Vi ska precis till att börja måla vårt nya kök av ask. Vi har hela tiden tänkt att måla det med linoljefärg, men så läste jag i nya numret av Gård och Torp om någon som tyckte det var svårt att få rent köksluckor i linoljefärg. Samtidigt är det en artikel om äggeoljetemperans förträfflighet!
Så vad är bäst till köksluckorna, linoljefärg eller äggoljetempera? Någon som har erfarenhet av bådera och kan råda oss? :)
 
Vi har linoljefärg (Gysinges vanliga) på våra köksluckor, och det tycker jag har fungerat bra. Den har ju lite glans i sig så för oss har det funkat bra att hålla rent. Vi har också använt äggoljetempera på en del väggar och snickerier i andra rum, och den uppfattar jag som känsligare eftersom den är så matt. Om jag skulle använda äggoljetempera i köket skulle jag nog välj en lite mörkare nyans och göra en efterpolering så att det blir en hårdare yta (äggskalsglans tror jag det brukar kallas).

För bägge färgerna gäller att dom kan vara känsliga innan de härdar ordentligt, skulle nog vänta några veckor innan jag stänkte fett eller tomatsås på de nymålade luckorna.
 
Vet inget om äggoljetempera, men min erfarenhet av linoljefärg på köksluckor är dessvärre inte den bästa. Vi har en ganska mörk nyans (Gysinge) och det är väldigt svårt att hålla luckorna rena. Men vi kanske inte skrubbar tillräckligt... Synd, för snyggt är det ju.
 
Tack för era svar!
Läste någonstans att man kan måla med äggoljetempera och sedan vaxa ovanpå för att få en hållbar och smutsavisande yta. Vad tror ni om det?
 
Vi har linoljefärg på våra köksluckor och jag har aldrig märkt att det skulle vara svårt att göra rent?
Jag säger dock, ska du måla med äggoljetempera så träna först. Jag har målat ett par möbler med det och jag tyckte det var skitsvårt. Evigheter tog det för färgen att härda också. Det blev fint till slut, men det kommer att dröja innan jag målar med äggoljetempera igen.
 
Har för mig att man brukade ha lite fernissa i linoljefärgen till kök och liknande för att göra den lite mer beständig mot slitage. Det är väl i sista lagret, och då upp till 50%.
 
Vi har Kulturhantverkarnas linoljefärg på våra köksskåp i massiv björk.
Jag kommenderar absolut inte denna färg, i a f inte om man använder köket flitigt, möjligen i ett sommarkök.
Hos oss började färgen nötas bort lite smått vid handtagen på de 2-4 skåp vi använder mest efter mindre än ett halvår :@

Vi målade 4 lager och före det ett lager linolja... så jag är inte så nöjd. Det är otroligt mycket jobb så känns inte kul att jag får fortsätta måla köksskåp nästa sommar.
 
Men varför målade ni ett lager med linolja först???
 
  • Gilla
Woye
  • Laddar…
Därför att det rekommenderades från Kulturhantverkarna. Provmålade först och ytan blev väldigt matt, man gav då rådet från Kulturhantverkarna att grunda med linolja. Dock hjälpte det föga, ytan blev matt och mycket svår att hålla ren i ett kök som används. Så rekommenderar absolut inte linoljefärg, i a f inte deras, i köksinredning. En kökslucka måste ju tåla hårt slitage. De skåpluckor som inte används så ofta är naturligtvis fina.
 
Låter lite märkligt - om du stryker omålat trä först med linolja, suger inte färgen in sedan. Hade varit mer logiskt att lägga på ett lager linolja sist. Linoljan är ju till en början blank men mattas efter hand. Målade huset utvändigt i somras med färg som jag spätt med både halvolja och linolja, sken kollossalt men nu är det lite mattare. Ett känt trick för att fräscha upp en linoljefärgsmålad fasad är ju att stryka över den med olja eller ev halvolja (och vara noggrann med att torka upp ev överflöd).
Tänkte att om du inte oljat först, blir slitaget vackrare, fast jag vet ju inte säkert. Och slitage får man räkna med i ett kök. Sen finns det linoljefärg som är tillsatt lite harts för att vara slitstarkare inomhus, kan ju vara idé att prova?
F ö tycker jag skillnad i glans på inomhusmåleriet kan vara ett stort problem, inte roligt med flammiga dörrar.
 
Måla med härdlack eller 2komponent.
 
Karin h: Rådet var att stryka linolja före färgen, så att färgen skulle bli mer jämn och få mer glans. Detta funkade inte. Nästa råd var att vi skulle stryka linolja överst. Provade detta råd på 3 luckor, och de blev i det närmaste förstörda. Inoljningen resulterade i att färgen blev gulare än de övriga luckorna (pärlgrå). Plus att det absolut inte blev någon yta som går att rengöra.
Jo nog är det fint med linoljefärg, men det får ju vara någon måtta... Att färgen slits bort och att träet blir synlig direkt tror jag inte man vill, hur mycket ruckelromantiker man än är. Detta är vår erfarenhet av Kulturhantverkarnas färg, säkert kan andra märken funka på annat sätt.
Jag har även målat alla fönster och smygar med linoljefärg så jag är inte helt "grön" vad gäller färgtypen.
 
Oj oj, jag ger mig!!!
 
Mina furuluckor, målade med ottossons vetegrå, har inte slitits ned efter två år. Dock så blev det en vattenrand på luckan vid diskbänken. Lite mattare i färgen. Det var dock på den fanérade spegeln, som jag inte fick bort lacken helt på. Men den strök jag över en gång med bara lite, lite färg, tog 2 minuter och så var den fläcken borta.

Märkte skillnad på pärlsponten i hallen, skåpet var gammal spont, som vi kompletterade med panel på väggen. Trärent bägge ytorna, samma färg, men färgen på den gamla sponten har klarat slitaget mkt bättre.

Ett tips kan ju vara handtag av knopp-typen, så att man inte går emot luckan så mkt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.