Hej

Har surfat runt här på forumet för byggnadsvård till och från under några år. Nu är jag själv i det läget att jag skulle vilja bolla lite tankar och idéer kring detta med timmerhusflytt.

Vi har en "tomt" eller skog där det i skogskanten, mot (lant-) bebyggelse skulle vara lämpligt att bygga. Huset vi vill flytta ligger knappt 1 kilometer från "tomten" och det ska jämnas med marken. Vi får det om vi vill!
Huset är ca 10x5m med timmerstomme på vån 1. Vinden är oisolerad sånär som på ett rum som är "inrett".
Tanken är att plocka ner det och sätta upp det i lugn och ro och "låta det vara som det är" (inget vatten/avlopp och endast vedspisar/kamin som uppvärmning) och ha det som fritidshus. (Senaste hyresgästen dog 1986 och bodde i huset till sin död.)
Har i nuläget egentligen inga frågor, men skulle gärna komma i kontakt med några som gjort detta tidigare! Tanken är att jag och sambon ska göra så mycket som möjligt själva.

Tacksam för kontakt!
 
de ä bare te sätte igång de

med en så låg stomme klarar ni det nog utan maskiner (fast en grävare får att lyfta av översta varven är väl inte fel).

Sen har ni några tiometersstockar att brottas med. Men ett klart hanterligt projekt.
Satsa på att riva och uppföra stommen så snabbt som möjligt, så att det inte blir liggande.
Alltså ha den nya grunden klar innan ni börjar riva.
Kolla om stockar behöver bytas/lagas.

Finns en del å läsa i andra trådar. Jag återkommer snart med fortsättningen på vår flytt.
 
finns folk som jabbar med att flytta hus, finns ju ingen anledning till att montera ner det om huset är friskt..
 
Tusen tack för era inlägg! Kan ni tipsa om sidor/material att läsa om regelverket kring ett sånt projekt?! Ses det som nybyggnation och vad gäller för fritidshus mot permanentboende?
 
En annan fråga... Vi håller på att sätta upp en plan för flytten och är ganska bekymrade över taket. Det finns en läcka som hållit på ett tag och senaste vintern har knäckt en del av "de utskjutande delarna". Vad göra? Vi hade först en tanke att i etapp 1 (höst/vinter) plocka ner teglet (och skorsten) och täcka med presenning.....men det kanske inte är någon bra idé? Tips och förslag emottages tacksamt!
 
Skulle lägga en press bara över den sektion som läcker.

Visst kan man flytta huset helt, men det kostar väl en slant?

Regelverket kan jag inte mkt om. Prata med byggnadsnämnden lokalt och få klartecken. Vår stomme räknas inte som nybyggnation så vi får bygga som vi vill, dvs självdrag osv.
 
Tack för synpunkter!
Vi har inte tänkt att flytta huset helt, utan plocka ner det. Vi har ju inte börjat riva ännu så vi vet ju inte vilka överraskningar vi stöter på....:)
Varför räknas inte er stomme som nybygge? Vi hade ett möte med kommunen men då kom inte den frågan upp, vi tryckte på att vi i ett första skede skulle nyttja huset som ekonomibyggnad/raststuga och hoppas att det kan vara anledning att få "göra som vi vill". Ska lämna in förhandsbesked och får besked tidigast oktober, ska även lämna in rivningsanmälan på huset.
 
Hej!

Jag tycker att er tidsplan för bygget bör innehålla rivning och uppsättning samma sommar vilket innebär att ni måste ha grunden färdig när ni börjar. Låt huset stå tills ni har grunden färdig. Dock kan ni riva skorsten och täcka hålet med t ex. plåt. Ni måste också bestämma vilken typ av grund ni ska ha och grundarbetena kan ta väl så lång tid som att timra upp huset.
Grundens konstruktion påverkas också av om bjälklaget på nedervåningen sitter ihop med timmerstommen. Det är inte alltid självklart.
I mitt nuvarande timringsprojekt har kommunen inte haft några åsiker alls om husets utformning. Husets som ursprungligen är ett 1880-talshus blir en komplementbyggnad på en tomt utom stadsplanelagt område.
 
Redigerat:
Jag håller nog med karln, även om vi rev ena sommaren och byggde upp den andra. Det är enklare om man kan göra det i ett svep. Vårt hus stor utan mössa nä vi tog det och hade stått så ett tag. Det är inte tokbra (se nedan), men jag skulle tro att en vinter inte gör till eller från.
Bra saker:
Fota massor. Är man osäker kan en bild lösa upp många funderingar.
Man kan aldrig märka FÖR noga
När man ska ha upp sista varven på släpet är det fullt och högt. Det kan vara rätt jobbigt. Vi fick hjälp av en timmerkran, det var skönt. 10 meters syllstockar är tunga att lyfta över huvudet.
Stapla väl. När man har plockat ner allt och fått det på släp och sedan ska lasta av kan det kännas som en bra idé att strunta i finsorteringen. Det är det INTE. ;)
Håll koll på det som är dåligt och ha ersättningstimmer till hands när ni sätter upp. Hos oss var gavelspetsarna och de översta varven dåliga. Huset var höjt en gång med billigt virke. Det är ingen katastrof bara man är beredd på det.

Läs på mycket. Det finns många goda knep och tumregler i litteraturen.
 
Återigen! TUSEN TACK för att ni delar med er av egna erfarenheter och andra klokheter......Idag har vi varit och fotat och tagit ner krokar och el från väggarna i undervåningen och även tagit tapetprover i rummet och köket och "hallen". Upptäckte då att i köket, iaf på en vägg är det stående timmer....
Vi har ett litet aber (ETT?! who am I kidding....) Vägen till vår tomt går över en bäck, med en bro (som är designad av bönderna som nyttjar åkermarken där) och den skulle nog egentligen fixas till innan vi drar dit maskiner för att börja med grunden....så vi räknar nog egentligen med att behöva förvara stommen nedplockad ett tag innan uppsättning...
Vad gäller taket blev vi lite modfällda idag, det är värre än vi trott....mycket av teglet är trasigt och det läcker nog in på fler än två ställen...Vilket av följande alternativ är "bäst" eller finns det fler alternativ?
1. Låta det va och hoppas på "gu ske lov?"
2. Täcka med press på de värsta ställena?
3. Ta bort teglet och skorsten över nock och täcka med press?
 
Täck med press och låt stommen stå tills det är dags. Det har väl antagligen läckt ett tag och en vinter till kanske inte gör så stor skillnad?
Är bara stommen rensad river man och flyttar den på en dag med en timmerbil. Så kan man trava stockarna i god ordning också. Vi fick skifta en hel del när de låg i fel ordning - varje tiometersstock väger runt 200-250 kilo. Fast er stomme är inte så stor, kanske kan flyttas med ett bilsläp. :)
Det här med att stommen inte ska bli liggande - egentligen är det inget större problem att förvara en stomme, ventilerat under takplåt t ex, och inte heller att sätta upp den, om den är noggrannt märkt och dokumenterad.

Det är mer en psykologisk grej! Man bör hålla farten uppe medans ångtrycket är högt. Finns så många projekt som somnat av halvvägs av olika anledningar.
 
Redigerat:
Hej igen!

Det framgår inte av sammanhanget om huset har eller ska ha panel men eftersom ni har
upptäckt stående timmer förutsätter jag att det har panel. Det är betydligt enklare att
använda en gammal timmerstomme om man ska sätta panel på den. Det betyder att ev.
lagningar döljs av panelen. Det är också bra om man när man märker upp huset mäter ner
och markerar ett fixt avstånd från väggbandet och neråt mot sockeln på långsidorna. Efter som den gamla grunden aldrig är i våg blir det lätt att justera till första varvet på den nya grunden om man har en markering på timret på t ex. 3.6 m ner från väggbandet. Om bottenvarvet justeras så att dessa markeringar kommer i våg vid upptimringen kommer
också väggbandet i våg vilket underlättar när takstolar ska på plats etc.
Än en gång. Varken rivning eller timring är svårt eller behöver ta lång tid. Att göra grund
och dränera är svårare och tar längre tid. Mura grunden innan du river huset.
 
Redigerat:
Karl! Tack men detta får min sambo tolka....Jag är URUSEL på att mäta och räkna. Jag är den med (högtflygande) visioner och min sambo är mer realistisk. När det gäller grunden känns det som det är ett arbete man måste leja bort?! Skulle gärna försöka, men det känns som det är ett såpass viktigt arbete att man inte vågar chansa....
Ja, det är panel på huset och ska så vara! Nu till en annan fråga. Takteglet är vid en närmare titt väldigt dåligt. Många pannor (tvåkupigt) är spruckna och trasiga. Vi har (eventuellt) tillgång till ett skiffertak som legat nedplockat i x antal år. Skulle det vara ett alternativ och VEM kan sånt?
 
Eqliza skrev:
Takteglet är vid en närmare titt väldigt dåligt. Många pannor (tvåkupigt) är spruckna och trasiga. Vi har (eventuellt) tillgång till ett skiffertak som legat nedplockat i x antal år. Skulle det vara ett alternativ och VEM kan sånt?
Rimligast är nog att köra på teglet för att undvika konstruktionssvårigheter. Mitt absoluta råd är nog att väga en kvadrat av respektive tak för att sedan jämföra det mot aktuella takets bärighet. Kontrollera även lutningen på taket.
Ta tillvara på de tvåkupiga pannor ni kan, om det sen visar sig bara räcka till ena takfallet så är väl det bra. Bagagnat tegel köper man hyggligt billigt, ibland kan man till och med få det mot nedplockning.

Skiffertakfinns i otal former, vanligast är rektangulära och kvadratiska. Finns rundade kanter på dessa är dessa troligen den sida som skall ligga nedåt. Vanligt är att dessa används vid takfall på 1:1,5-1:2,5 (mot tegeltakets 1:1-1:2 kanske man modernt säger från 14grader eller liknande), ju mindre plattor ju brantare fall krävs.

Smala remsor i koppar eller zink användes ibland för infästning (sk, häftbleck) som böjdes om nederkanten av plattorna. Vill man ha en sådan modernare löstning går galvad järntråd att användas...

Kvadratiskt skiffertak läggs diagonalt och fästs med spik i överkant, överskjutet bör vara 50-80mm. kvadratiska taket har ofta två fasade kanter, detta skall läggas i fallriktningen och ger någorlunda överlappet...

Rektangulärt läggs längs med kortsidan upp/ned, långsidan kant i kant med varandra, Varje varv förskjuts en ½ platta. Överlappet skall här vara så att de ligger dubbelt, men även tredubbelt i ca 60-120mm (ta hänsyn till storleken på skiffret). Infästningen ligger här ofta lite ovan mitten på plattan och längsmed långsidan. Det gör att läktningen blir lite speciell, varje platta ges stöd i trepunkter horisontellt, i toppen vilandes, i mitten infäst, i botten vilandes (här med varvet nedanför vilandes emellan om sådan finnns.

Vill man gardera sig mot yrsnöintrång kan man fogstryka dem underifrån (ofta ej möjligt i modernare konstruktioner) eller "limma dem" med bruk när de läggs. Både cement och kalkbruk kan användas...
 
Skulle nog också fortsätta med tegel och komplettera med annat begagnat, men om man gärna vill ha skiffertak finns det ju några duktiga firmor i Värmland som gör sådana jobb. Ett tips är dock att välja noga, det finns några mindra nogräknade också. Värmlands Museum kan säkert tipsa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.