Ska bygga ett litet hus till en kanin. Tänkt att tillverkas i byggplywood limmat med vitlim. Kaninen gillar att gnaga på sitt nuvarande hus. Är det skadligt för den om den får i sig vitlim när den gnagar på det nya huset. Tyvärr vet jag inte vad det gamla huset är limmat med.
 
Torkat vitlim är nog ganska ofarligt.

//KoW
 
Utan att veta vad det innehåller så tror jag att vitlimmet är minst lika nyttigt som det lim som plywooden är tillverkad (fenol/formaldehyd?) med...
 
mexitegel skrev:
Utan att veta vad det innehåller så tror jag att vitlimmet är minst lika nyttigt som det lim som plywooden är tillverkad (fenol/formaldehyd?) med...
Hehe, det ligger ju något i det...
 
Är Kaninens hus utomhus så funkar vitlim dåligt då det inte tål väta.

Protte
 
prototypen skrev:
Är Kaninens hus utomhus så funkar vitlim dåligt då det inte tål väta.

Protte
Det är inomhus, men tack för tipset.
 
Nu är jag inte expert på kaniner men efter vad jag förstår så har de ett ganska stort gnagbehov. Jag antar att samma sak gäller som för andra gnagare, tänderna växer ständigt och de behöver slitas ned. Gnager den på huset så är det nog för att den inte hittar något bättre. Lite pinnar (färsk asp gillar rådjuren ivarjefall) som den kan gnaga barken av kan kanske hjälpa till att hålla den borta från huset.

Alternativt, om det gamla huset är så gott så kan du ju såga upp det i stavar och mata den med ;)
 
Staffans2000
hejsan moderatorn.

jag har haft kaniner i tjugo år.
Ger du dem färska grenar regelbundet, på platser de måste passera för att ha sina flyktvägar fria, kommer de att ha fullt upp med avverkningen av desamma.
Däremot.... tillgodoser du inte de långörade gynnarnas behov att gnaga på grenar, kommer de att gnaga på vad som helst.
Glöm inte bort att "buren" måste vara högre än gnagarna, då de står på tå.

med vänliga hälsningar: staffan
 
Staffan2000 skrev:
...gnagarna...
OBS: Kaniner är inte gnagare, de är hardjur.
Till hardjur räknas just kaniner och, inte förvånande, harar.

Möss och råttor tex är däremot gnagare. En helt annan ordning.

//Zoolog
 
Tack för alla tips. Jag ska skicka dem vidare, jag är tyvärr inte kaninskötare utan bara hjälpsnickare.
 
C
Vitlim kan man väl i det närmaste ha i tallriken med sina flingor till frukosten, om jag inte jag minns fel..?
 
Staffans2000
Redigering: Måste vara högre än de gnagande hardjuren, när de står på tå.


Vid några tillfällen har jag försummat hardjurens grenleveranser, varpå de skuttande sällarna (hardjuren) genast gav sig på sitt spånskivegömsle, tillsynes helt utan men (för hardjuren).

Hälsningar från hardjursskötaren: Staffan
 
Vad tror ni att jag kan behandla träet med? olja? lack?
 
Daniel_N skrev:
Vad tror ni att jag kan behandla träet med? olja? lack?
På insidan skulle jag lämnat det helt obehandlat.
Måste ju finnas någon gräns för vad vi utsätter de små liven för.

//KoW
 
Staffans2000
Linolja är nog det bästa, om du nu behöver behandla överhuvudtaget. trä som inte är i direkt kontakt med marken klarar många år i vår herres hage.

Staffan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.