El är farligt om man ska ha respekt.

Finns det något bra material för att lära sig lite grundläggande ellära?
Gärna direkt på nätet. Ska städa upp lite i propp skåpet när jag renoverar. Jag gör bara sånt jag är helt säker på.
 
Håller med föregående talare. Har du inte bakgrund som elingenjör, eller har jobbat med el på något vis eller varit med en kompis som är behörig så rekommenderar jag inte att du ger dig in på detta, och absolut inte trefas.

Det har inte bara med elläran att göra (ohms lag, kirchoffs strömmar etc) att göra utan det finns väldigt många rent installationspraktiska moment som man inte kan lära sig ur en bok.

Jag skulle inte ens rekommendera någon att koppla in en vanlig brytare till en lampa om man inte har något hum om vad man pysslar med.

Ta dit en elektriker för det du behöver ha gjort, det verkar itne vara några stora saker.

/Steve
 
Jag säger som politikerna: du ställde frågan fel. :)

Man får inte ge sken av att man ska göra det själv, då får du direkt elektrikerna på dig, predikandes om lagen osv. Du skulle sagt: "Inte för att JAAAG någonsin skulle göra det, men OM någon fick för sig... Vart finns då något bra material..."
 
Här är en början: http://www.byggahus.se/forum/el/149842-utbildningsmaterial-foer-elektriker-abl.html#3

Men det som inte går/finns att läsa sig till är det praktiska, dels den goda praxis som finns för hur el planeras och installeras (där mycket kommer från EL-AMA vad jag förstår), och dels den praktiska träningen för dom handgripliga momenten för hur man skalar kabel och drar åt skruvar mm - dom är viktigare än man tror. Man bör inte ge sig på t.ex en central utan mångårig kunskap och erfarenhet.
 
Du skriver att du vill "städa upp i proppskåpet". Även jag som är lite inbiten hempulare och tror mig kunna både elläran (jobbar med elektronik) och en hel del av det installationspraktiska, ger mig inte på att koppla om i centralen (nästan sant).

Det är inte ett lämpligt hempularprojekt. Jag tolkar frågan som att du inte har någon elkunskap utöver vad man lär sig i allmäna ämnen i skolan. Det finns alltför många fallgropar om du skall göra ngt. i centralen.
 
Så ja lugn och fin. :)

Saker som har med el att göra är inte raketvetenskap.
Alla elektriker kan vara lugna jag tar hjälp av er när jag anser det är nödvändigt.

Med trefas menar jag koppla lite handskar och något uttag på väggen.
Bara små enkel tips. Var noga med detta osv osv.
Rensa i proppskåpet innebär att ta bort lite gammalt skit som inte går till något längre.
Koppla in ett 3-fas uttag mm.
 
TS verkar enligt min mening ha en uppfattning om vad som är lämpligt för en hempulare eller inte (och dessutom ingen nybörjare på forumet heller) så jag tror vi kan släppa den diskussionen.
Det finns en del olika publikationer på nätet. Det finns t.ex. en del bra pdf-filer hos elsäkerhetsverket.
 
Bjurran skrev:
TS verkar enligt min mening ha en uppfattning om vad som är lämpligt för en hempulare eller inte (och dessutom ingen nybörjare på forumet heller) så jag tror vi kan släppa den diskussionen.
Det finns en del olika publikationer på nätet. Det finns t.ex. en del bra pdf-filer hos elsäkerhetsverket.
Man tackard^_^b

Har inte tummen mitt i handen och förstår all möjlig teknik och till viss del el men kanske inte varför saker är på ett visst sätt med el.

Jag kopplar inte in något utan att vara bergsäker på hur jag ska göra. Kanske kolla på något som är inkopplat sedan tidigare och göra lika själv t.ex. Men varför skyddsjord ska sitta på ett visst sätt i teorin vet jag inte. Tänkte man kunde lära sig lite teori och få en annan förståelse.

Ni som är utbildade är denna att rekommendera?
Arbeta med el/Elinstallation yrkesmannaskap, Montörshandbok inkl cd
 
Redigerat:
En annan fråga.
Från mitt mätarskåp kommer en lite stuga kopplas in. I denna stuga ska jag se till att det blir en jordfelsbrytare i proppskåpet. Utanför stugan ska jag ha ett 3-fas uttag. Räcker det med en jordfelsbrytare på den inkommande till stugan eller ska jag ha en till stugan och en till 3-fas uttaget på väggen utanför?

Ska jordfelsbrytaren sitta innan "huvudbrytaren" till stugan som är i proppskåpet?
Städar upp dåligt dragen el i skåpet och undrar hur jag ska göra plats för jordfelsbrytaren,
 
Enda skälet till att sektionera upp på mer än en jordfelsbrytare är om man vill undvika att viktiga saker blir strömlösa när jfb löser ut. Eller om man har ett uttag där det av någon anledning är stor risk för jordfel.

Typfallet är om du har ett utomhusuttag, om du ex tappar en skarvsladd i snön, eller om det kommer fukt i bilvärmaruttaget så kanske det är synd om allt inomhus i huset lägger av.

Nu låter det ju som det i ditt fall handlar om en liten stuga där man kanske kan stå ut med att strömmen försvinner i det osannolika fallet med jfb löser ut, tänk dock på risken att ev. vatteninstallationer fryser om värmen lägger av.
 
JFB sätts efter huvudbrytaren i centralen eftersom brytare bör (ska?) bryta allt som finns i centralkapslingen.
 
O
Suhagg skrev:
Man tackard^_^b


Ni som är utbildade är denna att rekommendera?
Arbeta med el/Elinstallation yrkesmannaskap, Montörshandbok inkl cd
Jag tycker den är bra! men även läroboken kan vara värd att köpa!
 
Bo.Siltberg skrev:
Man bör inte ge sig på t.ex en central utan mångårig kunskap och erfarenhet.
Nja, vi ska väl inte överdriva heller. :rolleyes: Jag kopplade flera stora centraler själv redan som lärling och det gick bra. :) Men att veta vad man håller på med och hur en central är uppbyggd osv är ju ganska viktigt att veta.

//Patrik
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.