Hej

Sista delen i mitt ved/pelletssystem, expansionskärlet, vet jag inte riktigt hur jag skall beräkna storleken på. Jag har förstått att vatten har ett expansionsfaktor per grad, men jag har läst på några ställen att man också behöver en tryckfaktor med i beräkningen.

Blir det någon skillnad i storlek om man använder öppen eller trycksatt expansionskärl?

Är det någon här på forumet som kan berätta hur man beräknar detta. För info,  så ser min anläggning ut ungefär så här: Calmar V65 + 3000 liter acktank i ett hus + 35 m kulvert och ytterligare 500 liter acktank i det andra huset (där det redan finns ett expansionskärl på ca 120 liter.

//Per
 
Hej välkommen.

Vedeldning Mellan 20 till 100 gr
Öppet kärl=  hela systemets volym*0.04

Tex 2000 liter systemvolym*0.04= 80 liter


Läs mer på www.energifirman.com
 
På Beulcos hemsida finns ett excelark för beräkning av slutna kärl. Observera dock att det är länkat till deras sortiment, titta på "expansionsvolym" längst ner om du väljer ett kärl av annat fabrikat som har annan stegning mellan storlekarna.
 
Hej och tack för lästipsen. Det var exakt vad jag behövde!

//Per
 
Man måste tänka på om det skall vara slutet eller öppet system.
Öppet system så är det 5% på totala volymen.

Om det skall vara slutet system så är Beulcos beräkningpogram kanon tänk bara på vilket öppningstryck säkerhetsventilen skall ha.
Programmet är inställt på 2 kg men det flesta pannor är bara godkännda för 1,5 kg
detta gör en del på kärlets storlek.

 
RoKe skrev:
Hej välkommen.

Vedeldning Mellan 20 till 100 gr
Öppet kärl=  hela systemets volym*0.04

Tex 2000 liter systemvolym*0.04= 80 liter


Läs mer på www.energifirman.com
På energifirman.com så stod att läsa om att man kan koppla den kalla sidan för att fylla expansionskärlet från botten och att man kompletterar detta med den rena avlufttningen från ackumulatortankstopparna som man då ansluter mot en punkt högt upp i expansionskärlet.

Några kompletterande frågor för en sådan koppling:

Vilka dimensioner på respektive "kall"- och "varm"-rör bör man ha (jag tänker här att man kanske vill ha större motstånd i varma röret än i kalla, men det kanske inte spelar någon roll...)?

Var på det kalla röret mellan tank och panna bör man ansluta expansionskärlet?

Är det att rekommendera att ha avluftningsrör till expansionskärlet både från topp av ackumulatortankar och från stigaren över laddomat 21:an eller räcker det att man har avluftning från ackumulatortankstopparna?

//Per
 
slipperman skrev:
På energifirman.com så stod att läsa om att man kan koppla den kalla sidan för att fylla expansionskärlet från botten och att man kompletterar detta med den rena avlufttningen från ackumulatortankstopparna som man då ansluter mot en punkt högt upp i expansionskärlet.

Några kompletterande frågor för en sådan koppling:

Vilka dimensioner på respektive "kall"- och "varm"-rör bör man ha (jag tänker här att man kanske vill ha större motstånd i varma röret än i kalla, men det kanske inte spelar någon roll...)?

Var på det kalla röret mellan tank och panna bör man ansluta expansionskärlet?

Är det att rekommendera att ha avluftningsrör till expansionskärlet både från topp av ackumulatortankar och från stigaren över laddomat 21:an eller räcker det att man har avluftning från ackumulatortankstopparna?

//Per
Förstår inte riktig vad man vinner på detta.
Det är bara att krångla till det och framför allt är det stor risk för syresättning av systemet.

Om du kopplar exp från toppen av första tanken eller från laddningsledningen så kan du sätta luftare på dom andra tankarna.

Om du tar flera luftninguttag till exp kan du få en självcirkulation du inte vill ha.
Om du kollar på baxi calmar nibe mfl så har dom ungefär samma lösning.


 
slipperman skrev:
På energifirman.com så stod att läsa om att man kan koppla den kalla sidan för att fylla expansionskärlet från botten och att man kompletterar detta med den rena avlufttningen från ackumulatortankstopparna som man då ansluter mot en punkt högt upp i expansionskärlet.

Några kompletterande frågor för en sådan koppling:

Vilka dimensioner på respektive "kall"- och "varm"-rör bör man ha (jag tänker här att man kanske vill ha större motstånd i varma röret än i kalla, men det kanske inte spelar någon roll...)?

Var på det kalla röret mellan tank och panna bör man ansluta expansionskärlet?

Är det att rekommendera att ha avluftningsrör till expansionskärlet både från topp av ackumulatortankar och från stigaren över laddomat 21:an eller räcker det att man har avluftning från ackumulatortankstopparna?

//Per
Botten på expkärlet kopplas med fördel mot botten på acc. då kommer systemet "alltid" att expandera det kallaste vattnet till expkärlet.
Kopplar du kärlet mellan pannan och laddomaten så kommer kärlet att ta emot "pannhett" vatten hela tiden som pannan brinner.

Expansionsledningen från botten av acc till botten av kärlet behöver inte vara överdimensionerad (jag kör 22mm koppar).

Ledningen som ska gå till toppen av exp från toppen av pannan ska vara grov och stiga okomplicerat. Denna ledning tjänstgör alltså som säkerhetsledning och där ska ånga och övertryck fritt kunna blåsa utan motstånd.
Det är viktigt att denna säkerhetsledning alltid är öppen (ingen ventil får monteras mellan pannan och exp på denna ledning)
Du kan med fördel dra en avluftning från toppen av acc och koppla ihop denna med pannans säkerhetsledning.

Om du har elpatron eller annan vattenvärmare i acc (sol el dylikt) så får du se till att du inte kan stänga in dessa med ventiler runt accen.


Det är viktigt att pannans säkerhetsledning går upp väl ovanför den högsta vattennivån i kärlet.(alltså väl över kärlets skvallerrör)
Annars så finns risk att det heta vattnet som finns i detta rör "spiller över" till kärlet och därmed fyller kärlet med hetvatten samt bidrar till våldsam skadlig syresättning av systemvattnet.

Själv fick jag tillverka en förhöjande "lyra" på min säkerhetsledning innan den ansluter till toppen av exp.
Allt för att förhindra överspill när systemet är genomvarmt och nivån står som högst.

Fyll gärna i en skvätt paraffinolja i kärlet för att förhindra syresättning av systemvattnet den vägen (oljan bildar ett flytande lock)

Har du olja i kärlet är det bra att ordna med en "oljespärr" på skvallerröret (så att inte den dyra oljan rinner ut i skvallerröret om systemet i framtiden fylls på)

Montera ett stående T rör inne i kärlet och anslut skvallerröret på detta.
T rörets nerända i kärlet tjänstgör som oljespärr och den uppstickande rörändan tjänstgör som hävertpunktering.


 
Om du räknar på expsionen av en ack.tank på 1500 så är det 1500x3,8%=57 liter

57 liter 85 eller 40-50 gradigt vatten eller vad det nu blir i slutet av eldningen är det väl
80 grader i botten också.

Vet inte om man ska kunna spara in något på det, tänk på vad en röris kostar samt delar ????????????????????????????+
 
57 liter exp till 1500 liter ack låter ju lite :-?

Jag har 150 L till 2000 L ack
Är det inte 5% man ska ta?
 
Vattnet expanderar 4 (3,8) % där emot så räknar man oftast med 5%
Om du på 4 så kan du komma så exakt att kärlet blir tomt.
Säg 60 liter då så lurars vi inte.
 
RoKe, stort tack för kursen, helt klockrent!

Det som jag fick fundera på en extra gång för att förstå var konstruktionen med T-röret som oljespärr. Om jag förstod det hela rätt så kommer vattnet (+ en liten del av oljan som motsvarar arean på T-röret) att gå via den nedre delen av T-röret ut i skvallerröret. Den övre delen av T-röret ligger hela tiden ovanför vattenytan. Rätt?

EDIT: Efter ytterligare en fundering tror jag att jag förstod ännu bättre, nederdelen av T-röret går i stort sett till botten av expansionskärlet, eller hur, och på så sätt blir det ingen olja alls när det skvallrar, och den övre delen av T-röret ser till att inte hela expansionskärlet töms av av häverteffekt när det börjar skvallra (vilket annars skulle hända).

/Per
 
slipperman skrev:
RoKe, stort tack för kursen, helt klockrent!

Det som jag fick fundera på en extra gång för att förstå var konstruktionen med T-röret som oljespärr. Om jag förstod det hela rätt så kommer vattnet (+ en liten del av oljan som motsvarar arean på T-röret) att gå via den nedre delen av T-röret ut i skvallerröret. Den övre delen av T-röret ligger hela tiden ovanför vattenytan. Rätt?

EDIT: Efter ytterligare en fundering tror jag att jag förstod ännu bättre, nederdelen av T-röret går i stort sett till botten av expansionskärlet, eller hur, och på så sätt blir det ingen olja alls när det skvallrar, och den övre delen av T-röret ser till att inte hela expansionskärlet töms av av häverteffekt när det börjar skvallra (vilket annars skulle hända).


/Per
Du har förstått rätt. :)

I mitt kärl har jag bara ett litet T rör (kanske 5 cm upp och 5 cm ner) som blir helt torrlagt när nivån sjunkit en liten bit under max.

I normalfallet når aldrig vattennivån upp till T-röret i mitt kärl även om hela systemet är genomvarmt (jag fyllde på tills det skvallrade och sedan elda jag upp systemet tills det blev genomvarmt, efter det tappade jag ut lite vatten)

Man kan ha ett T rör som sticker ner längre men man vinner inte så mycket på det.
(då bryter man också oljelocket i onödan)

Lycka till.

 
Måste ändå fråga hur mycket spara du på detta Roke
 
hur mycket spara du på detta Roke
Jag vet inte.
Jag har ett intresse i att försöka bygga ett optimalt system.
Det är som en hobby för mig.
Mitt kärl är alltid kallt och jag ser det som en fördel.

Varför skulle det inte vara bra att koppla så?

Det är väl inte bra att hela tiden ha ett smällhett kärl som läcker värme?
Snacka om onödiga förluster.


Säg att systemet håller 50 år.
Jämför ett kärl som är 25 gr mot ett som alltid är 80-90.
Du kan väl räkna ut hur mycket du förlorar på det?

Det vore intressant att veta hur mycket jag tjänar.


Jag slipper räkna eftersom jag inte behöver bry mig.


 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.