Skall lägga parkettgolv av klickmodell. Behöver en såg för hemmabruk. Kan ingenting om sågar, men läste att det finns någonting som heter parkettsåg. Kollar i senaste reklambladet från Hornback, men där verkar det mest lämpliga vara Cirkelsåg E-HKS-155 Laser a 598 kr eller Sticksåg PST 700 E a 629 kr. Är dock inte säker på att dessa lämpar sig. Bor i lägenhet, så jag kan inte köpa någon mastodontmaskin. Priset är dock inte lika viktigt. Behövs en dyr modell köper jag nog på blocket, och säljer när jag är klar... Det viktiga är att jag får rätt verktyg :)

Tips?
 
Alla sågande kanter är ju dolda under en list eller tröskel, så varför inte bara köra på lämpligaste manuella fogsvansen (välj rätt sort).
 
Tycker nog du ska satsa på en sticksåg, lätt och smidig. Pris: 500-1000 kr.
 
Och för att göra det ännu billigare kan du hoppa vinkelhaken och använda sågen istället.
 
Om det är laminat så låna eller hyr en klipp där du köper golvet går snabbt att klippa och blir inget damm.
 
Var på byggmax idag. Och kvinnan som jobbade där tyckte att jag kunde använda laminatsågen även till trägolvet (oljad ek). Hon sa att den sågar finare. Så det blev bara en såg inköpt idag.

Har hon rätt? Eller behöver jag två handsågar?
 
kia2 skrev:
Var på byggmax idag. Och kvinnan som jobbade där tyckte att jag kunde använda laminatsågen även till trägolvet (oljad ek). Hon sa att den sågar finare. Så det blev bara en såg inköpt idag.

Har hon rätt? Eller behöver jag två handsågar?
funkar bra om en lite långsammare
 
H
Har precis lagt 50 kvm 14 mm trägolv. Allt sågades med en Festool sticksåg och ett fintandat Festool sticksågsblad. Kunde inte se att det var sågat.
 
B
sticksåg och vinkel. klippen hjälper inte mycke. när det finns rör genomförningar
 
Sticksågen är det ultimata men just idag var jag tvungen att använda Kapexen då jag köpt stativvagnen med anslagsborden så stickisen användes bara vid de fyra elementrören... :)

Dock är ju denna utrustningen kanske lite överkurs för hemmabruk... ;)
Men då klarar man sig länge med sticksågen.
 
Sticksåg och bra blad! Laminatgolv är hårt och käkar sticksågsblad. Om du ritar ut för sågning på ovansidan av laminatet så såga gärna underifrån så slår det inte ut flisor. För denna typ av sågning underlättas med s.k limpmodell på sticksågen. En sån som inte har bygelhandtag "handväska".
 
Men Båjs!!

TS undrar om det duger att såga ekparkett med en laminatsåg.

Tror hon struntar fullständigt i era Festoolmaskiner då hon med all rätt aldrig kommer att köpa något sådant för att kapa lite golv.
 
kia2 skrev:
Var på byggmax idag. Och kvinnan som jobbade där tyckte att jag kunde använda laminatsågen även till trägolvet (oljad ek). Hon sa att den sågar finare. Så det blev bara en såg inköpt idag.

Har hon rätt? Eller behöver jag två handsågar?
Som sagt så kommer snitten att bli dolda, så snittkvaliten spelar ingen roll. För lite golvläggning hemma räcker en fogsvans utmärkt. Laminatsågen bör absolut ge fina snitt även i eken (men snittkvaliten kvittar som sagt). Se dock till att du har bra stöd för brädorna när du sågar. Ett stabilt bord och eventuellt en skruvtving att hålla fast bärdan med. Använd i så fall en skyddskloss mellan skruvtvingen och brädan, annars blir det lätt märken. Är det en lång bräda som ska sågas av så be någon hålla i biten som trillar ner, annars bryts det och spricker det lätt mer än man vill.
 
Lägger till rådet att inte såga med fogsvans på färdiglagt golv, kanske självklart men det misstaget görs ändå.
Risken är nämligen stor att man stöter i med sågens spets en gång och vips så är man rätt sur på sig själv.
Eller så lägger man ut en bit spån, plyfa eller masonit som skyddar golvet, papp räcker inte här.

/Kent
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.