Pojen skrev:
Tänker inte så mycket på att jag måste jobba livet ut, bygger upp en ekonomi för varje år och vem vet kanske kan jag sluta jobbet tidigare..

Räknar med att i framtiden kan jag öka amorteringen till ca 10 k månaden utan att göra avkall på mitt liv.
Varför ska du amortera? Är det inte bättre att bränna dom pengarna medan du kan?
Eller vill du dö rik? / det uttrycket användes av en annan person i en annan av mig skapat tråd.
 
Som jag skrev tidigare: Om man är fri från lån är det ju detsamma som ett rejält pensionstillskott. Även om du inte amorterar ska ju räntan in varje år, och när vi som är runt 40 nu blir pensionärer är grundpensionen utan eget sparande eventuellt inte mer än 50% av lönen. Om jag idag betalar ca 3000 i månaden på ränta och amortering (har bara 250 000 kvar på lånen) så har jag ju när jag betlat klart 3000 mer i månaden att röra mig med, elelr hur?

Och skulle inte det räcka kan jag, om huset är obelånat eller lågt belånat, ta ett seniorlån, ett sätt att både äta kakan och ha den kvar:
http://www.veteranen.se/index.php/nyheter/2783-allt-du-behoever-veta-om-seniorlan
 
Anna_H

Oj.Visste inte om att det fanns nåt i den stilen.
Ett. bra sãtt att få tag i kontanter och minimera arvet :)
 
Hade jag fått välja själv så hade jag jobbat 25% varannan tisdag under vinterhalvåret dom dagar det är dåligt väder.
 
I Sverige väljer man ju själv i princip, det är ingen som behöver svälta ihjäl för att dom inte jobbar. Vill man inte delta i prylsamhället så behöver man inte heller, jag har träffat många genom livet som valt att bo lite mindre, lite omodernare, lite utanför stan, med en gammal bil och bara en tv etc etc. Dom människorna har klarat sej på en lön som varit lägre än min utan att för den skull lida nån nöd direkt.
Men ska man ha råd med 2 bilar och nya platt-tvapparater samt De Walt, Bosch och Festool får man nog räkna med att jobba ordentligt. :)
Ett fritt val.

Vitsen med ett obelånat hus kan ju också vara att det blir mycket pengar till mej när jag säljer, om jag väljer att pensionera mej till ett annat liv än husrenoverarens. Eller så lever man gott utan att ha så höga månadskostnader och ser huset som den del av förmögenheten som ska föras vidare till nästa generation.
 
kamilenski skrev:
Varför ska du amortera? Är det inte bättre att bränna dom pengarna medan du kan?
Eller vill du dö rik? / det uttrycket användes av en annan person i en annan av mig skapat tråd.
Jag ser amorteringen som en del av sparandet, tro mig jag bränner pengar på resor och prylar.
Amorteringen är även en buffert om räntan blir för hög, då kan jag dra ner på amorteringen istället utan att göra avkall på mitt liv. Bra va :D

Min plan är att dö på plus minus noll :p
 
Är det många av er som har jobbet som en slags fritidsintresse också?
Vet flera i IT-branchen som sätter sig framför en dator när de kommer hem och läser om någon ny produkt. Eller ligger hemma i sängen innan man ska sova och läsa på om någon rapport som ska presenteras på jobbet dagen efter.

Jag har en tomt där jag vill bo resten av livet och där kommer vi behöva bygga ett hus.
Sen blir det en fråga om att bygga ekonomiskt. Vi har inte bråttom men jobbar full tid båda två så att tiden till att bygga är det svåra att få till.

Har kikat på "billiga" AH, Björkliden mfl men har man tänkt bo i huset resten av livet och kommer köra mycket själv under byggandet så blir dessa inte så billiga.
 
Redigerat:
Suhagg skrev:
Är det många av er som har jobbet som en slags fritidsintresse också?
Vet flera i IT-branchen som sätter sig framför en dator när de kommer hem och läser om någon ny produkt. Eller ligger hemma i sängen innan man ska sova och läsa på om någon rapport som ska presenteras på jobbet dagen efter.

Jag har en tomt där jag vill bo resten av livet och där kommer vi behöva bygga ett hus.
Sen blir det en fråga om att bygga ekonomiskt. Vi har inte bråttom men jobbar full tid båda två så att tiden till att bygga är det svåra att få till.

Har kikat på "billiga" AH, Björkliden mfl men har man tänkt bo i huset resten av livet och kommer köra mycket själv under byggandet så blir dessa inte så billiga.
Är IT-konsult men skulle aldrig sätta mig och koda/läsa rapport när jag kommer hem. ;)

Känns det inte fruktansvärt tråkigt att säga att man ska bo på samma ställer resten av sitt liv(hur man nu vet det)? Jag får lätt mer ångest över det än att vi har lån på kåken.

Tycker denna tråd fantastiskt bra beskriver hur tankarna går hos folk. Tror de flesta vill ha lite för "bra" hus(inklusive mig själv) egentligen. Mår man så mycket bättre av det egentligen? Vad är livskvalitet? Vi bor ju så mycket i detta land försvarar man sig med när man stilla tittar på sitt 1-stavs parkett golv från Khärs!! Självklart måste man ha marksten istället för grusad uppfart, tänk vad grannarna skulle säga annars? :wow:

För mig är livskvalitet att vara frisk och att ha en fin familj som trivs ihop. Personligen vill jag vara vältränad och känna mig stark och livskraftig. Jag vill kunna resa med familjen för att få nya upplevelser. Allt detta betyder så mycket mer för mig än att ha ett fint hus. Nu har vi förmånen att ha ett väldigt fint hus. Det beror framför allt på att vi legat i(vad det nu betyder, tycker personligen inte det är särskilt jobbigt) och byggt ett antal hus och jobbat oss "uppåt". Men jag skulle sälja mitt hus idag om det skulle påverka min familj eller mig själv negativt. Har INGA känslomässiga band till mitt hus, det är ett boende vilket som helst.

Har inga som helst problem med att vi har lån på huset, det är dock det ända jag vill(klart om jag kunde skulle jag inte ha det) ha lån på. Jag har juste jobb med trevliga kollegor. Ett förmånligt jobb där jag är fräsch i huvudet och kroppen när jag kommer hem så jag har energi till annat som är viktigare för mig.

Leva i nuet är kanske det viktigaste. Funderar aldrig i banor om pensionärs livet. Jag lever nu och vill få ut det bästa av det!
 
bumpaberra skrev:
Är IT-konsult men skulle aldrig sätta mig och koda/läsa rapport när jag kommer hem. ;)

Känns det inte fruktansvärt tråkigt att säga att man ska bo på samma ställer resten av sitt liv(hur man nu vet det)? Jag får lätt mer ångest över det än att vi har lån på kåken.

Tycker denna tråd fantastiskt bra beskriver hur tankarna går hos folk. Tror de flesta vill ha lite för "bra" hus(inklusive mig själv) egentligen. Mår man så mycket bättre av det egentligen? Vad är livskvalitet? Vi bor ju så mycket i detta land försvarar man sig med när man stilla tittar på sitt 1-stavs parkett golv från Khärs!! Självklart måste man ha marksten istället för grusad uppfart, tänk vad grannarna skulle säga annars? :wow:

För mig är livskvalitet att vara frisk och att ha en fin familj som trivs ihop. Personligen vill jag vara vältränad och känna mig stark och livskraftig. Jag vill kunna resa med familjen för att få nya upplevelser. Allt detta betyder så mycket mer för mig än att ha ett fint hus. Nu har vi förmånen att ha ett väldigt fint hus. Det beror framför allt på att vi legat i(vad det nu betyder, tycker personligen inte det är särskilt jobbigt) och byggt ett antal hus och jobbat oss "uppåt". Men jag skulle sälja mitt hus idag om det skulle påverka min familj eller mig själv negativt. Har INGA känslomässiga band till mitt hus, det är ett boende vilket som helst.

Har inga som helst problem med att vi har lån på huset, det är dock det ända jag vill(klart om jag kunde skulle jag inte ha det) ha lån på. Jag har juste jobb med trevliga kollegor. Ett förmånligt jobb där jag är fräsch i huvudet och kroppen när jag kommer hem så jag har energi till annat som är viktigare för mig.

Leva i nuet är kanske det viktigaste. Funderar aldrig i banor om pensionärs livet. Jag lever nu och vill få ut det bästa av det!
Fina reflektioner.
Just hur huset är värderat är väldigt olika från person till person. I mitt fall så är huset något mer än t.ex en bil som man skaffar för att laga och fixa och sälja vidare. Vill helt enkelt inte bo på en annan plats och det är jag väldigt nöjd med att känna. Det är i närheten av där jag växt upp och det är svårt att förklara varför platsen är så rätt. Känns det inte hemskt att säga att du ska samma partner resten av livet? d^_^b :D

Har rest mycket och bott i annat land och kanske har mättat det en del. Vet vad jag har hemma och hur mycket jag ska uppskatta det. Reser gärna iväg då och då men har aldrig haft det minsta behov av att flytta. Det har väl med kontaktnät, kompisar och umgänge att göra. Värderar det otroligt högt.

Men visst det kanske kan ändra sig men det ska otroligt mycket till för att det skulle säljas någonsin. Skulle det ekonomisk gå åt pipan någongång skulle jag hyra ut eller lösa det på annat sätt (råna en bank kanske:cool:).
 
Vi tänker inte på att vårt 1.5-miljonerslån, eller hur mycket det nu är, skall avbetals inom den eller den tiden. Vi ser till att vi har en månadskostnad nu som vi klarar av, där vi får rum med arbete, fritid, hus etc. Allt får vi inte med..så god är inte vår ekonomi, men så att vi är nöjda med tillvaron. Förr eller senare säljer vi vårt hus, då får vi en slant som vi gör något annat med, kanske köper ett nytt hus, kanske reser upp pengarna.
 
De skyhöga bostadspriserna är etablissemangets bästa vän. Det gör att många blir mer eller mindre livegna och tvugna att arbeta till vilka låga löner som helst i framtiden för att kunna ha kvar sitt boende. Dessutom finns det redan idag en enorm mängd ledig arbetskraft på arbetsmarknaden. En utvevckling liknande den i USA där personer behöver ha flera jobb för att klara sin försörjning är inte långt borta. Enda sättet att undvika hamna i den här fällan är att börja amortera sina lån och bygga upp en ekonomisk buffert så man har ett val.

Göran Perssons bevingade ord "Den som är satt i skuld är inte fri" har aldrig varit mer aktuellt än idag.
 
Deven skrev:
De skyhöga bostadspriserna är etablissemangets bästa vän. Det gör att många blir mer eller mindre livegna och tvugna att arbeta till vilka låga löner som helst i framtiden för att kunna ha kvar sitt boende. Dessutom finns det redan idag en enorm mängd ledig arbetskraft på arbetsmarknaden. En utvevckling liknande den i USA där personer behöver ha flera jobb för att klara sin försörjning är inte långt borta. Enda sättet att undvika hamna i den här fällan är att börja amortera sina lån och bygga upp en ekonomisk buffert så man har ett val.

Göran Perssons bevingade ord "Den som är satt i skuld är inte fri" har aldrig varit mer aktuellt än idag.
Det är så samhället är uppbyggt Deven.
Hur skulle det sett ut om boskapen kunde välja att bara jobba halvtid under vinterhalvåret eller nåt och ändå kunnat försörja en hel familj på det?
Då hade ju alla trivts med livet och sett jobbet litegrann som en hobby som vissa gör enligt reklamen ;)
Så kan vi givetvis INTE ha det!
 
Deven skrev:
De skyhöga bostadspriserna är etablissemangets bästa vän. Det gör att många blir mer eller mindre livegna och tvugna att arbeta till vilka låga löner som helst i framtiden för att kunna ha kvar sitt boende. Dessutom finns det redan idag en enorm mängd ledig arbetskraft på arbetsmarknaden. En utvevckling liknande den i USA där personer behöver ha flera jobb för att klara sin försörjning är inte långt borta. Enda sättet att undvika hamna i den här fällan är att börja amortera sina lån och bygga upp en ekonomisk buffert så man har ett val.

Göran Perssons bevingade ord "Den som är satt i skuld är inte fri" har aldrig varit mer aktuellt än idag.
Så sant! Tror samhället vi lever i är uppbyggt att en viss mängd folk ska vara lågutbildade och mer eller mindre tvingade till skitjobb för att det ska gå runt i samhället.

Jag har alltid sett till att ha en sparad popp med "fuck you" pengar. Dvs att jag över dagen kan dra från jobbet och klara mig flera månader. Det ger en skönt trygghet d^_^b
 
TS, ditt problem är att du har ett tråkigt jobb. Själv har jag valt ett jobb som är min hobby. Jag längtar inte till helgen, jag längtar efter spännande saker som händer på jobbet. Det är inte meningen att man ska härda ut ett helt liv på ett jobb som man avskyr och bara leva på helgerna, det är inte värt det. Gör något annat.
 
I mitt husbygge så har jag valt att hålla nere lånen till ett absolut minimum, jag har ett mindre lån som behövdes för att komma igång bara.
Men jag tror jag klarar mig med det lilla lånet för att göra färdigt huset, och kanske även bygga garaget.

Jag vill inte jobba ihjäl mig hela livet, och inte ha för mycket fasta utgifter.

Min dröm är att ha huset färdigt, garaget färdigt och kunna bo själv i lugn och ro.
Kunna vakna på en lördag, bara gå ut till garaget och meka utan att någon har något med det att göra.
Kunna dra iväg en beställning på ett par Edelbrock toppar eller några stromberg 97:surprised:r utan att behöva räkna kronor och ören.

:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.