Men om man har ett kulvert system, Hur löser man expansionen då? Säg att pannrummet dessutom är lägre än boningshuset som är i en sluttning.

mvh
Jonas
 
Ingen skillnad, volym, vattenpelarens höjd och temperatur bestämmer kärlets storlek. Om kulverten matas via värmeväxlare eller slinga i tank är den ett eget system och kräver sitt eget expkärl, beräknat utifrån sina förutsättningar.
 
Jo men var skall expansionen vara? i uthuset vid pannan eller i huset vid tekniktanken? sedan så måste det ju bli bäst med en öppen expansion då man troligtvis har en stor panna med en 3-5000 l vatten.

mvh
jonas
 
Ska du ha öppet kärl måste det ju upp tillräckligt högt, ligger kåken högst blir det ju av nöden där. RoKe har reedogjort för inkoppling i ett tidigare inlägg, men ditt system blir lite specialfall. Pannans ångavledning och möjligheter att blåsa ut vid kokning är också viktigt att ta hänsyn till, sitter kärlet i kåken blir det långt från pannan och då är frågan hur man löser det, säkerhetsventil och/eller syrventil vid pannan måste nog till.
Någon röris som kan fortsätta?
 
nu är det en lada som jag eventuellt skall ha det i så takhöjd finns ju :) Men jag är inte bergsäker på att det öppna kärlet kommer att hamna ovan det högsta elementet. får nog fan räkna och mäta lite på detta.

/jonas
 
Passar på att fråga. Om jag ska ha 3m[sup]3[/sup] i tanken. Hur stort ska då mitt slutna expnansionskärl vara?
 
S3 skrev:
En tumregel är 10% av totalvolymen, men du bör göra en nogrannara beräkningen enl länken nedan.

[länk]
10% låter mycket eftersom vatten expanderar 3,4% sådär. Är inte 4% en vanligare tumregel?
 
slipperman skrev:
10% låter mycket eftersom vatten expanderar 3,4% sådär. Är inte 4% en vanligare tumregel?
Jo på ett öppet kärl, men jag svarade på gådebergs fråga ang volym på slutet kärl.
Jag har ändrat mit inlägg nu för att undvika mer missförstånd.
 
gådeberg skrev:
Passar på att fråga. Om jag ska ha 3m[sup]3[/sup] i tanken. Hur stort ska då mitt slutna expnansionskärl vara?

En tumregel är 10% av totalvolymen, men du bör göra en nogrannara beräkningen enl länken nedan.

http://tacat.tourandersson.com/1/1625.htm?links=242
 
Är lite skilland på 4% eller 10%. Ska man räknna med vattnet man har i hela systemet, de som är i elementen? Hur vet man hur mycket vatten det är i dom?Ett på 300l blir lagom då?
 
gådeberg skrev:
Är lite skilland på 4% eller 10%. Ska man räknna med vattnet man har i hela systemet, de som är i elementen? Hur vet man hur mycket vatten det är i dom?Ett på 300l blir lagom då?
Panna, rör, radiatorer, tankar allt ska med när du beräknar storleken på kärlet.
Det är ju svårt att veta exakt vad som ryms i rör och element, tank och panna är lättare.
Har du moderna element i en "vanlig" villa så lägg på ca 100 liter.
tror att 320-330 liter är bra för dig, problemet är att hitta ett kärl som passar ditt behov exakt, tänk på att hellre ha lite för mycket än lite för lite.
 
Jag har 2250 liter i tankarna, 80 liter i pannan och vad det nu blir i 20 gamla radiatorer i dimension á la stridsvagnshinder, samt tvåtumsrör för distributionen. Det är byggt för självcirkulation.
Mitt slutna kärl i källaren är på 300 liter. Det fungerar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.