Hade en trevlig elektriker här som satte in JFB, det tog ung. 3 timmar (lite trångt) Han satte lådan på *baksidan* av centralen, enda stället det fanns plats (centralen sitter på en vägg till källarskrubb). Får komma ihåg att den sitter där bara. :)

Han mätte impedansen i något uttag till 0,58 ohm, och brytaren löste på 144 ms. Allt väl so far.

Strax efter han åkte slog jag på värmegolvet i källaren, och det blev svart. Detta värmegolv har temorstaten gått sönder, och jag satte in en rumstermostat. Svårt att se hur det blev galet där, men det gick säkert att misslyckas.

Hur kan värmegolvet ha gått sönder så att JFB:n löser? Vanligt fel? Kan "elektrikern" ha kopplat galet, så att det bara löser när termostaten gått på (tex kopplat jord till nolla el vice versa).

Edit: Min trådlösa router verkar ha gett upp i samband med detta. Märkligt, men jag tänkte ändå köpa ny.
 
Troligen är det ett jordfel.

Om du stänger av säkringen som golvet ligger på, funkar jfb då?
Om allt annat funkar då som det ska, då är det en felsökning på golvvärmen du ska ha.
 
Glapp på nollan, om routern pajade. Kan vara fel kopplat. 1 JFB till hela centralen?
Lägenhet eller villa?


Man kan inte megga golvärmen från centralen, 2-polig brytning i golvvärmen.
 
Routern var det enda som pajade, övriga grejer i det uttaget höll (LCD-skärm, laptop-AC/DC, telefon, mm). Inget annat har gett upp vad jag vet.

Hmm, om han stoppade in sitt testo-instrument i det uttaget routerna satt på och mätte impedansen och testade JFB, kan det vara något? Vet inte vad instrumentet gör med spänningen.

En JFB till hela, ett hus med golvvärme och ytterbelysning. Man kan diskutera om det är bra eller dåligt. Sitter en undercentral(*) i garaget med egen JFB som han skarvade in före den nya.
Tvåpolig brytning till golvvärmen, sitter det ja. Slår man av den brytaren funkar det, slår man på brytaren OCH termostaten går igång så smäller det.

Om man kopplar loss sladdarna till golvvärmen och meggar den delen som ligger nere i jorden, är det en bra metod? Mellan ledare och dess skyddsjord alltså.

(*) Heter det undercentral om två centraler sitter 'parallellt'? Borde heta något annat.
 
meggade han via vägguttaget??? (inte bra)

Megga golvärmen för sig, det är bra.
 
Mikael_L
-MH- skrev:
Om man kopplar loss sladdarna till golvvärmen och meggar den delen som ligger nere i jorden, är det en bra metod? Mellan ledare och dess skyddsjord alltså.
Du kan t.o.m börja felsökningen med just detta men bara en ren ohm-mätning med en multimeter. Har du inte oändlig eller nästan oändlig resistans här så är du kanske felet på spåret.
Är det låg resistans (< 8 kohm) så har du definitivt hittat felet.
 
Men Mikael_L, när skall jag då få använda min megger? :)

el_richard, vet inte om han meggade. Mätte impedansen från transformatorn till uttaget, och testade JFB:ns utläsningstid. Sa han.
 
Mikael_L
-MH- skrev:
Men Mikael_L, när skall jag då få använda min megger? :.
Jahaaa :blushing:
 
Angående routern. Prova att ha nätsladden ute i 15-20 min. Fungerade på mitt Wii när jag provade jordfelsbrytaren en gång...
 
Mätte han kortslutningsströmmen så innebär det en kort spänningsdipp, kanske en kort spänningstopp efter det. Ibland kan det räcka för att paja elektronik.
Det får inte vara så illa att JFBn bryter nollan nån millisekund före faserna?
 
Jag vet inte, han satte väl inte någon billig skit. "Hager" tror jag det stod på lådan. ;)
 
Ja, det kan ju absolut inte vara så att STORA väletablerade företag börjar fuska med billigt material och arbetskraft :rolleyes::rolleyes::rolleyes::rolleyes:
 
Vem vet...Malmberg kanske märker om...det kanske inte stog Hager utan Häger eller nått :wow:
 
Sätt en skylt att JFB sitter baktill. Låter som din elektriker lyckats megga ihjäl din router.


T v
 
Jag TROR inte han meggade. Jag såg aldrig något isolationsmotstånd dyka upp på displayen.

Japp, skylt skall upp. Samma dag som jag noterar vilka säkringar som går var (10 år nu...)
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.