Jag förstår verkligen inte varför folk är så negativa till utedass? Som jag skrev, jag leder bort urinet i en slang som ligger i dräneringsröret ut tíll en liten stenkista. När jag har kissat så sköljer jag ur med lite vatten och wc-duck i samma flaska (80/20%). Då luktar det citron och man vet att det är rent i slangen. Dessutom sköljer dräneringen runt dasset rent stenkistan.

Skiten går rätt ner i en tunna som jag grundade med 10cm torv. Efter varje nödläge så slänger man på lite torv.

Luktar ingenting, grymt bekvämt sätt att göra ur sig på och billigt!

Har man chansen till att få lite träsmak där bak tycker jag att man ska ta den.

/Christian
 
  • 6.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 7.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 8.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 5.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 02.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Chrissofsweden skrev:
Jag förstår verkligen inte varför folk är så negativa till utedass? Som jag skrev, jag leder bort urinet i en slang som ligger i dräneringsröret ut tíll en liten stenkista. När jag har kissat så sköljer jag ur med lite vatten och wc-duck i samma flaska (80/20%). Då luktar det citron och man vet att det är rent i slangen. Dessutom sköljer dräneringen runt dasset rent stenkistan.

Skiten går rätt ner i en tunna som jag grundade med 10cm torv. Efter varje nödläge så slänger man på lite torv.

Luktar ingenting, grymt bekvämt sätt att göra ur sig på och billigt!

Har man chansen till att få lite träsmak där bak tycker jag att man ska ta den.

/Christian
Ditt utedass fungerar väl i stort sett enligt samma princip som en separett och de flesta är ju postivia till deras funktion. :)
 
För guds skull! Köp ingen Mulltoa!
Vi hade den största, dyraste mest automatiska varianten som fanns, det funkade ändå inte. Jag ( mannen ) fick pinka på jobbet eller ute i trädgården, vi hade 2 små barn oxå, ändå hängde toan inte med, stadigt helgjobb var att gräva ur den #"%"¤/"& bottenlådan, alltså den som man enligt reklamen skall kunna tömma direkt i blomkrukorna.
Vi lade en förmögenhet på torv, vi provade originalets torv, torv från plantskolan, granngården mm ingenting funkade.
Toan var installerad på läsidan, röret gick högt över taket, fläkten var alltid på termostaten på max, blött och äckligt är bara förnamnet.
Som tur var blev det en planändring i området, vi fick bygga ut, eller nytt, och helt plötsligt var grannarna med på att bygga ett gemensamt reningsverk, ett BIOVAC, sen blev allt bra med den biten.

SEPARETT!!

/Peter
 
Vi (2 personer) har haft mulltoalett i ett permanethus under 3 år. Det fanns en mulltoa40 när vi flyttade in som tillverkaren sa att det kunde vara "lite svårt" att få bra funktion med och rekomenderade modellen 60. Efter drygt ett halvår så gav vi upp och bytte upp oss till den större modellen som skulle fungera för våra behov...... SKIT SNACK det har bara varit problem. Antingen har det varit en stenhård klump som knappt går att få ur sitt fack under toaletten när det skrapar tag i "taket" och lucköppningen. Eller så har det varit löst och kladdigt som en rinnig gröt. ALDRIG har det varit i närheten av mull och något som man kan hälla ut i trädgården (enligt reklamen). Tömningsburken som man ska dra ut från en smal "brevlåda" nere vid golvet och all vätska direkt rinner ner till blir ett hopplöst jobb att få till på ett enkelt och bekvämt sätt. Eventuell skit som inte kommer med ut skrapas av och blir kvar inne i "brevlådan" och sedan trycks in när den tömda burken ska återmonteras. Det har även vid ett till fälle när frontluckan skulle tas bort vid tömning så kom det en flod av bajs och urin forsande ut från toaletten och över golvet. Det bliv akutsamtal till slamsugbil och spolning. Sedan ut med toaletten på gården för avspolning och ordetlg skurande av golvet under stolen.Tömningsburken med sina kanter, veck och rör är dessutom omöjligt att få tömd utan att spola av med trädgårdsslang.... gissa hur det vattnet stänker när man spolar, HÅLL ETT STORT AVSTÅND :@ Jag varnar absolut för mulltoan och förstår inte hur någon har varit i närheten av att det skulle fungera. Har tillverkarna använt sig av toaletten själva? Har funderat på eltoan för bekvämlighet luktfritt i ALLA lägen. Separetten lovordas av många, ett humanare pris men en risk för en del doftöveraskningar.
 
Är detta den allmänna tråden för skitsnack?? :D
 
Vi köpte en mulltoa automatisk förra våren och kopplade på vår gamla rördragning. Vi fick stora problem hela förra sommaren och vi förstod inte varför. Vi kontaktade Mulltoa och efter vårt samtal insåg vi att toaletten var felinstallerad. Vi gjorde om proceduren under förra hösten och denna sommaren har förflutit helt utan missöden. Vi har tömt lådan en gång i somras och nu står toaletten still för vintern. Lukt hade vi vid ett tillfälle i juli, men det var det enda.
Toaletten som satt förut i stugan var en Separett. Men, eftersom det luktade så starkt av urin emellanåt orkade vi inte med att ha den kvar.
MULLTOA!!
 
Intressant att det luktade så starkt av urin från Separetten. Vart ledde ni urinen?
 
alvar100 skrev:
efter vårt samtal insåg vi att toaletten var felinstallerad.
Hur då felinstallerad?
 
joflopp skrev:
Intressant att det luktade så starkt av urin från Separetten. Vart ledde ni urinen?
Jag sätter en toarulle på att det inte är relevant. Lukten kommer av att det blir undertryck i huset av någon anledning och att fläkten då inte orkar ge ett undertryck i separetten. Jag kan intyga att det luktar satan när det händer.
 
Förvisso, men det torde vara skithinken som luktar mer än urinen i det fallet. För visst kan det lukta om fläkten inte orkar ventilera.
 
Snickar-Urban skrev:
Hur då felinstallerad?
Vi fick aldrig något svar på den frågan, vilket stärker mina misstankar om att Alvar100 är en har egna intressen i mulltoe-branschen.......:D
 
joflopp skrev:
Förvisso, men det torde vara skithinken som luktar mer än urinen i det fallet. För visst kan det lukta om fläkten inte orkar ventilera.
Well, det luktar inte skit utan u.
 
Hur då felinstallerad?? Vi hade ju bara kopplat på den nya toan till de gamla rören. För stor diameter på rör gjorde så att urinen inte försvann i utlovad takt.
 
Om man grundar i separetten med lite sågspån eller liknande så torkar fekalierna snabbt och då luktar det inte något (om man inte får undertryck i badrummet) :) sen är det ett plus att köra med urinoar-stenarna i kiss-hålet, det tar bort lukt de med märkte vi.. men låt inte hunden slicka på stenen! (som om man reser sig upp och skall vända sig till handfatet för att ta lite vatten och hälla ner i urinskålen... )
 
alvar100 skrev:
Hur då felinstallerad?? Vi hade ju bara kopplat på den nya toan till de gamla rören. För stor diameter på rör gjorde så att urinen inte försvann i utlovad takt.
OK, då förstår jag att det måste ha varit en annan modell.... Den modell som vi hade evakuerade inte urinen, utan allting skulle hamna blandat i samma bytta under toan, där förmultningen skulle ske. Den enda installation det var fråga om där var el-installationen och ett ventilationsrör. Signaturen "Vindö" (ovan) har på pricken beskrivit våra erfarenheter med mulltoan + om det var varmt på sommaren så producerades hundra miljoner flugor ......

Återförsäljaren var hela tiden väldigt tillmötesgående. Felet var att han ville så gärna att mulltoan skulle fungera, att han bara inte ville acceptera fakta som visade på motsatsen Först skyllde han på handhavandefel, sedan trodde han det var något fel på mekanismen, och lät oss få i princip en helt ny toa trots att garantitiden hade gått ut. Till slut hade han inget annat att skylla på än att installationen skulle vara felaktig. Ville vi skulle skicka foton på hur toan var installerad.Vid det laget hade vi redan bestämt oss för att kasta ut åbäket........ Använder en separett för campingbruk eftersom utrymmet är så litet. Enda nackdelen är att dunken är liten och måste tömmas ofta, men å andra sidan så blir det ingen lukt av färsk urin..... Enda gången det har luktat från separetten är när just i samband med att någon har gjort det stora innan luften har ventilerats ut.

Sorgligt att mulltoor fortfarande säljs med fagra löften, trots att så många har haft samma slags problem. Någon borde tipsa Plus om detta!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.