Bjud in dom på grillning mellan 18-20 och sen säg att det var väl synd att all sol försvann, vill ni låna en kofta? Annars finns det bioplugg....
 
Det där med träd kan vara känsligt, känsligare än vad en del av oss förstår.

Mitt råd är att försök och lär känna grannen först, det är klart svårare att säga nej till någon man "känner". Jag har en känsla av att det i gamla områden lätt blir så att en nybyggare ses antingen med viss avundsjuka eller att det rynkas på näsan lite. Mycket beroende på om det nya huset är störe/flottare än den gamla bebyggelsen eller om det är ett mindre enklare hus än den gamla bebyggelsen.

Då kan det vara bra att försöka få bort ev fördomar mot sig som nybyggare genom lite kontakter, fika på tomten (låter som ni inte har ngt hus ännu) osv. Då kan man också lättare få en uppfattning om hur grannen känner för sina träd.

Sedan vet jag att en del blandar in även skötsel i en sådan här diskussion, vill slippa räfsa upp alla "era" löv. Det är antagligen i de flesta fall en helt misslyckad argumentation. För om jag i alla år har räfsat löv från mina träd utan att vilja fälla dom. så har jag sannolikt mycket liten förståelse för någon annans problem med att räffsa.

 
Jag hade väntat något/ra år minst, Innan jag hade tagit upp den diskussionen! Ni har, utgår jag ifrån, köpt tomten så som den ser ut nu med denna skogsdunge...
Ta upp det efter en eller två sommrar och säg att nu efter X sommrar märker vi att de Xträd tar mkt av kvällsolen skulle det vara möjligt att...
Under förutsättning ni har snackat och varit trevliga grannar under dessa par år!

Så hade jag gjort iaf. Ett par års väntan gör inget om ni planerar bo där länge och ska ni inte bo där länge så sk*t i träna!
 
Hemmakatten
Jag skulle också vänta. Som tidigare sagts, att vilja fälla grannens träd är känsligt.
Är det helt omöjligt att lägga huset så att träden inte skymmer solen?
 
Eller som jag hörde att någon gjorde i Täby, grannhuset var till försäljning, han köpte och avverkade alla träd han ville bli av med. Och lät sedan mäklaren återuppta budgivningen dagen efter.
 
Massaa skrev:
Men det är inte riktigt detta som är problemet - Först måste vi få grannen att vilja fälla träden. Ska vi våga ta upp diskussionen redan nu när det är så enkelt att fälla dem över vår tomma tomt..??
Fler tips och åsikter tack :)
Jag anser egentligen att iom. att ni köpt en tomt med de förutsättningar som råder och inget tvivel över konsekvenserna rimligen verkar ha funnits så bör ni planera ert hus utifrån rådande förutsättningar, dvs. utan att blanda in grannen och göra hans tomt/träd till ett problem för varken er, honom eller er framtida relation.

Min åsikt är den att, du kan inte få grannen att vilja fälla sina träd, om grannen själv vill det och dessutom ser det som en extra bonus att få det gjort på er bekostnad så lär han tala om det för er om/när ni isf. frågar ;)

Jag tror inte att största problemet ligger hos grannen oavsett om ni frågar nu eller väntar ett par år, det är en chansning att fråga eller inte, har ni sagolik tur så är grannen med på noterna och allt är frid och fröjd, med något mindre, men fortfarande tur så kan grannen hantera er vänligt ställda fråga där ni dessutom erbjuder er att bekosta fällningen, troligen med större chans under förutsättning att grannen känner att ni till fullo respekterar hans/hennes beslut, även, skulle nästan vilja säga särskilt, i det fall som svaret inte utfaller till er belåtenhet och ingen skada i den framtida relationen uppstår, men detta märker ni ju först när ni ställt frågan.

Har ni däremot otur så............ tja, då blir det inga träd fällda och ingen vidare grannsämja heller.
Men den risken behöver väl inte överdrivas, om ni lyckas få grannen att förstå att ni respekterar deras beslut oavsett vilket det blir, med gott mod, så är väl de flesta vuxna människor såpass resonabla att de inte håller det faktum att ni vågade fråga emot er i tid och evighet ;)

Jag tror iof. att ni gör er själva den största tjänsten genom att ställa in er på att ni bebygger tomten som både er tomt och grannens såg ut vid köptillfället, låt sedan allt annat bli en glad överraskning ;) :)

MVH//Christina.
.
 
hempularen skrev:
Eller som jag hörde att någon gjorde i Täby, grannhuset var till försäljning, han köpte och avverkade alla träd han ville bli av med. Och lät sedan mäklaren återuppta budgivningen dagen efter.
Hänger inte med riktigt. Den som ägde huset bredvid det som skulle säljas. Köpte han träden av den som skulle sälja huset så att han kunde kapa dom.

Eller var det den som skulle sälja huset som köpte och kapade träden för att eventuell husköpare inte skulle tycka att de inverkade i funderingar kring köp.
 
Jag har många stora gamla träd och också stora ekar på min tomt som jag är mycket glad för. Det är faktisk alla dom träd som gör den stora tomten till en vacker park och bildar vacker "inramning" som skiftar med årstider. Träden fanns här innan huset byggdes och några av dom står så tätt på huset ( max 10 m) så det var nog tanken redan under bygget år 1938 att behålla dom. Det skulle inte falla mej in att fälla en enda för min eller någon annans skull. Inte ens stormen Gudrun vågade/klarade det ;D.
Det kanske låter egoistisk det jag säger med tanke på frågan men när man vänjer sej med att bo mitt i naturen så ser man ingen nackdel med den utan snarare upptäcker fördelar med tiden.
Det finns soliga plättar som förflyttar sej under dagen och jag hittar alltid min plats i solen om jag vill. Hoppas samma fenomen händer på Massaas tomt och hon/han får det soligt trots grannens stora träd.
Det kan bli värre ibland! Det finns inskrivet i min grannes kontrakt att inte ens träd som stor på hans mark och omringar vår tomt får fällas :surprised:. Han som byggde vårt hus sålde marken (åker och betesmark) omkring tomten med detta villkor. Tror inte att någon skulle vilja bygga nära oss men sker det så är det fortfarande samma villkor som gäller.
Jag behöver knappast tillägga att jag älskar alla dom gamla träd.
Det var bara ett exempel på hur man kan se på skuggproblem från den andra sidan av staketet ;).
gaia
 
Min grannes träd skuggade också. Jag påtalade aldrig det. En dag hade han fällt alla träd. När jag frågade varför svarade han:
Han behövde pengarna!

Om jag minns rätt fick han ca 500 kr/träd vilket i ditt fall skulle motsvara ca 10 000 kr!

Kanske ni kan börja i den änden? Ifall han bott där i 30 år så kanske han är äldre och skulle uppskatta om ni frågade (erbjöd hjälp):
Vi ska fälla träd på våran tomt för att sälja, om du vill kan vi ta dina samtidigt så får du betalt för dom?
Har ni inga träd så kanske ni kan säga, nu när hantverkarna är här så....

Det kan ju även vara så att han minns de "små" träden som fanns för 30 år sen, och skulle uppskatta att få bort "skogen". (Beroende på hur det ser ut)

PS, det blir blåsigare samt förvånande nog även "mera" buller. Nu kan man höra bilarna längre bort (och se dom med....)
 
Har en polare som hade likadan problem med 32 träd som skuggade hans trädgård nästan hela tiden.

Han fixade Koncenterad RoundUp av nån bonde som är 700ggr starkare än i handeln och hällde kring träden.

Efter 3 veckor blev bladen lite gula och sen efter 2 mån var de kaputt. Miljönämnden var där och förklara att det var dålig jord...

Förvisso var det antal år sen och idag har han planterat dit nya träd men polaren får in sol iallafall de närmaste 10 åren ;)
 
Hänger inte med riktigt. Den som ägde huset bredvid det som skulle säljas. Köpte han träden av den som skulle sälja huset så att han kunde kapa dom.
Han köpte hela rasket hus och tomt, högg ner träden han ville bli av med, och sålde sedan igen. Eftersom han inte behövde mer än någon dag för fällningen så lämnade han huset till samme mäklare som han köpt av. Som bara kontaktade budgivarna från första rundan. Får hoppas att dom blev informerade om att träden nu var borta innan dom fick börja bjuda igen. Antagligen inte den billigaste avverkningen men effektiv.
 
Coolman skrev:
Har en polare som hade likadan problem med 32 träd som skuggade hans trädgård nästan hela tiden.

Han fixade Koncenterad RoundUp av nån bonde som är 700ggr starkare än i handeln och hällde kring träden.

Efter 3 veckor blev bladen lite gula och sen efter 2 mån var de kaputt. Miljönämnden var där och förklara att det var dålig jord...

Förvisso var det antal år sen och idag har han planterat dit nya träd men polaren får in sol iallafall de närmaste 10 åren ;)
Ibland undrar jag (hoppas iaf.) om inte sånt här, trots allt, måste vara skrönor :-/, kan det verkligen finnas folk som kan bete sig på ett så här gräsligt sätt :p

//Christina.
 
byggimpert skrev:
Ibland undrar jag (hoppas iaf.) om inte sånt här, trots allt, måste vara skrönor :-/, kan det verkligen finnas folk som kan bete sig på ett så här gräsligt sätt :p

//Christina.
Jag har också mina misstankar ;) Roundupp verkar inte på/genom roter.... den skall sprayas på den gröna delen av en växt för att vara verksam ... hur starkt den än är. Med stora koncentrationer är det ett stor chans att få det i brunnsvatten men träden skulle nog klara sej, tror jag. Hade den verkat på annat sätt så skulle medlet rekommenderats till att bevattna nya markområden innan man odlar något men så vitt jag vet skall den sprayas först när ogräs växer och frödas
gaia
 
Prata med grannen nu, berätta om dina planer om huset mm, få grannen engagerad, vänta är för fegisar... 8)
 
Roundupp verkar inte på/genom roter.... den skall sprayas på den gröna delen av en växt för att vara verksam ... hur starkt den än är.
Har för mig att Roundup bryts ner till koksalt efter ett par dygn i det fria, så om man öser på tillräckligt mycket så borde väl träden dö av saltförgiftning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.