Hejsan.

Har en plattegång på ca 5 meter längst med garaget. Nu i höst funderar jag på att göra någon form av pergola och sen sätta spalje mellan stolparna som håller upp överliggaren till pegolan.
Tanken är att spaljen ska vara stöd för något att kunna klättra upp och slutligen täcka pergolataket.

Nu e min undran vad man skulle kunna plantera som är lämpligt till just det jag funderar på. Det är ju ingen nackdel om det växer litta halvsnabbt.
Om det är vintergrönt eller inte spelar ingen större roll. Bara det inte är något som ska klippas ner helt varje år.
 
klematis kan funka väldigt vacker o blommar länge (gäller de flesta sorter) och du har ju tydligen bra zon (1)
 
Ja ni kan då välja praktiskt taget vad som helst om ni har sol. Tycker INTE ni ska satsa på något bara för att det är lite snabbväxande utan verkligen satsa på något häftigt. Ni kan ju ha minikiwi som finns i olika sorter, blåregn, rosor, vinstockar m.m. Ja det är nog faktiskt bara fantasin som sätter stopp för er.
 
Klematis hade jag i funderingen faktiskt..
Likaså vindruvor.
En tanke är ju att kunna ha 2-3 sorter sålänge dom inte tar ut varran för mycket.

Ja sol är det. Det är mot sydsidan och har sol från frukost till ungefär 6-7 tiden på kvällen sommartid.
Halvskyddat mot blåst är det också.

Blåregn är fruktansvärt snyggt. Det är väl känsligt mot frost vintertid och bör väl täckas? Räcker det att man täcker runt plantan där den är planterad o jorden??
En MYCKET STOR nackdel är att fröbaljorna är giftiga. Tösen är nu 3 år och väldans nyfiken och det kommer hon med all säkerhet att vara i ett par år till..
Man kanske kan sätta en lite skyddad mot små fingrar mellan kommande spaljen och dvärgpilen.
När den växt upp lite hänger väl frökapslarna så pass högt att man inte når dom.

Finns det någon motsvarighet till blåregn som INTE är giftig igentligen?
 
Blåregn Blue Moon är härdig och remonterande och behöver inte täckas i Skåne. Jag har det vanliga blåregnet som står relativt blåsigt (strandnära) och den klarar det skånska klimatet.

Min valp åt upp hela plantan med rot & allt innan jag hann plantera blåregnet ... hällde i honom 3 dl kol-olja och inte märkte jag något alls egentligen. Hela växten lär vara giftig. Jag har själv 4 barnbarn under 3 år som regelbundet besöker mig - inte kommer jag ta bort växter i min trädgård inte. En 3-4-åring lämnar man ju ändå inte utan uppsikt och förgiftningsfall är ytterligt ovanliga i vårt land. Frökapslarna kan man lätt plocka bort. Samma problem är det med idegran - jag klipper denna mycket hårt så att den inte sätter frukt.
 
yonna skrev:
Blåregn Blue Moon är härdig och remonterande och behöver inte täckas i Skåne. Jag har det vanliga blåregnet som står relativt blåsigt (strandnära) och den klarar det skånska klimatet.

Min valp åt upp hela plantan med rot & allt innan jag hann plantera blåregnet ... hällde i honom 3 dl kol-olja och inte märkte jag något alls egentligen. Hela växten lär vara giftig. Jag har själv 4 barnbarn under 3 år som regelbundet besöker mig - inte kommer jag ta bort växter i min trädgård inte. En 3-4-åring lämnar man ju ändå inte utan uppsikt och förgiftningsfall är ytterligt ovanliga i vårt land. Frökapslarna kan man lätt plocka bort. Samma problem är det med idegran - jag klipper denna mycket hårt så att den inte sätter frukt.
Låter ju mycket bra.
Så det gör inte plantan något om man tar bort frökapslarna så fort dessa dyker upp?
Asså jag menar att den blir inte mindre glad för det?

Läste just om ett blåregn som kallas för 'CLARA MACK' och det som skrivs klara upp till zon 5 och Temperatur ner till minus 40 grader... ska blomma om också.. upp till 3 ggr på säsongen.

Blir mer o mer sugen på att påbörja mitt bygge när jag läser era svar..
Tipsa gärna om andra roliga klätterväxter..
Är det någon som har nått liknande bygge hemma så får ni hemskt gärna lägga upp nån bild också..

Föresten.. Vilka clematis rekomenderar ni som är villiga att klättra och bli långa/höga??
Har en clematis i trädgården idag, en blålila sort med lite underliga "dubbla" klockformade blommor.. Denna blir aldrig mer än 1 meter hög, blommar mycket och till hösten dör hela plantan ner igen och till våren växer dom om nerifrån igen.
 
Redigerat:
Finns många vidlyftiga clematisar. Har just nu en 'summer snow' i stor plastkruka och den täcker denna sommar ca 4x5 kvm (andra året) och ändå klipper jag ner den varje vår.
 
yonna skrev:
Finns många vidlyftiga clematisar. Har just nu en 'summer snow' i stor plastkruka och den täcker denna sommar ca 4x5 kvm (andra året) och ändå klipper jag ner den varje vår.
Den ser väldigt fin ut och verkar täcka större delen av mitt behov.
Läser att det är lika delar som klipper och lika delar som inte klipper. Enligt info ska den klippas hårt på våren men det verkar man inte behöva eftersom så många låter sina vara.
Låter riktigt bra faktiskt..

Börjar bli lite att välja på nu.. planeringen av pergolan börjar bli klar så nu ska det inom det snaraste börjas handla material.

Tror jag gör en lite "bygg"tråd sen när jag börjat..
 
Det kan vara en fördel att klippa 'summer snow' eftersom den blir så våldsamt vidlyftig och stabbig. Jag gjorde det inte i min förra trädgård där den hade snott in sig i en gammal magnolia och det var ett litet h-e att bli av med den.
 
Tack Yonna för dina svar..
Jag har med 99% säkerhet bestämt mig för att det iallafall första sässongen kommer bli clematis, Summer Snow och ros, New Dawn.. Tror dessa kommer att passa perfekt ihopa.
 
Hur har det gått med pergolan? Står själv i startgroparna och vill bygga en från huset men fick nyss några varningsord från svärmor som berättade att vildvin kan göra skada på huset med sina "hårda" stammar. Tips någon?
 
Linisen_01 skrev:
Hur har det gått med pergolan? Står själv i startgroparna och vill bygga en från huset men fick nyss några varningsord från svärmor som berättade att vildvin kan göra skada på huset med sina "hårda" stammar. Tips någon?
Jodå det har gått bra.. Den är färdig. Ja nästan.. ska bara ha en överliggare på den delen till höger där det saknas ribbor.. Dom är också nu monterade och ska som sagt bara ha en överliggare.

spalje1.jpg

Har planterat en klätterhortensia efter många tips..
Ska väl bli någon klematis också är det tänkt..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.