Är det någon som köpt hus som singel här? Vad tyckte ni om det? Har funderingar på det men jag vet inte riktigt. Finns mycket funderingar på som om man skulle känna sig ensam och så vidare. Sedan finns det väl alltid i baktanken att man ska hitta någon i framtiden och då kanske det är bäst att låta den vara med och välja så att säga.

Jag har nämligen hittat ett hus som är rätt så intressant. Dock ligger huset rätt mycket ute på landet även om det finns hus i närheten, men att sälja för någon direkt vinst i framtiden är nog inte att räkna med. Jag tänkte OM man nu skulle ångra sig och behöver flytta på grund av kärleken.

Det är mycket tankar som far i bakhuvudet, nu när man bor i sin bostadsrätt har man ett ganska bekvämt liv. Jag har precis blivit klar med all renovering här så det är kanske dags att sälja:). Eller så ska jag njuta lite av att inte behöva genomföra saker hemma hela tiden. Tanken var först att vänta något år med eventuellt husköp men så dök det här upp och ställde till det:)

För mig som singel lär det nog inte dyka upp ett sådant här hus i samma kostnadsläge på väldigt länge. Det kanske ligger lite väl "off" men det bekymmrar mig inget förutom att det kanske bli lite jobbigt den dagen då det förhoppningsvis kommer in barn i bilden.

Nu har jag visserligen inte varit på visning ännu så allt kan hända, från att huset inte alls verkar vara så som man trott sig till att priset skenar iväg. Ligger det kvar inom ett rimligt intervall så ska jag utan några direkta problem kunna skrapa fram pengarna till alla renoveringar som ligger framför.

Om någon är intresserad så är här en länk till huset: http://www.hemnet.se/beskrivning/858899?r=3
 
Om du köper huset, renoverar det efter eget huvud precis som du vill, sen träffar någon som kan tänka sig att bo där med dig framöver, kan du då se dig låta denne få lika mycket att säga till om, och vara beredd att ändra på saker och ting i och kring och med huset?

Det är nog det du ska fundera över i första hand skulle jag säga...
 
Måste väl vara bra att du redan har ett hus när du hittar henne? Gillar hon det inte är det ju bara att sälja.
Tänk heller på hur du känner just nu. Trivs du i bostadsrätten eller vill du spela hög musik i 3 timmar till?
Och inte ska du väl vänta, tänk om du blir singel längre än du önskar...
 
Jag orkade inte vänta på att träffa någon, så jag köpte hus som singel för ett par år sedan. Är dock inte singel längre utan en liten dam har bott här i mer än ett år nu. Hon har fått vara med och bestämma i de delar som vi har renoverat efter hon flyttat in. Vi har inte slagit ihjäl varandra ännu :D
Om du ska renovera så tänk bara på att allt tar mycket längre tid än man räknar med, speciellt om man ska hinna sköta ett jobb och vara lite social i mellanåt. Tror du att en sak tar en månad att göra, så räkna med minst det dubbla..
Så en fördel med att vara singel med hus, är att man kan lägga lite mer tid på renovering utan att kärlekslivet blir lidande :p
 
timmelstad skrev:
Om du köper huset, renoverar det efter eget huvud precis som du vill, sen träffar någon som kan tänka sig att bo där med dig framöver, kan du då se dig låta denne få lika mycket att säga till om, och vara beredd att ändra på saker och ting i och kring och med huset?

Det är nog det du ska fundera över i första hand skulle jag säga...
Det här är väl inte faktor man måste ta ställning till. Förhoppningsvis är jag klar med alla val innan hon flyttar in:). Jag river inte gärna upp ett badrum för att hon vill ha en annan färg på kaklet. Men visst blir det speciellt om det är någons hus sedan innan så att säga. Vet bara hur det var när mitt ex bodde i min nuvarande lägenhet, det blir lite speciellt. Men förhoppningsvis så har jag lärt mig av det och inser nu att jag måste låta det vara lika mycket den andres som mitt om det skall fungera.
 
  • Gilla
Bexly
  • Laddar…
lordi skrev:
Jag orkade inte vänta på att träffa någon, så jag köpte hus som singel för ett par år sedan. Är dock inte singel längre utan en liten dam har bott här i mer än ett år nu. Hon har fått vara med och bestämma i de delar som vi har renoverat efter hon flyttat in. Vi har inte slagit ihjäl varandra ännu :D
Om du ska renovera så tänk bara på att allt tar mycket längre tid än man räknar med, speciellt om man ska hinna sköta ett jobb och vara lite social i mellanåt. Tror du att en sak tar en månad att göra, så räkna med minst det dubbla..
Så en fördel med att vara singel med hus, är att man kan lägga lite mer tid på renovering utan att kärlekslivet blir lidande :p
Det där med tidsåtgången vet jag om, tog LÅNGT mycket längre än vad jag hade tänkt mig i min nuvarandre lya. Nu har man visserligen ofantligt mycket bättre koll på saker men i ett hus kommer givetvis hundratals nya saker upp som inte finns i en lägenhet.
 
Om du har råd är det väl bara att köra på tycker jag. Ensamt blir det bara om man gör det till det... snarare så kanske att vänner kan stanna över natten och man kan umgås mer om man vill det.
 
Funkan skrev:
Om du har råd är det väl bara att köra på tycker jag. Ensamt blir det bara om man gör det till det... snarare så kanske att vänner kan stanna över natten och man kan umgås mer om man vill det.
Jo, man kan vara den som ordnar midsommar/nyår och så vidare också. Med tanke på att alla mina närmaste vänner bor i lägenhet. Sedan får man väl skaffa sig en katt som sällskap. Bra för mössens skull också:).
 
Oj, såg att jag postat i fel forum, den skall ligga i Köpa & Sälja hus om någon moderator vill flytta den.
 
Huset, till vilket du länkar, är ett riskobjekt. Säljare kan vara delägarna i ett dödsbo som inte har en aning om husets skick. Eller också är säljaren väl medveten om grundläggande och kostbara fel. Man säljer det med fingrarna i kors bakom ryggen. Därför säljs huset med friskrivningsklausul.

Man ska som köpare alltid undersöka hus noga innan man köper. Inget hindrar att du bekostar din besikting innan budgivningen börjar. Vad som där framkommer ger dig ett försprång jämfört med dina okunniga konkurrenter. Observera exempelvis att "elen till byggnaden är i dagsläget ur funktion". Du kan alltså inte ens kolla om köksspisen och kylskåpet funkar! Varför är elen urkopplad? Vad ska säljaren ha för att göra huset besiktningsbart?

I praktiken bör du nog inte köpa den här kåken alls, om du inte är beredd på att det enda av värde kan vara själva tomten. Alltså läget! Om du med den ramen inte lägger högre bud än du kan betala kontant har du troligen den ekonomiska och mentala bredskapen som behövs för hus av detta slag.
 
billy_baver skrev:
Huset, till vilket du länkar, är ett riskobjekt. Säljare kan vara delägarna i ett dödsbo som inte har en aning om husets skick. Eller också är säljaren väl medveten om grundläggande och kostbara fel. Man säljer det med fingrarna i kors bakom ryggen. Därför säljs huset med friskrivningsklausul.

Man ska som köpare alltid undersöka hus noga innan man köper. Inget hindrar att du bekostar din besikting innan budgivningen börjar. Vad som där framkommer ger dig ett försprång jämfört med dina okunniga konkurrenter. Observera exempelvis att "elen till byggnaden är i dagsläget ur funktion". Du kan alltså inte ens kolla om köksspisen och kylskåpet funkar! Varför är elen urkopplad? Vad ska säljaren ha för att göra huset besiktningsbart?

I praktiken bör du nog inte köpa den här kåken alls, om du inte är beredd på att det enda av värde kan vara själva tomten. Alltså läget! Om du med den ramen inte lägger högre bud än du kan betala kontant har du troligen den ekonomiska och mentala bredskapen som behövs för hus av detta slag.
Visst är det ett riskobjekt men givetvis kommer jag OM jag ger slag i saken att göra en noggrann besiktning. Dels är jag inte intresserad av att köpa huset om det blir budgivning för då spricker min budget just på "risk kontot" så att säga. Med tanke på åldern så förväntar jag mig inte att så mycket är bra på huset. Är grunden bra, taket har hållt trots att det ser lite rangligt ut och mitt allmäna intryck är bra finns det chans till affär. Givetvis en besiktning då som inte ger några stora överraskningar.

Sedan har du nog läst lite snabbt, det är elen till den gamla skolan som är urkopplad, inte själva huset. Det är väl mer tänkt att ha som förvar för byggrejer och verktyg. Håller huset så är det en bonus och blir någon form av festlokal i framtiden men det är som sagt inget hus jag dör av att vara utan.

Men nu är det som sagt visning och allt tillhörande först och jag har inte alls beslutat hur jag ska göra. Att det är ett riskobjekt är jag högst medveten om men ser man till prisbilden för vad man får för huset så är det rena fyndet. Att priset är billigt hör mycket till att det ligger väldigt öde och långt från några direkta kommunikationer.
 
Priset var ju så pass lågt att om skulle allt skita sig så kan du väl bygga nytt?
Men är bara grunden och taket ok så ska det väl gå att få fason på det!
 
Klart man kan köpa hus som singel!
Den största fördelen är att man kan låta alla verktyg ligga framme överallt utan att någon stör sig på att man behöver kliva över gersågen i hallen, flytta på vattenpasset när man skall öppna kylen eller att det ligger skruv, spik, småverktyg och annat "bra-att-ha" överallt... d^_^b
 
Jag tänker bygga mitt singelhus. Alltså beställa att det blir byggt menar jag förstås. Varför skulle jag som singel vara hänvisad att bo här i en lägenhet där jag inte trivs? Jag vill bo på landet och det är mest synd om f.d. maken som inte får vara med på detta äventyret! Blir det trivsamt för mig kommer nog alla personer som gillar mig att också gilla mitt hus.
 
Milkshaken
Det där hade jag inte tvekat en sekund på... Att dom friskriver sig kan ju vara ett dödsbo, oftast så kan dom inte veta allt som har med huset att göra.

I den prisklassen så bor du dessutom billigt, t.o.m billigare än i en lgh... Detta med kärleken ska du inte oroa dig för, den rätta som vill bo där med dig den finns.
Faktiskt så tror jag att som första åtgärd förutom att kasta ut pannan så skulle jag nog måla om huset utvändigt allra först. Det ger ett helt annat intryck, och skrämmer nog inte damerna.... :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.