Hej, vi är nästan färdiga med vårt badrumsrenovering (vi anlitade en firma)

Jag är mycket missnöjd med duschväggen. Det är vikbar dörr från Inr. Vet ej som är galet för vattnet rinner ut.

Vi sänkte lite tätningslistan men vatten rinner ut ändå. Kan det vara fallet på golvet som är fel?

Det är inne med duschväggar och duschhörnor och hade det varit på det viset som hos mig att hela badrummet är nedblötat så ingen skulle vilja ha såna.

På golvet har jag klinker så jag undrar om listen kan täta så bra.

Hur är era duschhörnor? Har ni samma problem? Vad kan jag göra för att det ska vara bra?
 
Om hantverkaren var informerad om vilken duschlösning ni hade tänkt er, i detta fall duschhörna, så borde han göra ordentligt fall på golvet så att det omfattar hela duschzonen. Men hur man än vrider och vänder på det så får man såvitt jag vet INTE ha bakåtfall någonstans i rummet. Vatten får inte kunna rinna från brunnen.
 
Kan ju vara "godkänt" fall fast det rinner ut men ändå för snålt, vattnet kommer ju med tryck och det kan rinna iväg även med fall. Men enklaste är kanske att mäta med vattenpass eller att hälla vatten utanför duschen och se var det rinner.
 
Denna typ av dörrar räknas inte som vattentäta och det upplyser leverantörerna om också.
Det söker sig nästan alltid ut lite vatten utanför och detta utan att det behöver vara bakfall.
Framförallt i fogarna tenderar det att söka sig ut under gummilisten.
 
Jag gjorde precis va du sa,Bezt, hällde vatten där duschvägg är när jag duschar och det mesta av vattnet gick från brunnen och stod där som en pöl. Vid själva brunnen är bra fall men lite längre bort rinner vatten åt motsatt håll.
Jag tycker att om det är rätt fall så vatten skulle stanna innanför för vatten kan inte ta sig upp...eller hur?

Har mätt fallet med jätte lång linjal och fallet är inne i duschen nära brunnen och sen vid duschväggen blir det plant och ännu längre bort gropar här och där. När de flytspacklar borde det inte vara jämnt?

Hantverkaren påstår att det är inget fel på fallet.

Innan bestämde vi oss att renovera läste på¨forumet om andras missar och problem med hantverkaren. Trodde att jag var väl förbered. Nu sitter jag själv och klagar. Men jag vill inte endast klaga för av det blir fallet inte bättre. Läste att för att ändra fallet så måste man riva hela badrummet, inte bara golvet. Skrämmande tanke. Men vill de verkligen göra det? Har nån lyckas med det?
 
Vet inte hur mycket är det lite vatten men om hela stora, tjocka badlakan blev genomblöt så det räknas nog som mycket.
 
Inte alltid behöver hela badrummet rivas och göras om.

Beroende på vilket typ av tätskikt som använts så kan man klara att bara ta upp golvet och nedersta väggplattan och göra om detta.

Jag har nyligen gjort detta själv då det hade blivit en sättning i ett hus där jag gjort ett badrum, så golvet hade spruckit i klinkerfogen rakt över golvet och bakfall hade bildats.

Hade då LIPs Foliesystem bakom och jag kan säga att det jobbiga var inte att riva platorna utan att få bort folien så det gick att flyta om golvet på nytt. ;)
 
Det låter lite bättre att inte behövas riva ner allt. Undrar bara om det verkligen blir tät.
Såna pölar som jag beskrev och tomma rum på vissa platser under linjalen räknas som bakfall?
Hantverkaren är anställd på firman så det är nog meningslöst att fortsätta med honom utan vända sig till hans chef.
Han flera slarv arbeten i mitt badrum. Fogarna blandade sig nog med smuts och i stället för ljusbeige blev det flammig och gråt, mycket ojämnt i färgen. Som gamla nedsmutsade fogar. Sen VVS killen smutsade de ännu mer och det blev ännu eländigare. Han vill bytta fogar med med fallet envisas han att det är rätt. Men vad ska jag med fogarna när fallet är fel...?
 
Tyvärr verkar det som om branshreglerna är lite för snälla för duschdörrar, de kan hävda korrekt fall enl. bkr men det är i praktiken undermåligt för funktionen i mindr badrum. Sedan om det är lite ojämnt flytet med lokala gropar så blir det ju än värre.

För mig så rinner vattnet ut ca 20-25 cm utanför dörrarna trots bkr mässigt fall al'a 1:100.
 
Jag undrar också hur sona gropar som vatten samlas i betraktas av försäkringsbolag. Blir det en hålhake för firman om det skulle uppstå vattenskada (fast gropen behöver inte vara orsaken till själva skadan) ? För det är ju inte, enligt reglerna, helt korrekt.
 
T
Men "groparna" har ju ingen betydelse för tätskiktets skull!

Det står alltid mer eller mindre med vatten under plattorna.......
 
margareta7 skrev:
Jag undrar också hur sona gropar som vatten samlas i betraktas av försäkringsbolag. Blir det en hålhake för firman om det skulle uppstå vattenskada (fast gropen behöver inte vara orsaken till själva skadan) ? För det är ju inte, enligt reglerna, helt korrekt.
Bilder?
 
tank77,
Groparna har betydelse för tätskiktets skull. Det har de nog inte. Men de reglerna att golvet ska luta mot brunnen, det får inte vara nån bakfall i hela badrummet - är det bara rekommendationer eller regler man ska följa? Och bildning av vattenpölar tyder att det är fel lutning eller?
Läste också att om jag skulle sälja lägenheten så måste jag upplysa köparen om fel golvlutning. Det skulle minska värdet på lägenheten om köparen inte accepterar det.
Vilka problem med försäkring skulle det innebära om det ändå uppstår nån vattenskada.

Och till sist: varför ska jag acceptera och betala för andras fel?
Det går nog att göra rätt.
http://www.byggnadsarbetaren.se/templates/bct_18.aspx?number=8984&category=4
 
Från länken ovan:

"När golvet lutar åt fel håll, eller inte lutar alls, rinner vattnet in i rummet i stället för ut genom golvbrunnen. Det kallas bakfall och beror på slarv eller okunskap hos den som gjort jobbet."
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.