Jag litar på vad du säger Glufsglufs, jag har ingen induktionshäll och har inte kört någon heller.
Tycker bara det borde räcka med 10A, men med tanke på alla vansinniga 1-fas vitvaror som finns här numera fast konstruerade för andra marknader har du säkert rätt.
 
GK100 skrev:
Jag litar på vad du säger Glufsglufs, jag har ingen induktionshäll och har inte kört någon heller.
Tycker bara det borde räcka med 10A, men med tanke på alla vansinniga 1-fas vitvaror som finns här numera fast konstruerade för andra marknader har du säkert rätt.
Mmmm, jag kollade infon på TS länk till hällen.
 
Var nere i källaren för att hitta mina huvudsäkringar. Såklart var de skåpen låsta. Men ett av dem var öppet och där kunde jag se två lägenheter. med deras mätare? (de som mäter hur mycket el man gjort av med) sen satt det på rad först en säkring som var tom. sen satt det någon svart grej med typ ett nyckelhål sen satt det en säkring med en propp som hade en gul metallring i mitten. vilken Ampere är det? de uppe i lägenheten är på 10A och de är röda.

Iallafall, nu verkar det som att det endast går en huvudsäkring upp till lägenheten (antar att det är samma i alla elskåp). Betyder det att det endast är en-fas?
 
Om det ser lika ut i ditt skåp så har du enfas.

Du råkar inte ha en multimeter? I så fall är det ju enkelt att mäta
 
Rikard Ågren skrev:
Om det ser lika ut i ditt skåp så har du enfas.

Du råkar inte ha en multimeter? I så fall är det ju enkelt att mäta
okey, men hur förklarar man att de är tre sladdar in till min central? eller har det kanske ingen betydelse?

Multimeter, det kan jag fixa.Hur mäter man då?
 
Allt ser märkligt ut i mina ögon.. Gul är 25 A vilket kan tyda på 1-fas, men det kan finnas olika matning till olika lägenheter.
Ta ditt mätinstrument och kolla de 3 inkommande på huvudbrytare, men var försiktig så du inte kortsluter proberna, har du 400 V mellan alla är det 3-fas annars kan du återkomma..
Är matningen till fasskenan gul/grön eller ser jag fel?
Stealthen skrev:
Multimeter, det kan jag fixa.Hur mäter man då?
Du börjar med att ställa den på rätt mätområde, detta kan variera lite men t.ex. 750 V sinuskurva eller AC kan det stå, när detta stämmer mäter du mellan 2 punkter.
 
Redigerat:
Ser ut som om det skulle kunna vara lite grönt till höger om den gula tråden ja. Tur att strömmen är färgblind

Och varför är det blod här och där runt centralen? :)
 
Mord?
 
Rikard Ågren skrev:
Ser ut som om det skulle kunna vara lite grönt till höger om den gula tråden ja. Tur att strömmen är färgblind

Och varför är det blod här och där runt centralen? :)
den gula tjocka tråden är bara gul, som tur är. ska försöka ta mig in i mitt elskåp imorgon och se vad som gömmer sig där.

angående mordet så är det den gamla väggfärgen som jag otroligt nog har missat skrapat bort :) ingen é perfekt
 
Kan också vara så att dom mätarsäkringar du så var till några mindre lägenheter typ ettor eller så...men nu kanske du har en sån också.
 
Glufsglufs skrev:
Kan också vara så att dom mätarsäkringar du så var till några mindre lägenheter typ ettor eller så...men nu kanske du har en sån också.
Jag bor i en liten 1 1/2:a på 36 kvm.

Nu har jag varit nere i källaren och letat igenom alla elskåp, sista elskåpet jag öppnade hittade jag min mätare. Den skiljde sig från de andra. (se bild). Alla skåp jag hittade hade en propp med en gul eller blå säkring. medan min mätare hade två grå säkringar (16A?). Vad är bäst? känns som att 2x16A=32A är bättre än 24A, men jag är ingen elektriker.

Men om det nu är två-fas, hur förklarar man då de tre trådar som kommer in i lägenheten?
Det står ju till och med 3x220/400 på mätaren, fast det kanske bara är vad den klarar av.
 
  • DSC_0004.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC_0008.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC_0006.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det står under dina mätarsäkringar att det är tvåfasmatning. Att det är tre trådar in på din brytare i centralen är nog just för att kabeln var tillverkad så och att samma typ av kabel har använts till alla lägenheter vare sig dom matas med två eller tre faser. Om du har gråa säkringar så är det 16A som du säger, så till din lägenhet har du 2X16A.
 
Jag tror vi kan sluta oss till att du har två faser till lägenheten nu. Att man ser tre fasledare i din central beror antagligen på att kabeln råkade vara utrustad med så många ledare - en av dem ligger nog lös i mätarskåpet.

Då är frågan vad du kan/behöver göra.

Om vi börjar med hällen så anger tyvärr inte Ikea några detaljer. "230-400" säger inte så mycket. Att döma av vad som kommit fram i andra trådar här på forumet om HIN3T och HIN4T så är det högst sannolikt en 230V-häll som går att koppla in på 1, 2 eller kanske tom 3 faser.

Som det ser ut just nu hos dig har du bara tre ledare i kabeln till spisdosan, som dessutom ser klena ut. Det ser också ut att vara 2 faser utan nolla där just nu. Så då har vi några alternativ.

  1. Koppla om ena fasledaren till nolla så att du får 1-fas 230V i dosan, avsäkrat med 10A. Du kan då ta ut 2.3 kW vilket räcker till en zon i taget på hällen. Efter att du värmt upp en zon kanske det går att köra en till. Men som sagt, det är kraftigt underdimensionerat.
  2. Kontrollera om ledararean är 2.5mm² till spisdosan. Det ser du enklast i centralen. 2.5mm² är liite grövre än 1.5mm² som du har till övriga grupper.
    Då kan du säkra upp till 16A som ger 230*16 = 3.7kW. Nu kan du köra två zoner, kanske alla tre efter att du värmt upp en i taget. Du får nog fortfarande vara restriktiv med boostern.
  3. Dra en ny kabel till spisen, 5G2.5mm² och koppla in två faser, nolla och jord. Nu kan du ta ut 2*230*16 = 7.4 kW som räcker till hela hällen.
Centralen ser visserligen inte så rolig ut, men inte värre än hur sådana brukar se ut, så jag ser inget behov av att byta den. Just nu vinner du ingenting på det. Den dag du får in tre faser i lägenheten behöver den nog bytas av rent praktiska (utrymmes) skäl.
 
Bo.Siltberg skrev:
Jag tror vi kan sluta oss till att du har två faser till lägenheten nu. Att man ser tre fasledare i din central beror antagligen på att kabeln råkade vara utrustad med så många ledare - en av dem ligger nog lös i mätarskåpet.

Då är frågan vad du kan/behöver göra.

Om vi börjar med hällen så anger tyvärr inte Ikea några detaljer. "230-400" säger inte så mycket. Att döma av vad som kommit fram i andra trådar här på forumet om HIN3T och HIN4T så är det högst sannolikt en 230V-häll som går att koppla in på 1, 2 eller kanske tom 3 faser.

Som det ser ut just nu hos dig har du bara tre ledare i kabeln till spisdosan, som dessutom ser klena ut. Det ser också ut att vara 2 faser utan nolla där just nu. Så då har vi några alternativ.

  1. Koppla om ena fasledaren till nolla så att du får 1-fas 230V i dosan, avsäkrat med 10A. Du kan då ta ut 2.3 kW vilket räcker till en zon i taget på hällen. Efter att du värmt upp en zon kanske det går att köra en till. Men som sagt, det är kraftigt underdimensionerat.
  2. Kontrollera om ledararean är 2.5mm² till spisdosan. Det ser du enklast i centralen. 2.5mm² är liite grövre än 1.5mm² som du har till övriga grupper.
    Då kan du säkra upp till 16A som ger 230*16 = 3.7kW. Nu kan du köra två zoner, kanske alla tre efter att du värmt upp en i taget. Du får nog fortfarande vara restriktiv med boostern.
  3. Dra en ny kabel till spisen, 5G2.5mm² och koppla in två faser, nolla och jord. Nu kan du ta ut 2*230*16 = 7.4 kW som räcker till hela hällen.
Centralen ser visserligen inte så rolig ut, men inte värre än hur sådana brukar se ut, så jag ser inget behov av att byta den. Just nu vinner du ingenting på det. Den dag du får in tre faser i lägenheten behöver den nog bytas av rent praktiska (utrymmes) skäl.
Sista alternativet låter ju bra. då slipper jag köpa en ny central.
Om man skulle säkra upp till 16A, går de före huvudsäkringarna som också är 16A eller måste man springa ner till källaren varje gång när säkringarna går.
Skulle jag uppgradera hällen till två stycken 16A, måste jag inte ha fler "proppar"? eller finns det någon reserv på befintliga centralen?

Klarar man en ugn på en vanlig 10A säkring?
ugnen jag funderar på: http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/50158875
 
Oerhört dåligt att inte redovisa vilken effekt ugnen kräver. IKEA är inte bra
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.