Hjälp någon! Jag har en nyss installerad calmar v33 som stänger av fläkten hela tiden. Först trodde jag att pannan var för het när den låg uppåt 90 grader och jobbade och bytte då ut termostaten i laddomaten till en 72 graders istället. Panntemperaturen sjönk då till ca 80 grader men fläkten fortsatte ändå att stänga av sig från och till under eldningen. Drog slutsatsen att det är själva fläkten som överhettas (den går inte att ta på) och ringde upp Trebema. De skickade upp en ny fläkt som jag monterade idag. Glad i hågen började jag elda men efter ett tag så stannade fläkt-fn igen.:@:@:@
Någon som har nån idè? Rökgasen ligger på 150-200 (har inte velat trimma med turbulatorerna än).
 
Jag har själv en 65:a, men några standardsaker att kolla är
1. Vilket laddkoppel har du? Laddomat 21? I sådana fall säkerställ att elmotorn står i läge 3, det snabbaste läget
2. Har du ställt drifttermostaten på 90 grader?
3. Vilken temperatur har du ställt laddtermostatens av/på-slag på? Min står på 70 grader

Om den är nyss installerad så är min gissning att du har duktigt med luft i vattnet och att laddkopplet matar mer luft än vatten. Stämmer det att den låter som en tvättmaskin?

Jag tror således inte att det är något fel på rökgasfläkten.
 
Det är laddomat 21 ja. Motorn står på trean, har prövat med högsta (tror det är fyra lägen) men det blir ingen skillnad. Panntemperaturen är inte problemet vad jag förstår utan att själva fläkten blir för varm. Pannan jobbar snällt på ca 80 grader. Drifttermostaten står på 95 och fläktstopp på 65 grader. De fungerar båda som de ska då jag kan stänga av fläkten/driften med dem genom att vrida ner/upp vreden.

Tycker att jag fått ut mycket luft och när fläkten stannar låter det mycket lite av själva "laddningen", i början var det tvättmaskin ja men nu är det lugnt.

Det som händer är att fläkten bara stannar av utan att någon av termostaterna "klickar" det sitter väl någon termosäkring inne i själva fläktmotorn. Jag var bergsäker att det var motorn som var defekt men nu har jag ju fått en ny och den beter sig lika?

Jag har oisolerade tankar ännu så det blir rejält varmt i pannrummet men det ska väl inte påverka motorn???
 
Läste om inkörningen på din hemsida "slipperman". Kände igen mig men jag saknar fortfarande den där fulländade eldningen.
 
OK, om du konstaterat att du har headroom mellan pannans aktuella temperatur och drifttermostatens inställda temperatur just när fläkten slår ifrån så kan vi ju avfärda att pannan blir för varm och slår av fläkten av den anledningen. Det är det som annars oftast händer när man får luft i laddomaten varvid flödet går ner och panntemperaturen efter ett tag överstiger drifttermostatens inställning.

Det låter ju onekligen skumt att två fläktar på varandra skulle lida av samma fel, men det kan ju hända t.ex. om de är av samma tillverkningsbatch, men då borde rimligen Trebema fått in fler felindikationer av samma typ. Var de bekanta med problemet?

Är lite clueless, faktiskt. Om man bara tittar till på anledningen varför två motorer båda slocknar, så landar man i sådana fall i misstankar om för högt driftmotstånd, antingen pga direkt mekanisk påverkan (själva fläkten ligger emot någonstans) eller den hela tiden måste övervinna ett för högt tryck och går trögt av den anledningen. Det första borde du höra och det andra låter väl osannolikt, du får väl ut rök ur skorstenen :). Ytterligare en anledning som skulle båda motorerna att bli för varm är att någon elektronisk komponent innan fläkten är korrupt (vild spekulation) vilket ger fläkten mer ström/spänning än vad den fixar.
 
Ska kolla igenom hela pannan imorgon. Tror eller hoppas på att något fastnat och kanske täppt till någonstans eller så. Blir väl till att ringa Trebema igen annars. Han påstod förut att fläktfel var sällsynt men att det hänt vid enstaka tillfällen. Kanske som du säger "linjefel" på en hel serie men då borde väl fler hört av sig.

Tack för snabbt och givande svar i mörkret. Återkommer efter sotning...
 
Mät spänningen fram till fläkten när den stannar så vet du om det är fläkten eller styrningen.
 
Idag sotade och kikade jag igenom panneländet och kunde inte finna något konstigt hinder för röken. Tog och amperemätte fläkten under gång (kall panna) och den drog då 1,5 A. Lite mer än märkning 0,93-1,43A men det var en tångampermeter med ganska stor felmarginal så jag tycker inte att det var anmärkningsvärt högt.

Tog ut fläkten för att minska ev belastning på fläkten och den drog fortfarande1,5A (borde minskat mer tycker jag) men det verkar inte gå så trögt i pannan i alla fall. Öppna eller helt stängda spjäll påverkar inte heller.

När jag "kallkör" fläkten blir den trots kall panna ganska varm. Försökte mäta med temp-prob och fick det till ca 60grader på skalet av motorn.

Nu eldar jag och då slog den j-vln av igen vid ca 85 grader (fläktmotorn alltså).:@ Kan det vara så illa att jag fått en kass fläkt till? Hur varm blir en fläktmotor vanligtvis? Jag testade och stoppade in min gamla fläkt i uttaget på pannan när den i pannan stannade och då gick den gamla snällt. Det är utan tvivel fläkten som överhettat men VARFÖR???

Dessutom har keramiken spruckit i mitten på övre rostret såg jag när jag sotade. KUL!!! Trebema plockar poäng vill jag säga.q(;^;)p
 
Leif Hj skrev:
Hur varm blir en fläktmotor vanligtvis?
Nu har jag en Gaselle 70, men dess fläkt är inte ens handvarm under full drift efter ett par timmar. Motorns egen kylfläkt ska ju ta in luft bakifrån och kyla motorns kylflänsar. Mellan motor och rökgasfläkten sitter en extra fläktvinge som gör att, den av motorns fläkt indragna luften, slungas iväg effektivt.
Märkströmmen på min motor är 1.9 A, så den är något större. Vad gäller en "centrifugalfläkt" som det gäller i detta fallet få drar den mest ström när den har luftmotstånd (friblåsande). Håller man för utblåset så pumpar motorn ingen luft och motorn går upp i sitt tomgångsvarvtal och drar mindre ström.
Eftersom det är en trefasmotor där fas 3 erhålls av en kondensator, kan detta innebära en felorsak.
Om motorns kylning är korrekt samt kondensatorns är hel, så ser jag ingen annan orsak än att motorn är felaktig.
//Bosse
 
Inget som ligger mot fläkthjulet? Lätta på sotluckan och snurra på fläkten, den ska gå lätt.
 
eftersom det är en trefasmotor där fas 3 erhålls av en kondensator, kan detta innebära en felorsak.
Om motorns kylning är korrekt samt kondensatorns är hel, så ser jag ingen annan orsak än att motorn är felaktig.
tror jag också !
 
Fläkten går lätt och fint så det är inte så enkelt tyvärr...:(
Ringde Trebema i morse och dom visste inte heller vad det kunde vara. De skulle återkomma under dagen vilket de ännu inte gjort. Ska försöka hitta någon i trakten att pröva min fläkt på och kanske mäta tempen på deras fläkt. Ska kolla kondingen också, hmmm undrar var kapacitansmätaren ligger på för hylla?

Fick förresten en riktig stöt i morse när jag öppnade frontpanelen och hade i min iver glömt att bryta strömmen. Kände mig riktigt dum men avsevärt piggare!

Återkommer när jag vet nåt mer. Om jag lever...
 
Leif Hj skrev:
Nu eldar jag och då slog den j-vln av igen vid ca 85 grader (fläktmotorn alltså).:@ Kan det vara så illa att jag fått en kass fläkt till? Hur varm blir en fläktmotor vanligtvis? Jag testade och stoppade in min gamla fläkt i uttaget på pannan när den i pannan stannade och då gick den gamla snällt. Det är utan tvivel fläkten som överhettat men VARFÖR???
När fläkten stannar ligger det ström på även då?
Tänkte om det är elektroniken i pannan som spökar så får ju fläkten ingen ström o då är de ju inte fläkten som det är fel på..
 
Finns ingen elektronik i Calmar v33, bara termostater, en brytare och kondingen till motorn.
 
Fotografen skrev:
Finns ingen elektronik i Calmar v33, bara termostater, en brytare och kondingen till motorn.
Går dessa på ved? Annars så är det väl elektronik :x
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.