Stötte på en speciell anläggning idag. Gjort av ett rikstäckande företag 1989, var det lovligt att göra såhär då?
Motorvärmarstolparna bestod av 2 uttag på varje sida, matades med 4x2,5/2,5. Så till en stolpe gick det i samma kabel FYRA olika säkringar 16A (L1,L2,L3,L1), sen en 2,5mm2 PEN-ledare. Fyndigt...

I garagen så hade man dragit en 5G1,5 och "samlat" ihop 3garage i samma kabel. Dock lagt på samma fas... Så exempelvis tre olika 10A grupper från L1 i samma kabel.
Funkat har det gjort i alla år, men nu är det rätt.
 
octaviars:
Fint också med glasull i dosorna...

FlyFear:
Sådär har det aldrig varit tillåtet att koppla, åtminstone sen det över huvud taget kom några elsäkerhetsregler...
Det där vore nästan läge att anmäla till elsäkerhetsverket, visserligen blir det antagligen svårt att spåra vem som gjort det såhär 21 år efteråt, men med ett storföretag så borde det varit nån som vetat bättre...
 
Fint också med glasull i dosorna...
Isoleringen har jag själv tryckt dit då man ska putsa runt dosorna, inte så kul med bruk i dosorna. Man tar ju givetvis bort den sen innan man kopplar.......
 
G:a elmätarskåpet på uthuset, CEE trefashandske under. Nytt mätarskåp till höger.
(Mätare, H-säkringar 3*20A , H brytare..). Inkommande servis = Gnagskyddsör till höger, relativt ny ledning från mätarskåpet till det g:a skåpet (3 fas + PEN) och till ny dvärgbrytarcentram med JFB in i "tegelhuset" (3 fas + N + PE) (Sofar so good).

Not so good: I nya centralen bakom "tegelväggen" både N + PE kopplade till skyddsjordsskenan. (Inte kanske nån risk för något, men är det kutym att ha ett fyrledarsystem där PEN = parallellkopplad blå & gulgrön ?)

I G:a skåpet. Inkommande från mätarskåpet kopplat först via tre "antika" DIII 32A , sedan uppbyglat till tre "antika" DII 20A, sedan vidare i kabel upp till den "antika" 6mm luftledningen till bostadshuset..(Lite jobbigt att hitta vilken H-säkring som gått när det sitter tre i serie på varje fas...men det var den "antika" DII-an sist eftersom den glappade litet vid passdelen...och blev överhettad..

Men sen: 16A CEE Uttaget under skåpet var kopplat direkt på faserna som kom in i g:a skåpet (20A), inte så snygg kabeldragning heller...(Ingen JFB förstås...)--

(EKKJn som kommer upp via "gnagskyddet" till vänster till G.A skåpet går till ett ännu ej anslutet uthus..)
 
  • IMG_5493.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_5492.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tog helt sonika och klippte bort uttaget ur gamla skåpet, borrade hål i tegelväggen och drog en 5G2,5 EKK till dvärgbrytarcentralen med JFB inne i "tegelhuset"...

Fasfärgerna till uttaget stämde inte (petitess?? jag tror det var rätt fasföljd iallafall...) dessutom lossnade den bruna som satt på DIII säkringen när jag satte avbitaren i den innan jag han klippa....

Snyggt utifrån, och under tak dessutom...., allt åtdraget och via "namnkunnig" JFB. (Kommer ej ihåg om det var Garo eller Hager,)
 
  • IMG_7633[1].jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Glufsglufs skrev:
Jag har varit och fixat samma fel själv hos en kompis som drog elen själv, inkommande kabel på ena sidan och vidare på den andra, något som går utmärkt på normala uttag som ELKO men ELJO ska ju tvunget krångla till det. Jag menar, hur ofta behöver man en blindskruv i ett tvåvägsuttag? ELKO kör med lösa blindskruvar som man kan fästa i uttaget, mycket bättre tycker jag. Jag antar att skarvningen blev till för att kabeln blev skalad och klippt innan dom insåg det idiotiska i uttaget :S
Elko har ju plintarna i mitten...

Blindplintarna är alltid i vägen på Elko om man ska in med två kablar, en från varje sida, i.o.f. går de att ta bort, men ändå.

Tänk dig t.ex. TK-styrda uttag i tak, tre tändtrådar. Då går det att dra en femledare till första, femledare (/fyrledare) till nästa och treledare till det sista. Funkar lätt att vidarekoppla faser eller tändtrådar i Eljos quick-rot uttag. Dessutom är de mycke snyggare.

//Patrik
 
Patrik_Hed skrev:
Elko har ju plintarna i mitten...

Blindplintarna är alltid i vägen på Elko om man ska in med två kablar, en från varje sida, i.o.f. går de att ta bort, men ändå.

Man köper ju uttag utan blindplintar och kombinerar med dom om man behöver så klart ;)

Tänk dig t.ex. TK-styrda uttag i tak, tre tändtrådar. Då går det att dra en femledare till första, femledare (/fyrledare) till nästa och treledare till det sista. Funkar lätt att vidarekoppla faser eller tändtrådar i Eljos quick-rot uttag. Dessutom är de mycke snyggare.

//Patrik
Snygghet på ett uttag är ju relativt men ELJO är så plastiga, känns som att jobba med hobbygrejer när man pillar med de flesta av deras artiklar, i synnerhet uttagen.
 
Glufsglufs skrev:
Snygghet på ett uttag är ju relativt men ELJO är så plastiga, känns som att jobba med hobbygrejer när man pillar med de flesta av deras artiklar, i synnerhet uttagen.
Aha, de finns att köpa utan blindplintarna.. Ja, det var ju bra i alla fall.

Tycker du det? Jag tycker inte att det är någon nämnvärd skillnad i "plastighet" mellan Eljo och Elko. Det är bara något du fått för dig för att du föredrar Elko. ;):wow::rolleyes:

//Patrik
 
Patrik_Hed skrev:
Aha, de finns att köpa utan blindplintarna.. Ja, det var ju bra i alla fall.

Tycker du det? Jag tycker inte att det är någon nämnvärd skillnad i "plastighet" mellan Eljo och Elko. Det är bara något du fått för dig för att du föredrar Elko. ;):wow::rolleyes:

//Patrik
Jag tänker främst på fästramen när man ska skruva fast tex ett infällt uttag...plast mot metall....mmmm :S
 
Glufsglufs skrev:
Jag tänker främst på fästramen när man ska skruva fast tex ett infällt uttag...plast mot metall....mmmm :S
Det finns något uttag som har/haft en ram av plast, tycker jag mig minnas.
Ja, det känns väl lite så där.

//Patrik
 
PST skrev:
G:a elmätarskåpet på uthuset, CEE trefashandske under. Nytt mätarskåp till höger.
(Mätare, H-säkringar 3*20A , H brytare..). Inkommande servis = Gnagskyddsör till höger, relativt ny ledning från mätarskåpet till det g:a skåpet (3 fas + PEN) och till ny dvärgbrytarcentram med JFB in i "tegelhuset" (3 fas + N + PE) (Sofar so good).

Not so good: I nya centralen bakom "tegelväggen" både N + PE kopplade till skyddsjordsskenan. (Inte kanske nån risk för något, men är det kutym att ha ett fyrledarsystem där PEN = parallellkopplad blå & gulgrön ?)

I G:a skåpet. Inkommande från mätarskåpet kopplat först via tre "antika" DIII 32A , sedan uppbyglat till tre "antika" DII 20A, sedan vidare i kabel upp till den "antika" 6mm luftledningen till bostadshuset..(Lite jobbigt att hitta vilken H-säkring som gått när det sitter tre i serie på varje fas...men det var den "antika" DII-an sist eftersom den glappade litet vid passdelen...och blev överhettad..

Men sen: 16A CEE Uttaget under skåpet var kopplat direkt på faserna som kom in i g:a skåpet (20A), inte så snygg kabeldragning heller...(Ingen JFB förstås...)--

(EKKJn som kommer upp via "gnagskyddet" till vänster till G.A skåpet går till ett ännu ej anslutet uthus..)
Vad fint :)

Jag gissar att CEE-handsken är utbytt och det förut suttit ett såntdär trepinnars 25A platt uttag som då var helt okej att avsäkra 20A, och sen har nån ändrat-fixat-donat. Ser plattan som kabeln går genom ut att vara bytt?

Det är synd att det inte tillverkas CEE-uttag som är designade som passar istället för de där plattorna, fast det skulle nog vara svårt att få till ett sånt uttag bra...
 
yxis skrev:
Vad fint :)

Jag gissar att CEE-handsken är utbytt och det förut suttit ett såntdär trepinnars 25A platt uttag som då var helt okej att avsäkra 20A, och sen har nån ändrat-fixat-donat. Ser plattan som kabeln går genom ut att vara bytt?

Det är synd att det inte tillverkas CEE-uttag som är designade som passar istället för de där plattorna, fast det skulle nog vara svårt att få till ett sånt uttag bra...
Jodå det satt en nog en sån där 3-pinnars "järnhandske" där förr, men ingen "platta" i skåpet, bara ett hål.... sen EKK från den "nya". Men jag gissar att den där nya CEE´n hamnade där samtidigt som centralen inne i "tegelhuset" kom till. Hade inte varit så svårt att göra det som fixades i helgen redan då....
 
Aha, bara ett stort typ 12x4cm (eller vad de kan vara?) hål rakt in? *burr*

Man kan väl gissa att CEE-uttaget tillkom för att tillfälligt driva en byggcentral för borrmaskiner, belysning å sånt medan den nya centralen monterades? Man kan ju i alla fall hoppas det... fast i det läget hade det nog varit bättre att inte skruva fast CEE-uttaget alls utan riva bort det när man var klar...
 
"Järnhandsken" under skåpet var nog p.s.s. som CEE donet, anslutet med kabel genom ett hål ca 15mm diam , sedan skruvat på väggen.. ,så det är ingen fara med öppningarna i skåpet.. Faktiskt alldeles utmärkt att ha dräneringshål där...
 
Patrik_Hed skrev:
Det finns något uttag som har/haft en ram av plast, tycker jag mig minnas.
Ja, det känns väl lite så där.

//Patrik
Renons har plastram i uttagen. Sense vet jag inte? Trend har då metall
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.