Efter att ha läst bl.a denna tråden om duschdörrar som inte sluter tätt så funderar jag på hur man bäst kan förbereda sig. Vi kommer ha en nisch med rak dörr så man kanske skulle se till att golvet utanför nischen hamnar en platta högre än själva duschgolvet så att man i princip får samma funktion som en list. Nackdelen är väl att man bara kommer kunna öppna dörrarna inåt eller skulle gummilisten på dörren kunna svälja de 10 mm det kanske handlar om? Paul, hur brukar du annars lösa t.ex. en nisch för att förhindra att vatten letar sig ut? Eller skall det räcka med ordentligt fall som börjar vid duschdörren?
 
Nu har det varit en bunt med människor: 2 ägare till firman, VVs-are, och han som gjorde det mesta av arbete. Först kom de med förslag att bytta tätningslistan, antydde att det är fel sätt att ha bara dusch dörr, att med två hade vari bra osv...
Men problemet fortvarande består: det är bakfall.
De påstår att det är nånting annat, använder massa med fack namn som jag inte förstår. På min enkla fråga: finns det bakfall eller ej - vill han inte svara entydligt.

Vi kom överens att vi ska anlita besiktningsman och sen ska vi diskutera hur vi ska göra.
Ja påpekade för de all slarv i hörnor, fogen är ojämn, på vissa ställen missfärgat av smuts eller ...vet inte vad. De höll med mig att det är "inte snyggt" och att de ska räta till det.

De gick men efter en timme ringer han igen med förslag att imorgon kl. 7 kommer de och rättar till ALLA fel.
De ska lägga sillikon på de fula ställen, BYTTA PLATTOR för att rätta till fallet, skrubbar fogarna som är jätte smutsiga efter VVS-are.
De vill bytta plattor. De är tvärtemot vad alla andra experter inklusive expert på den portalen säger.

Vad de fick bråttom.
Dessutom ska han prata med min försäkringsman på Länsförsäkringar att han tänker göra sån åtgärd.
Om försäkringsmannen går på det så kommer nästa fråga: vem ska man lita på?
Igår sa han att det finns inga genvägar.
Återstår att vänta.
Jag ville att försäkringsmannen ringer själv till mig och berättar det. För jag är mycket misstänksam.

Undrar också varför har de så bråttom. Är de så rädda för besiktningsman?
Nu väntar jag på samtal från besiktningsmannen och ska inte gå på det med att bytta plattor förren jag får klartäcken från honom.

Jag blir lite snurrig av det. Har nån kunning nån råd?
Det är bråttom.
 
Redigerat:
Jag har också lite funderingar kring silikonet.
Efter nån tid bildas såna svarta grejor, nån svart mögel. Jag ville undvika det och ville ha bara fogmassa i hörnor.
Går det att göra snygga hörnor med fogmassa eller måste det vara silikon?
 
margareta7 skrev:
Jag har också lite funderingar kring silikonet.
Efter nån tid bildas såna svarta grejor, nån svart mögel. Jag ville undvika det och ville ha bara fogmassa i hörnor.
Går det att göra snygga hörnor med fogmassa eller måste det vara silikon?
Prata inte med försäkringsbolaget! MAILA!
Du ska ha bevis vad som gäller!
 
Jag ville veta snabbt, därför ringde jag. Jag ville bara veta deras inställning till att bytta plattor.
Jag tror att mest betydelse har besiktningsmanens utlåtande.
 
Entrepreneren skulle prata med försäkringskillen om det är Ok att bytta plattor. Så försäkringskillen ringde till mig och sa att det var OK. Han pressade mig nästan att jag ska tillåta de att göra det. Hans röst låtit annorlunda än killen jag pratade med igår. Han från igår sa bestämd att det ända som gäller är att riva och bygga på nytt hela badrummet. Och att jag ska kontakta besittningsmanen. Han från idag mindes inte det. Vad är det som händer?

Sen pratade jag med besittningsmanen. Berättade hur bråttom har entrepreneren att bytta plattorna , redan imorgon kl.7. Han sa att det är bättre att göra besittning innan. Det ska kosta 3000 + moms. Dyrt affär.
Sen de kan bara rekommendera åtgärd. Vad gör entrepreneren är upp till honom. Han får bytta plattorna om han vill för han ger ju garanti.
 
Om det är nån som kan reglerna hur entreprenören ska åtgärda sina miss? Finns såna regler?
 
orpon skrev:
Vi kommer ha 5x5 plattor i duschfallet, och 30x60 på resten. Fallet är gjort exakt efter hur dusch väggen svänger (5cm utanför).
Vi kommer att skära plattorna så att dom möts och följer fallkanten.
Det jag funderar på är om det kan vara en bra lösning att göra ett litet medvetet fogsprång mellan duschfallet och övriga golvet.
Det känns nästan som du tvingas till ett automatiskt fogsprång om du ska lägga in 30x60 plattor som sen ska gå över i 5x5 i duschen...


MMR skrev:
Efter att ha läst bl.a denna tråden om duschdörrar som inte sluter tätt så funderar jag på hur man bäst kan förbereda sig. Vi kommer ha en nisch med rak dörr så man kanske skulle se till att golvet utanför nischen hamnar en platta högre än själva duschgolvet så att man i princip får samma funktion som en list. Nackdelen är väl att man bara kommer kunna öppna dörrarna inåt eller skulle gummilisten på dörren kunna svälja de 10 mm det kanske handlar om? Paul, hur brukar du annars lösa t.ex. en nisch för att förhindra att vatten letar sig ut? Eller skall det räcka med ordentligt fall som börjar vid duschdörren?
Detta är en väldigt vanlig lösning i de flesta nybygge idag har jag hört från flera håll.
Det är absolut inte fel att göra så, men det är en svår lösning om man har en svängd duschhörna, men i ditt fall skulle det ju fungera.
Dock borde det räcka med ett ordentligt fall som du skriver, börjar vid dörren.


margareta7 skrev:
Jag har också lite funderingar kring silikonet.
Efter nån tid bildas såna svarta grejor, nån svart mögel. Jag ville undvika det och ville ha bara fogmassa i hörnor.
Går det att göra snygga hörnor med fogmassa eller måste det vara silikon?
Personligen undviker jag silicon så mycket det går och anser att silicon är till för dåliga plattsättare att dölja dåligt skurna plattor.
När väggarna är av skivmaterial och rörelser kan uppstå så lägger jag oftast en väldigt tunn sträng silicon snyggt och prydligt.
I golv/väggvinkeln bör man enligt branschreglerna inte ha silicon trots att många envisas med att lägga det ändå men än en gång oftast av anledningen att dölja dåliga skärningar.

Tyvärr är man nog till råttorna när man hamnar i fatet på en dåligt hantverkare eftersom det är väldigt svårt att få upprättelse, men en besiktning innan det görs något hade ju nog inte varit fel.
 
Igår fick jag svar från BKR att det är inte förbjudet att bytta enstaka plattor, men risken finns att man kan skada tätskiktet. Det är bäst att stämma med tätskiktets tillverkare. Ringde till Bostik och frågade hur det är med deras tätskikt. Nu efteråt ser jag att jag har inte fått svar på den fråga. Han sa att problemet finns fortvarande för fallet på underlaget förblir fel. Han ville snacka med entreprenören och förklara det för honom. Jag frågade om han ska säga samma sak till honom. Han sa jaJag spelade in det samtalet.
Om några minuter ringer han tillbaka och det han sa till mig gäller inte längre. Nu är det jätte OK att bytta plattor. De vänder så fort de pratar men entreprenören. Först försäkringskillen, och igår Bostik killen. Vad är det som händer? Påverkar han de? Man kan lätt avvisa det som kärringens gnäll.

Väntar På ytterligare ett svar från BKR med fråga om den inte åtgärdade fallet på underlaget.
 
Det har kommit brev från försäkringsbolaget för jag krävde att veta deras regler för att badrum ska vara godkänd. Det är det som är det viktigaste för mig. I det står det att de har inga egna regler, man ska följa BKR. Med den skilnad att BKR tillåter byte av plattor fast de inte rekommenderar det. Försäkringsbolag skriver att inga byte av plattor. Hela badrumsrenovering gäller.
Vi ringde till den killen, han är från skadeförebyggande avdelning. Imorgon ska han komma till oss och titta på golvet och då får vi se vad han rekommenderar.

Det råder stor förvirring bland olika företag ,bolag, affärer. Det verkar att alla vänder kappan efter vinden. Ingen klarhet.
 
Självklart är det inte förbjudet att byta ut plattor men som jag nog redan skrivet är det i princip omöjligt ifall de bara använt ett rollat tätskikt då det i sådant fall är väldigt svårt att få ett överlapp och ett godkänt tätskikt när man rivit upp en platta eftersom det rollade tätskiktet oftast följer med plattan.

Har de använt ett tätskikt med foliesystem så är det betydligt mycket enklare att byta ut en platta utan att skada tätskiktet men problemet kvarstår ju om fallet är fel i tätskiktsnivån vilket jag tolkar dig som.
 
Det var det rollade tätskiktet. Trots det Bostiks killen har get klartecken att det är ok. Lite märkvärdigt. Firmamannen säger att han skulle göra det försigtigt och som jag förstår låta fästmassan sitta kvar och limma plattor i stället. Kan inte föreställa mig det för blir ju ojämnt och det han utjämnar det med kanske inte håller. De försöker rädda sin skin så gott det går.
Från försökringsmanen kom också förslag att lägga klinker på klinker. Men läser här att det är ingen bra ide och absolut inte att rätta till eller snarare dölja bakfall.


Jag tror jag går med på en lösning (om det finns) på problemet om försäkringskillen skriver att han har sett felet, godkänner åtgärd och att badrummet är godkänd. Skriftlig, kanske som tillägg till till intyg om badrumsrenovering.
Är det klokt att göra så eller finns det en hålhake som jag inte ser?
 
Har en känsla av att jag frågade för ett tag sedan om det är träbjälklag och är det de så ska det så vitt jag vet vara foliesystem och inte bara rollbart för att det ska vara godkänt enligt branschreglerna.

Bakfall kan man aldrig rädda utan att dra upp hela och göra om...
 
Det är betong golv och lättbetong väggar.
 
Om det ska kompromissas, tycker jag att du ska fundera på hur vattnet rinner.

Jag tror att du har vissa väggar som inte kommer att vattenbegjutas, dessa kan man kanske lämna som de är.

Däremot har du väggar i duschutrymmet - här är det mycket viktigt att tätskiktet faktiskt är tätt.


Dessutom,
De flesta hantverkare har någon typ av ansvarsförsäkring, som faktiskt ska gälla även om bolaget går i KK. Ta reda på vem som försäkrar din entreprenör och ta en diskussion med det bolaget om dina farhågor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.