Svar:
Mycket större än du tror!

Med anledning av kommentarerna till Marlenes tv-köpsblogg, så är det läge för lite samhällsupplysning!

De flesta har en alldeles för liten tv, alternativt sitter alldeles för långt ifrån. "Knytnävsregeln" i blogg-kommentaren visar bara på att när det gäller ny teknik, så är gammal erfarenhet, bara gammal...

Myten som blivit lag:
"Man skall ha 1 m tittavstånd per 10" bildstorlek."
Det har blivit en slags rekommendation, men är egentligen ett max-avstånd. Den tumregeln är en god uppskattning av det längsta avståndet, som på vilket det mänskliga ögat klarar att urskilja alla detaljer i en vanlig lågupplöst tv-bild (SD), om du har fullgod syn.

Vill du kunna tillgodogöra dig HD-upplösning måste du sitta betydligt närmare. Har du t ex en 50" tv så bör ditt maximala tittavstånd vara 2 m (två meter!)! Sitter du längre ifrån så klarar inte ögat av att urskilja alla detaljer i en HD-upplöst bild.

Pratar vi betraktningsvinkel så rekommenderar THX biograf-standard en optimal betraktningsvinkel på 36 grader. Det blir många "knytnävar", och innebär ett avstånd på 1,7 m till våran 50" tv. Minsta rekommendarade betraktningsvinkel är 26 grader (raden längst bak på en THX-biograf), vilket blir ett avstånd på 2,4 m för våran 50-tummare. (Iofs är det då inte hänsyn taget till att en biograf har "bredare" bild än en tv.) Notera att jag här har angett vad som är optimalt, utan hänsyn till vad som är praktiskt möjligt.

Slutsats:
Sitter man på en 42-tummare, och ett tittavstånd på 4 meter, är det knappast försvarbart att lägga pengar på vare sig HD-kanaler, eller Blu-ray...


/



Jag rekommenderar följande länk för den som vill optimera sin bildupplevelse: http://myhometheater.homestead.com/viewingdistancecalculator.html
Notera särskilt sista punkten "Viewing distances based on visual acuity". Dvs tittavstånd baserat på synskärpa.
 
Redigerat:
helt rätt. här gäller verkligen "ju större desto bättre"
mvh 3 meter och 90"
 
Nyheterna blir inte roligare i 50"
 
Cujo - bra info! Instämmer helt även om jag tycker att de teoretiska avstånden baserat på upplösning vs ögats förmåga att urskilja detaljer ger lite tveksamma resultat. Sitter man så nära en skärm ser man för mycket av bristerna i själva inspelningen för att det ska vara njutbart. Lagom är bäst men som sagt, 1m per 10" blir verkligen helt åt skogen.

Tallmilan, näe, men inte tråkigare heller.
 
Min tumregel är enkel: Hur stor får jag plats med?

För närvarande innebär det en 5 meter bred bild från projektor, betraktad på 4-5 meters håll.
 
Samtidigt blir det ju oftast en kompromiss. Rummets mått, famlijens storlek, placering av dörrar och fönster avgör hur man kan/måste möblera o s v varför man kanske inte skall ta allt för hårt på THX-kraven. Enligt hembioreligionen skall man ju sitta mer eller mindre med näsan mot skärmen för "filmupplevelsen" men ibland blir påbuden ganska onyanserade och fanatiska. Det är säkert optimalt så länge man håller sig till film och begränsat antal tittare, men för en del annat material kan jag uppleva det mer vilsamt med något längre avstånd och i mitt lite svårmöblerade TV-rum kan fler få en vettig betraktningsvinkel. Det sagt så tror jag att i de flesta hem hade man med fördel kunnat gå upp 5-10 tum i storlek för att kompensera hur rummet är möblerat.
 
90" och tre meter är väl OK om man har en hembio och ska titta på film. Men har ni verkligen en projektor som enda TV? Är inte det lite omständligt? Dvs. starta upp projektorn och en tv-källa för att se på 18-nyheterna? Känns lite som att ta en finlandsfärja för att läga ut nät...
 
Projektorn riktas på övre delen av väggen, under den bilden har jag en "quick-look" 27" LCD TV . Men oftast åker Full-HD projjen på som matas med PC / MediaPortal ändå. Faktum är att de kanalerna som sänder riktig SD-TV med bra bit-rate blir VÄLDIGT bra uppskalade till 1080p av PC'n. Detta gäller inte TV4,TV3 mm vilka verkar sända mera komprimerat.
Projektorn vill jag inte vara utan. Och det tar inte speciellt lång tid att starta upp allt.
 
När jag har funderat på att köpa tv har jag haft tre kriterier. Den skall vara omkring 20", ha bra bild och kosta max 3000. Nu var det ett tag sedan jag letade, men jag hittade inte någon som uppfyllde alla tre. Alltså är jag fortfarande utan tv. Stora apparater går bort då jag inte vill avvara platsen som de tar. Detta alldeles bortsett från vad de kostar.

Erik
 
erik. då är det dags att börja titta igen. det är lätt att hitta full-hd 19tum
 
nått hände... 19 tum fr 2000 resp 22 tum fr 2500.
 
Bra att veta om andan skulle falla på, men troligen behöver jag också skaffa en antenn. Och så skall man betala TV-licens. Jag kan nog komma på bättre saker att göra för de pengarna. Sedan jag flyttade till hus har suget efter TV minskat ännu mer.

Erik
 
Påminner mig lite om Kamerahysterin vi hade för 7-8 år sedan då folk på allvar trodde att pixlarna styrde bildkvaliteten.

Resonemanget i denna tråd känns därför lite mossig.

Man måste ju börja med källmaterialet. Att titta på YouTube på en 42 tummare är lite trist om man inte sitter på 50m avstånd typ. DVD på 100" projektor..nja.
HD-TV ser bra ut så länge man inte sitter jättenära o ju sämre bildkvalitet på materialet ju längre ifrån måste man sitta.

Mao så skall man vända på resonemanget ... och fundera på hur långt ifrån måste jag sitta med tanke på önskad TV storek och videomaterial.

37-50 tum på 4m brukar bli jättebra
 
Troberg skrev:
Min tumregel är enkel: Hur stor får jag plats med?
Håller helt med, vad är det för mening med att köpa en så liten som möjligt??? Oavsett hur långt ifrån man sitter så är det ingen fördel med en liten tv vad jag kan se? :S HD tv har jag väl ingen större nytta av när jag kollar dokumentärkanalerna för där är oftast originalkvaliteten för dålig, ofta svart/vit fillm tom men jag skulle inte avstå från HD ändå. Ibland kollar man ju nån film eller annat som är nyinspelat.
 
Om ens främsta hobby är att se på tv eller om man ser någon slags status i att ha en stor tv är det ju ett rimligt resonemang att försöka maximera den. Om man å andra sidan inte vill att tvn skall dominera rummet eller om man vill ha plats för andra saker också tycker jag att det är logiskt att satsa på en "så liten som möjligt" vad nu det innebär.

Erik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.