Vart jag ville komma är, att ett även ett till synes extremt lågt pris (under taxeringsvärde) ibland visar sig vara för högt. Med facit i hand.

Vad gäller trådens grundfråga tycker jag det är en utmärkt idé att klara sitt boende med en enda inkomst!
 
Milkshaken
absolut billy,,, Men återigen så kan det ju vara ett dödsbo som säljer, och dom kanske bara vill bli av med det för att bli klara..
 
Om du i förväg vet att "utgångspriset" är exempelvis minst 200 Kkr för högt (baserat på vad du vet från en omedelbar besiktning) vet du plötsligt mer än säljaren. I synnerhet en angelägen säljare blir inte mindre angelägen i denna situation. Du framstår som en spekulant man inte utan vidare kan avvisa. Man kan ju inte säkert veta hur snabbt övriga spekulanter "råkar" få kännedom om fakta.

Kanske säljaren därför accepterar ett seriöst bud på stående fot. Kanske inte. Kanske budstrid ändå utbryter. Men isåfall vet du själv hur klokt det är att inte lägga högsta budet.
 
Locos skrev:
Det här är väl inte faktor man måste ta ställning till. Förhoppningsvis är jag klar med alla val innan hon flyttar in:). Jag river inte gärna upp ett badrum för att hon vill ha en annan färg på kaklet. Men visst blir det speciellt om det är någons hus sedan innan så att säga. Vet bara hur det var när mitt ex bodde i min nuvarande lägenhet, det blir lite speciellt. Men förhoppningsvis så har jag lärt mig av det och inser nu att jag måste låta det vara lika mycket den andres som mitt om det skall fungera.
Jag menade inte nödvändigtvis att du skulle riva ut kakel, snarare som du nämner sen att du behöver vara beredd att kompromissa på andra områden framöver i sånt fall.
 
Jag har köpt två hus som singel, no problem. Det har till och med ett stort underhållningsvärde att hela tiden rätta mäklare, bank och så vidare som utgår från att man är ett par.
 
rallypacker skrev:
Priset var ju så pass lågt att om skulle allt skita sig så kan du väl bygga nytt?
Men är bara grunden och taket ok så ska det väl gå att få fason på det!

Om jag ska bygga nytt då spricker kalkylen rätt så ordentligt så det är inget alternativ:).
 
Milkshaken skrev:
Det där hade jag inte tvekat en sekund på... Att dom friskriver sig kan ju vara ett dödsbo, oftast så kan dom inte veta allt som har med huset att göra.

I den prisklassen så bor du dessutom billigt, t.o.m billigare än i en lgh... Detta med kärleken ska du inte oroa dig för, den rätta som vill bo där med dig den finns.
Faktiskt så tror jag att som första åtgärd förutom att kasta ut pannan så skulle jag nog måla om huset utvändigt allra först. Det ger ett helt annat intryck, och skrämmer nog inte damerna.... :)
Det känns rätt mycket som att det är ett dödsbo och därav säkerligen friskrivningen. Jag såg att där i alla fall verkade vara ett hyfsat ungt par i huset brevid så man får se om man kan smyga över efter visningen och fråga lite snällt om de vet något om huset. Givetvis också för att se vad det är för grannar för det är rätt viktigt om man bor så lantligt.

Måla huset får nog vänta något år om det blir köp. Det ser ut som taket lever på övertid så det blir nog första projektet. Sedan kommer väl en kombination av panna, avlopp och badrum.

Jag får helt enkelt se vad visningen ger mig och vilken känsla jag får. Nu lever man väldigt tryggt och enkelt och det tåls att fundera på om jag ska ändra på det.
 
Dalbotös skrev:
Klart man kan köpa hus som singel!
Den största fördelen är att man kan låta alla verktyg ligga framme överallt utan att någon stör sig på att man behöver kliva över gersågen i hallen, flytta på vattenpasset när man skall öppna kylen eller att det ligger skruv, spik, småverktyg och annat "bra-att-ha" överallt... d^_^b
Precis så resonerar jag:). Själv hade jag den gamla ugnen inne i köket där jag spacklade/slipade och byggde. Den fungerade utmärkt att använda ändå:).
 
Som singel i hus får jag säga att det går alldeles utmärkt. Jag förstår inte riktigt varför det skulle vara skillnad mellan exempelvis en bostadsrätt och ett hus faktiskt när man tänker på kommande sambo. Det är ju investeringar i båda fallen, man inreder som man vill osv.

Att det kan bli mer ensligt om man jämför lägenhet med hus i "obygden" är väl självklart. Själv köpte jag hus i ett villakvarter och har betydligt mer naturlig kontakt med grannarna än jag hade när jag bodde i lägenhet. Speciellt på sommarhalvåret när grannarna är ute på tomten. När jag bodde i lägenhet visste jag knappt hus vissa grannar såg ut...

Aldrig mer lägenhet för min del förutom som akut lösning vid brand/uppbrutet förhållande eller något annat helt oförutsett.
 
Jag har köpt ett hus ensam, men jag är inte singel. Det var ett renoveringsobjekt men inte särksilt billigt eftersom det är en sjötomt nära Stockholm. Det fanns inga moderna bekvämligheter, och det tog mycket tid och pengar att anlägga borrad brunn, enskilt avlopp, värmesystem, badrum, kök och nya ytskikt, men nu är det riktigt trivsamt och jag tycker nog att det har varit värt besväret.
 
Redigerat:
Jag köpte gammalt hus som singel för 25 år sedan och nu har jag låtit bygga nytt som singelpensionär. Och hade jag haft mer slantar hade jag nog byggt nytt igen om 10 år ... lite närmare havet (vill höra vågbruset närmare än de nuvarande 130 metrarna).
 
Intressant att höra hur det gick? Köpte du huset? :)
 
Jag tycker man ska köra på själv. Ju bättre du bor och ju bättre du mår desto lättare blir det att träffa någon du trivs med.
Vissa säger ju att det är lika bra att vänta tills man träffar någon innan man skaffar något. Har man ekonomin tycker jag inte man ska vänta på något. Att inte trivas där man bor och längta till nytt boende och samtidigt försöka hinna träffa någon fort man kan köpa hus med slutar inte bra.
 
maja317 skrev:
Intressant att höra hur det gick? Köpte du huset? :)
Nej, det blev inte det huset. Fast nu har jag precis hittat ett intressant hus igen:). Det finns nog inte mycket nackdelar med det här huset förutom möjligen priset. Huset ifråga ligger otroligt fint till och är pedantiskt skött, sett från bilderna. Ända direkta nackdelen är att huset värms av el och att det kanske är i minsta laget. Dock så finns där en kakelugn och en kamin, så uppvärmningen blir ett framtida problem. Fast nu är det först visning på huset om någon vecka och då får man mer på fötterna när man ser huset i verkligheten, kollar på energideklarationen och så vidare.

Skulle jag få det här huset så skulle jag inte tveka det minsta på att köpa det för jag är rätt trött på min BR. Priserna ligger ganska bra här nu också så känns som det är rätt läge att sälja. Huset i sig är det heller inga stora jobb med utan det går att ta i en lugn och behaglig takt.
 
Milkshaken
först o främst LOCOS... Det är bra karaktär av dig att inte bara köpa första bästa hus,,,, Budgivningar och allt vad som kan vara medkörande.....

Ditt andra projekt du lägger upp om nu, har du en länk till det kanske så man får se objektet? Kan vara lättare att skapa en uppfattning om det då....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.