Glufsglufs skrev:
Ja, sammanfattningsvis så är det så. Arbetstid för att sätta en 2-pol eller 4-pol är minimal och pris på material skilljer nån hundring.
Fast risken för att det strular på grund av att man hittar en läcka i kylskåpet, spisen eller kanske hittar en felkoppling och därför behöver felsöka ökar såklart flera gånger om ifall man vill skydda hela lägenheten jämfört om man bara skyddar tvättmaskinmatningen.

En prisskillnad är också om det redan finns plats på DIN-skena (för att man har en av de tidigare centralerna med automatsäkringar men utan jordfelsbrytare, och dessutom plats över) eller om man behöver installera jordfelsbrytare.

Appropå det här har jag sett lägenheter som kompletterats med jordfelsbrytare, men som har gamla centraltypen. Då har man monterat en liten DIN-normkapsling invid och där placerat dels en automatsäkring till kylskåpet som inte skyddas av jordfelsbrytare, och dels en jordfelsbrytare för resten av lägenheten.

(Datanörden som inte vill att servern går ner placerar då servern och eventuella modem och routrar i ett köksskåp invid kylen och matar allt från kylskåpets uttag). d^_^b
 
Det är en gammal central med "proppar", så det finns ingen skena färdig att montera JFB på, utan det behövs en separat kapsling.
 
GK100 skrev:
Helt riktigt, det finns inga kryphål när det gälller 230V uttag och JFB här.
Dessutom som de flesta är inne på ingen anledning att inte sätta JFB på hela centralen nu.
För hårklyvare dessutom inte heller ok med förlängning från platsen för fastanslutningen via kabel till uttag med inbyggd JFB, gruppledningen i rummet ska skyddas.
Nja, en anledning till att montera uttag med inbyggd jordfelsbrytare är att om man är rejält flexibel med regeltolkningen så borde "lekman" få göra den monteringen, även om det är på gränsen eftersom man byter ut en strömbrytare (med dragavlastning för fast monterad kabel) mot ett uttag.

Det står väl i reglerna att obehöriga får byta strömbrytare och uttag, men står det nånstans att man inte får byta ut ströbrytare mot uttag och vice versa? (Ja, jag borde nästan få nån slags knasboll-pris för att finna kryphål, om jag nu lyckats).

Att själv montera ett uttag med inbyggd jordfelsbrytare och pröjsa kanske 700 för uttaget, 20 spänn för några skruvar, pluggar och borrstål samt 0:- för arbetet kan nog bli en bra bit billigare än att låta en elektriker montera jordfelsbrytare vid centralen.

Men visst, jag håller absolut med om att jordfelsbrytare på hela lägenheten är absolut bäst.


Jag instämmer också i alla som påpekat att man aldrig någonsin har fått ha uttag utan jordfelsbrytare med 230V i ett badrum, och därför får man såklart inte ha det nu heller.
 
Kommer iofs inte ihåg hur dte är formuleart, men jag har för mig att det står något i stil med att man får byta en befintlig apparat mot likadan. Dvs brytare med en tändning till brytare med en tändning, brytare med 2 tändningar till brytare med 2 tändningar, envägs uttag mot envägs uttag osv.
 
yxis skrev:
Nja, en anledning till att montera uttag med inbyggd jordfelsbrytare är att om man är rejält flexibel med regeltolkningen så borde "lekman" få göra den monteringen, även om det är på gränsen eftersom man byter ut en strömbrytare (med dragavlastning för fast monterad kabel) mot ett uttag.

Det står väl i reglerna att obehöriga får byta strömbrytare och uttag, men står det nånstans att man inte får byta ut ströbrytare mot uttag och vice versa? (Ja, jag borde nästan få nån slags knasboll-pris för att finna kryphål, om jag nu lyckats).

Att själv montera ett uttag med inbyggd jordfelsbrytare och pröjsa kanske 700 för uttaget, 20 spänn för några skruvar, pluggar och borrstål samt 0:- för arbetet kan nog bli en bra bit billigare än att låta en elektriker montera jordfelsbrytare vid centralen.

Men visst, jag håller absolut med om att jordfelsbrytare på hela lägenheten är absolut bäst.


Jag instämmer också i alla som påpekat att man aldrig någonsin har fått ha uttag utan jordfelsbrytare med 230V i ett badrum, och därför får man såklart inte ha det nu heller.
Brytaren kan inte heller bytas mot uttag, eftersom det är för långt från platsen för tvättmaskin. Alltså ska det dras kabel från brytaren till ett utanpåliggande uttag. Tänkte låta brytaren vara kvar, kan väl inte finnas några nackdelar med det? Då kan man bryta strömmen där när man inte använder tvättmaskinen.

Det har aldrig varit aktuellt att montera uttag helt utan JFB, utan frågan gällde om det är godkänt att ha JFB i uttaget istället för i centralen, men som jag fattar det så ska den sitta i centralen.
 
Glöm uttag med inbyggda JFB i badrum, detta är en nödfallslösning, denna trivs inte i fuktiga miljöer vilket kommer påverka dess responstid. Dyrt är det också, gick på 2000 :- sist jag handlade, sen kanske det finns billigare märken också..
 
yxis skrev:
(Datanörden som inte vill att servern går ner placerar då servern och eventuella modem och routrar i ett köksskåp invid kylen och matar allt från kylskåpets uttag). d^_^b
Absolut inte, där är det redan för varmt ;)
 
Kom vi inte fram till att hela badrummet ska gå över JFB? enlig reglerna i det här fallet?
 
Glufsglufs skrev:
Absolut inte, där är det redan för varmt ;)
Skafferi är inte dumt... Jag hade en burk i ett skafferi i förra lägenheten, jag slängde in ett program för att läsa av hårddisktemperaturerna och trodde först att det var fel på programmet, sen kollade jag i skafferiet och ventilen var vidöppen mitt i hårdaste vintern, så diskarna var verkligen +8 grader bara :D


Glufsglufs skrev:
Kom vi inte fram till att hela badrummet ska gå över JFB? enlig reglerna i det här fallet?
Gäller dagens krav på hela badrummet om man bara gör om tvättmaskin-elen?

(Ja, bäst är ju att skydda hela lägenheten såklart).
 
yxis skrev:
Skafferi är inte dumt... Jag hade en burk i ett skafferi i förra lägenheten, jag slängde in ett program för att läsa av hårddisktemperaturerna och trodde först att det var fel på programmet, sen kollade jag i skafferiet och ventilen var vidöppen mitt i hårdaste vintern, så diskarna var verkligen +8 grader bara :D
Nu är vi väl ganska kraftigt OT här!

yxis skrev:
Gäller dagens krav på hela badrummet om man bara gör om tvättmaskin-elen?
(Ja, bäst är ju att skydda hela lägenheten såklart).
Det var ett väldigt tjat om att kringgå regler. Det kostar inte såå mycket att installera en JFB i centralen (billigare än ett uttag med JFB). Visserligen finns endast ett rakapparatuttag i badrummet, men var pluggar ni in hårtorken då!

GK100 skrev:
Helt riktigt, det finns inga kryphål när det gälller 230V uttag och JFB här.
Dessutom som de flesta är inne på ingen anledning att inte sätta JFB på hela centralen nu.
För hårklyvare dessutom inte heller ok med förlängning från platsen för fastanslutningen via kabel till uttag med inbyggd JFB, gruppledningen i rummet ska skyddas.
Fel av mig, glömde bort uttaget... Dessutom hade jag fel att ELSÄK-FS 2008:1 kräver JFB för hela badrummet, det är SS 436 40 00 som kräver det.

Ja, då är det inget snack om saken. Gruppledningen i badrummet måste skyddas av JFB i centralen.
 
Ja, det låter ju ganska självklart. Får ta och leta upp nån elektriker och se vad kalaset går på.
 
Om jag vill passa på och byta ut hela centralen mot en ny med automatsäkringar+JFB, finns det några problem med det? Räknas det som en så stor förändring att det måste dras jord till alla uttag i hela lägenheten, eller liknande?
Det borde väl inte ta så lång tid för en elekriker att byta ut nuvarande central mot en ny färdigbyggd central, förutsatt att alla trådar är tillräckligt långa?
 
Nädå, man behöver inte jorda ut till allt och exakt hur lång tid det kan ta är kanske svårt att säga men 2-3 timmar om allt går smidigt och att inga jordfel måste letas upp sen.
 
Vad ska det vara för IP på uttaget i badrummet? Ska det vara IP44, eller räcker IP21? IP44 har väl (oftast) lock?
 
räcker med IP21
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.