10 Fel för vilka BM anser E och HL ansvarig (fel märkes E resp. HL)
E1 Förläggning av rörinstallation överensstämmer ej med bygghandling.Relationsritning upprättas.
E2 Dokument över injustering av flöden i VS-system, samt projekterat värmebehov/flöden för golvvärmesystem saknas.
E3 Dokument över injustering av tappvattentemperatur saknas.
E4 Dokument över injustering av flöden i luftbehandlingssystem system saknas.
E5 Dokument över injusterade värden/lägen för värmepump och valt fläktvarvtal saknas.
E6 Dokument över utförd OVK ej redovisad.
E7 Rumstermostater för styrning av golvvärme ska väggmonteras. Vid placering ska hänsyn tas så att direkt solljus undviks.
E8 Funktion av golvvärmesystem upplevs som bristfällig av B. Efter utförd injustering utförs kontroll av funktion och förläggning av golvvärmeledningar med hjälp av t.ex. värmekamera. Kontroll dokumenteras.

Plan 1
Entré / Hall]E9 Märkning är ej utförd vid golvvärmefördelare, utförs enl Anslutna ledningar mot fördelare märks med slingnummer och betjänat rum.
Ställdon kompletteras med märkning relaterat till betjänat[
slingnummer och rum, samt plintnummer på centralenhet. Märkning görs på kabel till ställdon.
Kök / Matplats
E10 S-ledning från diskmaskin dras upp emot uk. diskbänk och förankras, så att erforderligt vattenlås erhålls.
Klädvård
E11 Vattenlås VL1 vid värmepump ej monterat.
E12 VV-stam från värmepump till fördelare för KV/VV är förlagd med presskopplingar i vägg.
E13 Inbyggd fördelare för KV/VV-ledningar är ej tätad i botten och saknar läckindikering.
E14 KV-servis från vattenmätare ska enl. ritning vara förlagd i golv med prisolledning. Är förlagd i vägg och mellanbjälklag. Med dolda presskopplingar. Avstängningsventil vid inkoppling mot fördelare ska vara blå alt. märkas.
E15 Inkommande fjärrvärmeservis är undermålig isolerad. Risk för brännskador vid beröring. Bör även kompletteras med ytbeklädnad av plastplåt.
E16 Transportsäkringar på kompressor i värmepump ej demonterade. Risk för skador på värmepump och anslutna system föreligger.
E17 2 st. säkerhetsventiler kompletteras med utblåsningsledning som förläggs fram till spilltratt före vattenlås VL1 som ska monteras på S1-ledning.
[Allrum 16,1
E18 Märkning är ej utförd vid golvvärmefördelare, utförs enl. nedan:
Anslutna ledningar mot fördelare märks med slingnummer och betjänat rum.
Ställdon kompletteras med märkning relaterat till betjänat slingnummer och rum, samt plintnummer på centralenhet. Märkning görs på kabel till ställdon.
Badrum
E19 Vreden på ventiler på badkar är lösa.
[13 Fel vilka hänskjuts till särskild utredning med uppgift om vem som skall utförautredningen och då den beräknas vara slutförd (U)
U20 Förläggning av tryckbärande ledningssystem är utfört med dolda skarvar i väggar ianslutning till Klädvård. Även installationer i andra väggar och bjälklag.Utreds av B i samråd med entreprenören och besiktningsman. Klart 100415
U21 Material i ledningssystem för KV-, VV-, och VS-system överensstämmer ej medbygghandling. Hårda kopparledningar med presskopplingar och Pex-ledning (rör i rör) är installerade istället för kopparledningar typ Prisol.
]Utreds av B i samråd med entreprenören och besiktningsman. Klart 100415
Klädvård
U22 Golvgenomföring av S1-ledning under värmepump ska utföras så att funktion förtätskikt upprätthålls.Utreds av B i samråd med entreprenören och besiktningsman. Klart 100415
U23 Är KV-ledning i vägg kondensisolerad. Synlig KV-servis kompletteras med
kondensisolering.Utreds av B i samråd med entreprenören och besiktningsman. Klart 100415
21 Parternas överenskommelse om när fel skall vara åtgärdade
Parterna har överenskommit att fel skall avhjälpas utan dröjsmål.
..................................................................................................................................
Inget av detta har gjorts,så felen kvarstår.
 
Jag lider med er Isabel och önskar er all lycka. Ni verkar iallafall fått tag på en fantastiskt duktig besiktningsman.
 
T
Kontakta Fuskbyggarna på TV4 eller Plus på SVT omedelbums!!!
 
Bambi skrev:
Jag lider med er Isabel och önskar er all lycka. Ni verkar iallafall fått tag på en fantastiskt duktig besiktningsman.
Tack!
Vi hade 3 olika besiktningsmän,de som gjorde de 2 sista protokollen var toppen och vart jätteupprörda ju mer fel de hittade. Den första är vi lite undrande till eftersom försäljaren har försagt sig och sagt att han haft mycket kontakt med den besiktningsmannen utan att vi vetat om detta,och de har diskuterat vårt hus......
 
tank77 skrev:
Kontakta Fuskbyggarna på TV4 eller Plus på SVT omedelbums!!!
;);),
 
Och allt detta med ett litet barn...

Gå ut med detta!
 
Kamilenski, enlig inlägg #256 i andra tråden så har Isabel redan klämt 2 st och en 3:e på gång
<<Det tycker inte jag!
Om vårt hus börjat brinna och vi dött,så borde väl de ansvariga fått ett straff?
Varje gång jag ser på min 7 åring och min 2 åring så vill jag ha blod när jag tänker på vad de kunde ha råkat ut för att byggaren inte följde avtalet och anställde en behörig underleverantör.>>

Protte
 
:@:@:@

Fattar inte att det är så svårt att klämma åt dessa %6/¤%#768....

Det måste finnas ett sätt!
 
Hej! Lider med er när man läser om alla fel. Vi sitter själva med ett nybyggt Sjödalshus som vi har hållit på över ett ½ år nu och rättat till alla fel som den byggare Sjödalshus rekommenderade har ställt till med. Byggaren, en enskild firma från Storfors i Värmland, har vi inte sett på över 4 månader nu. Vill varna alla som går i nybyggartankar att gå för en delad entreprenad som vi gjorde. Lagstiftningen och kraven på hustillverkare och entreprenörer borde skärpas kraftigt. Kämpa på!
 
kamilenski skrev:
:@:@:@

Fattar inte att det är så svårt att klämma åt dessa %6/¤%#768....

Det måste finnas ett sätt!
Det hoppas vi verkligen!
 
Värmland skrev:
Hej! Lider med er när man läser om alla fel. Vi sitter själva med ett nybyggt Sjödalshus som vi har hållit på över ett ½ år nu och rättat till alla fel som den byggare Sjödalshus rekommenderade har ställt till med. Byggaren, en enskild firma från Storfors i Värmland, har vi inte sett på över 4 månader nu. Vill varna alla som går i nybyggartankar att gå för en delad entreprenad som vi gjorde. Lagstiftningen och kraven på hustillverkare och entreprenörer borde skärpas kraftigt. Kämpa på!
Men fy sjutton!
Hur mycket fel är det och hur blir det framöver för er del?
Hoppas att det ordnar sig snart!
 
prototypen skrev:
Kamilenski, enlig inlägg #256 i andra tråden så har Isabel redan klämt 2 st och en 3:e på gång
<<Det tycker inte jag!
Om vårt hus börjat brinna och vi dött,så borde väl de ansvariga fått ett straff?
Varje gång jag ser på min 7 åring och min 2 åring så vill jag ha blod när jag tänker på vad de kunde ha råkat ut för att byggaren inte följde avtalet och anställde en behörig underleverantör.>>

Protte
Det stämmer vi väntar vårt 3:e barn.
 
Återigen; Få ut din historia till media.
 
Ring Aftonbladet eller Expressen, det borde få bra genomslag. Svenska Dagbladet eller DN ger också "passande" publicitet åt de som håller på med fuskbyggen. Vad har ni att förlora, egentligen?

Jag lider med er och får ont i magen varje gång jag läser denna tråden. Stå på er!
 
Hej Isabel 76
Vi har betat av det värsta är förhoppningsvis avbetat. Vi sitter och väntar på att målaren skall komma och fixa till en del tapetsering och målning som behöver göras om. Vissa bitar som tex elen i garaget, som ingick i entreprenaden men som inte blev utfört, väntar vi med till nästa år. Man orkar inte ta i allt på en gång. Det har varit en skitjobbig resa att städa upp efter en fuskbyggare som inte tagit sitt ansvar.
Jag förstår om ni inte springer till media. Vi skulle gärna sett vår byggare på TV4:as program men nackdelen är att det kan bli ett negativt rykte om huset. Inte roligt om man skulle sälja huset i framtiden. Bra att möjligheten finns att lägga ut på nätet och varna andra för att gå på samma nit som ni och vi gjort. Hoppas att ni får det bra till slut. Kämpa på!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.