Har jag inga rättigheter som granne till att få tid att skydda min egendom från sprängskador?
har ömtåligt material bara några meter från där det skall spränga.
sprängaren hänvisar till att det är byggherrens ansvar.
byggherren bryr sig inte.
har även dyrbar server utrustning som behöver vibrationsisoleras.
även om jag kan kräva skadestånd om något händer vill jag försäkra mig om att det inte uppstår skada. Vissa saker kan man ju inte få tillbaka även om man har rätt till skadestånd.
Besiktningsman och sprängare verkar inte seriösa och tar inte hänsyn till att det kan finnas lera under huset utan tänker spränga som det är på berg.
Finns det något sätt att hindra att de spränger på torsdag?
kommunen bryr sig inte.
finns det någon myndighet som man kan vända sig till för att se att de vidtar rätt åtgärder för att minimera skade risker?
 
D09
Gör ett försök hos Polisen som utfärdar tillstånd.

Fråga sprängare efter riskanalys, där ska det bl a framgå hurvida man tar hänsyn till din utrustning / byggnad. Vilka vibrationsvärden får uppnås vid din byggnad?
 
Vad är det som ska sprängas? Det är inte så att de bara skall spräcka en sten?
 
Har fått reda på att de tänkt sätta vibrationsvärdena till 50mm på 10m
har konsulterat sprängkonsult och nitroconsult och båda dessa bolag säger att värdet är för högt i förhållande till mark och byggnadsmaterial. värdet skall ligga på 11.
Göteborgs Byggnadsbesiktning AB verkar inte vara så seriöst bolag
 
Huset har ytong/siporex grund med mexi tegel
mark grävd i grus, kan finnas lera under dessa massor.
 
Dokumentera med kamera hur status på din egendom är innan de börjar spränga, ifall det skulle gå snett vid sprängningen. Vilket det förhoppningsvis inte gör!
 
Göran.W
Är du riktigt orolig ta dit en besiktningsman som besiktigar huset.
Det skulle väl även gå att ha en gubbe från sprängkonsult och nitroconsult närvarande vid sprängningen med egna vibrations mätare.
Tror deras försiktighet ökar högst betydlig om det finns experter som övervakar det hela
 
Detta gäller och ansvaret vilar på den som utför sprängningen: (citerat ur Byggfakta)

Riskanalys, riskområde och gränsvärden vid sprängning

Innan du kan spränga måste du veta vilka byggnader som riskerar att påverkas av din sprängning och komma fram till mätbara gränsvärden för när t.ex. vibrationerna från sprängningen kan orsaka skador. Varje fastighet får sina egna gränsvärden så att sprängaren vet hur han ska dimensionera kraften i sprängningarna. Det här arbetet kallas för "riskanalys" och byggnaderna som får mätbara gränsvärden befinner sig i "riskområdet".

De byggnader som ligger så nära att det finns en risk för skador på grund av sprängningen besiktigas innan och efter sprängning (syneförrättning). Man gör också mätningar av vibrationer på ett flertal byggnader för att försäkra sig om att man inte överdimensionerar sprängningarna. Åtgärderna skapar trygghet för fastighetsägare och sprängare eftersom sprängarbetet då är kontrollerat och vibrationerna mätbara.
 
Tyvärr verkar inblandade företag inte intresserade eller är oseriösa.
en av de anställda råkade ta fel på mig och besiktningsmannen och pratade rejält med skit om oss.
"Jag förstår inte vad det är för konstiga typer som har en massa servrar i ett så gammalt hus" (byggt 72 och 94).
Det verkar vara så, att det ligger i sprängarens intresse att ha så höga värden som möjligt.
Då går sprängaren fri från ansvar.
Han anlitar då ett företag som utför riskanalys och sätter höga värden.
Tyvärr verkar det inte behövas någon ackreditering av den typ av uppdrag.
Kvar finns en tvist mellan grannar.
Den nya grannen spellar okunnig och oskyldig trots åtskilliga mail
Kräver att mitt företag skall stänga ner vår verksamhet under den tid de skall spränga.
Vill inte förse oss med vibrationsdämpande material.
Han säger att han kan inte lägga mer tid för han skall arbeta.
Nu har jag även fått reda på att besiktningsmannen inte hade kunskap att göra riskanalysen och sätta värden. Det var Nitroconsult som gjort beräkningar utifrån underlag av besiktningsmannen.
Det är något som inte stämmer.
Jag hade pratat med en expert på nitroconsult angående vibrationsdämpning.
Enligt honom var inga problem för dem att lösa, de skulle bara väga racken och dimensionera efter vikten.
17:00 ringen besiktningsmannen och påstår att han pratade med en expert på nitroconsult (råkade vara samma person som jag pratat med).
besiktningsmannen påstod att nitroconsult inte klarade av jobbet.
Utan det kunde bli mer skada än sprängningen.
21:00 ringer grannen igen och säger att de skall börja spränga i morgon bitti (suck).
efter 45 minuter av en hätsk diskussion.
Han lovade att vi skulle lösa detta i morgon.
Men av tidigare samtal kan man inte lita någonting på honom.
Kommer att anlita ett annat bolag som sätter egna vibrationsmätare.
Får väl ställa mig i morgon som en mänsklig sköld.
Vem vet kanske polisen dyker upp.
Finns det ingen myndighet som kan ställa krav på att besiktningar och sprängplaner görs på ett seriöst sätt?
Polisen sa att de inte granskar sprängplaner.
Om inte är det dags att krävs ackreditering av dessa.
 
Men att riskanalysen kommer fram till att höga vibrationsvärden har ingen betydelse. Det är bara ett hjälpmedel för att veta hur stora laddningar du kan använda dig av. Om det uppstår skador så är sprängaren ersättningsskyldig, han kan inte komma undan genom att visa att vibrationerna varit lägre än det värde som riskanalysen kom fram till. Det som avgör om sprängaren ska ersätta är skillnaden mellan besiktning före och besiktning efter. Ett exempel, balkongen sitter fast på väggen före sprängning, balkongen ligger på backen efter sprängning. Sprängaren måste ersätta! Vibrationsvärdena är betydelselösa.

OBS! Detta var ett mycket förenklat exempel, självklart kan det sedan bli tvister, tex om balkongen varit felkonstruerad, genomrostad m.m. men jag ville bara visa att om sprängaren förorsakar skador så ska han ersätta. Om sedan vibrationsvärdena varit lägre än de godtagbara nivåer man kommit fram till i riskanalysen visar bara att riskanalysen varit dålig.
 
Du skriver att det är främst det du har i huset (servrar m.m.) som du är rädd för kommer att skadas/störas av sprängningen.

Jag har varit i en liknande situation, men där gjordes det mycket klart att om byggnaden skadades trots vibrationsvärden under gränsen så var det inte sprängarens/byggherrens problem. Dvs är byggnaden så dåligt gjord eller att man har prylar inne i byggnaden som är superkänsliga så är det inte sprängarens/byggherrens problem utan ägaren till huset/prylarnas ansvar.

I mitt fall så stod hälften av plintarna till grannens glasade uterum bara halvhjärtat nergrävda i jorden, medan andra hälften var gjutna ner mot berget som det lilla jordlagret vilade på. Sprängningsarbetet avlöpte dock alldeles utmärkt utan sättningar :).

Nu vet jag inte hur du bor, men det finns en sak att ha i åtanke i och med att du har ett företag med serverpark: I vissa detaljplaner över villaområden så är det inte tillåtet med näringsverksamhet i fastigheterna utan vidare, utan de skall användas för boende. Inte för att kommunen brukar vara så hårda på det (jag har själv en aktiv verksamhet i min villa), men innan du använder företagets känsliga utrustning som argument mot grannens verksamhet så kan det vara värt att kolla upp. Bara så du inte gör ett självmål....
 
Går det inte ta ner servrarna, är det en hemsida går det lägga ut meddelandet "Sidan uppdateras" under den korta tid det ska sprängas. Vad är det i servrarna som är så ytterst vibrationskänsligt, alla våra datorer lyfts och knuffas dagligen och bara fortsätter att fungera.

Kan du inte visa den välviljan mot din byggande granne så kanske du är kvarterets gnällspik.

Protte
 
En sprängstöt är en helt annan sak än att man flyttar på en server.

Jag satt för några år sedan som konsult på ett företag, vi var totalt ca 100 pers på utvecklingen. Vi konsulter satt i ett avlångt rum med fönster mot en byggplats. De sprängde ända mot väggen, närmaste borrhålet låg ca 30cm från husväggen. Under en vecka sköt de typ 3 salvor per dag. Vid 2 tillfällen blev det serverkrasch på servrarna som stod i mitten på byggnaden, de hade ändå ställt servrarna på någon form av vibrationsskydd inför sprängningarna. Vi konsulter gick bort från fönstren när de sköt första dagen, sedan var det ingen som orkade bry sig.
 
Kan du inte bara ta fram en solstol och sätta dig precis vid tomtgränsen, det borde väl omöjliggöra sprängningen om det är så nära huset och ingen kan väl hindra dig från att vara på din egen mark?
 
Be sotaren att vara extra uppmärksam vid nästa besiktning. En vanlig skada är sprickor i skorstenen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.