Hej!
Har nu skaffat hus och blivit intresserad av värme, och ska nu bygga nytt pannrum med tillbehör. Vi funderar på ackumulatortank som är rektangulär, det rör sig om ved eldning med sol panel som komplement. Vi har räknat lite på volym runt 2300liter  sen kulvert från pannrum ca35m till huset där det ska stå en tank på 500 till 750 liter med varmvatten slinga. Frågan är var i den stora tanken ska vi placera solslingan /solslingorna? Och om det sen är möjligt att ha solslinga i en så stor ack, så det inte blir för segt med uppvärmningen av varmvatten i den lilla tanken?  
 
Finns ingen möjlighet att köra in solvärmen i lilla tanken?

Ska du värma en så stor tank med solvärme skulle jag definitivt förorda systemet som Roli har, där värmen körs in upptill först, sen nertill när det blivit tillräckligt varmt där uppe. Annars tar det lång tid att få någon meningsfull värme på så mycket vatten.

En rektangulär tank i den dimensionen är inte rolig att staga upp.
 
Det enda sättet att värma den lilla tanken på vore att montera en värmeväxlare på kulvert ledningen till den. Har inget bra tak på huset för solvärme, medan på pannrums taket det passar mycket bra. Vad menar du med att staga upp tanken?
Vad är det för nackdelar med rektangulär tank mot rund?
 
Om den rektangulära tanken ingår i det trycksatta systemet har den en förmåga att bli rund, den också, om den inte är rejält stagad.
Det finns lösningar där man kör den trycklöst, men då blir det besvärligare att få en vettig skiktning, vilket i sin tur innebär att man måste ha kanske dubbla volymen, för att få motsvarande resultat.

Hur stor yta är det som ska värmas upp?
 
Det är ca 130kvm. Men vill inte ha förliten tank,
och vill slipa alla koplingar som två till tre tankar medför.
 
OK. Med bra skiktning i tankarna klarar man ett hus på ungefär 10 liter/m² uppvärmd yta. Om man accepterar att elda med ved två gånger per dygn, när det går ner mot -15°C, eller värre, vill säga.

Men såvitt jag har förstått är det svårare att få till skiktning i en trycklös tank, då det ju inte finns någon strömning på det inkommande varmvattnet på samma sätt, om man kör det in en kamflänsrörsslinga.
Värmeväxlare är kanske bättre i så fall?
Då växlar du in hetvatten från pannan till varmt vatten i toppen på tanken. Solovärmen kan du ha mer än ett utlopp från, så att du kan köra in värmen på några olika höjder, beroende på temperaturen i tanken.
En tank på 2300 liter kräver en panna med en effekt i storleksordningen 35 kW, om inte uppvärmningstiden ska bli tramsigt lång. Tänk då på att värmeväxlaren måste klara av att växla över en 40-50 kW, då pannorna oftast går en bit över märkeffekten, när alla förutsättningar är bra.

Jag kör med solvärme in till en tank på 750 liter. Sen har jag två tankar till, om 750 liter vardera, för att få tillräcklig volym totalt sett. Det är mycket praktiskt, för jag kan anpassa tankvolymen till solvärmens förutsättningar, allt efter om det är typiskt svensk sommar (mest regn, alltså), eller kontinental sommar som gäller.

Men en hel del beror på om du ska ha tryck i tanken eller ej. Med kulvert kan man måhända tänka sig att du har växlare mellan tanken och huset?
 
Det är väl inte omöjligt att värma en så stor tank med solen! änvänder du platta solfångare behöver du omkring 23m2 solfångare! Annars bör du kunna köra med vakuumrör! De kommer ju upp i så hög temperatur att stor volym kanske gör att inte glykolen bryts ner.

Sätt slingorna i botten! Varje Kw du får in i tanken blir ju lagrad!
 
jeja2000 skrev:
Det är väl inte omöjligt att värma en så stor tank med solen! änvänder du platta solfångare behöver du omkring 23m2 solfångare! Annars bör du kunna köra med vakuumrör! De kommer ju upp i så hög temperatur att stor volym kanske gör att inte glykolen bryts ner.

Sätt slingorna i botten! Varje Kw du får in i tanken blir ju lagrad!
Hmmm Roli kör med 11,3 m2 lesol 5 o har inga problem med att nå 95° i sin 1800 liters tank nu.. ::)
Så 23 m2 på 2300 l verkar inte behövas om nu inte det finns en pool att dumpa överskottet i.. :-?
 
Snack. En massa halvljummet vatten i bottnen på tanken har du ingen nytta av på sommaren. På vintern är det OK, då minskar det på exempelvis vedbehovet, men på sommaren är det bättre med en mindre mängd användbart varmvatten än en stor mängd som bara är mindre svalt.
 
apersson850 skrev:
Snack. En massa halvljummet vatten i bottnen på tanken har du ingen nytta av på sommaren. På vintern är det OK, då minskar det på exempelvis vedbehovet, men på sommaren är det bättre med en mindre mängd användbart varmvatten än en stor mängd som bara är mindre svalt.
INte har väl Roli halvljummet i sin tank.. ::)
 
Nä, han har ju kokhett, bokstavligt talat. Men det är ingen konst att få så här års. Det är när det är halvdant med solsken som det spelar någon roll.
 
Det är inte "bara" arean på solfångarna som styr... Vinkeln på solfångarna är av största betydelse. Mina har en vinkel från horisontalplanet på bara 23 grader vilket ger väldigt mycket värme nu på sommaren men mindre vår och höst.

Optimerar man vinkel, dvs anpassar solfångarna för solvinkeln som gället för vår och höst så får man nog öka på antalet kvadratmetrar solyta lite grann. Den optimala vinkeln brukar ligga mellan 55-60 grader (beror på var man bor) för att få ut så mycket som möjligt under året. Och man en anläggning på ca. 20 kvadrat med vinkel mellan 55-60 grader så får man ut det som mina 11,3 ger med 23 graders lutning.

Min anläggning är effektiv nu på sommaren och ger en del på vår och höst men inget under ca 4 månader eftersom jag har naturliga hinder som skuggar mina solfångare, dessutom hade det inte passat mitt hus att vinkla upp dem mer. Men rent driftsmässigt hade en större vinkel varit bättre. Det hade gett lite mindre under sommaren (då värme finns i överflöd) samt lite mer under vår och höst.
 
roli skrev:
Det är inte "bara" arean på solfångarna som styr... Vinkeln på solfångarna är av största betydelse. Mina har en vinkel från horisontalplanet på bara 23 grader vilket ger väldigt mycket värme nu på sommaren men mindre vår och höst.

Optimerar man vinkel, dvs anpassar solfångarna för solvinkeln som gället för vår och höst så får man nog öka på antalet kvadratmetrar solyta lite grann. Den optimala vinkeln brukar ligga mellan 55-60 grader (beror på var man bor) för att få ut så mycket som möjligt under året. Och man en anläggning på ca. 20 kvadrat med vinkel mellan 55-60 grader så får man ut det som mina 11,3 ger med 23 graders lutning.

Min anläggning är effektiv nu på sommaren och ger en del på vår och höst men inget under ca 4 månader eftersom jag har naturliga hinder som skuggar mina solfångare, dessutom hade det inte passat mitt hus att vinkla upp dem mer. Men rent driftsmässigt hade en större vinkel varit bättre. Det hade gett lite mindre under sommaren (då värme finns i överflöd) samt lite mer under vår och höst.
Med andra ord är dina optimerade för att ha pool.. ;)
 
Det verkar som om mina vakuumrör klarar att ge lite drygt 100 W/rör. Sen "klipper" de, så att säga, oavsett hur ilsket solen skiner. Cirkulationen i röret ger kanske inte mer än så. Å andra sidan gav de fortfarande ungefär 15 W per rör på kvällen, när solen bara nätt och jämt kom åt att lysa på dem. En plan solfångare hade nog inte gett något alls då.
 
apersson850 skrev:
Det verkar som om mina vakuumrör klarar att ge lite drygt 100 W/rör. Sen "klipper" de, så att säga, oavsett hur ilsket solen skiner.
Hej Anders,
Det är kanske en nackdel med heatpipe - att effekten är begränsad som kan överföras. Har du/någon annan någon idé´om hur mycket effekt man skulle kunnat få ut av ett motsvarande vakuumrör om det var av U-rörstyp? Är det mycket mer? Eller är det bara under extremt goda förhållanden som klippning inträffar?

Hälsningar från andra sidan gränsen! /Johan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.