Förtryck är det trycket som är i gummiblåsan i kärlet. Det kollas med en vanlig däcktrycksmätare.
 
Jaha.
Ska det motsvara trycket som skapas av vattenpelaren eller vad ska man ha för tryck?
 
Övre laddröret ska stiga från panna o in i acktank (se bild på www.termoventiler.se) inte gå upp över acktank o ner igen.
 
Redigerat:
En liten ot-fråga: Har ni något speciellt ritprogram när ni gör era ritningar? Tänkte försöka få ihop något själv men har ju bara paint...
 
Har inte möjlighet att dra röret som termoventiler har ritat. Då måste jag krypa under det när jag ska gå genom källaren.
Kommer nog att dra upp ett extra rör ovanför stigaren där luft kan samlas och luftas bort.

Jag har tagit en skärmdump från termoventilers manual som jag sedan har redigerat i paint.
Så vill man kan man klara sig utan CAD ;)
 
Så här hade jag tänkt med luftningen.
Kommer det att fungera??
31609106.jpg
 
Du lär ha några liter volym i detta rör om det ska funka bra. Bättre att hissa upp tankarna så du slipper gå nedåt med röret.
 
Hissa upp tankarna är inte möjligt det är bara ca 2.1m i takhöjd.

Låter som jag kan få problem med luft i min anläggning.:(

Hur kan man få det så bra som möjligt?

Automatavluftare? (har hört att dom kärvar och inte fungera nå vidare)
Bygga någon sorts tank av ett större rör som monteras i taket för att lufta från?
Bättre att gå in i topp av tankarna för att slippa gå ner från taket?
Andra förslag?
 
Montera ett rör som rymmer minst 2 liter ovanför T-röret enligt ritning #21. Då finns det utrymme att skilja ut luften från vattnet. Sen kan man tömma ur luften manuellt med en ventil
 
Skönt med en lösning innan man tar i drift så man slipper reda ut sånt här på det jobbiga sättet.

Nu är man utan värme i huset tills den nya anläggningen är i drift för i kväll har jag tömt systemet och börja koppla bort den gamla pannan.
Får hoppas på fint väder någon vecka framöver så man slipper frysa.
 
Då var man igång med installationen.
Fått ihop stigare och retur från pannan så jag har kommit en liten bit på väg.
Synd bara att min rörskärare hellre gängar än kapar rören. :(
31670194.jpg
 
Du isolerar väl röret i golvet??
 
31670201.jpg
 
Skall det isoleras innan det gjuts igen?
 
Absolut! Och resten av rören också, noga!
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.