Hej!

Vi har haft en diskussion med husleverantörer och byggare om djupa smygar. Vi vill helst ha fönstren i fasadens yttre liv och inte indragna i djupa gluggar som man tyvärr ser på nya hus.

Vi tror att vi förstår argumenten för och emot, men det som alla tycks vara eniga om är att det KAN bli fukt på fönstrets insida. Dock har vi inte hittat någon DÄR det är imma.

Således. Har någon här djupa smygar (20cm eller mera)? Har ni golvvärme? Har ni imma på rutorna ibland??

Så här hade vi tänks oss monteringen:
http://www.pedago.fi/dalton/hus/fonster/Fonster_frame.htm

(Just ja, batting :) är finlandssvenska för 50x50 och liknande)
 
Bra! Hurdan ventilation har ni? Hurdana fönster?
 
OK. Även vi har en sida i blivande, fast huset inte finns ännu. Vi hade tänkt köpa fönster 1+2 med fast spröjs från Star-Center i Norrtälje.
 
Pelle -> Hur gjorde ni för att avgöra vilka fönster som skulle ha en slitsventil i karmen ovanför fönstret?? Vilken typ av ventilation har ni i övrigt? Behövs verkligen slitsventil?

Vi har beställt fönster (Elitfönster) till vårt bygge precis, men utan slitsventiler i några fönster... och vi ska bygga huset utan "djupa gluggar". Borde vi ha beställt med slitsventiler alltså? hmm...
 
Okej då är jag med. Vi ska ha ventilation separat på väggen, så då är det ju lugnt! :D
 
Hade nyss möte med arkitekt och byggare. Det finns vissa saker att tänka på gällande ventileringen av ytterväggen då man bygger så här. Stan har viss info här som jag skall få, annars så tror jag att problemet med imma är mera beroende av hur bra ventilation man har än smygdjupet. Många skruvar ned ventilationen för att "spara" eller för att den brummar för mycket...

Om du har skiss på hur ni tänkt lösa infästning, smygar och liknande får ni gärna posta länk här eller faxa på 00 358 18 14060
 
Fönster med bra isoleringsvärde minskar risken för imbildning på insidan av fönstret. Värt att tänka på när man har golvvärme och djupa smygar eftersom ingen koncentrerad varmluft stiger vid fönstret som vid uppvärmning med radiatorer. Bra ventilation undanröjer nästan alltid problemet med imbildning. Satsa på ett FTX-aggregat (mekanisk från och tillluft med värmeåtervinning). Då har du förvärmd ventilationsluft året om.
 
Tack! Vi tänker ha mekanisk ventilation med värmeväxlare för utluften. Fönstren har U-värde mellan 1,35W/m2 och 1,75 beroende på vilket glas vi väljer.

Finns förresten ett hus här där väggarna är murade av dubbla lecablock med luftspalt mellan. Han har ca 0,5m djupa smygar. Då han byggde sa alla att han var tokig och skulle få imma, men inte har han det inte och han var bott där ca 10 år.
 
Imma har att göra med ventilationen,1 person utsöndrar
ca 5 liter per dygn.Klart du ska sätta ut fönstren om inte
annat för att slippa vatten o snö som sedan letar sig in
i väggen.
 
OK. Nu när vi har haft -25C här så har vi haft imma första gången på 12 år, men det beror säkert även på att vi haft ventilerna stängda.
 
Jag har ett problem med kall luft som kyler en i nacken när jag sitter i favoritfåtöljen. Huset är byggt förra året och har golvvärme.

Troligen beror problemet med kallraset på att det sitter ventiler i fönstren men inga radiatorer som värmer upp den kalla luften. Jag har ventilerna riktade uppåt mot innersmygen som är c:a 7cm. Detta gör att kalluften studsar neråt!

Vansinne säger vissa. Inte vårt problem säger hustillverkaren!

Så här tror jag det ligger till:

Ett hus med golvvärme har inte den naturliga varmlufts konvektionen(som ett radiatorsystem har) som krävs för att värma upp kallraset från både fönstret och ventilen i fönstret. Lösningen borde vara att inte ha några ventiler i fönstren alls,på grund av det dubbla kallraset utan bara väggventilatorer typ Fresh eller Pax.

När det är -25° ute så blir det frost, ja just det frost, inne i smygen ovanför ventilen.

Alltså: Fönsterventiler är bara ett alternativ vid radiatorsystem.
 
Det där är ju ett starkt argument för att komplettera me d FTX-aggregat. Då får man bara in filtrerad och uppvärmd luft. Plus att man spar en hel del pengar på uppvärmning OCH kan välja en mindre värmepump/panna.
 
Hej, AndersG

Jag hoppas för din skull att den skiss som finns på länken du bifogade inte är 100% som ni tänkt Er utförandet, för om så skulle vara fallet kommer Ni få en hel del problem med fuktskador vattenläckage och immbildning.  Din skiss går rakt emot vad som generellt anses vara lämpligt och t.ex går att läsa i trätek:s rekomendationer.
Tekniskt bör fönstret placeras i den "varma" väggsektionen, dvs innanför den luftspalt som i regel finns mellan fasad och yttervägg. Alltså inte som du ritat på din skiss där fönstret sitter i luftspalten.

Monteras fönstret indraget från fasadliv minimeras klimatpåkänningarna på fönstret och de yttre anslutningarna liksom de komponenter som installeras i fogen mellan fönsterkarm och vägg. Detta gynnar funktion, materialbeständighet (livslängd) och underhåll.

Monterar man fönstren som du tänkt enligt bifogad skiss dvs. placerar fönstret i den "kalla" väggsektionen uppstår risk för hög fuktbelastning och problem med fuktvandring och kondensrisk. Fönstret utsätts för kraftigare väderexponering och rumsluften kan kondensera på glasytan eftersom glastemperaturen blir lägre och cirkulationen av rumsluften sämre. Fönstrets placering i väggen påverkar de yttre anslutningarnas och fönstrets väderexponering och därmed deras beständighet. Allmänt är fönster som sitter i fasadliv mer utsatta för regn och fuktskador
än indragna fönster.

Ju längre in i väggen fönstren placeras desto mindre blir regnbegjutningen och den tid som anslutningsdetaljerna och fönstret står fuktiga. Den utvändiga smygbeklädnaden måste således uppfylla krav på vattenavledning, dränering och ventilation av närliggande konstruktion. Komplettera fönstret med ett starkt lutande fönsterbleck så minskar dessutom den vattenmängd som driver upp mot karmbottenstycket och ut mot sidostyckena och sidosmygarna.

Vidare saknas en avkröning (överbleck) upptill på din skiss. Denna är speciellt viktigt vid en fönsterplacering långt ut i väggen som skydd mot regn. Avkröningen ska utföras så djup att den kan avleda vatten som letat sig bakom ytterväggens fasadbeklädnad. Det är också viktigt med en bra lutning på fönsterblecken, min 15 grader helst 30.

Jag säger inte att du måste ha djupt indragna fönster även om det är bäst ur teknisk synpunkt. Men en liten indragning bör du ha. Att montera fönstret på det sätt som redovisas på skissen kommer med största sannolikt het att medföra att fönstret ganska snabbt drabbas av rötangrepp och problem med vattenläckage.




 
:)
Om man har golvvärme eller liten radiator och fönstren sittande mitt i fasadväggen med cirka 10 cm på varje sida, så kanske det immar lite vid kall väderlek, men om man vinklar nedre smygen 45 grader, så blir det ingen kant utan luften/värmen kanske stiger upp och värmer fönstret på ett bra sätt? Blomkrukorna kan väl stå på en hylla istället?
Rätt eller fel?
???
Helena med.................
S...... S.....
 
Skissen är ungefärlig och vi har inte slagit fast det slutgiltiga utförandet ännu. Har även pratat med dem på Trätek.

Helt klart är att vi även skall ha avledande bleck över fönstret. Har du ett exempel på en sådan skiss någonstans?

I slutänden är väl alla hus en kompromiss, men just fönsterplaceringen har tor betydelse för fasadens utseende.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.