Så var det dags igen. Bygget har faktiskt stått still då vi fick brand i den gamla stugan i december. Hela vintern har gått åt till att renovera där. Vi fick riva ut rubbet. Tur att If har varit bra att ha å göra med.

DSCN3712.JPG
IMG_7572.jpg
IMG_7589.jpg

Snart kommer tak i alla fall på. Kan inte se att stommen tagit någon skada av att stå naken under vintern.
ankan85 skrev:
Hej! Fantastiskt att läsa om bygget! dokumentationen är klanderfri! Jag och min sambo har fått möjlighet att flytta en timmerkåk på ca 200m2...dags att ta oskulden så att säga...första gången som jag ska bygga eget hus dvs...
mina frågor är då:

Hur långt flyttade ni ert? Vi har en sträcka på ca 35 mil (Ånge-Östhammar)som måste köras...kostnad för timmerbil samt nedplockning?

Vi flyttade crka 20 mil, från Älvdalen till Smedjebacken. Vi betalade per timme och rivningen av en så stor stomme tog runt sex timmar med två timmerbilar. Se på bilderna som finns lämkar till. Kostnaderna finns redovisade ovan. Sen får du förhandla med gubbarna.

Hur är det med reglerna för flytt av hus generellt?
Alltså byggnadslovsvis..

Ha allting klart med din kommun innan du kör igång. En bra idé att ha grunden klar innan flytt. Teoretiskt kan de då ta ner och sätta upp stommen på två dar.

har jobbat som snickare i många år men aldrig med timmer..vad ska man tänka på?

kommer nog på mer senare...

vi ska inte behålla fönster, tak mm eftersom vi ska ha det som boningshus..vi ska däremot behålla kaminerna samt golven..får se vad som är friskt och flyttbart...

Vi behåller fönstren då de går att renovera. Ju mer som kan bevaras desto bättre. Både estetiskt och ekonomiskt. Energikalkylen blir intressant. Ska se om vi kan klara oss med lerklining utan ytterligare isolering. Viktigt att få det tätt. Vi har tänkt att få åretruntstandard åtminstone på nedervåningen. Takkonstruktionen är en knäckesten och ännu inte klar....

Tack på förhand
 
Redigerat:
Hepp! Året har snart gått och vi fick ägna oss åt det gamla huset, som behöver arbete in på nästa år.
Sommaren tog slut och det enda som blev gjort på stommen var att lägga på tak. Som ligger under presenningar, medan vi har funderat på hur det ska isoleras - har tänkt oss att kunna bruka övervåningen även på vintern.
Var i Norge i augusti och tittade på torvtak. Något man sällan ser i Sverige men vanligt på andra sidan kölen.
Torven erbjuder både isolering och skydd mot väta. Dock kom jag fram till att det nog passar i ett riktigt fuktigt klimat som i Norge. Även där kan man se tak som torkat ut, och då blir de mindre vackra (och funktionella - samt brandfarliga).
Så man bör kunna vattna taket vid behov, och det är inte helt lätt med ett tvåvåningshus. Vill man ha sedumtak rekommenderar de permanent installation av vattenslangar längs nock, så att taken lätt kan vattnas.
Torven är också tung och vi har svårt att beräkna vad takkonstruktionen klarar av - stockarna är kraftiga nog, men bjälkarna är varierande tjocka och på 90-100 cm avstånd.
Sammantaget så avskrev vi torvtak. Som vore kul att pröva på en lägre och mindre byggnad med mindre takvinkel.
Någon gång i framtiden.

Nu är vi i princip klara med att det blir 100 mm cellplast med begagnat Heby falstegel ovanpå.
Som har införskaffats. Vi behöver dock cirka 800 pannor till, om någon vet var vi kan hitta, så....

Bilder:
Norskt hus med grästak.
Stomme nu med tak
Heby falstegel i gott skick - blir tätt och fint. Har några St Erik falstegel över om någon behöver.
 
  • DSC_0430.jpg
  • IMGP1784.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMGP1776.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.