Det finns ett hus i den stad jag bor i som jag suktat efter i flera år, det är det absoluta drömhuset och nu är det också ute till försäljning. d^_^b

Vad är problemet? Jo, jag har nästan precis flyttat in i mitt nybyggda hus (det är jag själv som byggt det, har lite kvar på garaget men annars i princip färdigt, den sista golvlisten tar en himla tid :blushing:), har lån på 1.740.000 på huset, precis köpt bil för 160.000 och undrar nu hur tusan jag ska gå tillväga :S. Jag kan inte bara missa den här chansen...

Förutsättningarna är följande:
inköpspriset under 1.000.000 har jag tur kan jag få huset för 500.000 :-
renovering (utifrån egna erfarenheter) ca: 1.000.000 - 1.500.000
totalt pris blir alltså mellan 1.500.000 - 2.000.000
värdering utifrån bostadspriser i närområdet vid färdigställande 3.200.000 - 4.000.000
gemensamma inkomster är ca: 600.000 / år, samt inga barn

En skaplig kalkyl helt enkelt, eller?

Frågan är alltså hur jag ska gå vidare, jag har funderat över lite olika alternativ och tänkte därför höra med er vad ni anser? Kommer även ringa min bankman imorgon och höra vad han har att säga. Observera att jag inte vet om följande är genomförbart, vet inte vilka regler som gäller utan jag vill mest gå igenom olika alternativ.

ALT1
Låna pengar privat till ett AB (som jag haft funderingar på i säkert 10 år att starta, som just ska inrikta sig på fastigheter) samt kontantinsats på köpesumman. Totalt ca: 150.000 efter ta lån i AB för köp av hus samt "renoveringslån", som finansiering så fakturerar jag mig själv kostnaden för lånet varje månad. Huset byggs klart, jag säljer mitt "gamla" hus, löser in lånet, får en vinst som jag kan ha som kontantinsats till det nya huset och gör nytt lån. På så vis har jag nytt hus samt blivit av med det gamla, kommentarer? d^_^bq(;^;)p

ALT2
Sälja mitt nuvarande hus till ett AB som jag sedan hyr och på så vis täcker upp lånekostnaden. Jag är nu skuldfri och kan ta ett nytt lån för köp samt renovering av drömhuset. Kommentarer? d^_^bq(;^;)p

ALT3
Blanda in en annan part (min släkting driver ett ab) som jag ger 100.000 för kontantinsatsen på inköp av drömhuset. Han lånar pengarna och fakturerar mig för lånekostnaden. När huset är klar gör jag precis som i alt1, dvs. säljer det gamla, löser lånen, tar nytt lån och köper huset av honom (jag har under hela byggtiden betalt lånet i och med att han fakturerar mig lånesumman). Kommentarer? d^_^bq(;^;)p

Finns kanske några andra alternativ, har ni förslag, kom gärna med det, för som sagt. Jag får bara INTE missa denna chansen :S

Ha de fint!
 
Är pengarna till bilen belånade på huset, och är då det totala huslånet på 1,9 miljoner?

Om man utgår ifrån 1,9 miljoner och ditt nuvarande hus kan värderas till 3,2 miljoner så borde du ha utrymme att låna ytterligare 820.000:-

Med 150.000:- som kontantinsats kan du köpa huset och har 670.000:- kvar att renovera för. Efter renovering så har du möjlighet att värdera upp huset och belåna för ytterligare renovering.

Frågan du ska ställa dig är om du kan bära kostnaderna för ett lån på 2.720.000:- + 1.180.000:-

Räknat på 5% är det 11.500:- per månad i ränta, plus driftskostnaden för två (!) hus.
 
Nyfniken skrev:
Är pengarna till bilen belånade på huset, och är då det totala huslånet på 1,9 miljoner?

Om man utgår ifrån 1,9 miljoner och ditt nuvarande hus kan värderas till 3,2 miljoner så borde du ha utrymme att låna ytterligare 820.000:-

Med 150.000:- som kontantinsats kan du köpa huset och har 670.000:- kvar att renovera för. Efter renovering så har du möjlighet att värdera upp huset och belåna för ytterligare renovering.

Frågan du ska ställa dig är om du kan bära kostnaderna för ett lån på 2.720.000:- + 1.180.000:-

Räknat på 5% är det 11.500:- per månad i ränta, plus driftskostnaden för två (!) hus.
Nej, billånet är just ett billån.

Värdering är vad det "nya" huset kommer bli värt om det hade varit färdigt idag. Det hus vi bor i idag värderades till ca: 2,2 miljoner för nästan ett år sen, då var inte uteplats klar, stensättning eller garaget klart så det finns ju möjlighet till att huset ökat i värde sen dess. Inte säkert dock för andra hus i närområdet står idag till salu för ca: 2 miljoner.

Jag ska inte bo eller ens äga två hus, det blir endast under övergångsperioden tills dess att drömhuset är klart. Då det "endast" behöver renoveras ska inte byggtiden behöva vara mer än 6 månader. Idag har vi en totalkostnad på ca: 4500 kronor / månad för huset (inkl drift och amortering) och om det blir aktuellt kommer jag givetvis att köra allting på så låga räntor som möjligt för att hålla nere den dubbla kostnaden.
 
var det mitt drömhus så skulle jag sälja nuvarande hus och kunna stå ut att bo i en liten hyresrätt i 6 mån bara för att få bo i drömhuset resten av mitt liv :). Varför krångla till det mer än det behövs?
gaia
 
Det är som du säger, problemet är att det säljs via kronofogden på exekutiv auktion så jag behöver ordna allting inom en 14 dagars period. Jag har som sagt tagit kontakt med både revisor, fastighetsjurist och min bankman, så förhoppningsvis vet jag vilken väg jag kan gå imorgon :)
 
Annars har ju alltid svärmor ett 1 1/2 plans hus hon bor alldeles själv i. Man kanske skulle flytta in dit ;)
 
Akta dig för att stå med två hus och inte kunna bli av med det ena.
 
Inte gärna kanske, kan bli en dyr historia. Alternativet är ju att man då istället hyr ut det ena huset tills vidare, där man i kontraktet kan skriva in att om köpare finnes avbryts det (vem som nu skulle vilja hyra ett sådant hus?). Nej, men vi får se vad alla jurister, revisorer och banken säger, förhoppningsvis kan de lämna besked imorgon :)
 
Köp drömhuset nu, sälj ditt nuvarande hus när läget är som bäst.
Under den tiden tills försäljning har du renoverat iaf ett rum som du kan bo i medans du renoverar resten av drömhuset. Att stå som ägare till två hus är inga problem, inte när det ena huset kostar 500 000. Däremot skulle jag inte vilja stå som ägare till ett nybyggt hus och ett toltarenoverat hus och lån upp till öronen.
 
Thomas59
hyweu skrev:
Det finns ett hus i den stad jag bor i som jag suktat efter i flera år, det är det absoluta drömhuset och nu är det också ute till försäljning.

Vad är problemet? Jo, jag har nästan precis flyttat in i mitt nybyggda hus (det är jag själv som byggt det, har lite kvar på garaget men annars i princip färdigt, den sista golvlisten tar en himla tid ), har lån på 1.740.000 på huset, precis köpt bil för 160.000 och undrar nu hur tusan jag ska gå tillväga . Jag kan inte bara missa den här chansen...

Förutsättningarna är följande:
inköpspriset under 1.000.000 har jag tur kan jag få huset för 500.000 :-
renovering (utifrån egna erfarenheter) ca: 1.000.000 - 1.500.000
totalt pris blir alltså mellan 1.500.000 - 2.000.000
värdering utifrån bostadspriser i närområdet vid färdigställande 3.200.000 - 4.000.000
gemensamma inkomster är ca: 600.000 / år, samt inga barn

En skaplig kalkyl helt enkelt, eller?

Frågan är alltså hur jag ska gå vidare, jag har funderat över lite olika alternativ och tänkte därför höra med er vad ni anser? Kommer även ringa min bankman imorgon och höra vad han har att säga. Observera att jag inte vet om följande är genomförbart, vet inte vilka regler som gäller utan jag vill mest gå igenom olika alternativ.

ALT1
Låna pengar privat till ett AB (som jag haft funderingar på i säkert 10 år att starta, som just ska inrikta sig på fastigheter) samt kontantinsats på köpesumman. Totalt ca: 150.000 efter ta lån i AB för köp av hus samt "renoveringslån", som finansiering så fakturerar jag mig själv kostnaden för lånet varje månad. Huset byggs klart, jag säljer mitt "gamla" hus, löser in lånet, får en vinst som jag kan ha som kontantinsats till det nya huset och gör nytt lån. På så vis har jag nytt hus samt blivit av med det gamla, kommentarer?

ALT2
Sälja mitt nuvarande hus till ett AB som jag sedan hyr och på så vis täcker upp lånekostnaden. Jag är nu skuldfri och kan ta ett nytt lån för köp samt renovering av drömhuset. Kommentarer?

ALT3
Blanda in en annan part (min släkting driver ett ab) som jag ger 100.000 för kontantinsatsen på inköp av drömhuset. Han lånar pengarna och fakturerar mig för lånekostnaden. När huset är klar gör jag precis som i alt1, dvs. säljer det gamla, löser lånen, tar nytt lån och köper huset av honom (jag har under hela byggtiden betalt lånet i och med att han fakturerar mig lånesumman). Kommentarer?

Finns kanske några andra alternativ, har ni förslag, kom gärna med det, för som sagt. Jag får bara INTE missa denna chansen

Ha de fint!
Varför i all världen ska du blanda in ett AB i upplägget? Dels är flera av de saker du tänker göra med/i AB:et inte möjliga alt ej tillåtna. Aktiebolagslagen och skattelagstiftningen sätter upp ganska tydliga och hårda regler kring AB, särskilt om det är ett fåmansbolag. Banken är troligen inte heller så pigg på att bara sådär låna pengar till ditt AB för alla dina projekt. Har du privat nytta av tillgångar i ditt AB kan du även drabbas av förmånsbeskattning.

Alla dina upplägg låter helt snurriga och fullständigt onödiga och får heller inte den effekt som du tror.

Tänker du starta bolag med inriktning på fastighetsförvaltning/utveckling bör du definitivt ta ett snack med en revisor. Det tror jag skulle vara värdefullt för dig. Han/hon kan hjälpa dig med ett lämpligt upplägg.

PS. ALT 2 Helt underbart upplägg - tänka att det var så lätt att bli skuldfri. Undrar varför inte ALLA gör så :D ? Ds.
 
hyweu skrev:
Förutsättningarna är följande:
inköpspriset under 1.000.000 har jag tur kan jag få huset för 500.000 :-
renovering (utifrån egna erfarenheter) ca: 1.000.000 - 1.500.000
totalt pris blir alltså mellan 1.500.000 - 2.000.000
värdering utifrån bostadspriser i närområdet vid färdigställande 3.200.000 - 4.000.000
gemensamma inkomster är ca: 600.000 / år, samt inga barn

En skaplig kalkyl helt enkelt, eller?

!
Jag ställer mig frågan hur en tomt (plus befintligt hus i dåligt skick) kan värderas till 0,5 till 1 miljon samtidigt som ett färdigställt hus på samma tomt är värt minst 50% mer när det är klart och till och med 100% mer enligt din kalkyl.
Detta är iof inte det viktigaste om det är som du säger, ditt drömhus. Då har du ju tänkt att bo där "ett tag". Men jag blir ändå fundersam om du inte gör en glädjekalkyl. :)

hyweu skrev:
ALT1
Låna pengar privat till ett AB (som jag haft funderingar på i säkert 10 år att starta, som just ska inrikta sig på fastigheter) samt kontantinsats på köpesumman. Totalt ca: 150.000 efter ta lån i AB för köp av hus samt "renoveringslån", som finansiering så fakturerar jag mig själv kostnaden för lånet varje månad. Huset byggs klart, jag säljer mitt "gamla" hus, löser in lånet, får en vinst som jag kan ha som kontantinsats till det nya huset och gör nytt lån. På så vis har jag nytt hus samt blivit av med det gamla, kommentarer? d^_^bq(;^;)p

ALT2
Sälja mitt nuvarande hus till ett AB som jag sedan hyr och på så vis täcker upp lånekostnaden. Jag är nu skuldfri och kan ta ett nytt lån för köp samt renovering av drömhuset. Kommentarer? d^_^bq(;^;)p

ALT3
Blanda in en annan part (min släkting driver ett ab) som jag ger 100.000 för kontantinsatsen på inköp av drömhuset. Han lånar pengarna och fakturerar mig för lånekostnaden. När huset är klar gör jag precis som i alt1, dvs. säljer det gamla, löser lånen, tar nytt lån och köper huset av honom (jag har under hela byggtiden betalt lånet i och med att han fakturerar mig lånesumman). Kommentarer? d^_^bq(;^;)p

Finns kanske några andra alternativ, har ni förslag, kom gärna med det, för som sagt. Jag får bara INTE missa denna chansen :S

Ha de fint!
Jag såg inget alternativ 4 ?

Låna pengar privat till tomten, huset och renoveringen. Det är nog det vanligaste förfarandet för folk som köper hus eller tomt. ;)
 
Redigerat:
ALT5

Starta ett holdingbolag i Nederländerna. Holdingbolaget ägs sedan av en stiftelse som du skapar. Stiftelsen har också en association i Storbritannien som ägs till viss del av stiftelsen och till viss del av holdingbolaget. Associationen köper sedan en liten verksamhet som kan täcka underskott i den kommande svenska husköparverksamheten. I Sverige startar du ett kommanditbolag där stiftelsen blir komplementär. Du själv är kommanditdelägare. Kommanditbolaget äger också en andel i holdingbolaget i Nederländerna. Du själv startar sedan AB:t som köper huset. AB:t ägs av dig som person och kommanditbolaget. Eventuellt överskott skickas till holdingbolaget som kvittar i Storbritannien via holdingbolaget i Nederländerna. (skoja bara ;)).
 
jaso skrev:
ALT5

Starta ett holdingbolag i Nederländerna. Holdingbolaget ägs sedan av en stiftelse som du skapar. Stiftelsen har också en association i Storbritannien som ägs till viss del av stiftelsen och till viss del av holdingbolaget. Associationen köper sedan en liten verksamhet som kan täcka underskott i den kommande svenska husköparverksamheten. I Sverige startar du ett kommanditbolag där stiftelsen blir komplementär. Du själv är kommanditdelägare. Kommanditbolaget äger också en andel i holdingbolaget i Nederländerna. Du själv startar sedan AB:t som köper huset. AB:t ägs av dig som person och kommanditbolaget. Eventuellt överskott skickas till holdingbolaget som kvittar i Storbritannien via holdingbolaget i Nederländerna. (skoja bara ;)).

:D:D
 
jaso skrev:
ALT5

Starta ett holdingbolag i Nederländerna. Holdingbolaget ägs sedan av en stiftelse som du skapar. Stiftelsen har också en association i Storbritannien som ägs till viss del av stiftelsen och till viss del av holdingbolaget. Associationen köper sedan en liten verksamhet som kan täcka underskott i den kommande svenska husköparverksamheten. I Sverige startar du ett kommanditbolag där stiftelsen blir komplementär. Du själv är kommanditdelägare. Kommanditbolaget äger också en andel i holdingbolaget i Nederländerna. Du själv startar sedan AB:t som köper huset. AB:t ägs av dig som person och kommanditbolaget. Eventuellt överskott skickas till holdingbolaget som kvittar i Storbritannien via holdingbolaget i Nederländerna. (skoja bara ;)).
Här har vi nån som gått i företagsekonomisk skola hos Kamprad :D
 
Men efterssom avgifterna, konsultarvodena för att skapa ett sådant uplägg, troligen är niosiffriga så bör man nog ha en kärnverksamhet flermiljardersklassen innan det blir ngn. vits med upplägget.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.