Tjenare! Har läst lite på nätet att man ska sätta mosaikarken omlott så att inte arken syns. Då undrar jag hur arken kan synas? Hur menar dom att man ska sätta omlott, ska man klippa i itu arken o sprida ut eller, verkar omständigt.

tacksam för svar
 
Jag kan tänka mig att det varit ytterhörn som avsetts.
 
Raceman skrev:
Jag kan tänka mig att det varit ytterhörn som avsetts.
hmm va?
 
thestaar skrev:
hmm va?
Ja, alltså.. Du sätter det första arket mot den ursprungliga kanten, sedan delar du ett ark på hälften så att det får halva höjden mot det första, därefter tar du ett helt ark, sedan nästa halva ark osv. På andra varvet får du då arken satta "omlott" eller förskjutna mot varandra.

Klarare?
 
Mawa55 skrev:
Ja, alltså.. Du sätter det första arket mot den ursprungliga kanten, sedan delar du ett ark på hälften så att det får halva höjden mot det första, därefter tar du ett helt ark, sedan nästa halva ark osv. På andra varvet får du då arken satta "omlott" eller förskjutna mot varandra.

Klarare?
ja kanske, men så man ska inte lägga omlott som när man lägger golv då eller
 
Sätter man raka rader occh kolumner så riskerar man att det efteråt kan synas hur de ursprungliga arken var. Detta eftersom det inte blir perfekta fogar mellan arken, som det är inom arken. Så då försöker man "stöka till det" lite så blir det bra. D v s samma lodskarv ska inte gälla hela vägen, samma vågrätra skarv ska inte gälla hela vägen.

Men, detta kan var onödigt, man får se från fall till fall. Är man noggrann så ska de ursprungliga arken inte alls kunna uppfattas efter fogning.
 
Niclas Jonsson skrev:
Sätter man raka rader occh kolumner så riskerar man att det efteråt kan synas hur de ursprungliga arken var. Detta eftersom det inte blir perfekta fogar mellan arken, som det är inom arken. Så då försöker man "stöka till det" lite så blir det bra. D v s samma lodskarv ska inte gälla hela vägen, samma vågrätra skarv ska inte gälla hela vägen.

Men, detta kan var onödigt, man får se från fall till fall. Är man noggrann så ska de ursprungliga arken inte alls kunna uppfattas efter fogning.
Jag har aldrig satt mosaik omlott och det har aldrig inneburit några olika storlekar på fogarna och inte synts heller.

Tror nog mer på din avslutande mening... ;)
 
det kan vara en god hjälp att sätta dem omlott om man inte har öga för hur mycket mellanrum man skall lägga mellan arken.I och med denna metod så tvingas man hålla ett korrekt avstånd.
 
P
Förstår inte hur omlott skulle minska problemet..
Använd "fog snöre" så minskar nog problemet mer.
Har inte satt mosaik så många gånger men har aldrig satt omlott eller haft problem med avstånden skulle synas
 
TheStills skrev:
Förstår inte hur omlott skulle minska problemet..
Använd "fog snöre" så minskar nog problemet mer.
Har inte satt mosaik så många gånger men har aldrig satt omlott eller haft problem med avstånden skulle synas
Kan bara hålla med...

Man flyttar ju bara problemet och de olika stora fogarna som folk påstår att det kan bli.

Det finns ju alltid snöre att tillgå om man har problem med ögonmåttet.
 
vertikala fogarnas avstånd.Inte horisontella.
 
ikeahantverkaren skrev:
vertikala fogarnas avstånd.Inte horisontella.
Ok... så snöre fungerar inte på de vertikala fogarna för de som inte har ögonmått. ;):rolleyes:
 
¨Tack för alla svar, jag kör på att sätta dom ark efter ark och hoppas på det bästa :)
 
En fråga till bara.

Hur länge måste man vänta innan man fogar mosaiken, måste man vänta 1 dygn eller?
 
jag förstår inte problematiken.
Ni får det att låta som om det är något jobbigt att skära av ett ark på hälften efter varje ny rad.Det tar en 2 sekunder med en brytbladskniv och jag tror att dom flesta kakelsättare kan skriva under på att det underlättar arbetet samt förbättrar resultatet.Bara fördelar alltså.

Nu vet jag inte vad han har för storlek på mosaiken.För mig är mosaik små rutor ca 2x2 cm.större än så kallar jag kakel såsom 5x5 på ark alt.10x10 på ark
jag pelar inte med fogsnöre på mindre mosaik av många orsaker.
mosaiken är till 90 procent inte korrekt limmad från fabrik på pappret/nätet dvs där förekommer ofta att man får skära upp nätet och justera mosaiken för att det inte skall se för jäkligt ut.
Att då ha snöre kors och tvärs och bråka med gör inte saken enklare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.