Jo, de där dubbla ytterdörrarna var väldigt vanligt förr. Eller inte dubbla ytterdörrar, utan en innerdörr alldeles innanför ytterdörren. På sommaren hakade man av dörrbladet och ställde undan det.
Även farstun borde komma tillbaka. Ett slutet men ouppvärmt rum som fungerar som luftsluss. Särskilt bra eftersom lågenergihusen ofta får en öppen planlösning. Om då någon är oförsiktig med ytterdörren vintertid kan hela huset fyllas med iskall luft, som sen tar ganska lång tid att värma upp. Givetvis minskar farstun värmeförlusterna även när dörren är stängd.
 
Japp.
Det är egentligen samma fråga då som nu.
Då gick det massor av ved som man fick hugga med handkraft, idag är det elen som är dyr.

Tittar man på äldre hus så har de ju mutstocken mitt i huset vilket är helt rätt så att värmen sprider åt alla håll. I allmänet är de 1.5 eller två plan för att dra nytta av värmen underifrån och på så sätt få mer yta som är billig att värma.

Skulle man bygga ett 20 tals hus med moderna matrial och tekniker så skulle man nog få ett väldigt "energibra" hus
 
har för mig att man kan ha en braskamin i ett passivt hus för prydnad och mysfaktor utan att det räknas som uppvärmning fast man kan kompletera med den när det behövs

men sen så blir det inte samma sak nu då man inte har en centrerad värmekälla som skortstensstocken som man hadde förut

sen kan man ju tänka på att om man ska bygga ett energisnålt hus och man ändå har solvärme så behöver man en ackumulatortank och då skadar det inte att sätta in vattenmantlad braskamin/vardagsrumspanna så har man värmen fixad även om det blir ett strömavbrott och då får man direkt värme från kaminen och kan få varmvatten mm och även värma huset av den maggasinerade energin i tanken

men vist kan man göra mycke för att sänka energiförlusterna som energiglas och ett extra glas utanpå så det blir 4glas fönster och sätta en farstu med en dörr och sen dubbla dörrar så kan man komma ner långt i energiförluster där då jag skulle kunna tänka mig att man kan komma ner nära 0,4 i Uvärde på dörr och kanske ner mot 0,6-0,7 på fönster men det blir ju dyrt med att specialbeställa sådanna fönster men skulle nog gå att uppnå om man gör som man gjorde med dubbelfönstrena förr där ena satt på utsidan och andra på insidan och då kan man använda billiga tvåglasfönster som innerfönster och ett modernt fönster som ytterfönster

så jag tror att framtiden kommer bli en kombination av gammal och ny dessine med nya material och nytänkande i hur det värms upp
 
miry skrev:
kan tänka mig att man har en bärande stomme i de väggarna typ en trästomme men sen så skulle man få en bra styvhet med att göra sandwich element med pu skum bundet i två playwood skivor på varsin sida

det jag hänvisa till var där de satt upp ett tält eller ett skal som de blåser på skum från ena sidan bara men sådanna konstruktioner har jag inte sett i sverige och här när man använder det så har man en bärande konstruktion som sen isoleras så då det ger väldigt få köldbryggor
Nej ingen bärande stomme : plywood+cellplast+plywood. (hittade ett par bilder)
(nu lovar jag, inget mer O/T från mig).
 
  • besta.jpg
  • besta2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
lt1Cobra

Men vad är det som ska bära taket? Är det ett passiv hus?
 
Det är synd de håller på att göra om hemsidan. Men jag googlade fram den här : http://bestabyggteknik.hemsidadirekt.se/detaljbilder.html (där ser man att de kör limträbalkar). Jag tror besta är nämnt på forumet förut också.
Just det där tror jag inte är 'passiv hus' Dock läste jag för nåt halvår sedan på deras hemsida om att de hade börjat med 'lågenergihus', och att de då gjorde väggarna tjockare (mer cellplast)

edit: Eller är jag helt stupid? Det står att de lägger ett regelverk på insidan också (70mm eller 95mm beroende på väggtjocklek, kanske det har nån bärande funktion... Jag brasklappar...)
 
Redigerat:
hej
vi har ett par goda vänner som bygger ett lågenerighus i Tyskland. De har ett luftväxlarsystem i huser men en hiskelig massa rör under golven och tar tillvara värme från varmvattnet etc etc. De har någon sorts värmare på luftsystemet som de kan använda vid behov. Det kan bli rätt kallt även där. Det tror jag är rätt väg att gå istället för en luftvärmepump då den inte slår på per automatik på samma sätt.
De har även en stor vedkamin centralt i huset med en hiskelig massa sten i skorstenen som lagrar värme.
 
Undrar om man får/kan bygga skorsten i STEN i Sverige.
 
hej..!

Är en ganska gammal tråd men skulle va intressant å prata med någon som byggt Passiv hus eller har mycket kunskap om detta..

då det är mycket frågetecken om Passivhus kan man få svar på en del frågor här:
http://www.passivhuscentrum.se/

Ska själv bygga nytt hus men funderar på att vänta något ytterligare, känns som det byggts väldigt några småhus som Passivhus och finns inte så många kataloghus att välja på idag..!

Jag har tänkt att bygga ett hus med boarea på 80-100kvm, FTX ventilation, vattenmantlad braskamin som kopplas till vv-beredare och solpaneler som värmer vv sommartid.
Är det någon som byggt Passivhus kring Östergötland..?
Svårt att hitta husfirmor som har många referenser kring Passivhus..

hälsn /daniel
 
Tråden är inte gammal. Själv vill jag veta så mycket som möjligt om passiva hus.
Hoppas någon svarar.
 
tror det är svårt att det kommer bli ett enhelligt svar då det finns så pass många olika sätt att se på problemen och hur man gör men jag tror att det största problemet till varför det finns så få kataloghus som är passiva är att det krävs så pass mycket för att det ska lyckas med ett riktigt passivt hus och som också funkar för alla typer av boende då det blir en skillnad på värmetillskott på upp mot 10ggr beroende på situation och sen vilket värmebehov som behövs för olika delar av landet och olika delar på året så det gör att det blir svårt att kunna tillverka ett passivt hus som skulle klara av att hålla värmen med en ensamstående som bara är där runt 10timmar om dygnet och inte lagar mat eller tvättar mm när det är -20C ute under en längre period

så som jag sagt innan så tror jag inte alls på att passiva hus är rätt väg att gå då ett hus som blir gjort för att två vuxna och tre tonåringar ska vistas där nästan hela tiden inte kommer klara av att hålla värmen med en person som inte är hemma så mycket om den inte har all elektronik på för att värma huset så det ändå blir en energiförbrukning som tom blir högre än med en stor familj där

Men själva tanken att man ska lagra energi i golv och väggar och att man ska isolera så det inte behöver så mycket för uppvärmning är jag helt med på är rätt väg och det skulle underlätta om man gick ifrån att bygga trähus utan börja använda stenmaterial i högre utsträckning och det finns men är inte så kända de som har lösningar på detta med prefab betong hus men förhoppningsvis så kommer det fler och blir vanligare med det också men nu tillverkar de flesta hustillverkare trähus och inte stenhus för det är lättare att göra och hantera fast jag tror inte det skulle bli så svårt eller dyrt att göra betonghus bara man anpassar fabriken till det.

Så det jag menar med betong eller stenhus är välisolerade element som fogas samman och en homogen vägg med olika skikt i olika material kommer bli tät då det inte är nån luftgenomströmning genom betong eller cellplast och då är det bara skarvarna mellan elementen som ska tätas rätt och det är nog lättare med betong element än med träelement som de kommer med idag


så allt är vad syftet är men som jag ser det så ska man bygga lite ute på landet eller har möjlighet till billig ved och får elda ved där man ska bygga och syftet är att ha det billigt och ändå enkelt så skulle jag förespråka ett veduppvärmt hus som är välisolerat och är det tillräckligt välisolerat så räcker det långt med en vattenmantlad kamin och en stor acktank som får hjälp av en solslinga så kommer det mesta som drar mycket el i huset att elimineras och man får en billig driftkostnad med enda nackdelen att man får elda lite ibland eller kanske tom en hel del under vintern om man använder mycket varmvatten.
 
Jag tycker du har verkligen öppnat mina ögon. Du bör publicera detta!
 
kamilenski var det mig du skrev till ?

den enda jag sett som gör efter mitt tankesätt i att optimera är dessa
www.resaro.se

men de är inte stora eller kända inom husbyggen men folk väljer ju det som de kan få många referenser på och är det inte många hus byggda så blir det ju svårt

vad är det som igenkligen är oklart med passiva hus ?
 
Redigerat:
miry, du verkar tro att det är förbjudet att ha sekundära värmekällor i passivhus. Alla passivhus har för det första ett värmesystem för tappvarmvatten och för det andra en sekundär värmekälla, oftast en elslinga kopplad till ventilationen som självklart är värmeväxlad.
anledningen att det räcker med en elslinga är ju för att byggmaterialen har en låg specifik värmekapacitet och är skyddade av ett välisolerat skikt, dvs det går snabbt att värma upp.
Ett passivhus är ju en definition och inte en byggstandard.
Har du lust att bygga ett passivhus i betong som klarar att värmas upp på 10w/m2 är det ju jättebra, hittills har det ju dock bara gjorts för flerfamiljshus. Betong har ju andra egenskaper och ställer andra krav för att vara energisnålt.
slutsats, är du motståndare till passivhus är samma som att vara motståndare till energisnåla hus. Det står ingenstans att man måste vara en familj med tonårsbarn för att ha ett passivhus. Alla kan.
 
ludlan
det är just den definetionen att man inte ska behöva tillskottsvärme i huset förutom i nödfall och som du själv skrev så får inte tillförd energi för värme övergå 10W/kvm och att det är oftast i direktverkande el då och samma sak när det kommer till tapp varmvattnet så det jag motsätter mig är att man ska värma hela huset med direktverkande el och att det är ett hus som man räknar med har en familj med ett vist utseende iställe för att göra det energisnålt med stor flexibilitet

så det jag tycker är mer logiskt är att bygga hus som har en bra värmeisolering men samtidigt så litar man inte på att det ska klara sig på den värmen som alstras i huset då allt blir mer och mer energisnålt nu och med det avger mindre värme så tycker jag inte det är lämpligt att basera husets funktion med våra nuvarande el förbrukning och att barna inte ska flytta ut efter ett antal år

medan sättar man in en uppvärming via nån form av värme pump så får man ca 3ggr så mycket värme och då både till varmvatten och uppvärmingen och med det hålla elkostnaderna nere under vad det skulle vara med ett passivt hus och då även lämpligt för fler att bo i sådanna hus då det inte kräver att man är en hel familj som bor där för att hålla värmen uppe

Sen när det gäller betong så har det ganska många fördelar som bra hållfasthet och bra värmelagring men har lite svagheter som att det blir väldigt tungt och kan vara ganska dyrt eller omständigt att bygga och kräver en nogranhet för att inte få köldbryggor som blir markanta men görs allt rätt så är jag övertygad om att det är det materialet som lämpar sig bäst för husbyggen när man ska hålla ner energiförbrukningen i huset

(vet att betong kräver en del energi för att tillverkas med det gör även glas och stenull med som används i trähus så man bör nog kolla på energin som huset kräver när det väl står på plats och inte för att bygga)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.