Enmeterstumstock (har 4 vita Stanley, dotterns (4 år) gula Hultafors är bättre men jag lyckas inte korpa åt mig den).
Elektronikbitsmejselsats från Classe
Skruvdragare
Batteristicksåg
 
Mikael_L skrev:
edit:
Nimajneb: Jag vet inte riktigt hur allvarlig du är med denna tråd, du får ryta till och kräva lite rättning i ledet om jag (och andra) är för vitsiga ... ;)
O jag som trodde tråden skulle ge svar på livets mening....:S

Det är väl trevlig med en tråd där alla vågar skriva och ingen kan påstå att någon annan har fel.
Mao vågar fler än vi mossiga proffstyckare lätt på sina hjärtan.

Att vi sedan tänker lite olika på frågeställningen är kanske inte sådär jätteviktigt.
När jag svarade på frågan var det vilka verktyg var viktigast i den bemärkelsen att dom skulle kunna lösa dom flesta av mina snickeribehov. Detta är inte detsamma som dom jag använder mest och inte heller det som ger bäst resultat... MEN det funkar i nästan alla situationer.

Såga raka snitt: Fogsvans
Riva/spika: Hammare
Skruva mutter,Bult, hålla, bända osv: polygripen
skruva/borra: skruvdragaren.

Jag kunde ha valt sänksåg, kap/ger och sticksåg i första men då hade jag ju kört slut på alla val redan då:(. osv osv
 
Nimajneb skrev:
O
Såga raka snitt: Fogsvans
Fogsvansen använder jag bara när jag ska/kan såga krokigt. För det blir sällan bättre än så när jag fogsvansar....d^_^b
 
MathiasS skrev:
Fogsvansen använder jag bara när jag ska/kan såga krokigt. För det blir sällan bättre än så när jag fogsvansar....d^_^b
men du..

du ska ju inte använda din gamla rusta såg som du sågat lekablock med..:rolleyes:

testa en ny

images
 
Rikard Ågren skrev:
Här är annars en favorit, räddare i nöden

[bild]
Jistaness, efter att ha titta på alla dessa spån och ditt frässtål är det enda råd jag kan ge att skaffa ett 5:e verktyg, en mer traditionell fräs, där frässtålet sitter direkt under fräshuset istället för på ett så långt skaft. ;)

--- Mats ---
 
1. surfmobilen
2. huvudvärkstabletter
3. plåster
4. sprit (sår o invärtes)

Sen följer tätt
1. kniv
2. måttband
3. blyerts
4. hammare
 
Nimajneb skrev:
men du..

du ska ju inte använda din gamla rusta såg som du sågat lekablock med..:rolleyes:

testa en ny

[bild]
Det är ungefär en sådan där jag har, iprincip oanvänd eftersom jag aldrig använder den....:rolleyes: Lekablocken har en egen såg, dels en fogsvans med hårdmetallskär, dels ett specialblad till tigersågen som är rätt effektivt. Kunde jag sätta lekablocken i kapgeren skulle jag göra det....
 
Mikael_L
MathiasS skrev:
Kunde jag sätta lekablocken i kapgeren skulle jag göra det....
Aha, en presumtiv köpare till en kommande Bosch GCM18SD ... :D
 
MathiasS skrev:
Det är ungefär en sådan där jag har, iprincip oanvänd eftersom jag aldrig använder den....:rolleyes: Lekablocken har en egen såg, dels en fogsvans med hårdmetallskär, dels ett specialblad till tigersågen som är rätt effektivt. Kunde jag sätta lekablocken i kapgeren skulle jag göra det....
Börja o testa den om inte kap/geren fixar 95 stolpar..

Visst är HM bladen till tigersågen underbara när man kapar leca:wow:
 
cc-22:an (från avataren)
näbbtång
skruvmejsel
spänningsprovare

Med dessa kommer man långt!
 
Ot. Går det att såga Leca med motorsåg?
 
Rikard Ågren skrev:
Här är annars en favorit, räddare i nöden

[bild]
När behövs den där då?

//Patrik
 
Mikael_L
kamilenski skrev:
Ot. Går det att såga Leca med motorsåg?
Det ska gå bra, i alla enligt maxit, se 4:e prylen.
http://www.maxit.se/2156

Men det går tydligen inte med en Husqvarna eller Partner, Stihl måste det vara ... :D
 
Nimajneb skrev:
Börja o testa den om inte kap/geren fixar 95 stolpar..

Visst är HM bladen till tigersågen underbara när man kapar leca:wow:
Efter lite tester med handsåg och tigersåg så kom jag fram till att det som är absolut bäst är min 280 mm vinkelslip med diamant.

--- Mats ---
 
Mats Bengtsson skrev:
Efter lite tester med handsåg och tigersåg så kom jag fram till att det som är absolut bäst är min 280 mm vinkelslip med diamant.

--- Mats ---
Jag använde yxa sist jag skulle korta av några leca block, men usch vad det flög bitar när man laddade på lite för hårt. :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.