Alt 1: 3 vakumrörsolfångare, 750 l acktank med solslinga/-or

Alt 2: 3 vakumrörsolfångare, 1000 l acktank utan solslinga, inladdning högre upp och värmeväxlare

Tanken ska också kopplas till en gammal kökspanna. Kanske jobb att få upp tempen i 1000 l alternativet? Kan jag nyttja 1000 l tanken ändå genom skiktningen? Vad blir i övrigt skillnaden mellan de två paketen?
 
Hur många m² solvångare hade du tänkt i dessa alternativ?
 

Båda alternativen har efter offerten en solfångaryta på 6,7 kvm - dock vakumrör som sagt, inte plana. Dessa tre solfångare ger då, räknat efter SP:s mätning, ett årsutbyte på dryt 4100 kwh vid 50 grader medeltemp.
 
Kanske ska tillägga att kökspannan är på max 17 kW varav några går rakt ut i köket. (Se tråden Kökspannefunderingar).
 
För vanliga plana solfångare på 10m² rekomenderas 750 - 1000 m2 eller 75-100 l/m² om man kör tappvatten och värme.
6,7m² Vakumrör motsvarar i värmeutbyte ungefär 10m² plan solfångare.

Ta den stora tanken så att du kan lagra lite mer värme vid vedeldning, om den får plats dvs.

/Patrik
 
OK tack Pasta. Hur väl fungerar skiktningen i ett system med värmeväxlare i jämförelse med ett med solslingor?
 
Har inte riktigt satt mig in i teorin bakom växling men tanken är väl att skiktningen funkar bättre än med solslinga i botten av tankan. Det finns andra lösningar med flera solslingor på olika höjd i tanken för att kunna ladda rätt beroende på temperatur i tanken och laddningstemperatur men jag vet inte hur mycket det ger i praktiken.
Jag tycker nog att det viktigaste är att systemet är enkelt och med få styrningar som kan vara svåra att injustera och styra på rätt sätt.
Skulle nog därför föredra en enkel solslinga i botten på tanken med en enkel laddkrets för enkelhetens skull, det får inte bli för teoretiskt för att vinna varje kWh.

/Patrik
 
ta och studera Klaus Lorentz Solentec mfl hur systemverkningsgraden blir vid olika lösningar och placeringar, men en slinga nej ("aldrig"). 2 utdragna solslingor och 2 utdragna vv-slingor tycker jag man alltid skall ha. Sen är jag lite skeptisk till (den korta) längden, befarar att de fina kamflänsrören beläggs med tiden.

växlare går ej att lämna lika entydigt svar på ty det beror på vad som menas, men nämnda forskning ger bra fingervisning
en sak kan man dock säga och det är att i en vvx så tappar man alltid temperatur, kan bli både 5 och 10 grader med tiden (och vid feldim ännu mera), och tempdrop kostar
Den interna vvx under ett skiktfördelningsrör är RollsRoys men lönar sig inte ännu, men så borde eg alla ackar vara utrustade

Håller med om att krångla inte till i onödan och solentechs prylar ingår i ett helt koncept, brännare ack osv och är optimerat därifrån ohc starkt influerat av hur det är i Tyskland (och där är det mera status, och bidrag har jag för mig, att ha sofistikerade lösningar, som är bra men om det lönar sig här nja, Klaus säger själv "bara för tappvarmvatten" men elpriset stiger hela tiden så gränsen förskjuts)

men generellt och spec vid sol är skiktningen mycket viktig

håller också på den större acken och isolera den och alla rör bra och med 2+ 2 slingor

med dubbla solslingor kan man dessutom sänka solfångarens verkningsgrad finaste sommardagarna (när/om det kokar) och därmed överdimensionera solfångaren och vinna lite mera höst och vår, men nu kanske överkurs (jag har skrivit bl.a här på forumet om detta, tror jag), men det man gör är att så långt det går sommartid köra med varm retur till solfångarna o därigenom sänka verkningsgraden så att det inte kokar lika snabbt (nu gör inte partiell kokning så mycket, skall tåla det, men det låter på något vis fel ändå i mina öron)
 
Du är ju klok som en bok Yondalar! Samt lyckas förklara komplicerade ting så man fattar. Men hur kommer det sig att säljaren ville ha vvx till den större tanken? Varför inte slingor där? Visst jag kan fråga honom, men en säljare har ju dessvärre ofta fler motiv än enbart en optimerad produkt.
 
Håller med om att två slingor är bättre sommar tid när enbart sol används men då räcker solen till allt tappvatten oavsett antal slingor.
När solen inte längre räcker till och det uppstår värmebehov då kommer det att behöva eldas i kökspannan för att ladda tanken vilket medför att den övre slingan i tanken fort tappar sin funktion pga hög temperatur i övre skikten av tanken.

Att ha fler slingor i tanken är givetvis bättre än en slinga om man har ett Passivhus eller lågenergihus där man klarar stora delar av uppvärmningen tidigt på våren och sent på hösten med enbart sol, men så fort behovet av spetsvärme från ved, pellets eller el kommer till i övre skikten så mister man lite av den funktionen.

/Patrik
 
jag har ej verkningsgradsdroppet för vacuumrör i skallen, mendet är mindre än för vanliga plana, och det vrider resonemanget något
dock har jag svårt att vid vedeldning med en kökspanna se nackdelen med två solslingor
ty med några enkla ventiler så kan man i hand kräma ur solen en hel del fesljummet vatten höst o vår genom att köra bara på den undre, som då försörjer solen radiatorer och förvärmning av vv och gm den lägre tempen, men inte energiflödet, så får man upp verkningsgraden/utnyttjandet på solfångaren, jag tror att det är detta fall Pasta tänker på
även om man nu dessa tider inte leder in fram från solpaneln i topp nedre slingan, utan i topp övre, så är priset man får betala, nedkylning av det översta skiktet i acken, "billigare" än det man vinner i botten. Här finns ett optimum förståss och det beror på rätt många parametrar men som sagt en ventil och ett rör till inkopplat på förbindelsen mellan de två solslingorna så har man ju i princip båda lösningarna och kan kan utnyttja de bådas fördelar. (Se bara till att inte stänga in vatten mellan ventilerna)

ja varför värmeväxlare fattar inte jag heller just nu, fråga så får vi höra/kolla
 
Pasta skrev:
Håller med om att två slingor är bättre sommar tid när enbart sol används men då räcker solen till allt tappvatten oavsett antal slingor.
När solen inte längre räcker till och det uppstår värmebehov då kommer det att behöva eldas i kökspannan för att ladda tanken vilket medför att den övre slingan i tanken fort tappar sin funktion pga hög temperatur i övre skikten av tanken.

Att ha fler slingor i tanken är givetvis bättre än en slinga om man har ett Passivhus eller lågenergihus där man klarar stora delar av uppvärmningen tidigt på våren och sent på hösten med enbart sol, men så fort behovet av spetsvärme från ved,  pellets eller el kommer till i övre skikten så mister man lite av den funktionen.

/Patrik
Jag håller med.
 
Jag menar att vid vedeldningen så kan den övre slingan försämra skiktningen i tanken om solkretsen laddar med en lägre temp än det är på den nivån i tanken.
Jag tycker man skall undvika hand rattande av anläggningen och om man skall ha två slingor så skall det styras per automatik med givare i tanken på två olika nivåer så att men laddar på rätt ställe i tanken.
Av anledningen att jag tycker att en anläggning skall vara enkel både i sin konstruktion och handhavande, och att jag inte riktigt är säker på att den mer avancerade lösningen ger så stor effekt.

Viktigast är att du får en anläggning som du och andra i hushållet förstår hur det skall skötas och att den ihop med vedeldningen blir en väl fungerande anläggning där man inte själv måste fundera på olika driftfall beroende på väder och årstid.
Sen kanske det inte blir helt optimalt ur energisynpunkt i alla driftfall.

/Patrik

 
Fördelen med 2 solslingor istället för 1 är att man mycket fortare får varmt vatten i toppen på acken. Detta gäller framför allt vår och höst, men även tidig och sen sommar. Eftersom man inte behöver värma hela tanken innan man kan ta ut värme i den övre varmvattenslingan (gäller vid en lågt monterad solslinga).

Mitt under högsommaren har det ingen betydelse var solslingan sitter, värmen räcker till och blir över. Min tank gick i taket ett flertal gånger denna sommar som gick. Dvs 95 grader i tankbotten och 97-98 i tanktopp. Under denna tid "läckte" den en hel del värme också, det var 36-37 grader varmt i pannrummet, puhhh.
 
Pasta skrev:
Jag menar att vid vedeldningen så kan den övre slingan försämra skiktningen i tanken om solkretsen laddar med en lägre temp än det är på den nivån i tanken.
Ingen risk, detta ser styrsystemet till så att det inte sker.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.