Efter lite funderande så kom jag fram till att detta nog får räknas som en form av möbler så jag lägger tråden här.

Längs ena väggen i min verkstad (nu skall det inte längre heta garage :) ) hade jag tänkt ställa ett antal bänkskåp. Efter lite funderande på underskåp till kök osv så kom jag fram till att de inte skall vara djupare än 40 cm. Jag kan tänka mig att dessa sedan får ta upp en sträcka av 4m. För att matcha övrig inredning skall totalhöjden inkl. sockel och bänkskiva bli 92cm. Då landar jag på 5 st skåpstommar med måtten b=80cm, d=40cm, h=80cm (ca). Lådor hade varit trevligt men skall det bli av tidsmässigt och inte kosta alltför mycket får jag nog nöja mig med dörrar på alla skåpen. Sedan en lämplig bänkskiva på toppen.

Denna från IKEA kunde vara ett alternativ: http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/50137703
modell vit med bredden 80cm. Men jag insåg sedan att höjden var lite snålt tilltagen även om det skulle funka. Man kan ju tänka sig ett öppet mellanrum till bänkskivan där man kan peta in lite sortimentaskar eller något.

Sedan började jag fundera på att bygga helt själv. Det borde ju inte vara så svårt. Ur en byggskiva får jag precis ut vad jag behöver till ett skåp. Det blir (ca mått) 1st 80x80 till bakstycket, 7 st 40x80 till sidor och dörrat samt ett hyllplan. Jag får kolla måtten lite, sidorna och hyllplanet får ju kortas lite beroende på skivans tjocklek. Sedan går ju lite bort till sågningen. Men i princip är det så jag tänker.

Då till mina frågor och det jag skulle vilja ha lite synpunkter och råd om:

1 - Materialval
Vad är lämpligt material till detta? För enkelhetens skull tittade jag lite på byggmax: http://www.byggmax.com/se-sv/Prod/Skivmaterial/Trabaserade-Skivor/Default.aspx
Spånskiva verkar bli billigast. Annars funderade jag på konstruktonsplywood eller OSB. MDF blir nog onödigt dyrt och är kanske inte heller det bästa till detta? Vilket material bör jag välja? Jag kanske skall säga att ytfinishen är av underordnad betydelse. Kortsidorna och luckorna tänkte jag måla i vitt och jag tror OSB ytan duger den med. Invändigt lämnar jag det nog obehandlat.

2 - Gångjärn
Sedan skall luckorna fästas på något sätt. Gångjärn av denna typen borde väl inte vara så svåra att få dit?
http://www.clasohlson.se/link/m3/Product,Product.aspx?artnr=31-2114
Det finns ju speciella borr för ändamålet. Hmmm, hur djupt går dessa? Räcker det med 12mm skivor då?

3 - Montering
Men, innan jag sätter på luckorna måste stommen monteras. Jag funderade på att limma med domino brickor + ev. skruv men det kanske kan göras enklare och snabbare? Bara lim + dyckert eller lim + kopplingsskruv? (http://www.clasohlson.se/link/m3/Product,Product.aspx?artnr=11-1336-50)

4 - Placering
Jag tänkte bygga en enkel sockel genom att helt enkelt lägga en regel i framkant på golvet och skruva en annan mot väggen i reglarna bakom. Sedan några kortlingar mellan dessa för stadgan. Eventuellt behöver jag skruva skåpen i ovankant mot reglarna också. Jag får kolla och se hur dessa sitter. Kanske jag får göra ett urtag i ovankant så jag kan sätta en regel/bräda mot väggen och sedan skruva i denna.
 
Angående djupet på gångjärnen hittade jag denna tråd:http://www.byggahus.se/forum/koek/10987-egentillverkade-koeksluckor.html#5

Där Wintermute säger:
"12 mm är nog i klenaste laget för luckor, speciellt om du planerar att använda infälda gångjärn (typ Blum). Grytan i luckan som gångjärnet ligger i kräver i regel 12 mm djup. Pröva med 16-18 mm, det används av de flesta kökstillverkare."

Jag som tyckte det verkade smidigt med 10-12 mm tjocklek och att göra allt i samma material. Då får jag väl tänka om angående detta. Ett genomgående hål invändigt gör ju inte så mycket eftersom det ändå inte syns. Ser ni några andra problem med detta?

På dörrarna skulle jag ju också kunna limma en annan skiva över. Någon board (typ masonit) kanske?

Här fanns det massor, med detaljritningar på respektive modell. 11mm djup verkar vara det som krävs.
http://www.theofils.se/productlist.aspx?subgroupid=2005&menuitemid=2005
 
Redigerat:
jac skrev:
Efter lite funderande så kom jag fram till att detta nog får räknas som en form av möbler så jag lägger tråden här.

Längs ena väggen i min verkstad (nu skall det inte längre heta garage :) ) hade jag tänkt ställa ett antal bänkskåp. Efter lite funderande på underskåp till kök osv så kom jag fram till att de inte skall vara djupare än 40 cm. Jag kan tänka mig att dessa sedan får ta upp en sträcka av 4m. För att matcha övrig inredning skall totalhöjden inkl. sockel och bänkskiva bli 92cm. Då landar jag på 5 st skåpstommar med måtten b=80cm, d=40cm, h=80cm (ca). Lådor hade varit trevligt men skall det bli av tidsmässigt och inte kosta alltför mycket får jag nog nöja mig med dörrar på alla skåpen. Sedan en lämplig bänkskiva på toppen.

Denna från IKEA kunde vara ett alternativ: [länk]
modell vit med bredden 80cm. Men jag insåg sedan att höjden var lite snålt tilltagen även om det skulle funka. Man kan ju tänka sig ett öppet mellanrum till bänkskivan där man kan peta in lite sortimentaskar eller något.

Sedan började jag fundera på att bygga helt själv. Det borde ju inte vara så svårt. Ur en byggskiva får jag precis ut vad jag behöver till ett skåp. Det blir (ca mått) 1st 80x80 till bakstycket, 7 st 40x80 till sidor och dörrat samt ett hyllplan. Jag får kolla måtten lite, sidorna och hyllplanet får ju kortas lite beroende på skivans tjocklek. Sedan går ju lite bort till sågningen. Men i princip är det så jag tänker.

Då till mina frågor och det jag skulle vilja ha lite synpunkter och råd om:

1 - Materialval
Vad är lämpligt material till detta? För enkelhetens skull tittade jag lite på byggmax: [länk]
Spånskiva verkar bli billigast. Annars funderade jag på konstruktonsplywood eller OSB. MDF blir nog onödigt dyrt och är kanske inte heller det bästa till detta? Vilket material bör jag välja? Jag kanske skall säga att ytfinishen är av underordnad betydelse. Kortsidorna och luckorna tänkte jag måla i vitt och jag tror OSB ytan duger den med. Invändigt lämnar jag det nog obehandlat.

2 - Gångjärn
Sedan skall luckorna fästas på något sätt. Gångjärn av denna typen borde väl inte vara så svåra att få dit?
[länk]
Det finns ju speciella borr för ändamålet. Hmmm, hur djupt går dessa? Räcker det med 12mm skivor då?

3 - Montering
Men, innan jag sätter på luckorna måste stommen monteras. Jag funderade på att limma med domino brickor + ev. skruv men det kanske kan göras enklare och snabbare? Bara lim + dyckert eller lim + kopplingsskruv? ([länk])

4 - Placering
Jag tänkte bygga en enkel sockel genom att helt enkelt lägga en regel i framkant på golvet och skruva en annan mot väggen i reglarna bakom. Sedan några kortlingar mellan dessa för stadgan. Eventuellt behöver jag skruva skåpen i ovankant mot reglarna också. Jag får kolla och se hur dessa sitter. Kanske jag får göra ett urtag i ovankant så jag kan sätta en regel/bräda mot väggen och sedan skruva i denna.
Frågorna hänger lite grand ihop. Om du väljer plywood är allting enkelt, men kanterna blir inte snygga, och du får sikta in dig på vikgångjärn istället för "BLUM" typ gångjärn.

Väljer du spånskiva är det lätare och hållbarare än MDF, men splittrar sig på ett trist sätt även med fräs. Jag gör BLUM-hålen med fräs, 16 mm dörr räcker bra, men 12 skulle jag inte prova med. Du slipper konstruktionslösningar, men du bygger generellt i tjockt material.

Lim plus skruv om du har tjockt material håler. Men väljer du plywood och vill ha den smal får du sätta en list på insidan att skruva i. Så länge du på slutet försänker och fäster en 3 mm masonit på baksidan (lim och dyckert) blir hållbarheten bra i alla ledder utom nedåt. Understa hyllans hållfasthet är också lättlöst, nästa hylla kan lösas genom lister om du kör plywood, eller alla sätt om du kör 16 mm spånskiva/mdf.

Kör du med franskt fäste av skåpet mo väggen (lång bräda gersågad 45 grader) löser du fäste och hållbarhet längst ner på en gång. Du kan göra likadant upptil, men då blir kravet på exakthet från geren för stor, så ett halvt/halvt falsuttag, men på längden skulle kunna lösa krafterna utåt.

--- Mats ---
 
När du säger att plywood kanterna inte blir snygga, menar du att de blir fransiga/gropiga eller bara att de är randiga? Jag tycker jag sett rundfrästa plywoodkaner på möbler mm men det kanske inte är K-plyfa de använt. Annars kanske jag tycker randigt är snyggt ;).

Det låter som om jag skall blanda material. 12 mm spånskiva borde fungera till stommen, det verkar vara det jag har här hemma i köket. Den är ju billigast också. När det gäller finishen på kanterna så syns de ju knappast när luckorna är stängda och som sagt - det var till verkstaden.

Kanske 16mm MDF till dörrarna då. Det borde gå att få ut 9 dörrar ur en skiva så får jag väl låta en vara öppen då. ;)

När det gäller gångjärn så måste det ju inte tvunget vara av Blum typen, Jag bara fick för mig att det skulle vara enklast. Nu har jag aldrig varit kompis med gångjärn men jag börjar inse att det är dags att göra något åt det. Kantgångjärn på spån eller plywood dörrar känns ändå som om det skulle bli hårt och slamrigt på något sätt? Tyngre dörr i MDF och mjukstängande gångjärn verkar trevligare. Men det kanske inte är så illa?

Fäste i väggen behöver inte vara så svårt. Skåpen kommer ju att stå på en sockel av reglar (varav den inre antagligen måste skruvas i väggen istället för att stå på golvet pga den ojänma övergången mellan golv och vägg). Någon större last utåt i överkanten bör det kanappast bli utan lasten blir huvudsakligen rakt ned.

Annars måste jag säga att jag gillar den franska infästningen, Jag provade det på en liten men lång hylla i somras. Det blev kanonbra och dessutom lätt och snyggt att montera.
 
På blocket kryllar det av gamla billiga kök.
Väldigt många skänker bort deras kök. Själv har jag Ikeas köks skåp i mitt snickeri som jag hittat på blocket och inte betalt en krona för. Enda nackdelen är att man oftast måste ta hela köket med sig. Men på hemvägen passerar man återvinningsstationen slänger det man ej behöver behåller diskbänken. Vips så har man fått en fin diskbänk till sommarens utekök.
Att köpa nya luckor på Ikea är billigt om nu luckorna till köket man hittat på blocket ej var tillräckligt snygga.


Mvh Pär H
 
jac skrev:
När du säger att plywood kanterna inte blir snygga, menar du att de blir fransiga/gropiga eller bara att de är randiga? Jag tycker jag sett rundfrästa plywoodkaner på möbler mm men det kanske inte är K-plyfa de använt. Annars kanske jag tycker randigt är snyggt ;).

Det låter som om jag skall blanda material. 12 mm spånskiva borde fungera till stommen, det verkar vara det jag har här hemma i köket. Den är ju billigast också. När det gäller finishen på kanterna så syns de ju knappast när luckorna är stängda och som sagt - det var till verkstaden.

Kanske 16mm MDF till dörrarna då. Det borde gå att få ut 9 dörrar ur en skiva så får jag väl låta en vara öppen då. ;)

När det gäller gångjärn så måste det ju inte tvunget vara av Blum typen, Jag bara fick för mig att det skulle vara enklast. Nu har jag aldrig varit kompis med gångjärn men jag börjar inse att det är dags att göra något åt det. Kantgångjärn på spån eller plywood dörrar känns ändå som om det skulle bli hårt och slamrigt på något sätt? Tyngre dörr i MDF och mjukstängande gångjärn verkar trevligare. Men det kanske inte är så illa?

Fäste i väggen behöver inte vara så svårt. Skåpen kommer ju att stå på en sockel av reglar (varav den inre antagligen måste skruvas i väggen istället för att stå på golvet pga den ojänma övergången mellan golv och vägg). Någon större last utåt i överkanten bör det kanappast bli utan lasten blir huvudsakligen rakt ned.

Annars måste jag säga att jag gillar den franska infästningen, Jag provade det på en liten men lång hylla i somras. Det blev kanonbra och dessutom lätt och snyggt att montera.
Jag tänkte på jack, plywood har en tendens att ibland tappa i täcklagret när man fräser. Spånskiva har en tendens att tappa en flisa. Båda går att lösa med spackel om du skall måla.

Blum typen gångjärn är väldigt behagliga att använda, är du villig gå upp till 16 mm för det, så fungerar de bra. De andra håller (man sätter ibland 3 på en längre dörr, dessutom kan du ha smalare och lättare dörr). Jag brukar ta blum.

Ren matematiskt måste lasten upptill vara även utåt, med mindre ditt fäste nedtill, eller skåpet, ger sig.

--- Mats ---
 
Hade ju helt klart letat upp ett kök på blocket. Sen kan man ju såga ner stommarna till precis så som man vill ha dem. Ska man köpa allt löst som beslag mm kommer det kosta kulor vilket man ju helst vill undvika då det finns roliga maskiner man kan köpa istället.
Se dock till att inte betala några överpris då en del verkar vilja ha för mycket pengar för sina gamla kök. Får de inte sålt det så åker det ju ändå på tippen.
 
Som sagt, utseendet är inte så viktigt. Jag kan mycket väl tänka mig obehandlad plywood utåt men spån vill jag nog gärna måla.

Köksskåp tittade jag på tidigare men det föll på att jag bara vill ha ca 40 cm djup. När jag tänker efter så är det ju inte bänkskåpen jag skall titta på då utan väggskåpen som ligger där någonstans. Det är väl inget som hindrar att jag ställer dessa på en sockel istället för att hänga upp dem.

Begagnat kök? Ja, beroende på konstruktion så går det förstås att kapa ner dem till rätt mått. Men det verkar vara lika mycket jobb som att bygga nya. Sedan skall jag då hitta 5st som är, eller går att göra, lika dana. Det skall finnas i närheten eftersom jag inte vill åka land och rike runt och leta eller hämta. Skall det bli billigt får jag antagligen som ni säger ta rubbet och plocka ner det själv. Sedan skall det sorteras och köras till tippen. Nej, den tiden lägger jag hellre på att snickra hemma hos mig själv.

Jag tittade på IKEA igen och hittar denna: http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/S29852551
väjer jag luckor "Härlig Vit" och måtten 80x70 så landar det på 500kr stycket = 2500 kr för allt.

Gör jag ett snabbt överslag på at bygga nytt så kostar skivorna runt 1500 kr och beslagen ca 50kr per dörr vilket ger ca 2000 kr. I bägge fallen tillkommer bänkskivan.

Nej vad tråkigt, nu verkar jag ha resonerat mig fram till en söndag på IKEA istället för några veckor med roligt snickeri. :(

MEN, det hade varit ganska roligt att göra det från skratch också. Jag skulle ju då kunna passa på att testa några olika varianter på luckor. Dessutom kunde jag lära mig hur man bäst målar och behandlar MDF eller spån för den delen till kommande projekt. Å andra sidan så är det ont om gott om tid. Det hade varit skönt att få lite ordning någongång.

EDIT: Faktum finns ju som högskåp också, det kanske går att klämma in?
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/S19852575
Tyvärr blir nog 40cm för smalt för systainrarna annars hade det varit en ide.
 
Redigerat:
jac skrev:
Som sagt, utseendet är inte så viktigt. Jag kan mycket väl tänka mig obehandlad plywood utåt men spån vill jag nog gärna måla.

Köksskåp tittade jag på tidigare men det föll på att jag bara vill ha ca 40 cm djup. När jag tänker efter så är det ju inte bänkskåpen jag skall titta på då utan väggskåpen som ligger där någonstans. Det är väl inget som hindrar att jag ställer dessa på en sockel istället för att hänga upp dem.

Begagnat kök? Ja, beroende på konstruktion så går det förstås att kapa ner dem till rätt mått. Men det verkar vara lika mycket jobb som att bygga nya. Sedan skall jag då hitta 5st som är, eller går att göra, lika dana. Det skall finnas i närheten eftersom jag inte vill åka land och rike runt och leta eller hämta. Skall det bli billigt får jag antagligen som ni säger ta rubbet och plocka ner det själv. Sedan skall det sorteras och köras till tippen. Nej, den tiden lägger jag hellre på att snickra hemma hos mig själv.

Jag tittade på IKEA igen och hittar denna: [länk]
väjer jag luckor "Härlig Vit" och måtten 80x70 så landar det på 500kr stycket = 2500 kr för allt.

Gör jag ett snabbt överslag på at bygga nytt så kostar skivorna runt 1500 kr och beslagen ca 50kr per dörr vilket ger ca 2000 kr. I bägge fallen tillkommer bänkskivan.

Nej vad tråkigt, nu verkar jag ha resonerat mig fram till en söndag på IKEA istället för några veckor med roligt snickeri. :(

MEN, det hade varit ganska roligt att göra det från skratch också. Jag skulle ju då kunna passa på att testa några olika varianter på luckor. Dessutom kunde jag lära mig hur man bäst målar och behandlar MDF eller spån för den delen till kommande projekt. Å andra sidan så är det ont om gott om tid. Det hade varit skönt att få lite ordning någongång.

EDIT: Faktum finns ju som högskåp också, det kanske går att klämma in?
[länk]
Tyvärr blir nog 40cm för smalt för systainrarna annars hade det varit en ide.
Jag insåg snabbt att det blev billigare att köpa på IKEA också. Dessutom fick jag mer tid att bygga projekt som är lite roligare.... :)
 
Och sen får man inte glömma att IKEA gör basen som man sedan fräser sågar slipar till det man vill ha.
Man kan ha kakan (egen design) och äta den (priset)
 
jac skrev:
EDIT: Faktum finns ju som högskåp också, det kanske går att klämma in?
[länk]
Tyvärr blir nog 40cm för smalt för systainrarna annars hade det varit en ide.
Tycker du e inne på rätt spår, köp färdigt på IKEA så får du grejorna på plats snabbt. Melamin/folie belagt gör det enkelt att städa av. Dom har även en billig bänkskiva i bok som funkar fint.

När det gäller högskåpet så har jag ett sånt för mina systainers, ganska säker på att det är 40 brett. Sen har jag monterat expansionsbeslag, då kan man dra ut den systainer man behöver. Funkar bra tycker jag.

http://www.biltema.se/sv/Bygg/Gangjarn/Ovrigt/Expansionsbeslag-2-st/
 
Drar du ut en skiva som systainern står på eller har du skruvat fast systainern i skenorna ?
 
Precis, var nog lite otydlig. Systainern står på en mdf skiva som sitter fast i expansionsbeslaget. I mdf skivan har jag borrat 4 hål för träplugg som passar i kopplingsdelen (som används för att koppla ihop två systainers) på underkant av systainern. Systainern sitter fast men om man vill ta den med sig så är det bara att lyfta av den. Enkelt men funkar bra. Gick beskrivingen att förstå eller ska jag försöka komplettera med en bild?

IKEA kör ju inte med standardmått enligt LR-32 så man får borra nya håll för dom främre skruvarna i expansionsbeslaget. Ganska snabbt gjort men jäddra tradigt jobb.
 
Gärna bilder, det är alltid roligt att se.
Jag tänkte att Systainern är väl nästan 40cm bred så om högskåpet är 40cm så antar jag att det är yttermåt som avses. Då blir ju innermåttet knappt 38cm. Hoppas jag har fel!
 
Jag har byggt skåpstomme och luckor för ett stort vägghängt verktygsskåp i melamin belagda hyllplan.
Det blev riktigt bra. Sväljer oerhört mycket verktyg.
Anledningen att jag byggde själv var att jag ville utnyttja utrymmet maximalt till den förvaring jag tänkt ut. Fanns inget lämpligt skåp att köpa. Annars är nog IKEA varianten bra som du beskrev.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.