Vi ändrade från 34 grader till 38 graders taklutning. Detta var vi tvungna till då detaljplanen för tomten var så snål på vägglivshöden... I och med att vi behövde göra den ändringen så blev det genast ett A-hus-standardhus och inte ett Basic. Följaktligen höjdes standarden till deras normalnivå, med centraldamsugare frostfria vitvaror mm. Detta gick på 180' rakt av. Men vi fick också möjlighet att göra vilka ändringar vi ville på huset. (Vi ökade storleken på badrummet uppe och satte in ett Hajom-skjutdörrsparti i vardagsrummet)
Så ändringar får du nog göra, men då räknas det inte som ett Basic hus längre.

Vi har inte gjort någon provtryckning ännu. Ev kommer vi göra det senare.
 
Hur skulle ni värdera dessa tillval i ordning vid följande ca-priser och betänk jag är allergiker då gällande FTX:en:

- FTX (30-40 000)
- Ryggåstak övervåning (30-40 000)
- Råspont undertak (10-15000)
- 2.70 takhöjd nedervåning (20 000)
 
Valet blev Trivselhus, påskrivet i torsdags!

Fler kvadratmeter(11) för samma pris, 2.70 vägg nere, samt även bergvärme inräknat blev avgörandet. Summa sumarum tyckte vi alltså att vi fick mer för pengarna eftersom även allt invändigt ligger ett snäpp högre hos TH t.ex. köket m.m. Vi bedömde att deras konstruktion och isolering var tillräckligt bra.

Rätt eller fel, det är frågan, men nu är det bara att köra. =)

Nu återstår bara några andra val att fundera över som FTX, balkong, eller inte balkong utan skärmtak istället? Balkongen är i norr, så misstänker inte man lär vara där mkt, men bra kunna öppna ut på övervåningen.

Hjälp gärna till att tycka till om detta också om ni har lust.
 
F
Hur tjock isolering är det i väggar/tak/golv i dom respektive husen och hur räknar man på kWh/m2? Jag tycker det låter fantastiskt att dom inte kan komma under 30kWh/m2. Vi förbrukade 3800kWh från mars 2009-mars 2010 på 148m2 . Om jag räknar rätt så blir det 3800/148 = 26kWh/m2 för värme och varmvatten.
 
fsn skrev:
Hur tjock isolering är det i väggar/tak/golv i dom respektive husen och hur räknar man på kWh/m2? Jag tycker det låter fantastiskt att dom inte kan komma under 30kWh/m2. Vi förbrukade 3800kWh från mars 2009-mars 2010 på 148m2 . Om jag räknar rätt så blir det 3800/148 = 26kWh/m2 för värme och varmvatten.
Vet inte vad du har för hus, eller uppvärmning? Betong/Trä/Tegel? Passivhus? Men inga av alla de leverantörer jag har kollat, vilket är rätt många, har siffror uppgivna under 30kwh/kvm oavsett uppvärmningssystem för sina normalhus. Då får man gå på de riktiga passivhusen etc. Angående deras beräkningar så vet jag inte mer utöver det som de uppgivit.

Med FTX räknar jag med att hamna runt 30 i det hus vi ska bygga som då är 171kvm.
 
F
blizzet skrev:
Vet inte vad du har för hus, eller uppvärmning? Betong/Trä/Tegel? Passivhus? Men inga av alla de leverantörer jag har kollat, vilket är rätt många, har siffror uppgivna under 30kwh/kvm oavsett uppvärmningssystem för sina normalhus. Då får man gå på de riktiga passivhusen etc. Angående deras beräkningar så vet jag inte mer utöver det som de uppgivit.

Med FTX räknar jag med att hamna runt 30 i det hus vi ska bygga som då är 171kvm.

Började bygga 2008, 148m2 i ett plan. Har bergvärme och FTX men ingen direkt mäkvärdig isolering. 20cm cellplast under plattan och 5cm över plattan med flytande golvvärme. 50cm lösull på vinden. 195+45mm lambda33 isolering i väggarna. Vet inte varför jag skulle ha bättre siffror än andra hus, den flytande golvvärmen borde göra viss skillnad då den inte är värmetrög öht och att det inte blir några direkta köldbryggor med en sån konstruktion men det borde inte göra hela skillnaden.

Får du ett bra borrhål så kan du nog räkna med att komma ner till (eller under) 30 kWh /m2 med FTX.
 
fsn skrev:
Började bygga 2008, 148m2 i ett plan. Har bergvärme och FTX men ingen direkt mäkvärdig isolering. 20cm cellplast under plattan och 5cm över plattan med flytande golvvärme. 50cm lösull på vinden. 195+45mm lambda33 isolering i väggarna. Vet inte varför jag skulle ha bättre siffror än andra hus, den flytande golvvärmen borde göra viss skillnad då den inte är värmetrög öht och att det inte blir några direkta köldbryggor med en sån konstruktion men det borde inte göra hela skillnaden.

Får du ett bra borrhål så kan du nog räkna med att komma ner till (eller under) 30 kWh /m2 med FTX.
Låter bra det, vi får se helt enkelt när det är färdigt. 300mm i plattan, 450mm lösull på vinden och 240mm isolering i väggarna i detta fall, så det är ju ungefär likadant.
Angående FTX, är du nöjd med det? Hur är det med skötseln utöver filter varje år?
 
fsn skrev:
Hur tjock isolering är det i väggar/tak/golv i dom respektive husen och hur räknar man på kWh/m2? Jag tycker det låter fantastiskt att dom inte kan komma under 30kWh/m2. Vi förbrukade 3800kWh från mars 2009-mars 2010 på 148m2 . Om jag räknar rätt så blir det 3800/148 = 26kWh/m2 för värme och varmvatten.
Är det inklusive drivningen av FTX? Hur varmt har ni inne?

TS, Grattis till ett bra val, tror helt säkert ni kommer bli nöjda!
 
F
blizzet skrev:
Låter bra det, vi får se helt enkelt när det är färdigt. 300mm i plattan, 450mm lösull på vinden och 240mm isolering i väggarna i detta fall, så det är ju ungefär likadant.
Angående FTX, är du nöjd med det? Hur är det med skötseln utöver filter varje år?

Ja jag är nöjd med det men det är tätare filterbyte än 1gång / år. Snarare 2ggr/år indikerar den för filterbyte. Jag tror att filterbytesindikering triggas av ökat mottryck på mitt aggregat. Jag har ett Renovent 300 med sommarbypass som jag kör på 150m3/h. Den går i det närmaste ljudlöst. Aggregatet hörs öht inte och vid vanligt "dagsljud" hörs inget från luftdonen. När huset är helt ljudlöst mitt i natten så hör man ett lätt susande från tilluftsdonen i vardagsrummet om man koncentrerar sig, i sovrummen hörs inget. Eventuellt att man hör ett susande i badrummen, inget jag tänkt på.

Nu kör jag med lite mindre flöde än man skall tydligen, jag borde nog ha ca 180-190m3/h. Vid runt 200-220m3/h så hör man ett susade i sovrummet. Nåt vinddrag har aldrig stört mig. Det där med att få det tyst verkar vara ganska individuellt, mina föräldrar köpte ett REC Temovex 250 som är en "top of the line" FTX men dom har betydligt mer ljud på liknande flöde.

Det som stör mig till viss del är att Renoventen levererades med G4 filter på både till- och frånluft vilket jag inte tycker är bra alls på tilluften. Det finns F6 filter att köpa och det bör man ha på tilluften. Många andra tillverkare har tom F7 filter. Hur stor skillnad det gör för tex pollen vet jag inte. Två F6 filte kostar strax under 500kr. Jag provar just nu med ett tunnt G3 filter som inte kostar nåt som ett förfilter och sen ett F6 bakom.

EDIT: Det verkar ha gått ner i pris, ha för mig att jag betalade runt 25' http://www.ventilationsbutiken.se/i...&category_id=59b26e6b27e1ab9459c2a3075305c94b
 
Redigerat:
F
bumpaberra skrev:
Är det inklusive drivningen av FTX? Hur varmt har ni inne?

TS, Grattis till ett bra val, tror helt säkert ni kommer bli nöjda!

Nix FTXn är inte med i dom 3800kWh, det är endast bergvärmepump men å andra sidan så har vi ingen värmare i FTXn och förbrukningen är 40-55W. Alltså ytterligare 350-500kWh. Vi har 23 grader inne.
 
timmelstad skrev:
Jag ska inte försöka komma med några finlirskommentarer då jag inte har den kunskapen, men ska delge hur vi resonerade i vårt val.

Under våran köpprocess träffade vi representanter för både Trivselhus och A-Hus, samt tittade igenom deras standard och deras utbud. I slutändan valde vi ändå inte någon av de två, men det berodde mest på att husmodellen vi ville ha fanns hos en annan leverantör.

Min uppfattning är kortfattat att Trivselhus är mer yta och A-hus mer gediget. A-Hus uppfattade jag som att de hade mer rejäla hus, ordentligare, och Trivselhus sålde mer på yta, finish och annat finlir.

Jag vill även flika in vad jag fick förklarat för mig från andra säljare på andra bolag, i just diskussionen kring bergvärme kontra 750.. Det tar väldigt många år, om alls, att tjäna in den minskade förbrukning som bergvärme ger på den högre installationskostnad som den har. Och skulle kraven skärpas ytterligare framöver för ditt hus, säg vid ombyggnad eller annat, och du redan har bergvärme... tja, då sitter du liksom lite där.. om du förstår hur jag menar..

Vi valde därför i slutändan att satsa på ett rejält byggt hus med bra isolering och ordentliga materialval (trappans materialval t ex känns mer finish än säg väggar och tak kanske..) vilket mer bekräftar min uppfattning ovan, och valde sen en 750 till huset. Framtida utbyggnader, pool eller vad man nu kan tänka sig, ja då har vi alternativet med bergvärme att ta till den dagen istället..

Så utan att gå på känsla för huset, skulle jag definitivt slå ett slag för A-hus i det här fallet.

Vad var det för husmodell och hustillverkade ni fastnade för då? Istället menar jag :D
 
Jucismacker skrev:
Vad var det för husmodell och hustillverkade ni fastnade för då? Istället menar jag :D
Jag har skrivit utförligt om det i andra trådar, men vi valde ett Rönnäs från Eksjöhus. Mest för att modellen passade oss perfekt och de kändes seriösa och gedigna på samma sätt som vi upplevde A-Hus.

Och ja, så här ett år senare är vi fortfarande helnöjda och Eksjöhus har skött sig utmärkt.

Men som sagt, jag betraktar det som ett sidospår, därav ingen utläggning om det i denna tråd.

Jag redogör gärna utförligare om det i andra lämpliga trådar eller i PM om önskemålet finns :)
 
Är man intresserad av mer isolering i vägg/tak, installationszon etc. så kör man Trivselhus Sunlight-koncept eller enligt eget önskemål till det man önskar i väggkonstruktion, då de är flexibla här.

Vet att TH bytt till råspont i undertak nu för att Parocs senaste årsmodell underlagstak inte klarade genomtrampsskyddet av någon anledning, vilket de gamla Parocskivorna gjorde. Vi var precis i brytpunkten. De hade enligt egen utsago annars fortsatt med Paroc av fuktsäkerhetsskäl och att det varit problemfritt för dem i många år. Så dags dato är nog gedighenheten ingen direkt skillnad om det är råspont i undertak som man främst syftar på.

Isoleringsnivån i väggar i ett Eksjöhus med instzon är 240mm = Trivselhus Std, men utan instzon. TH sunlight är 270mm med instzon.

Vi prioriterade bergvärme och frikyla, något som inte är möjligt med Nibe 750. En annan sak tycker jag är att Nibe 750 väsnas mycket mer. Sedan har vi bubbelbad och då var det inte fel att att 385l varmvatten ingick standard från TH eftersom extra beredare ingår. Finishen och bergvärme är inte helt oviktigt enligt mig, framförallt inte vid en värdering av huset. 2cm mer isolering i väggar hit eller dit gör mindre då. Men den åsikten står för mig. :)
Däremot är ju FLVP en enklare installation.

Så detta kan man snöa in på och argumentera för och emot i oändligheten. En fördel tycker jag är att TH provtrycker alla hus för att hitta eventuella byggfel, något som t.ex. inte A-hus och Eksjöhus gör rutinmässigt.. Vårt hus mättes till 0.21, vilket är ett bra resultat eftersom tätheten för ett passivhus har 0.30 som gräns.

Har man 2 alternativ hus med pris får man prioritera vad man föredrar helt enkelt. Tyvärr sammanfaller sällan pris med exakt det man vill ha. :)

Nu svävade jag ut lite i en tråd jag själv startade för längesen. Svarar gärna likt Timmelstad på PM.
 
Redigerat:
A-hus provtrycker from i år som standard samt om man vill så går det att få mer isolering än de 265mm som är standard i väggarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.