Har ni ringt Gar-Bo själva ?
Deras försäkring skall ju träda in !?
I praktiken förstår jag om det är svårt - de där byggfelsförsäkringarna verkar ju vara rena maffiafasonerna, med kopplingar till husbranschen från försäkringsbolagen osv - men det kanske är värt ett försök om ni kan få tag i en ok handläggare ?

De där punkterna på elbesiktningen med "fara för liv" - det innebär ju i praktiken att entrepenaden är underkänd - hur kan ngn säga att ni är "gnälliga" då !??

Och att säga att han har "BB2 men har bara inte skickat in papperen" - well det är väl som att säga att man har en försäkring, man har bara inte betalat premien" - skitsnack helt enkelt !
Om han nu har gjort fel är det väl bättre att krypa till korset direkt, fixa felen på ett ritktigt sätt och gå vidare - men vissa människor alltså . . .

En anmälan till elverket har ni väl redan gjort - annars gör det ! Tänk om han går vidare med nästa hus och dödar en hel familj pga sin okunskap !?

/K
 
klaskarlsson skrev:
Har ni ringt Gar-Bo själva ?
Deras försäkring skall ju träda in !?
I praktiken förstår jag om det är svårt - de där byggfelsförsäkringarna verkar ju vara rena maffiafasonerna, med kopplingar till husbranschen från försäkringsbolagen osv - men det kanske är värt ett försök om ni kan få tag i en ok handläggare ?

De där punkterna på elbesiktningen med "fara för liv" - det innebär ju i praktiken att entrepenaden är underkänd - hur kan ngn säga att ni är "gnälliga" då !??

Och att säga att han har "BB2 men har bara inte skickat in papperen" - well det är väl som att säga att man har en försäkring, man har bara inte betalat premien" - skitsnack helt enkelt !
Om han nu har gjort fel är det väl bättre att krypa till korset direkt, fixa felen på ett ritktigt sätt och gå vidare - men vissa människor alltså . . .

En anmälan till elverket har ni väl redan gjort - annars gör det ! Tänk om han går vidare med nästa hus och dödar en hel familj pga sin okunskap !?

/K
Vår jurist har haft kontakt med Gar-bo men de tar ju hela tiden kontakt med byggaren som lovar att åtgärda problemen men inget händer! Så har det hållit på sedan i våras,för några veckor sa Gar-bo att vi har rätt i sak och att de måste ta kontakt med byggaren för att få reda på varför han inte gjort det han ska, det var då som byggaren tog kontakt med sin polare som är Borohus återförsäljare och återörsäljaren tog saken i egna händer och skickade ett mail till Gar-bo där han sa en massa lögner om att det är vi som inte vill ha problemen åtgärdade.

Elsäkerhetsverket vet om detta och de har sagt att vi ska polisanmäla byggaren för det han gjort är kriminellt samt att byggarens andra polare som har en elfirma i Norrköping blir just nu utredd av elsäkerhetsverket eftersom han lämnat falskt intyg angående vårt hus, på intyget står att han kontrollerat och godkänt elen i huset men behöriga säger att det kan han inte ha gjort,samt att elfirman i Norrköping säger att de kontrollerat elen i garaget och carport- det är bara det att vi har ingen garage då undrar jag vilket hus de har kontrollerat för inte är det vårt i varje fall.
 
Värmland skrev:
Hej Isabel 76
Vi har betat av det värsta är förhoppningsvis avbetat. Vi sitter och väntar på att målaren skall komma och fixa till en del tapetsering och målning som behöver göras om. Vissa bitar som tex elen i garaget, som ingick i entreprenaden men som inte blev utfört, väntar vi med till nästa år. Man orkar inte ta i allt på en gång. Det har varit en skitjobbig resa att städa upp efter en fuskbyggare som inte tagit sitt ansvar.
Jag förstår om ni inte springer till media. Vi skulle gärna sett vår byggare på TV4:as program men nackdelen är att det kan bli ett negativt rykte om huset. Inte roligt om man skulle sälja huset i framtiden. Bra att möjligheten finns att lägga ut på nätet och varna andra för att gå på samma nit som ni och vi gjort. Hoppas att ni får det bra till slut. Kämpa på!
Men har vi fått åtgärda felen själva?:O
Ja,det är just risken för att huset får dåligt rykte som stoppat oss förr men nu orkar vi inte mer.
 
Har inte läst övrigas mail här, bara ursprungsinlägget, men jag tycker absolut ni ska kontakta media!!! Det finns säkerligen program som skulle passa perfekt för detta fruktansvärda bemötande och agerande!!!!
Lider med er......
 
Detta blir bara mer och mer komiskt!

I mailet som återförsäljaren skrev till Gar-bo påstod han att plattsättaren hade sagt att vi inte lät honom komma in i huset för att göra jobbet och att ena besiktningsmannen och återförsäljaren har försökt under hela den tiden för att att gå så smidigt som möjligt! Det hela tyckte vi var hur konstigt som helst så maken ringde upp plattsättaren som fattar noll av det som återförsäljaren skrivit till Gar-bo,han har aldrig sagt något sådant om oss och att den ende som varit jobbig att samarbeta med var byggaren och att han fick jaga END Bygg rätt länge för att få betalt. Plattsättaren sa också att han vill aldrig mer ha något att göra med END Bygg...

Ok, då ringde maken upp besiktningnsmannen och han var också helt oförstående då han trodde att alla felen med vårt hus hade redan åtgärdats även han hade lite synpunkter om återförsäljarens lögner!
Ibland undrar jag om det kan vara så att försäljaren och byggaren inte riktigt förstår språket och tolkar de andra säger på sitt egna lilla vis?
Jag menar om man ska ljuga varför göra det om saker som andra lätt kan bevisa inte stämmer?

Vad vi nu gjort är att skicka ett mail till Borohus huvudkontor om hur deras försäljare ljuger för att hålla en fuskbyggare i ryggen. De lär inte bli så glada då vi vet att det finns minst en på huvudkontoret som velat få bort försäljaren och byggaren från Borohus (enligt byggaren själv).
 
Redigerat:
Vilka jävla idioter det är ju förjävligt att slarva så mkt med elen vvs och våtrum det finns ju som sagt en anledning att inte vem som helst ska jobba med detta och att det krävs behörighet. Elen är väl det jag är mest insatt i och allt det där slarvet kan ju leda till dryga böter och i värsta fall fängelse. Hoppas verkligen att nån kan ta ansvaret för slarvet och fixa det, man köper ju en tjänst! Håller tummarna för att huvudkontorert tar sitt ansvar iaf. Lycka till!!:)
 
patrikjepp skrev:
Vilka jävla idioter det är ju förjävligt att slarva så mkt med elen vvs och våtrum det finns ju som sagt en anledning att inte vem som helst ska jobba med detta och att det krävs behörighet. Elen är väl det jag är mest insatt i och allt det där slarvet kan ju leda till dryga böter och i värsta fall fängelse. Hoppas verkligen att nån kan ta ansvaret för slarvet och fixa det, man köper ju en tjänst! Håller tummarna för att huvudkontorert tar sitt ansvar iaf. Lycka till!!:)
Det roliga är att ALLA säger det samma som du, men byggare och återförsäljaren är de enda som anser att vi hittar på och är gnälliga TROTS att vi har besiktningsprotokoll som ger oss stöd.

Huvudkontoret kommer inte att göra ett skit,det har vi redan förstått! Vi har skickat ett mail och har inte hört av från dem.
 
Redigerat:
Kontakta VD på Borohus direkt. Börja med att luska ut vad han heter, ring deras växel och be att frå prata med honom, få det att låta som ni känner honom i växeln, annars stor risk att ni blir kopplade tillt någon underhuggare.
 
hempularen skrev:
Kontakta VD på Borohus direkt. Börja med att luska ut vad han heter, ring deras växel och be att frå prata med honom, få det att låta som ni känner honom i växeln, annars stor risk att ni blir kopplade tillt någon underhuggare.
Vi vet vad han heter och en av ägarna av Borohus var hemma hos oss.
Först sa han att det inte var så farligt men han fick besiktningsprotokollet med sig som han läste på vägen hem,dagen efter ringde han vår advokat och sa att Borohus inte har något med detta att göra utan allt är byggarens fel vilket faktiskt är sant, att det var Borohus återförsäljare som prackade på oss byggaren det spelar tydligen ingen roll. Sen hade återförsäljaren "glömt" att berätta vad som pågick med vårt hus och hade även "glömt" att skicka besiktningsprotokollet till kontoret. Men nu borde de ju veta vad som pågår.
Vi vet att vårt mail kommit till de behöriga på Borohus....
De bryr sig helt enkelt inte q(;^;)p
 
Det är troligen sant att det strikta ansvaret inte ligger på Borohus. Men vem vill göra affär med ett företag som prackar på kunderna en sådan entrepenör. Självklart ligger det i Borohus intresse att visa att de inte lämnar en kund i sticket när en av deras anställda säljare (eller om han nu är inhyrd egenföretagare, en vanlig konstruktion) på det här viset har misskött sig.
 
Är det inte så att Borhus återförsäljare egentligen är friståensde företagare som saluför under Borohus namn? Om det är på det viset så förstår jag att Borohus inte vill bry sig för dom har ju då inget egentligt ansvar mer än att dom borde skämmas. Hela grejen är ju återförsäljarens bolag ansvarig för, försäljning av rätt produkt, ordnandet av byggare osv. Precis som en ICA butik, ICA:s HK skiter nog i om din lokala handlare säljer en undermålig produkt, i alla fall till det blir så mycket och spritt över hela landet så det blir ohållbart som med ICA:s köttfärs.
Nä, all kraft på återförsäljaren och hans bolag samt byggaren och det bolaget, Borohus är nog en återvändsgränd.
 
Glufsglufs skrev:
Är det inte så att Borhus återförsäljare egentligen är friståensde företagare som saluför under Borohus namn? Om det är på det viset så förstår jag att Borohus inte vill bry sig för dom har ju då inget egentligt ansvar mer än att dom borde skämmas. Hela grejen är ju återförsäljarens bolag ansvarig för, försäljning av rätt produkt, ordnandet av byggare osv. Precis som en ICA butik, ICA:s HK skiter nog i om din lokala handlare säljer en undermålig produkt, i alla fall till det blir så mycket och spritt över hela landet så det blir ohållbart som med ICA:s köttfärs.
Nä, all kraft på återförsäljaren och hans bolag samt byggaren och det bolaget, Borohus är nog en återvändsgränd.
Sant, men vad vi inte förstår är hur Borohus kan låta sin återförsäljare agera på detta sätt i Borohus namn.
Vi vände oss till Gar-bo pga att dispyten var mellan byggaren och oss, Borohus var inte inblandad förens återförsäljare blev kontaktad av byggaren angående att Gar-bo var på honom och då valde återförsäljaren att skicka ett mail med en massa lögner om att det var vi som inte ville få huset klart och detta gjorde han som Borohus representant och då tycker jag att Borohus borde göra något åt återförsäljarens agerande.
 
Bör tillägga att jag tycker att det finns vettigt folk på huvudkontoret och vår "fight" är inte mot dem utan problemet är en fuskbyggare och återförsäljaren som håller honom i ryggen.
När vi inte hade varmt vatten förra vintern var det en person på huvudkontoret som tog sig tid att ringa både byggaren och återförsäljaren för att vi skulle få det åtgärdat och huvudkontoret har med största sannolikhet trott att allt var åtgärdat. Tills nu.....
 
Fy fan vad förbannad jag blir när jag läser sånt här.
Isabel, hoppas verkligen att det löser sig för er. Personligen hade jag inte lagt några fingrar imellan. Gastat och gapat om detta varhelst jag blev hörd. Media bör bli underrättade.
 
Hej!Vad gäller elen så måste det väll finnas ngn behörig elinstallatör som gjort föranmälan och färdiganmälan till e-on.Den personen har ju iom det tagit ansvar för att elinstallationen är rätt gjord.
Så den person vars namn finns på för/färdiganmälan ska ju sättas ditt samt stå för alla kostnader vad
gäller elen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.