dcdc skrev:
idag har jag dragit in kablarna från motorer givare gränslägen mot pannan och så slogs jag åter igen vilken "sleeper" denna pannan är den ser ju inte mycket mer ut än en panna från 80 talet men under skalet är den nåt helt annat .

Allting är genomtänkt in till minsta skruv o så är det med elsystemet likaså jag tycker mej kunna en del om el, Och verkligen allt håller högsta kvalite, elektroniken välgjord genomtänkt. kablarna mjuka o fina väluppmärkta på 3 ställen på kabeln på plinten och även en lathund på kabelskydden,kabeln levereras med rätt längd anslutningarna sitter det kabelskor o sedan snabbkontakter som man bara snäpper dit liknande kraftelektronik typ som i en svets där det är högre strömmar i elektroniken. snacka om hänglsen o livrem. med tanke på att hela apparaten drar normalt 0,3KW vid full last. typ som 5-6 vanliga glödlampor.

Givare,gränslägen motorer spjäll är industriell norm. det finns ingenting som är lämnat åt slumpen. men antar att det måste vara såhär om det ska gå att kalla en apparat automatisk. det får inte glappa eller strula. svagaste länken lär ju visa sig otroligt fort i en automatisk cykel. antar allt måste ju funka från tändaren till asklådan. då kan man inte ha skit helt enkelt. man ska ju kunna fara på semester en månad utan att vara allt för orolig över att elpatron ska gå in o störa =)

Extremt Tillförlitlig Alltid. kan det vara det bokstäverna står för?

hela maskinen bara lyser driftsäkerhet allt mekanskt växlar omrörare skruvar spjäll fläkthjul. till el till passform o finish.
Kinesisk PIC-styrning direkt på panna, hur fungerar det? Påverkas den inte av värmen?
Har dom aldrig haft problem med detta?

Keep up the good work! Riktigt intressant läsning.
 
Kinesisk PIC-styrning direkt på panna, hur fungerar det? Påverkas den inte av värmen?
Har dom aldrig haft problem med detta?
vet inte om dom eta har problem med det. saken är den att det är typ 15-20 cm av sten plåt vatten plåt o isolering plåt innan man kommer till kretskortet som ligger uppepå. kan inte tänka att det skulle bli varmt där. hellre sotigt om det var en panna som man öppna luckan o la i ved var 3:e timme.

men frölingen har väl styrningen i en annan låda som hänger bredvid av en anledning, så det är ju ochså en lösning. frågan är om dom förebygger varma plc/ ic kretskort intressant fråga, jag tror inte det är ett problem men det är säkert en teknisk utmaning att isolera ett sånt utrymme. kinesisk är den inte det är för välgjort. kineserna brukar drälla ner sina kort med smältlim o hartslim. men det finns kanske olika kvalite på kinajobb.
 
Hur går projektet? Vi vill ju veta ;)
 
Nu får du ta och lägga upp lite bilder, orkar inte åka upp för att se hur det ser ut
 
Tjena Grabbar klart ni ska komma o kolla i mitt pannrum. =)
allt är som typ klart. det som är kvar är att koppla ihop huset med kulvert och kulverten i huset med golv o element inne.
acctanken har jag byggt en låda runt och isolerat allt utom anslutningarna för att se om det börjar läcka vid proveldningen.
har fyllt vatten i systemet och tryckt upp det till övertryck 1,5 kg för att se om det läckte, det som hände var att säkerhetventilerna började hosta. men va fan måste ju testa för att se. det ska väl luftas lite till antar jag iomed att alltihopa ska PREMIÄRELDAS till veckan. nu pirrar det i magen,
flisförrådet är inte fyllt ännu vill se att det fungerar med omröraren innan jag lägger in flera ton flis. jag ska ta en riktigt lång dusch snart. det lovar jag. den gamla 50 liters elberedaren kommer att bli till salu snart. =) PSjag har blivit kapad på mitt facebookkonto så min mail ochså blev kapad har bytt lösenord där o slarvat bort vad det var. så det är svårt just nu att skicka in bilder i burken. ALLTID ÄR DET NÅT ds
 
låter bra det där, för man vill ju inte frysa när man kommer förbi i vinter.
 
NU BRINNER DET =) =) =)
etan har eldat nu snart 3 dar med "flis" 4- 15 cm krossat virke från sågen.
vet inte hur jag ska förklara känslan det är som att huset blev bättre, nu när värmen inte kommer från el. mitt nya ordspråk är. flis i pannan likamed flis i fickan. det som är kvar är att koppla på matarvattnet till varmvatten slingorna i accen. måste säga att driftsättningen gick som smort fel fasföljd var det enda kasta om två faser sen gick allt. sen starta allt som om den aldrig gjort nåt annat. helt odramatiskt. enda jag gjort sen dess är o knappat runt i den relativt enkla menyn och ändrat lite på start temp o stopp temp samt försöker ställa in golvärmeshuntens kurva som stryrs av pannans utegivare. väldigt smidigt. enda problemet nu är att få upp förbrukningen!!!. har som sagt bara 40 av 100m2 varm på nedervåningen så kör ganska hårt med den golvvärme som vi har golvvärmen är nedgjuten i betong så det finns en tröghet. så jag antar att man ska bara göra en justering per dygn, för att kunna se hur mycket en grad gör. köpte ju wilo stratos pico cirkpumpen o den är som en kul liten pryl ochså konstantflödes funktionen gillar vi skarpt. har inte strypt golvärmen nån stanns så jag stryper genom att dra ner flödet på pumpen. ligger nu på 10w ca 2 lit/min per slinga vilket jag tror är lite mycket men så här i början kanske det behövs. pumpen går ner till otroliga 3watt. typ en liter i minuten. 35kr per år typ. =)

bilder? ja har börjat starkt överväga att dumpa min 15 år gamla hotmail o ta en gmail. får fan ingen support för att låsa upp den. den är som sagt kapad o sedan har jag tappat bort lösenordet.

ne nu ska jag gå o se om vi eldar här på gården. =) man ler varje gång det ryker lite i skorsten.
 
Grattis! Nu är du med i matchen :)

PS: Byt till gmail
 
nu har jag bytt mail.
 
här kommer bilder.
 
  • eta1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • etael.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • etainspek.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • etaman.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • aska.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • elfnas.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
mer bilder
 
  • förråd2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • skruv2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • skruv3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • flissnurr.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • skruv4.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • kulvert1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har du glömt uppdatera till Svenska i operativsystemet för pannan?

Schyssta bilder!

"Får" min Fröling Turbomatic 48 nu på torsdag :)
Tar nog dessvärre någon månad till innan den är i drift!

F
 
Fjodor skrev:
Har du glömt uppdatera till Svenska i operativsystemet för pannan?

Schyssta bilder!

"Får" min Fröling Turbomatic 48 nu på torsdag :)
Tar nog dessvärre någon månad till innan den är i drift!

F
tänk vad lite bilder kan pigga upp en gammal forumtråd =)
Eta är ju relativt nya på svenska marknaden gissar så jag kanske får vänta ett litet tag på svenskt os. har svensk instruktionsbok o svensk teknisk support. data är ju data man ska ju uppdatera allt nuförtiden så varför inte pannan?

pannan har gått ca26 timmar nu o det enda jag gjort är att ändra börvärden så som start stopp tempar o shuntgruppens flöde o temp. hoppas du får igång din fröling snart så kan vi jämföra dom mer. dom ska ju vara jämbördiga eta fröling hdg är väl dom enda som man kan räkna som helautomatiska?

måste ju ta tag i den här bidragsdelen ochså innan årsskiftet. tänkte söka "konvertering från direktverkande el" bidraget vilken thriller.
 
igår fyllde jag upp med 40m3 flis i förrådet. bör räcka ca 30-40 veckor vinter. =) det är kvar ca 140 cm till tak. så fysiskt sett får jag nog in 10-15m3 om jag vill. men det är inte praktiskt det var jävligt jobbigt att putta ut högen som traktorn byggde på med skopan hela tiden.

i förrgår kopplade jag in varmvattnet och VVC o det strulade lite hade nog luft nån stanns som gjorde att VVC pumpen inte ville cirkulera vattnet. slog av o på strömmen o spolade till slut så började den ta sig vatten.

pannan har nu gått 120 timmar. o har märkt att acctanken förlorar mycket värme uppåt genom taket så ska lägga på mer isolering där är nu tot kanske 25 cm ull från byggmax. o den är alldelses varm. sett att katten är där o springer. =)

det som är kvar nu är lite småsaker bygga in o isolera acctank o rör sätta lister bygga arbetsbänk o lite sånt småtjafs. sen tar vi nästa projekt. VARMGARAGE eller badrum uppe inne.
 
Redigerat:
bra att det går framåt, blivit någon skön dusch?
sen tycker jag du ska satsa på ett varmgarage så du har någonstans att vara när du ska laga Audin, sen vad hon du bor med tycker ska du inte bry dig om.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.