lyfter denna tråden lite då jag fått mail på hur man skall utföra en trapp...
mvh
estwing
 
Hej, jag har kollat "alla" trappförslag men hittar inte min som snart ska göras. Jag har hög altan 1,60 ovan mark. Nedgången blir i en spets i ca. 45 grader. Man ska kunna gå ned åt vänster-rakt fram och höger. Ca, 2 meter till spets från vänster sida och lika mycket från höger. Hur gör man?
 
hej...
min hjärna e lite trög idag...
stressigt på bygget idag...
kan du bara skissa lite hur den ska se ut så skall vi nog allt få till detta.
mvh
estwing
 
supernajs! Tack för dokumentationen
 
rickardfe skrev:
supernajs! Tack för dokumentationen
tackar...
lycka till

mvh
estwing
 
Går de lyfta tråden igen:)
 
hoppas det kan hjälpa någon själ härinne!!???
 
Hjälper till att lyfta tråden med en lite liknande fråga som coss hade..

Jag har en befintlig altan som nu ska glasas in och där ska även trallen bytas ut. Altanen är ca 70 cm över marken. Nu skulle jag vilja ha som en avsats/platå runt altanen på ca 50 cm? och sedan trappsteg ner till gräset. Hur skulle ni ha gjort detta? Jag vill göra det så enkelt så möjligt och gärna bara skarva på en bit på bärlinan men håller det för det? Typ kortla 45 cm 600cc sen ny bärlina på den? Hade jag bara kört trapp ner så hade ju färdiga vagnstycken varit lösningen men vill gärna ha en liten platå först.. Jobbigt läge när man inte vet vad som blir bäst.
 
  • Gilla
Animalen
  • Laddar…
Skall göra en trapp från altan ca, 120 cm över mark. Problemet jag står inför är väl egentligen "bara" vinkeln / lutningen som trappa skall ha. Hur räknar man ut det ??:S om jag skall ha, säg 18 cm mellan stegen, och plansteg på 30 cm ?
 
Snygg trapp estwing!
Tänker göra en liknande. Skulle man inte kunna hängsla upp bakkanten av ramen i altanen och på så vis endast behöva plintar till trappens "framkant"?
 
tackar...
japp så kan du göra... enklaste metoden...
fäst den väl i vangeln bara.....
mvh
estwing
 
Och jag blev väldigt förtjust i ditt trappräcke Estwing. Vi har tilläggsisolerat, bytt panel och fönster. Nu återstår byte av ytterdörr och bygga farstukvist samt trappa. Vi är sugna på att ha en sk keps som tak och ungefär i storleken bredd 3 m och djup 2 m. Bifogar en bild, vad tror du (och även ni andra), skulle ditt trappräcke och trapp passa till vårt hus? Det lutar åt att det blir en swedoor character grå med husets siffra som ny ytterdörr.

Vill väldigt gärna veta lite dimensioner på ditt räcke!
 
  • DSC00844.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
hejsan...
kul att du gillar det....
dimensionerna är:
stolparna 125x125x1300 mm
räcket: 45x70 mm.
avståndet mellan ribborna är ca 7 cm....
testa att rita upp räcket på ett ritprogram så ser du mera enklare om det skulle passa in...
på ett sådant hus jag har tycker jag personligen det passar mycket bra in iaf......
hör av dig om du kör fast...

mvh
estwing
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.