Vintertid vid värmebehov har du helt enkelt inte behov av stora accvolymer med din "klena" kökspanna.
Bekvämligheten vid eldning kommer att öka, ja, men du kommer ändå att få elda ungefär som nu.
Överskottet lagras i acc och blir lagom till vvb så det behövs inte större volymer för den sakens skull
(Framtida pelletsplaner fordrar inte heller stor acc.)

För att bestämma rätt volym på acktanken så bör man veta energibehovet.
Jag tror att RoKe lite underskattar kökspannans effekt till tanken. Visst blir det lite varmt inne när man eldar kökspanna men effekten till omgivningen på 4 - 5 kW är inte värre bara för att du eldar mot ack istället för direkt mot värmesystemet, så problemet med värme inne blir inte större an idag.
Och inte är det -25°C ute varje dag hela vinter! det är inte så förbaskat många dagar per år det är under -10°C

En vedpanna på 40kW går ju bra att ladda 2-3m³ volym så varför skulle det inte gå att ladda 1m³ med en kökspanna som ger 20kW?

 
Pasta skrev:
Vintertid vid värmebehov har du helt enkelt inte behov av stora accvolymer med din "klena" kökspanna.
Bekvämligheten vid eldning kommer att öka, ja, men du kommer ändå att få elda ungefär som nu.
Överskottet lagras i acc och blir lagom till vvb så det behövs inte större volymer för den sakens skull
(Framtida pelletsplaner fordrar inte heller stor acc.)

För att bestämma rätt volym på acktanken så bör man veta energibehovet.
Jag tror att RoKe lite underskattar kökspannans effekt till tanken. Visst blir det lite varmt inne när man eldar kökspanna men effekten till omgivningen på 4 - 5 kW är inte värre bara för att du eldar mot ack istället för direkt mot värmesystemet, så problemet med värme inne blir inte större an idag.
Och inte är det -25°C ute varje dag hela vinter! det är inte så förbaskat många dagar per år det är under -10°C

En vedpanna på 40kW går ju bra att ladda 2-3m³ volym så varför skulle det inte gå att ladda 1m³ med en kökspanna som ger 20kW?
Jag kanske har underskattat effekten på pannan.

Jag fick elda länge med min förra vedpanna som var på 15 kW för att fylla min 1000 liters acc.
(Då tog jag ioförsig ut värme samtidigt.)

Om man stänger uttaget till radiatorerna när man eldar kanske man ökar effekten till acc så pass att man hinner ladda den innan midnatt?

Kommer kökspannan räcka till för att satsvis ladda en acc som ska rymma husets dygnsbehov i normalfallet?
Hur många timmar tar det normalt att värma acc? 5,6,7, mer, mindre?
Den tiden du eldar behöver inte accumuleras, bara uppehållen.


 
Kan inte låta bli att föra in alt 5 i val av acktankar.

2 st  acktankar á 500 liter.

En tekniktank med en utdragen solslinga och en parallelkopplad slavtank.

Vår och höst laddas solfångarna mot endast tekniktanken. Slavtanken kopplas på vid laddning från kökspannan och under sommaren när solpanelerna ger mer värme än vad 500 liters acken kan klara. In och urkoppling av slavtanken sköts enkelt med en manuell ventil på nedre parallelkopplingen.

//mats
 
... jo man kan ha för mycke acktank för solpanelerna. På vår och höst med lite sol på panelerna blir 1000 liter ackvatten inte särskilt varmt, men 500 liter blir det. Variabel ackvolym förlänger den tid som solpanelerna är effektiva och eftersom varje extra kWh från panelerna är en gratis kWh, så finns det all anledning att designa ackarna för att krama så mycket som möjligt ur de paneler som man ändå monterat. 500 liters acken är dessutom smal, vilket ger bättre förutsättningar för skiktningen i tanken, vilket kanske är ännu viktigare för solfångarnas verkningsgrad.
 
man behöver inte ladda en bra ack full, men den skall ha well over 90 i topp och kallt i botten
Alt 2
 
Aaaaarrrrgghhh...  :surprised: Varför kan inte alla tycka samma!

Jag är dock djupt tacksam för alla kloka råd! Det blir väl så att jag tvingas fatta ett eget beslut likväl förbannat även om jag försökt undvika det in i det längsta  :cool:

Det lutar åt en 750 l ack med en slinga. Eller 1000 liter med två solsling... fast då.. eller kanske...
 
Aaaaarrrrgghhh...  :surprised:  Varför kan inte alla tycka samma!  
:) :) :) :)
 
Kasch skrev:
Uj, vad mycket intressanta funderingar och argument. Vågar man be snällt om vilket system NI skulle välja av följande:

1. 750 l tank med en solsinga

2. 1000 l tank med två solslingor

3. 1000 l tank med extern värmeväxlare

Förutsättningarna är som sagt 6,7 kvm vakumsolfångare, värme från kökspanna på 17kW (teoretiskt). Med andra ord - dra slutsatsen åt mig utifrån denna diskussion :)

Tack för alla svar - lovar att inte bråka med fler frågor på ett tag. Tror jag...  ;)

Jag hade valt alternativ 2 enligt ovan, har det själv (fast 1800 liter).

En stor tank läcker mindre värme än två mindre vid samma totalvolym.

Att ladda den stora volymen med sol kompenseras av att man har två solslingor.

En stor solladdad tank klarar fler regndagar än en mindre på sommaren.

Man behöver inte ladda hela den stora tanken med kökspannan, lägg in returledningen på olika nivåer i tanken och med avstängningsventiler så kan man själv välja hur stor volym som kökspannan skall värma. Min pelletspanna värmer normalt "bara" den översta 3-delen av acken, vill jag ta ut mycket varmvatten någon gång så får den värma halva tanken. Att värma hela tanken för mig är inget alternativ eftersom min pelletsbrännare saknar egen uppstart (går på underhållsglöd).


Vill du ha fler argument, Kasch? Kan nog komma på några fler isåfall ;).
 
   Jo, vi har som sagt en gammal Nora 300 kökspanna som kör på ett system med cirk. pump men ingen ack. Typiskt torparsystem alltså. 750 l är en kompromiss - vi skulle egentligen må bra av att ha en tank på 1500 - 1800 l. Men 750 l blir det pga utrymmesbrist och ganska litet eldstadsutrymme oavsett om vi behåller den gamla eller köper ny kökspanna. Dessutom är det en, som du skriver, lämplig storlek för solenergi. Tanken blir en tekniktank med solslinga i botten, en förvärmningsslinga och en övre slinga för vv. Elpatronen sätter vi i övre tredjedelen av tanken för att inte förstöra skiktningen totalt.

Tack för tipsen - fler kommentarer välkomnas för ett optimerat torparsystem    
Upp    
Det här tycker jag talar för att det inte är nödvändigt i detta fallet att fläska på men hur mycket accvolym som helst.
Jag menar bara att han aldrig normalt hinner att värma hur mycket accvolym som helst.
Jag menar... vi talar inte om en hypereffektiv vedpanna som har en 1000 gradig keramiskt fodrad gasförbränning och långa blanka konvektionstuber som snabbt hettar upp vatten till kokpunkten...


Jag formulerar om frågan:
Med den utrustning det är fråga om här,
hur mycket vatten kan han med en för dygnsrytmen hållbar eldningsprocedur vid ett och samma tillfälle hinna hetta upp till 95 gr?

Jag kan ha fel. men kommer det inte att ta hela kvällar och nätter i anspråk för att koka upp stora accvolymer?

Man behöver inte nödvändigtvis enorma accvolymer bara för sakens skull.
I detta fallet tycker jag att han ska optimera sin acc till sina tilltänkta solpaneler,,
inte till en utrustning som inte är aktuell..

Jag kan missta mig på kökspannans effektivitet. Då faller mitt resonemang..

 
RoKe skrev:
Det här tycker jag talar för att det inte är nödvändigt i detta fallet att fläska på men hur mycket accvolym som helst.
Jag menar bara att han aldrig normalt hinner att värma hur mycket accvolym som helst.
Jag menar... vi talar inte om en hypereffektiv vedpanna som har en 1000 gradig keramiskt fodrad gasförbränning och långa blanka konvektionstuber som snabbt hettar upp vatten till kokpunkten...

Jag kan ha fel. men kommer det inte att ta hela kvällar och nätter i anspråk för att koka upp stora accvolymer?


Jag kan missta mig på kökspannans effektivitet. Då faller mitt resonemang..
Vad är husets effekt behov??

Min syster har 1000 liter ack o en kökspanna på iof 25 kW o den klarade att värma dessa 1000 l till 95 grader på 5tim testade jag förra vintern då det va -15 ute..
Huset är INTE energisnålt direkt..
 
Jag räknade lite på laddtider.
Att värma 1000 l, 50°C ger 57 kWh med 18 kW effekt tar det 3h 10min om man inte har något effektuttag under laddningen.

Att värma 750 l, 50°C ger 42 kWh med 18 kW effekt tar det 2h 20min

Om man vet effektbehovet kalla viterdager så kan man från detta räkna ut hur länge tanken räcker.

Accvolymen blir viktigare när acc ska rymma husets hela dygnsbehov vid ett enda eldningstilfälle/dygn.
Jag tycker inte att man bara ska tänka på hela dygnsbehov, halva dygn kan vara praktiskt om man jobbar dagtid så kan man elda morgon och kväll.

Man kan man installera en elpatron och temp-givare i tanken som spetsar när temperaturen sjunker i tanken, då är en större volym bra efter som man klara sig längre innan elen kopplas in.

/Patrik

 
Jag tycker inte att man bara ska tänka på hela dygnsbehov, halva dygn kan vara praktiskt om man jobbar dagtid så kan man elda morgon och kväll.
Ja precis, det är därför det lutar åt 750 - för tillfället: Dels för att det tar rimlig tid att få upp tempen i tanken med kökspannan (tack för räkneexemplet), dels för att jag räknar med att det blir ungefärligen halvdygnsbehov. Vilket betyder att vi under kalla vinterkvällar hinner ladda tanken på kvällen, låta pannan slockna helt och ladda den så vi kan tända direkt på morgonen utan att krångla med det då. Så ur ett praktiskt perspektiv kanske 750 l är en fördel i jämförelse med 1000 l som vare sig är halvdygns- eller heldygnsanpassat.

Soliga vårvinterdagar kanske man dessutom kan utsträcka ackumuleringen i tanken så man bara behöver elda på kvällarna. Återstår i så fall bara att bestämma sig för en eller två slingor då...

 
Kasch skrev:
Jag tycker inte att man bara ska tänka på hela dygnsbehov, halva dygn kan vara praktiskt om man jobbar dagtid så kan man elda morgon och kväll.
Ja precis, det är därför det lutar åt 750 - för tillfället: Dels för att det tar rimlig tid att få upp tempen i tanken med kökspannan (tack för räkneexemplet), dels för att jag räknar med att det blir ungefärligen halvdygnsbehov. Vilket betyder att vi under kalla vinterkvällar hinner ladda tanken på kvällen, låta pannan slockna helt och ladda den så vi kan tända direkt på morgonen utan att krångla med det då. Så ur ett praktiskt perspektiv kanske 750 l är en fördel i jämförelse med 1000 l som vare sig är halvdygns- eller heldygnsanpassat.
Soliga vårvinterdagar kanske man dessutom kan utsträcka ackumuleringen i tanken så man bara behöver elda på kvällarna. Återstår i så fall bara att bestämma sig för en eller två slingor då...
Nu börjar vi resonera riktigt tycker jag.

Jag räknade lite på laddtider.
Att värma 1000 l,  50°C  ger 57 kWh med 18 kW effekt tar det 3h 10min om man inte har något effektuttag under laddningen.
Tack för (det teoretiska) exemlet.

I praktiken en tror jag laddtider blir längre.
(uppstarten är inte effektiv, det lilla eldstadsutrymmet gör att man kanske inte alltid hinner hålla en optimal glödbädd i pannan och då sjunker effekten, pannan kanske inte är blankpolerad innuti och då sjunker effekten, veden kanske inte alltid är av yttersta kvalitet, och då blir det svårare att.... osv...)


Min syster har 1000 liter ack o en kökspanna på iof 25 kW o den klarade att värma dessa 1000 l till 95 grader på 5tim testade jag förra vintern då det va -15 ute..
Huset är INTE energisnålt direkt..
Ett exempel ur verkliheten speglar hur det förhåller sig med en 25 kw panna..
Kasch har 17..
 
Nu börjar vi resonera riktigt tycker jag.
Är alla eniga??  :D

(En svensk ger sig inte förrän förrän alla konflikter är borta och ingen har en avvikande uppfattning...  ::))
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.