Hej!
Skall köpa en liten bandsåg, och står i valet mellan 4 stycken (väljer bort EJCA:n för den kostar 6-10 tusen kr mer.

De maskiner jag funderar på är
Scheppas Basato 4
Luna BBS 350 (på stativ)
Hammer n440

Scheppas och basato är 3-fas
Luna och Scheppas har två hastigheter
Hammer har störst hjuldiameter 440
Luna minst hjuldiameter 350

Någon som har erfarenhet av någon av dessa sågar, så skriv gärna någon rad om vad ni tycker

Stejan55
 
Ska själv köpa en Hammer 4400, den verkar helt ok, samt att man kan montera ett slipband så man får en bandslip :-D
 
Jag har en Hammer. Om du bestämmer sig för en Hammer är mitt råd att gå igenom sågen och kontrollera justera allt. Om man är lagd åt det hållet är det ett trevligt sätt att bekanta sig med sin nya maskin. Det mesta är justerbart. Hammern är en stabil och stark såg, men den är inget under av finish och tillverkningsprecision. När den är väl injusterad är den mycket trevlig. Spåret i bordet är tyvärr inte av standardformat, utan 5x15 mm, vilket är idiotiskt. Utsuget är av den enklaste sorten med en 125mm-port o botten på sågen. Det gör att det kommer lite spån utanför. Det borde inte vara så svårt att få till något bättre med avloppsrör eller liknande. Att använda sågen som bandslip tror jag att jag hoppar över. Så kul är det inte att byta band, ställa in bandspänning, bandcentrering och bladstyrningar.
 
Redigerat:
Tack mattias för din input! Har du erfarenhet av andra bandsågar som du istället skulle rekommendera?
 
Tyvärr ingen erfarenhet av andra sågar. Jag är faktiskt nöjd med min, och jag är grinig!
Mitt första exemplar var alldeles ramsnett, men leverantören Swedendro skötte reklamationen exemplariskt. De skickade en ny såg från Österrike med en gång, så en period hade jag två Hammare hemma.

Jag har använt originalbladen en del och de ger en ganska repig yta. Hemma på hyllan ligger två nya Lenoxblad. Ett Woodmaster CT på entumsbredd, 1,3 tpi, Triple Chip Grind. Sågen är egentligen inte specad för den bladbredden, men det får bli ett test. Jag ville åt den grova tanddelningen och hooken i bladet, som egentligen är avsett för bandsågverk. Jag skall ha bladet till just att såga stock till brädor.

Vidare har jag ett Lenox Trimaster på hyllan med Triple Chip Grind, 3 tpi och trekvarttums bredd. Det skall jag ha som standardblad. Båda bladen är hårdmetalltandade och grisdyra. De finns på spectrumsupply.com
 
Hehe... Det lutar åt en Hammer helt klart. Det där med bladen verkar intresant. Så man ska satsa på att byta ut originalbandet dårå?! Kan man slipa sådana band eller kastar man dom efterhand?
 
Man slipar i regel inte bladen. Trimasterbladet har 468 hårdmetalltänder, vilket motsvarar åtskilliga cirkelsågsblad. Ryktena säger att bladen hinner utmattas och gå av innan de blir slöa. Man får testa sig fram med bladen, det är lite av tjusningen tycker jag.
 
En dyr tjusning om inte annat ;-)
 
Tack Mattiasp!

Ett positivt svar från en grinig Västmanlänning väger tungt i mitt val
Skulle dock upskatta om någon med erfarenhet av de andra maskinerna tycker något...

Har själv en scheppas rikt o planhyvel som jag tycker är helt OK, så Scheppas som märke tycker jag är OK.
 
Har en Basato 4 som jag är nöjd med. Nu har jag inte så många timmar på den men den har gjort det den ska. Då den kostar en slant var jag lite besviken att allt inte var tipp topp då jag fick den men i dag är det inget som har någon betydelse. Vad jag har förstått så är bandsågarna en av tre produkter som Scheppach tillverkar i Kina så man kanske får räkna med någon skavank. En sak jag saknar på den är en mätare på bladspänningen. Den erfarenhet av bandsågar jag har går att läsa här på forumet. Det innefattad en Dewalt DW876 men det problemet jag hade med den har jag inte upplevt med Basaton.
 
Då är man med ännu en Hammer maskin! :-D Ska ta hem den i denna eller nästa vecka...
 
Har du 3-fas?
 
Jodå har trefas, det blir ganska säkert en Hammer....d^_^b
 
Min fråga var mest riktad till Masses och kan nog ses som en intern pik :)
 
Tänka sig! :-D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.