Jag har precis köpt ett hyreshus med 4st lägenheter på ca 300kvm

Förbrukning ca 45MWh/år

I källaren sitter en oljeladdpanna och en 500liters acktank med 18kW elpatroner och 300lit beredare.

Vad skall man göra åt detta?

Kravet är att det skall vara helt skötselfritt under veckorna helst då också.

Har varit inne lite på flis eller bergvärme, men investeringen blir för hög. Vill att det skall betala sig på max 5år, är detta möjligt?
Eller måste man tänka längre?

kommer att göra allt jobb själv, så det är bara kostnaden för grejjorna som skall tas i åtanke.

Tacksam för förslag, har grubblat så mycket på detta så man tänker inte klart längre :S
 
_ap_
Flis, om möjligheten finns. Med så låg förbrukning måste du "se längre" eller sälja huset vidare. Problemet med många mindre hyreshus är att service/renoveringsbehovet är stort och hyresintäkterna låga. Huset måste i övrigt vara i toppskick om du inom 10år ska få god ekonomi. Men visst, har du "fått" det ligger du ju bättre till.
 
Bergvärme!
Grovt räknat drar du med bergvärme 1/3 av elen = 30MWh/år * 1,5 = 45000kr * 5år = 225000kr. Om du gör jobbet själv kan du få en bra bergvärmeanläggning för detta.
 
_ap_
Det är just den typen av "kalkyler" på bergvärme som gör att många tappar hakan efter första vintern. Jag tror att förbrukningen i bästa fall hamnar på hälften, inkl tillskott. A .och O med ett litet hyrshus är låga driftkostnader varpå man måste se långsiktigt.
 
Bergvärme har lite för hög investering för att sen bara spara 2/3delar, det är ju inte specielt mycket jag sparar där heller på att göra jobbet själv.
Om man inte köper en borr och gör den delen själv också.

Några investeringskostnader jag räknat på:

Pellets automatsotn, 5ton bulkförråd 70 000:- 65öre/kWh
Flis 25kbm förråd 200 000:- 25öre/kWh
Bergvärme 120 000:- 50öre/kWh

Ja jag kanske ska tänka lite långsiktigare... Huset är ju i bra skick och jag ung...

Vad finns det för nå flispannor med automatsotning i storleksklassen 30kW
ETA och Fröling känner jag redan till...
 
_ap_
ska du ha ut 45MWh med bergvärme måste du borra 2st hål, det + en pump på 20kW lär kosta
närmare 200 tusen än ifrån.

Väljer du en flispanna är det fler saker att tänka på än automatsotning, jag rekommenderar dig att
göra lite olika studiebesök för att få en egen bild av pannorna.
 
Ja man kommer nog upp i minst 170 000:- med en pump på 22kW på bergvärme...
hade räknat på 17kW och ett hål.
Vet inte riktigt hur mycket energi man kan plocka ur varje hål?

Trots detta så måste den spetsa med el när kvicksilvret kryper nedåt...q(;^;)p

Får väll rida ut vintern som kommer, och satsa stort till våren. :cool:
 
_ap_
de är nog det absolut bästa, att inte börja rackla med något halvdant.

Bättre att göra rätt direkt.
 
Bergvärme är det klart enklaste då det är näst intill underhållningsfritt. Ett hål kostar ca 225-250 kr/m. Djupet beror helt på marken så 200 kkr är nog inte så dumt räknat. Att inte få över en halvering efetr en bergvärmeinstallation utifrån ditt fall är en felinstallation och bör reklameras. Du bör alltså minst halvera dina 45 Mwh. Ett COP på 2.5 till 3 bör vara rimligt.
 
ju mer jag funderar på det så ju säkrare blir jag på pellets.

Det är ett för litet hus för att kunna investera i bergvärme eller fliseldning.

Mina nuvarande tankar går i stilen:

Sätta in en självrengörande 35kW brännare med veckoförråd i oljepannan nu i höst.
Sen blir det en ny laddpanna och bulkförråd med fjärravläsning så fort jag får råd med detta nån gång till våren.

Får tag i billig pellets och landar på runt 40öre/kWh det är väl jämförbart med bergvärme,
fast för halva investeringen.

Brännare 35kW 26 000:-
Panna 40kW 26 000:-

Kräver ju dock lite jobb varje vecka innan nya pannan och bulkförrådet är på plats...
 
Är inne på en effecta supra aero brännare med veckoförråd som jag bygger av osb skivor.
och sen till våren blir det en effecta solid 40kW laddpanna

förrådet är jag inte helt säker på hur det skall utformas?

plats finns det gott om, men ska man ha bottenskruv eller hur gör man? det försvinner ju mycket plats på att bygga fall för centrummatning. Och en mullvad blir onödigt dyr tycker jag när jag kan bygga förrådet alldeles intill pannan.

Förslag någon?
 
Tycker du ska kolla o höra på dom där biomatic pannorna;)
Montera du dom själv blir de billigt:)
 
Tack för tipset!

Men jag skall inte ha billigast jag skall ha bäst! :cool:

Förvisso är det bra pannor, mer tekniskt avancerade, Men dom är ju begagnade...
Är det verkligen värt 15 000:- att inte få någon garanti?

Med nya grejjer har jag iallafall 5års garanti.
Samt så är effectan en simplare driftsäkrare konstruktion som inte behöver service av växellåda och cellsluss.

Det är bara nöten med bulkförrådet kvar att knäcka :S
 
Med en bostadsarea om 300m2 i mellan Sverige så kan du räkna med att du behöver en max-effekt vid -20 på c.a 15kW (50W*300m2) för uppvärmning och om du vill så kan du lägga till 15% på det för att vara säker på att klara varmvattenbehovet om alla skulle duscha samtidigt. Eftersom du redan har en oljepanna och en ack.tank så skulle jag satsa på en luft/vatten-värmepump.
Om du dimensionerar den så att den klara c:a 80% av maxeffekten (d.v.s 12kW vid -10) så klara den sig ensam till -10/15C och sedan stöttar du med oljan. Låt värmepumpen jobba mot acken och toppa varmvatten tempen genom bef. beredare.
I mellan Sverige så är det normalt inte kallare än -15 mer än 200-250h/år. Lägsta investering, största besparing och effektivt utnyttjande av utrustning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.