Hej,

Hörde idag att energin som varmhållningsventilen till din fjärrvärmecentral förbrukar bekostas av leverantören av fjärrvärme för att hålla dräglig väntetid på varmvatten sommartid.

Men har du en central med VVC så har de flyttat över varmhållningskostanden på kunden då de ändå behöver ett visst flöde för VVC:n, genom att montera den på annat sätt, låter detta rimligt? Vad kan kostnaden för varmhållningen på ca 50 grader i växlarn vara per dygn?

Mvh
 
Bambi skrev:
Men har du en central med VVC så har de flyttat över varmhållningskostanden på kunden då de ändå behöver ett visst flöde för VVC:n, genom att montera den på annat sätt, låter detta rimligt? Vad kan kostnaden för varmhållningen på ca 50 grader i växlarn vara per dygn?

Mvh
Det är förlusterna som blir på din sida mätaren du betalar, och det läckaget hamnar ju i huset, så det är väl rimligt. (Fast du hade väl någon kulvert har jag för mig från någon annan tråd? Har du själva centralen i någon annan byggnad eller?)
Hur varmhållningen sköts är troligen olika på olika centraler, för jag har ingen vvc, men värmeväxlaren för tappvarmvatten hålls alltid varm (vilket också garanterar att det alltid är varmt i rören i marken så det inte fryser någonstans på vintern). Det gör att det alltid kommer varmvatten ur växlaren oavsett hur lite jag vrider på någon varmvattenkran. Förlusten verkar ligga runt 60W enligt min mätare, men jag tror att mätaren är lite optimistisk till leverantörens fördel. Får rätt stort flöde också eftersom jag är ensam längst ut på ett rör som är 100 m eller något. Det är dimensionerat för att i framtiden kunna ansluta en massa byggnader längre bort också, så det är rätt grovt dessutom. Förlusten borde ju rimligtvis bli större med vvc, men det värmer ju ditt hus, vilket åtminstone är till nytta på vintern.
 
Redigerat:
Hej Mulpac,

Att du har har varmvatten direkt beror säkert på att din leverantör är snäll mot dig som ställt din varmhållningsventil på ett högt värde och som de också står för då du inte har någon VVC och det är deras skyldighet att ge dig varmvatten.

Vi har fjärrvärmecentralen i förrådet och sen en kulvert 10m in precis innanför husväggen med VVC, därefter har vi ca 10m till resp. tappställe utan VVC. Varmhållningen en koppartråd med ventil som kör ett flöde genom växlarn för att hålla igång den för att snabbt ge varmvatten kan man ställa olika högt, ju högre desto bättre svar när du öppnar kranen och desto dyrare för de med VVC som får betala för det själva.

Jag menar att det inte skulle spela någon roll om man har VVC eller ej då det är deras skyldighet att leverera fjärrvärme/varmvatten med dräglig väntetid, då jag har min central i förrådet som inte kräver nån mer värme så blir min varmhållning en kostnad för mig. Jag tycker det hade räckt med att betala för det flöde/varmvatten som behövs för att hålla 50 grader i kulverten/VVC, trots att jag behöver varmhållningen för att kunna få välarn att starta upp på det låga flödet som VVC:n kräver. Men det är ju samma sak som någon vill ha varmvatten i kranen fort och på lågt flöde.

Som jag skrev innan så ser de väl en möjlighet att bli av med den förlusten då de kan skylla på VVC:n, men egentligen är det ingen större skillnad om man vill kunna ha varmt vatten snabbt och till lågt flöde till VVC eller i kranen.

Men mitt problem nu är att jag inte vet om jag ska höjja varmhållningen(=etra kostand konstant) så jag kan köra med min thermoventil på returen inställd på 50 grader, så den stänger när man duschar osv då man når en högre varmvattentemp då. Eller jag öppnar min thermoventil max så det blir fritt flöde och på så sätt får högre varmvatten med principen man öppnar en kran lite kraftigare och då har varmvattnet inställt så de levererar 55 grader i stället för miniöppningen/flödet som thermoventilen ger vid någon grad under inställt värde, vad tror du om de två olika alternativen Mulpac?
 
Bambi skrev:
Att du har har varmvatten direkt beror säkert på att din leverantör är snäll mot dig som ställt din varmhållningsventil på ett högt värde och som de också står för då du inte har någon VVC och det är deras skyldighet att ge dig varmvatten.
Nja, värmeleverantören har kört med denna varmvattenventil vid sina villainstallationer
http://se.varme.danfoss.com/xxTypex/10404_MNU17399181_SIT60.html
och den är ju inte direkt justerbar när det gäller varmhållningen, fast det ska tydligen gå att skruva isär den och lägga i några brickor för att ändra temperaturen. Däremot är framkopplingen från varmvattenflödet ställbar så man kan justera hur varmt vatten man får när man tar varmvatten. Den där givaren som syns på kapillärröret sitter i varmattenväxlaren och känner efter att den håller sig varm.

Bambi skrev:
Jag menar att det inte skulle spela någon roll om man har VVC eller ej då det är deras skyldighet att leverera fjärrvärme/varmvatten med dräglig väntetid, då jag har min central i förrådet som inte kräver nån mer värme så blir min varmhållning en kostnad för mig.
Så ser inte mitt avtal ut, utan värmeleverantören har sin leveranspunkt just före villacentralen och står för att det finns varmvatten dit (även om kostnaden naturligtvis ändå betalas av kunderna i slutänden genom ett högre pris på värmen eftersom det är värmeleverantörens inkomstkälla) och efter mätaren får jag som kund stå för de förluster som blir och hur lång tid det tar att få varmvatten i kranen.


Bambi skrev:
Men mitt problem nu är att jag inte vet om jag ska höjja varmhållningen(=etra kostand konstant) så jag kan köra med min thermoventil på returen inställd på 50 grader, så den stänger när man duschar osv då man når en högre varmvattentemp då.
Jag hade snålat och ställt varmhållningen lågt och vvc:n ännu lägre så den normalt stryper flödet lite (fast tillräckligt varmt för att duscha, för annars tappar man ju komfortfördelen med vvc). Borde ge minst förluster. Sedan skulle jag ställa upp temperaturen vid tappning högre för att eliminera risken att det börjar växa något äckel i rören (och kanske släppt igenom lite extra varmt genom vvc:n ibland också). Om det nu går att ställa temperaturen när man tappar vatten på din ventil, men på den jag länkade till är det den svarta ratten till höger.
 
Så du hade kört VVC på ca 40 grader, då kan jag köra låg varmhållning för att nå det. Sen har jag en annan ventil som styr tappvattnet, jag kan få lika hett vatten med låg varmhållning, det tar bara lite längre tid för växlarn att bli riktigt het. ibland rattar jag upp VVC-returventilen till 65 grader och har den öppen när jag tappar, t ex duschar och lite efter innan jag vrider ner den till 40 igen.

Men då klarar jag inte boverkets 50 grader på VVC-returen men får en lägre varmhållning, varmhållningen styr egentligen helt och hållet hur varm VVC-retur jag kan hålla, varmvatten på tappställena får jag hur som bara med lite varierad tid.

Sen har jag ett läckage av kallvatten bakvägen genom VVC:n. Jag gjorde testet att stänga kallvattnet in i centralen och öppna engreppsblandaren på hetaste och fullt, kom fullt med kallvatten och VVC blev iskall efter att ha varit 40-50 grader precis innan.

Min fråga är då om ni tror det läcker över kallvatten även när jag har VVC igång då blir det ju svårare för kallvattnet att leta in, behövs det en backventil?
 
Redigerat:
Bambi skrev:
Men då klarar jag inte boverkets 50 grader på VVC-returen men får en lägre varmhållning, varmhållningen styr egentligen helt och hållet hur varm VVC-retur jag kan hålla, varmvatten på tappställena får jag hur som bara med lite varierad tid.
Tja, rekommenderar de 50 så är väl det inte så dumt.

Bambi skrev:
Sen har jag ett läckage av kallvatten bakvägen genom VVC:n. Jag gjorde testet att stänga kallvattnet in i centralen och öppna engreppsblandaren på hetaste och fullt, kom fullt med kallvatten och VVC blev iskall efter att ha varit 40-50 grader precis innan.
Stänger du av varmvattnet efter vvc-returen så att vvc:n har kontakt med kallvattenledningen eller vad är det som händer? Har du ingen ventil på kallvattnet till själva villacentralen? Sedan gissar jag att vvc:n är ansluten efter detta, så om man stänger ventilen borde det inte komma något varmvatten. Gör det ändå det borde någon blandare vara felaktig. Om du först har varmvattnet på och spolar varmvatten så rören vid alla tappställen är varma och sedan stänger varmvattnet på ventilen före villacentralen och testar att spola lite varmvatten någonstans. Kommer det då vatten, borde det innebära att det läcker över i någon blandare. Borde gå att känna att varmvattenröret till den felande blandraren blivit kallt. Blev det inte kallt någonstans kanske du testade just med den felaktiga, så då skulle du kunna testa att ta lite varmvatten på ett annat ställe och sedan känna på röret till den som borde vara fel.
 
Varmvattnet på min central funkar så här: Man ska spola ca 6l/min för att få varmt vatten fort från växlarn, öppnar jag bara lite på blandarna och spolar 1l/min så blir det aldrig varmt, max ljummet. Om jag spolar upp varmt och får 55 gradigt tappvatten så stänger VVC inställd på 50 grader när man slutar spolar och vattnet i ledningenn sjunker under 50 så öppnar den termiska VVC-returventilen och VVC-pumpen ska pumpa fram nytt hett vatten så VVC:n kan hålla 50 grader, men då blir flödet så lågta kanske bara 0,5l/min vilket gör att det inte blir nåt varmt vatten, om man då höjer varmhållningen så flödet genom returventilen och varmhållningshjälpen blir så högt så hett vatten kan bildas så har man en fungerande VVC över 50 grader, men också en hög kostnad på varmhållningen.

Så jag kan nog ha hyffsad värme fram till centralen bara det att min VV-växlare kräver ett högt flöde för att starta upp och leverera hett vatten över 50 grader.
 
Jag stoppar tappvarmvattnet genom att stänga kallavttnet in i fjärrvärmecentralen och sen öppnar jag engreppsblandaren på hett, läst och hört man kan göra så. Det kom fullt med kallvatten i alla blandare då och VVC-rören blev iskalla så kallvattnet kom troligen genom dem, har ingen annan förklaring till att det skulle bli kalla annars. Hur som är det ett läckage någonstans som jag ej vet om det även får betydelse när VVC och varmvatten är igång?
 
Bambi skrev:
Jag stoppar tappvarmvattnet genom att stänga kallavttnet in i fjärrvärmecentralen
Jag tycker det låter som att du har en felaktig blandare någonstans. Det kan vara den som släpper igenom kallvatten och gör att du inte får varmvatten när du bara tar ett litet flöde med "varmvatten". (Nu säger jag alltså inte att det nödvändigtvis är så, men det skulle alltså kunna vara så att en felaktig blandare "kortsluter" varmvattenregleringen i centralen och att det inte alls krävs så jättestort flöde egentligen för att få varmvatten.) Om du testar det jag skrev i #6 och först värmer upp rören och sedan tappar ut lagom lite varmvatten med varmvattnet stängt (alltså kallvattnet in till villacentralen) borde du kunna hitta vilken det är. Sedan borde du byta ut den eller laga den genom att byta backventilen.

Ett alternativ till felaktig blandare är klassikern där man har en diskmaskin eller tvättmaskin ansluten via en blandare med både kallvatten och varmvatten (utan backventiler), så kallvattnet genar över till varmvattenröret där.
 
Redigerat:
OK, tack, ska testa de i #6. Anledningen att jag tror växlarn behöver högt flöde är att det stod i manualen att det krävs 6l/min för snabbt hett varmvatten. Kan VVC-kulverten kylas av så snabbt av en läckande blandare?
 
Bambi skrev:
Kan VVC-kulverten kylas av så snabbt av en läckande blandare?
Nej, så länge man inte tappar ut något vatten borde vvc:n bli varm om man har varmhållningsfunktion i värmeväxlaren. Eller vattnet kanske kan leta sig via den felaktiga blandaren då också i och för sig, så det kallnar på vissa ställen. Men någonstans borde det ju bli varmt i alla fall.
 
Redigerat:
Nu gjorde jag testet, spolade varmvatten i alla kranar så rören blev heta, sen spolade jag kallvatten i en kran så tryck uppstår och kände ifall varmvattenröret på till någon blandare kallnade, men icke, ska göra ett mer ytförligttest i morgon ala Mulpac annars är det nog läckage från kallvatten någonstans i centralen, hörde man kunde koppla fel där på just min Logstor/Redan-central, då hela kulverten blev kall snabbt när jag spolade med blandarna på hett med varmvattnet avslaget så kanske de är rimligt...fortsättning följer.

Tack för hjälpen så här långt! :)
 
Bambi skrev:
annars är det nog läckage från kallvatten någonstans i centralen, hörde man kunde koppla fel där på just min Logstor/Redan-central, då hela kulverten blev kall snabbt när jag spolade med blandarna på hett med varmvattnet avslaget.
Fast du hade väl stängt kallvattnet till centralen? Då har den ju inget kallvatten den kan läcka över. Det finns inte något tvättställ eller något annat tappställe redan i förrådet? Verkligen spännande problem i alla fall, för någonstans måste ju kallvattnet leta sig in till varmvattensidan. ;)
 
OK, du skulle varit här hemma Mulpac! Man stänger alltså kallvattnet til centralen som produceras till varmvatten i växlarn för att utesluta att kallvattenläckaget är i centralen och kan på så sätt isolera problemet till blandarna. Det värsta är väl att läckaget är väldigt litet då det funkar rätt bra även med läckaget...

När man har kallvattnet till centralen avstängt och kör hett vatten i blandarna så har man fullt blås i alla, om det var överläckage i en backventil i blandarn eller liknande, borde de inte vara begränsat flöde då?
 
Redigerat:
Bambi skrev:
Man stänger alltså kallvattnet til centralen som produceras till varmvatten i växlarn för att utesluta att kallvattenläckaget är i centralen och kan på så sätt isolera problemet till blandarna. Det värsta är väl att läckaget är väldigt litet då det funkar rätt bra även med läckaget...

När man har kallvattnet till centralen avstängt och kör hett vatten i blandarna så har man fullt blås i alla, om det var överläckage i en backventil i blandarn eller liknande, borde de inte vara begränsat flöde då?
Nja, läste om något fall där en bortrest hyresgäst hade slagit ut varmvattnet i ett helt hyreshus för att det läckte över i blandaren, så det kan uppenbarligen läcka mycket ibland. Men något lurigt är det ju. Efter varmvattenväxlaren går ju varmvattnet till varmvattenkranarna, och i princip finns ingen kontakt med kallvattnet, så stänger du kallvattnet till centralen skulle du inte kunna få ut något vatten alls ur varmvattenkranarna. Åtminstone inte på 30-talet, för efter det har man ju börjat använda en gemensam pip på kranarna för både kallt och varmt vatten och gjort det hela rätt kompakt, så vattnet kan leta sig över ibland. Det borde ju vara enda chansen för kallvattnet att leta sig till varmvattenkranen, för var i hela världen skulle varmvattenledningen sitta ihop med kallvattenledningen annars?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.