Vi sitter i planeringsstadiet av husbygge och har nu bestämt planlösning och hustyp, nu ska vi bara hitta någon som kan göra det åt oss. Dvs bygga ett lösvirkeshus på totalentreprenad. Vi har kommit en bit i planeringen och håller nu på att förbereda för att söka förhandsbesked till bygglov.
Några röster har rekommenderat ett företag i Borås. Jag träffade den ansvarige här om dagen och fattade verkligen tycke för honom. Han hade svar på allt och var verkligen lyhörd och kunnig, någon som man instinktivt skulle vilja göra affärer med.
Väl hemma började jag med att kolla upp honom på allabolag.se och insåg då att han har 400 000 minus i eget kapital senaste bokslutet. Två föregående år är samma siffror minus 1 respektive 2 mille. I dag säger soliditeten -12%.
De senaste åren har omsättningen legat på ca 15 mille.
Hur orolig bör jag vara?
Jag kommer naturligtvis konfrontera honom med siffrorna men ge mig gärna lite kött på benen.
 
Här kommer bolagets siffror, någon som är bättre än mig på att utläsa problem i företaget?
 
De senaste åren har han ju gått med vinst och förbättrat det egna kapitalet från -2,002k till -378k så det har ju uppenbarligen gått någorlunda bra. Det ser ut som att det har varit några riktigt taskiga år innan 2007 som ju inte syns. Det som jag tittar på i första hand när det gäller bolag är betalningsviljan, dvs finns det betalningsanmärkningar/ansökningar samt om revisorn har haft några kommentarer.
Hans kassalikviditet är ju inte heller den bästa, men det bästa är att göra som du själv skriver att fråga honom. Han har ju uppenbarligen lyckats överleva ytterligare 8 månader efter de sista siffrorna så helt under isen ser han ju inte ut vara, åtminstone om man bara tittar på siffrorna.


/Calle
 
D09
Om du anlitar honom så se till att inte betala ut mer vad som utförs.

Ett tips är att bokföring och pengar på kontot är inte riktigt samma sak, risken är att han har 0 kr på banken och kommer således inte överleva en längre byggtid.
 
Jag funderar på hur han överhuvudtaget överlevt i TRE år med ganska stora minus på eget kapital? Borde han inte vara underbalansräkning eller liknande för att inte omedelbart försättas i kk?
Saken är den att jag gillar honom, hans tankar plus att han har väldigt goda referenser. Uppfyller han mina krav i offerten till rimligt pris vill jag gärna anlita honom.
Men som sagt, så fort offerten är framme ska jag konfrontera honom med siffrorna och se vad han säger.
 
Är det inte enklare att slå skatteverket en pling för att kolla läget samt att höra om han egentligen har det så dåligt som siffrorna säger samt kolla också hur dom ställer sig till hur länge ett företag kan ha minus i siffrorna. Jag vet att dom inte räknar med att man ska gå plus första åren just pga dyra inköp med avbetalningar osv.

400.000 kr tycker inte jag är mycket minus för en byggare.
 
Är han så otroligt bra som det låter skulle siffrorna visa det anser jag.
Men visst det kanske ligger något bakom och det går säkert bra men att spela på lotto med 4miljoner som insats skulle i alla fall jag överlåta till andra.

Det kan gå åt pipan i alla fall men jag ser till att förutsättningarna är det bästa innan jag ger mig på något.
Skadar inte att prata med fler byggare i alla fall. Du kanske hittar två stycken trevliga och den ena har bättre siffror.
 
Suhagg skrev:
Är han så otroligt bra som det låter skulle siffrorna visa det anser jag.
Men visst det kanske ligger något bakom och det går säkert bra men att spela på lotto med 4miljoner som insats skulle i alla fall jag överlåta till andra.

Det kan gå åt pipan i alla fall men jag ser till att förutsättningarna är det bästa innan jag ger mig på något.
Skadar inte att prata med fler byggare i alla fall. Du kanske hittar två stycken trevliga och den ena har bättre siffror.
Det är en viss skillnad på vad en redovisning visar och vad verkligheten säger. Jag låg minus efter mitt första år men jag hade då också köpt bil, maskiner, verktyg material osv osv och hade då ett värde i det i företaget men det visar inte siffrorna, andra året visade det väldigt lite plus men jag hade en jäkla massa i fodringar, som elektriker som jag så har jag inga jätteutgifter i förväg så som en husbyggare kan ha.
 
Saken är den att detta är ett enmansbolag registrerat 2002.
Han har sedan en "vänkrets" med kollegor i branchen som han anlitar och jag gissar att här sker en uppdelning av proifiten.
Ställer mig dock frågan hur det kan komma sig att i bokslut efter bokslut han ens kan ha minus eget kapital utan att försättas i KK. Balansräkning?
Hur som helst, vid en ev. affär så kommer inget betalas i förskott. Jag betalar hans leverantörsfakturor för att till sist ge han arbodet när huset är klart, eller är det för mycket begärt?
 
Skatteverket har inget att tillägga. Han sköter alla sina åtaganden, 17 000 kr är han skyldig dem men det är ju lätt förklarat.
 
Som sagt, ju mer vinst firman gör ju mer skatt måste betalas. Kreativ bokföring inom lagens gränser kan ju då visa lite mysko siffror i balansräkningen. Eget kapital räknar väl inte in tex apportegendom och andra saker som har ett värde i företaget sen så kan han ju ha ett holdingbolag för ekonomin också.

Säger skattekontoret att allt är ok så är det ju ok.

Gällande betalning för husbygget så brukar det dela upp sig i delar där visst material och timmar betalas i omgångar efter utfört arbete och sen håller man inne typ 10% till godkänd slutbesiktning.

Exempel, senaste villan jag var med på så betalade kunden efter platta och stomresning, efter vvs och el rördragningar samt dubbling av väggar och sen efter kompletteringar, målning tapetsering och sist 10% efter besiktning.
 
Hemmakatten
När vårt lösvirkeshus byggdes fick vi en faktura varannan vecka (efter utfört arbete) på arbetstiden och på levererat material (kopia på materialfakturan bifogades). Elektrikern fakturerade när vi kommit upp i 50' ungefär (vi har mycket armaturer mm). Grund- och markanläggaren varje månad. Rörmokaren, plåtslagaren, fönsterleverantören, muraren och målaren efter avslutat arbete. Fungerade mycket bra. Vi har aldrig betalat något i förskott till någon.
 
Låter betryggande, nu inväntas bara offerten. Hoppas han ligger några hundringar under Fiskarheden, något han redan indikerat.
 
Hemmakatten
v_skogh skrev:
Hur som helst, vid en ev. affär så kommer inget betalas i förskott. Jag betalar hans leverantörsfakturor för att till sist ge han arbodet när huset är klart, eller är det för mycket begärt?
Att förvänta sig att inte betala någonting i arbetskostnad förrän hela huset är klart kan du inte räkna med. Det är inte heller rimligt. Det tar flera/många månader att bygga ett hus och självklart måste du betala löpande vartefter arbetet blir färdigt. Skulle skulle inte heller som hantverkare vilja ligga ute med många månaders fakturering. Det finns faktiskt dåliga kunder också...
 
Ok, uttryckte mig icke genomtänkt. Naturligtvis ska folk/företag ha betalat för utfört arbete med vettig kredittid.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.