängbara eller fasta hjul för bästa resultat?
/M
 
Det blir lättare att styra med två fasta och två svängbara . ....Mycket snyggt jobb du har gjort. Skall själv bygga några rejäla MFT bord (Typ) nu när ena verkstaden är färdig.
 
verktygsgurun skrev:
Det blir lättare att styra med två fasta och två svängbara ...
Håller med dig till 100% om det, men det kräver lite extra manöverutrymme eftersom man behöver köra bordet lite fram och tillbaks för att flytta det i den riktning som de fasta hjulen inte pekar. När jag byggde mitt fräsbord satte jag fyra svängbara hjul för att enkelt kunna flytta det dit jag behagar utan att behöva trixa. Det är ju sällan man flyttar det några längre sträckor, så jag prioriterade det framför rakkörningsegenskaperna.
 
Hur bra nogranhet behöver man ha på hålen egentligen ? jag menar i placerings nogranhet inte storleken på hålen
 
tallmilan skrev:
Hur bra nogranhet behöver man ha på hålen egentligen ? jag menar i placerings nogranhet inte storleken på hålen
Det beror väl på hur du tänker använda bordet. Skall du bara ha hålen till att fästa tvingar i så spelar ju inte placeringen någon roll alls egentligen. Då kan du ju tom borra hålen efter hand som behov uppstår.

Skall du däremot använda hålen för att fästa anhåll, jiggar mm för att såga vinkelräta snitt och liknande så är det ju viktigt att hålen sitter vinkelrätt i förhållande till varandra och även till skivans kant om den skall användas som referens.
 
Har skissat på att bygga ett eget MFT bord. Eftersom jag inte har ett enda Festool verktyg och att bordet inte kommer att flyttas utanför garaget så känns det onödigt att köpa ett färdigt MFT bord.

Har sett på forumet att andra köpt festools skenor och byggt egna bord. Jag har också tänkt i dom banorna men som sagt eftersom jag inte har några festool tillbehör så verkar det onödigt. Känns även som en nackdel att de säljs i fasta 2 meters längder.

Jag har tänkt mig ungefär något sånt här:
mftc.jpg

Tanken är att jag kan ha två separata ytor. En del kommer för det mesta användas som fräsbord men genom att byta skiva kan jag få ett stort MFT bord när det behövs. Har även funderat på att kunna integrera min bosch GTS 10 för att få ett större sågbord, men det får bli ett framtida projekt.

Alu-profilerna jag har tänkt mig är från alucon.se och är 45x90mm. Har sett på elektronikforumet att några har använt dessa när de byggt CNC maskiner så det verkar vara tillräckligt stabila. Det går även köpa i valfri längd vilket är en fördel.

Så vad tror ni? Begränsar jag mig genom att inte använda Festools skenor. Är måtten på bordet 1735x1200 bra eller är det snålt?
 
katos skrev:
Har skissat på att bygga ett eget MFT bord. Eftersom jag inte har ett enda Festool verktyg och att bordet inte kommer att flyttas utanför garaget så känns det onödigt att köpa ett färdigt MFT bord.

Har sett på forumet att andra köpt festools skenor och byggt egna bord. Jag har också tänkt i dom banorna men som sagt eftersom jag inte har några festool tillbehör så verkar det onödigt. Känns även som en nackdel att de säljs i fasta 2 meters längder.

Jag har tänkt mig ungefär något sånt här:
[bild]

Tanken är att jag kan ha två separata ytor. En del kommer för det mesta användas som fräsbord men genom att byta skiva kan jag få ett stort MFT bord när det behövs. Har även funderat på att kunna integrera min bosch GTS 10 för att få ett större sågbord, men det får bli ett framtida projekt.

Alu-profilerna jag har tänkt mig är från alucon.se och är 45x90mm. Har sett på elektronikforumet att några har använt dessa när de byggt CNC maskiner så det verkar vara tillräckligt stabila. Det går även köpa i valfri längd vilket är en fördel.

Så vad tror ni? Begränsar jag mig genom att inte använda Festools skenor. Är måtten på bordet 1735x1200 bra eller är det snålt?
Nej jag tror inte att du begränsar dig genom att inte använda festools skenor. Dock hade jag mycket noga kontrollerat att festools tvingar passar i profilen, både uppifrån, underifrån och från sidan, innan du beställer. Själva poängen med aluramen är just att kunna sätta fast tvingen i den. Går det inte så är det i princip ingen mening med aluramen.

Storlek? Lämpligt hade varit 3 st 6000x2000, 4 st 4500x1600 samt 4 st 2000x800 och några småbord;) Nä, men jag tror det blir en bra storlek.

Lite tankar:
Kom ihåg att aluramen måste vara lägre än mdf-skivan så att du inte skär i den när du sågar.

Ska du använda bench dogs för att kunna göra vinkelräta snitt med såg+skena så måste hålen sitta väldigt exakt - i övrigt spelar det ingen roll.

Jag hade gjort hål över hela ytan - slår vad om att du ofta kommer att behöva fästa något på "fräsdelen".
 
Du kan även fundera på vilken diameter du vill ha på hålen. Festools hål är 20mm, dock finns det en massa roliga bench dogs, tvingar och liknande på amerikanska marknaden. Alla dessa prylar använder, om jag minns rätt, 3/4" hål.
 
Om man själv skulle bygga ett nytt vardagsrums-brod, typ MFT...
Finns det så fina tillbehör, tvingar etc, att köpa i Sverige. Bortsett från Festools grejer.
 
Vet inte om de finns i Sverige, men de lär ju inte vara svårt att beställa hem från England, skulle tro att det mesta finns där. Dessutom: Finns de i Sverige lär man få betala osannolika överpriser om inget hänt de senaste dagarna.
 
Funderar på att integrera min fräs i MFT bordet och få ett fräsbord på köpet. På framsidan ska det stängas till med en lucka och spånsug anslutning ska sättas på sidan...
Ngn som har tips / trix / ideér / länkar / erfarenhet så är dessa varmt välkommna!?

/Masse
 
  • First_sketch.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Som du ser i tråden tidigare så har jag lite samma planer. Tyvärr har jag inte kommit längre än till planering pga av garagebygge. Dock så tror jag att det skulle vara en bra idé, om man ska ha en något större bordsskiva, att bygga en torsionbox. Det kommer bli väldigt stabilt och man kan i framtiden byta ut toppskivan.

Ska uppdatera när jag kommit längre i bygget. Beställde hem en fräslyft och t-traks från axminster som bara står och väntar nu.
 
Masses skrev:
Funderar på att integrera min fräs i MFT bordet och få ett fräsbord på köpet. På framsidan ska det stängas till med en lucka och spånsug anslutning ska sättas på sidan...
Ngn som har tips / trix / ideér / länkar / erfarenhet så är dessa varmt välkommna!?

/Masse
lite offtopic ....nyfiken på hur du får fram så snygga ritningar.Är det google sketchup eller vad använder du dig av?
 
I detta fallet är det Autodesk Inventor. Version 2011 har en ny funktion där man kan få fram skuggor och reflektioner i realtid... ganska kul funktion men som är avslagen när man ritar då den tar för mkt datorkraft!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.