Rikard Ågren skrev:
Edit: det värsta är nog att en elektriker påstås ligga bakom röran.
Ja, det är som vi säger här på forumet. Vill man ha det riktigt gjort, så får man göra det själv. :D
 
  • Gilla
camaro1969
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson skrev:
Hemma håller jag helt klart med. Men när jag lekte industrielektriker på 80-talet så var det regel (hittade vi ett glas så sprätte vi bort det) eftersom man annars blivit tokig när man snabbt skulle kolla 100+ säkringar och fabriken stog still. (Man kunde ju nämligen ge sig på att indikatorploppen *inte* sprätt iväg, utan satt kvar.)

Nu satt ju dessa centraler inte allmänt åtkommliga. Det sprang ju inte några barn omkring i närheten. Om man inte räknar mig och mina kollegor då. :)
Men fanns det inte mäthål att stoppa in en multimeterprob i?
 
Förr fans inte mäthålet så det sprättades glas.

Protte
 
  • Gilla
pironparon
  • Laddar…
Rikard Ågren skrev:
Horizontalmontage? Ja, fotot är taget upprät

[bild]
Det kanske hade varit en Amerikans elektriker framme? Deras säkringar sitter ju så där, enligt vad jag kunnat sett på internet. :wow:

//Patrik
 
Patrik_Hed skrev:
Det kanske hade varit en Amerikans elektriker framme? Deras säkringar sitter ju så där, enligt vad jag kunnat sett på internet. :wow:
Ja, dessutom så sitter de oftast i två rader där "på" är "utåt" och "av" är "in mot mitten". Logiskt värre...

De verkar dessutom ha en regel som säger att om man inte har fler än sex säkringar så behöver man inte ha nån huvudströmbrytare...

Man kan se en del amerikanska galenskaper om man tittar in på det här forumet då och då:
http://www.nachi.org/forum/f19/
 
Här är några fel som hittades i anläggningen jag la ut bild på. Det blev ett roligt helgjobb. Inte

* PEN glapp vid centralens jordskena (åtgärdat)
* PEN felmärkt (svart) (åtgärdat)
* Samtliga gruppers jord & neutralledare förbundna under samma skruv, gruppvis (åtgärdat)
* Samtliga biledare (9 matningar) klippta, ej jordade ute i anläggningen heller. (åtgärdat)
* Kulo (EKRK) förlagd dold bakom tak och golvlister.
* EKRK 5G1.5 till elkassett avsäkrad C16A (åtgärdat)
* Dragavlastning saknas vid ingång elkassett (åtgärdat)
* Matning till elkassett samt cirkulationspump löst hängande. Kablar ej klammrade öht i närhet av central (åtgärdat)
* Elkassett saknar säkerhetsbrytare (åtgärdat)
* Ledare med enbart grundisolering fritt hängande och kopplade utanför central (åtgärdat)
* JFB saknas (åtgärdat)
* Isolationsfel VVB

Bättre än såhär blev det inte
Photo%20okt%2002%2C%2010%2025%2052%20em.jpg
 
Redigerat:
Det var en snyggt helgjobb. Nu syns det att en riktig elektriker varit framme.
Hur fixade du dom klippta biledarna? Ny kabel?
 
Nä kulon är ju inbyggd nästan överallt. Men som tur var blev det några centimeter som behövde skalas upp i central efter att de klamrats, så det blev att skarva så de nådde jordskenan
 
Jag både förstår och inte förstår det där med att ha onödigt långa kablar hängandes vid centralen. På ett sätt är det skönt att kunna ändra sig, men det ser ju helt otroligt amatörmässigt ut och bryter säkert också mot nån regel...

Just ja, nu kom jag på att jag sett nån central där det hängde enorma slingor med lös FK under centralen... 20 år sen dock...
 
Hittade lite intressanta saker i ett hus som jag har ordnat upp elinstallationen i, kanske inte livsfarliga saker men rätt roliga ändå.

I stora delar av huset har man dragit i EKLK i 16mm flexslang och då snackar vi inte dagens rätt smidiga kablar utan kanske en 10år gammal installation, EKLK:n drog de i innan de murade in slangarna i väggarna så det var inte lätt att få ut dem överallt. Biledaren var klippt på vissa ställen, på andra hade man låtit hälften av själva biledaren i en kabel gå tillbaks ut genom en muff på dosan, kunde inte fatta varför de gjort så tills väggen gav med sig på ett ställe när jag drog i en kabel. Runt dosorna var där folie lindat som en skärm, sen att biledaren som de dragit ut inte hade någon kontakt med jord kan ju kvitta.....undra om de som gjort detta haft en foliemössa på sig med så att utomjordingarna inte skulle kunna läsa deras tankar.

Uttaget är rätt kul det med, uppenbarligen visste de inte vad X betyder i ett uttag, sen att man klippt jorden är ju inte ok det heller även om det var till en ojordad armatur.

Hittade väldigt mycket underliga kopplingar och installationer som jag tyvärr inte tog foto på.
 
  • DSC00744.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC00743.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Haha skärmad installation? Manteln i kabeln var förstås inte tillräcklig :)

Tur iallafall att slangen var inmurad och satt fast ordentligt. Annars hade det nog varit ett elände att få ut kabeln
 
Egendomligt att de har byglat L och N mot X, varför inte bara skarva dem i respektive plint, det brukar finnas utrymme minst för två ledare 1.5mm2. Omständigt...

Kul tråd! Inte så kul för de "skyldiga" kanske

/Steve
 
Det kan ju vara så att kabeln är avklippt och uttaget monterat "inline" och då blir ju ledarna för korta men det ser inte riktigt ut så heller.

Protte
 
Jag har varit och fixat samma fel själv hos en kompis som drog elen själv, inkommande kabel på ena sidan och vidare på den andra, något som går utmärkt på normala uttag som ELKO men ELJO ska ju tvunget krångla till det. Jag menar, hur ofta behöver man en blindskruv i ett tvåvägsuttag? ELKO kör med lösa blindskruvar som man kan fästa i uttaget, mycket bättre tycker jag. Jag antar att skarvningen blev till för att kabeln blev skalad och klippt innan dom insåg det idiotiska i uttaget :S
 
Ja hade det varit i regelväggar hade det varit kört. Vissa ställen gick det inte att få ut kabeln, hade dock tur för det mesta så det gick att ansluta biledaren i ena änden eller så var där en liten stump som man kunde skarva.

Uttaget tror jag helt enkelt att man trott det är en skruv till varje stift, att X är en blind anslutning hade man nog ingen aning om.

När man kommer till sådana här hus och ser riktigt hardcore hemmapuleri får man fan ont i magen, de har definitivt ingen som helst aning om vad de håller på med.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.