Hej,
Vad har ni för erfarenhet av solel? Mina föräldrar har direktverkande el och en årlig förbrukning på ca 25000 kwH. På ett möte om solel fick de information om att de skulle kunna spara 3/4 delar av denna årsförbrukning. Solel ska inte förväxlas med solvärme som värmer vatten. Solel utvinns genom att montera solceller på taket som omvandlas till el som används i hushållet (till hushållsel och värme), överskottet säljs till elbolag och när det är ett underskott köper man el. Systemet subventioneras till 60% i dagsläget så investeringen hamnar därför på cirka 200.000 SEK. Låter för bra för att vara sant, eller? Vad har ni för erfarenhet och kunskap om detta? Tack på förhand!
 
AXS
Tveksamt om det ändå är lönsamt. Återbetalningstiden blir väldigt lång och panelerna tappar i effekt över tiden.

Skulle vara bra om du kunde bifoga företagets kalkyl.
 
Att använda solel för att driva direktverkande el måste vara en av de ineffektivaste sätten att använda solen.

De sparar garanterat mycket mer pengar på att installera en luft-luft-värmepump.

Om man vill använda värme från solen så lär fortfarande vattenburen solvärme vara det klart vettigaste. Om man inte har vattenburen värme i huset och ändå vill använda solvärme så kanske man kan montera in en såndär vattenburen "mega-radiator" i eventuellt ventilationssystem?
 
de har 25kwh, då är väl ungefär 18kwh uppvärmingen.
3/4 av 18 är 13.500.
200tkr/13,5tkr=~15år
Har dom 200 papp att lägga ut kontant eller blir det ränta på de 200?
Ytterligare år i så fall.

Hade varit intressant att se siffror på vad de tror soltimmar och dylikt ligger på. Men i alla fall, en grov uppskattning med glädjesiffror, om de har kontanter, säger att ungefär 15 år innan investeringen betalat sig.

Det tycker jag låter VÄLDIGT mycket bättre än vad gemene man säger...
 
Det finns absolut ingen möjlighet att den kalkylen kan stämma. Lägg upp kalkylen här så vi får titta på den. Har dina föräldrar inte fått någon kalkyl så är det garanterat en bluff.

Det är möjligt att årsproduktionen av solcellerna kan vara 3/4 av nuvarande årsbehov, men det finns flera skäl till att det ändå kommer vara en usel affär som aldrig kommer betala sig.

Vilken värmepump som helst kommer att ge en mycket bättre kalkyl.

/Hasse
 
Ja, det är antingen några missförstånd, felaktiga uppgifter som inte framgår eller ren bluff.
Synd att bondfångare dyker upp överallt så snart minsta tillfälle ges.
 
Tack för erat engagemang! Jag ville skriva ett neutralt inlägg, men jag är själv skeptisk därav min fråga. De har inte fått ngn kalkyl, kanske det går att be om det? Jag ser på företagets hemsida att det står "Kombinerar du din anläggning med värmepumpar betalar du din anläggning på 8-10år." Det är det enda i "kalkylväg" jag hittat samt ett ställe där det står "Våra solcellspaket som kombineras med värmepumpar betalar sig på 8-10 år om vi räknar med en måttlig elprishöjning för den el du annars köper". Vilket får mig att fundera om uppgifterna mina föräldrar fått helt enkelt bygger på energibesparingen som det innebära att byta från eluppvärmt hus till luft-luft värmepump. Det vill säga att man "lika gärna" kan välja solel som luft-luftvärmepump.

Jag hittar för övrigt ett räkneexempel oxå, där står följande:
Villa 150kvm med direktverkande el:
20 000kWh-paket, komplett materialsats, luft/luft värmepump. Tillkommer frakt, montage, installation och besiktning. Pris= 210 000 exkl moms

För att täcka ett värmebehov av ca 20 000 kWh/år använder vi sol-el för att driva en värmepump. Vi använder en värmepump med en COP-faktor på ca 3,5-4,5. detta fall används runt 3750kWh av sol-elen för drift av värmepumpen, den resterande 1250 kWh av sol-elenergin kan används för hushållets belysning, apparater m.m. Den sol-el som inte förbrukas matas ut på nätet. I många fall kan en nettomätare användas. Då kan din överskottsel lagras på elnätet månadsvis och förbrukas vid behov, exempelvis nattetid och dagar med låg solinstrålning.

Oklart för mig om man då menar att hela värmebehovet täcks av luft-luftvärmepump. Mina föräldrar har tvåvåningshus, det lär ju knappast räcka med EN luftvärmepump. Dessutom vet jag eftersom jag själv har luftvärmepump att det inte räcker som uppvärmning utan komplement krävs kalla dagar. Oklart hur man räknat ovan, eller? Vad säger ni för övrigt? Intressant att diskutera i alla fall!
 
Redigerat:
En värmepumpsinstallation utan inblandning av solel betalar sig väl typiskt på 5-10 år. Att då blanda in solceller känns lite onödgt. Jag är väldigt tveksam till att dte går att räkna hem kalkylen. Men jag kanske är lite gammalmodig.

Bara detta att firman uppenbarligen har väldigt klent med fakta i sitt informationsmaterial tyder på att det är bluff.
 
Deras affärsidé verkar vara att lura folk att köpa en väldigt dyr solcellsanläggning genom att paketera den tillsammans med en värmepump. Solcellsanläggningen är definitivt inte lönsam för villaägaren. Det blir något bättre om man samtidigt skaffar en värmepump, men man skaffar väl inte en värmepump för att finansiera en olönsam solcellsanläggning?

Om man bara skaffar värmepumpen så får man behålla besparingen själv.

Observera att priset är exkl. moms, man får alltså betala ca 262 000:- för att huset ska värmas med en luft/luft värmepump!
Då är det bättre att bygga om huset till vattenburet och skaffa en riktig värmepump.

/Hasse
 
En solcellsanläggning kostar ca: 50-60:-/W installerad och klar med erforderliga växelriktare för möjlig leverans till nätet. Nutida möjligheten till nettodebitering utan pålagor om man inte levererar mer än man köper på årbas måste givetvis användas också. Svårt att spekulera i hur elbolagen kommer tackla detta om det skulle få större spridning.

Bara att kalkylera efter eget huvud med dessa grundläggande fakta, 60% subventionen har väl lockat fram iglarna, TS fall verkar väldigt skevt ekonomiskt sett. Vill och kan man fixa lite själv med detta kan det nog gå att räkna hem, åtminstone om tidshorisonten och tillhörande osäkerhet inte är för långt bort. Då tänker jag rent privatekonomiskt, i ett större perpektiv med uthållighetsapekter mm tror jag inte på det för egen del.

Eftersom det även är ett slagträ i miljödebatter osv kan man fundera lite på LCA och EROEI för dessa anläggningar, själv skulle jag vänta på ev teknikutveckling och stabilare läge före investering. Att den gode Johan Ehrenberg sysslar med detta gör en misstänksam.:)
 
Hm, ni är alla inne på samma spår som jag, det lät för bra för att vara sant, för lite fakta på bordet som bevis och allt för tyst om det rent allmänt OM det nu skulle vara such a hit! Jag blir dock mycket sugen på att kontakta företaget i fråga och "ställa dem mot väggen" i form av att vara en intresserad men mycket besvärlig potentiell kund.... Det hade väl varit intressant eller vad säger ni? Jag lovar återkomma med rapport i sådana fall. Något särskilt jag bör fråga som ni kommer på?
 
GK100 skrev:
Nutida möjligheten till nettodebitering utan pålagor om man inte levererar mer än man köper på årbas måste givetvis användas också.
Nettodebitering kommer säkerligen inte ha kvittning på årsbasis. Det blir i bästa fall per månad. Man kan då kanske få ett överskott på sommaren, men det har man ingen nytta av på vintern när solcellerna producerar dåligt och mycket el måste köpas.

Ser man på det rent ekonomiskt så dröjer det nog länge innan solceller kan vara konkurrenskraftiga för en vanlig villaägare.

/Hasse
 
El från solen är inte en praktiskt användbar teknik idag, den är för ineffektiv för att vara värd besväret. Värme från solen funkar bättre, men eftersom vintern, då värmen behövs, är mörk, så skulle jag ändå inte rekommendera det. Kör traditionella värmepumpar istället.

Bjud in säljaren till ett möte, och när han kommer så står du och alla du känner där och pekar på honom och skriker i kör: "Bluffmakare! Bluffmakare! Bluffmakare!".
 
boxadress, 020-nummer och .nu-domän. tjena..
 
Vi håller den här tråden till solceller, dvs direkt elproduktion från solceller.
Jag har raderat ett antal Off Topic inlägg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.