Hejsan!

Har planer på att lägga om taket och tog en titt på vinden efter många års tid.
Huset är ca 30år gammalt och jag antar att man kan räkna med en del slitage om man ej håller efter ordentligt. Antar att det är läge att byta både pannor och råspont, men skickar även med lite kort för d erfarna snickarpågarna.

Tacksam för inlägg och kommentarer om hur "illa" eller inte detta är.

Mvh Andreas
 
  • 1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 4.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 5.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Normalt slitage?
 
det bör väl knappast vara dags för nytt tak efter 30 år? I min värld är 30 år ett nästan nytt hus. Efter 60-100 år kan det vara dags att byta pannorna. Det enda som har mer begränsad livslänbg är nog takpappen men även här är 30 år ingen ålder. Men det kan ju vara felkonstruktion eller annat problem och då kan ju ett tak förstöras på 5 år. Det ser visserligen ut att vara lite fuktskada men om inget värre döljer sig borde det räcka med att åtgäärda anledningen till skadorna.
 
Okej, där ser man...har dock problem med att takfönstren har tagit skada så taket byts nog ut i samma veva oavsett.
Men skönt att det inte verkar vara något onormalt mycket skada då iaf.
 
Kolla att det verkligen är fuktskador som har gjort röta på råsponten, kan bara varit något läckage och blivit missfärgningar av fukten. Råsponten skall inte behöva bytas efter 30 år om inte något verkligen är mycket fel. Hade taket varit över 100 år hade jag kunnat börja överväga men 30 år, nix pix... kan vara något annat som är fel om det nu är röta i taket (trät är mjuk om du trycker in en kniv) .. uppträngande varm luft från bostaden? Byter du taket får du inte bukt med problemet.. så kolla noggrant orsaken innan du nu eventuellt byter taket.
 
Okej, tackar för detta.
Jag får helt enkelt ta en närmare titt på läckaget. Nåt är ju inte som det skalla vara iaf : )
Känns skönt att få koll på detta innan man börjar renovera insidan.
 
Nu ser jag ju inte heller om råsponten är dålig? Var bara ett antaganade från min sida. Det man ser på bilden är bara masonite.
 
Har du masonit på undersidan av råsponten? är det en luftspalt, kanske tänkte man inreda vinden men kom inte längre.. ?
 
Japp tydligen : )
Har som sagt varit uppe på vinden första gången idag så jag får ta en kik i morgon också. men vad jag kunde tyda så ligger den nog inte dikt råsponten iaf?
 
Skulle precis säga att man ser ju inte råsponten, så du kan ju inte veta om fukten kommit underifrån och påverkat masoniten, eller om den kommit utifrån och förstört råsponten..

Nu vet jag inte hur man tänkte för 30 år sedan men masoniten kanske sattes upp i förberedande syfte dvs framtida isolering av taket inifrån. Det ser ju ut att vara luft mellan masonit och råspont i alla fall. Och skadan som sådan ser inte särskilt farlig ut, OM den nu kommer inifrån.. Det bör det väl vara för nog ser det ut som kondens som runnit. Men som sagt utan att se råspont går det inte att veta.
Jag skulle rivit ner en masonit för att titta efter.

redigerat; det räcker ju att du trycker med näven mitt på en masonit så ser du om det finns luft till råsponten eller inte.
 
Det finns förmodligen ingen råspont, huset ser ut att ha glasfiberförstärkta träfiberskivor som undertak. Det är en mycket vanlig lösning.

Skjut upp några pannor och se hur undertaket ser ut från utsidan där det är fuktskadat på insidan. Jag kan sätta högerarmen på att du inte hittar något på utsidan. Däremot har du fukt på insidan. Jag antar att det är snustorrt nu på sommaren? Gå upp en smällkall stjärnklar vinternatt och titta. Då sätter jag den andra armen på att du hittar rimfrost på insidan av undertaket.

Varför? Ja, fråga de idioter som tagit fram våra byggnormer. Vi har byggt - och fortsätter att bygga med riskkonstruktioner i Sverige. Enstegstätade fasader är snart en klassiker att lägga till i samlingen "uteluftventilerad krypgrund" och "kallvind".

Kallvinden har daggpunkten på insidan. Det innebär att när förhållandena är olyckliga på vinden så kondenserar fukten i luften mot köldbryggor. Den värsta köldbryggan är hela undertaket.
 
janwide
Consensus: Förstod att du skulle tända på alla cylindrarna på det här inlägget d^_^b
Och förmodligen har du rätt!
Keep up the fight!
 
Tycker inte det där ser ut som ett kondensproblem.
Kondensproblem brukar vara värst nere vid takfoten där det är kallast.
Om du har betong/tegel-pannor så gissar jag att det är träfiberskivorna som underlagstak som är problemet
 
På vilket sätt är träfiberskivor ett problem? Gör de att det läcker in? OK, är det gigantiska hål i yttertaket så är det skit med träfiberskivor, men här ser det ut som det är torkade fuktskador i varje takstolsfack. Yttertaket är knappast läck överallt. Jag säger, vänta in vintern och se. Först därefter, när husägaren vet vad som är grundproblemet, så är det dags att välja åtgärd.
 
Betong/tegel pannetak är inte 100% täta. Vid slagregn får man in en del vatten uppe vid nocken under nockpannan. Har man råspont och tjärpapp händer inget men om man har en träfiberskiva som ej klarar speciellt mycket fukt så kan man få problem med tiden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.