Bror kom hem med lite rör och grejjer och sa att man skulle ha tillufts kanal under kaminen! Jaha tänkte jag det låter ju som att det skulle bli lite kyligt runt kamin när man inte eldar? Vad är detta bra för? Bror sa att då drar det inte lika mkt in i tilllufts kanaleran vid fönstrena?
 
om du har ett tätt hus med balanserad ventilation så slukar en kamin ganska mycket luft och det blir dåligt drag i kaminen. då används detta system. i en kåk med självdrag innebär det väl kanske att man kan stänga lite ventiler lite bara? inte säker helt på andra halvan av mitt inlägg så det vore intressant att veta.
 
Är huset tätt så kan det faktiskt bli så eländigt att det blir kallare i huset när man eldar eftersom den suger in den uppvärmda luften till förbränning. Sen kan det även ställa till det för frånluftspumpen om man nu har en sån...
 
Oppe skrev:
Är huset tätt så kan det faktiskt bli så eländigt att det blir kallare i huset när man eldar eftersom den suger in den uppvärmda luften till förbränning.../QUOTE]

Är du allvarlig nu? Beskriv hur det fungerar!
 
Om man ej har egen tilluft till kaminen så kommer husets uppvärmda luft användas av kaminen, och då sugs det in kall uteluft i rummen.

Sätter man inte ett spjäll i tillluftskanalen till kaminen?

Stängt när man ej eldar?
 
Tror Tiger har alla rätt där...
 
Det har inget med om huset är tätt eller ej. Om man eldar inomhus och tar uppvärmd inneluft till förbränningsluft så ersätts all den luften med kall uteluft. Antingen genom läckage eller genom ordinarie tillluftsventiler. Jag har min kamin i källaren, förbränningsluften till den suger jag genom ett spirorör som går till vinden ca 5 m upp. Så när jag eldar påverkar jag ej ventillationen för övrigt på något sätt.
Om man ej tar uteluft till förbränning så missar man mycket med vinsten ....
 
Som sagt: Har man inte ngn extra tillluft så drar man luft från andra delar av huset värmer upp denna och skickar den rakt upp genom skorstenen (i stort sett) -de andra rummet ersätter då denna luft med kall luft utifrån med effekten att hela huset, utom möjligen precis intill kaminen, blir kallare elelr behöver mer energi för sin uppvärning.

Kan tillägga att när jag var på byggsamråd för mitt fritidshus så var det ett krav (nåja en stark önskan iaf) med tillluft, eller iaf ventilation "nära" kaminen.
Jag har en extra tillluftsventil precis invid kaminen i golvhöjd.
Stänger den när jag inte använder kaminen så jag inte får drag.

/K
 
Okey det låter som om man ska ha det då! Jag har ett hus från 1913 Som jag håller på att byta bjälklag på Förut var det 145 cm sågspån nu blir det 220 isolering i väggarna var det 10cm sågspån nu blir det 145cm isolering, jag har 3 glasfönster. Vad säger ni ska jag hänga dit rören?
 
Antar att man måste ledaut röret ut ur torpagrunden också?
 
Om du inte vill ha tilluftsventiler genom vägg eller på vind och ut istället ;) :cool:
 
Det blev så tokigt hos svärfar efter han renoverat sin kåk med nya fönster att han fick mögeltillväxt i golvet under krypgrunden. Han eldar i kamin varje dag under vintern, med dom nya fönstren så blev det så tätt att det började suga luft från krypgrunden upp genom golvluckan istället. Detta gjorde att det blev fuktigare under golvet. Gick dock att tvätta av med någon special-lösning och ta upp ett par nya ventiler. Det enda han märkte var att det var svårare att få det att brinna bra jämfört med förut men han trodde det var veden som var lite blöt.
 
Om huset är för tätt kan man behöva öppna ett fönster när man tänder brasan om man inte har egen friskluft till kaminen.
 
Hade tänkt att byta till Pellets kamin nästa år är det lika behövligt då?
Det här röret som kommer gå i torpagrunden måste jag isolera det?
Hur långt ifrån kan man sätta ventilen?
Under brevid eller i en vägg 3m ifrån?
 
Sätt ventilen så nära du KAN/VILL huvudsaken du har en ...Och glöm inte sovrummen nu när du tätar ditt hus...Det mår ni och huset bara bra av;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.